يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

حضور جنجال برانگيز داعش در افغانستان

جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 401998
اسکای نیوز اعلام کرد : حضور داعش در افغانستان جنجال برانگیز شده است و این مسئله تحولی جدی در مناقشات داخلی افغانستان محسوب می شود.
به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، مازن أمان گزارشگر این شبکه با پخش تصویری از بیعت تعدادی از اعضای طالبان با ابوبکر بغدادی گفت: این تصاویر از قلب افغانستان و محل استقرار القاعده و طالبان فرستاده شده است. خبرهای رسیده از زادگاه ملاعمر سرکرده طالبان حاکی از آن است که اعضای داعش حملات سختی را علیه طالبان در مناطق کوهستانی و بیابانی انجام داده اند. کاری که حتی نیروهای ائتلاف نیز قادر به انجام آن نبودند.

امیر آخوند زاده والی نیمروز دراین خصوص گفت: گروه داعش اینجا فعال شده است اما تحرکات آنها غیرموثر است و تهدیدی برای حکومت و کشور محسوب نمی شود. آنها شبیه طالبان هستند و برخی از آنها پرچم سفید و برخی دیگر پرچم سیاه حمل می کنند اما تفاوت زیادی میان آنها وجود ندارد.

اسکای نیوز افزود: اعضای منتسب به داعش در افغانستان نه به نیروهای دولتی حمله می کنند و نه نیروهای بین المللی را هدف قرار می دهند بلکه فقط با اعضای طالبان به سختی می جنگند. به نظر می رسد آنها پیروزی های چشمگیری نیز داشته اند و همین امر موجب شده است شماری از اعضای طالبان پرچمشان را تغییر دهند و بیعت خود با ملاعمر را بشکنند و با البغدادی بیعت کنند. گروه دولت اسلامی پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده القاعده اکنون بیشترین توجهات را به خود جلب کرده و پرجاذبه شده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان علیرغم جنگ گسترده علیه تروریسم که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر روی داد نتوانست طالبان را از بین ببرد. دولت جرج بوش نیز هزاران نیرو به افغانستان فرستاد و میلیاردها دلار در این کشور هزینه کرد که آن نیز بی نتیجه بود. اکنون اشرف غنی احمد زی رئیس جمهوری جدید افغانستان با کار سختی روبروست زیرا واشنگتن تصمیم به خارج کردن نیروهای خود از افغانستان دارد و از سوی دیگر بازیگر جدیدی به نام داعش در عرصه افغانستان روی وارد بازی شده است.

اختلافات داعش با مردم افغانستان موضوعیست که احتمالا موجب شکست داعش در این کشور خواهد شد. به همین علت است که داعش به سختی می تواند در میان مردم این کشور نفوذ کند. از سوی دیگر اکنون نسل جدیدی در افغانستان به وجود آمده است که دیگر حاضر نیستند رفاه و زندگی خود را با جنگ و خونریزی تباه سازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *