جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۲
۲۴

حمایت هنرمندان از بهنوش بختیاری/ من هم بقال هستم!

پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 437296
ماجرا از برنامه آدینه روز فرزاد حسنی در رادیو جوان آغاز شد، وقتی در گفت و گوی ساده و صمیمی بهنوش بختیاری با مردم به مساله ای اشاره شد که یک بندش همان مرزبندی برخی ها مبنی بر عدم همراهی با جشن بزرگ هسته ای بود!
حمایت هنرمندان از بهنوش بختیاری/ من هم بقال هستم!
به گزارش جهان به نقل از آوینی فیلم، برخی مواقع چرخش روزگار به سراغ رسوا شدگان عالم ادعا می رسد تا آن چه را عمری در صفحات نوشتار و نگاه غمازانه در باب حق دموکراسی خواهی و آزادی طلبی به سینه می زدند، در رسیدن به جام حقیقت، رنگی دیگر از خود را نشان دهد. این نوع سیاسی کاری گروهی به اصطلاح فرهنگ مدار که هیچ عقیده ای غیر از نگاه تاب دار خود را در فضای گفت و گو پذیرا نیستند، نه تنها در چرخه انتخابات سیاسی بلکه در محضر فضای هنری بازخورد منفی خود را با برچسبی مشخص چون " بی اخلاقی رسانه ای" نشان داده است. ماجرا از برنامه آدینه روز فرزاد حسنی در رادیو جوان آغاز شد، وقتی در گفت و گوی ساده و صمیمی بهنوش بختیاری با مردم به مساله ای اشاره شد که یک بندش همان مرزبندی برخی ها مبنی بر عدم همراهی با جشن بزرگ هسته ای بود! در این برنامه از دهان این بانوی بازیگر درآمد و از آینده اش گفت و آن جا که به آرزویش مبنی بر ادامه تحصیل رسید، ادامه داد: "دوست دارم جامعه شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته ای سریع ذوق زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره اینکه بعد از ترکمنچای چه اتفاقی افتاد! " همین چند کلمه مختصر در قالب یک جمله کافی بود تا روزنامه ای اصلاح طلب که در مقالات و چارچوب های پُر مدعایش دم از عدالت اجتماعی و فضای شفاف نقادانه می زند، شمشیر را از رو بسته و ماهیت حقیقی خود را در بی ثباتی اخلاق عیان کند. آن جا که با به کار بردن الفاظی ناشایست به گفته های بهنوش بختیاری پاسخ داد و عباراتی ناشایست به کار برد که نه تنها خلاف عرف و شان و فرهنگ و دین اسلامی و ایرانی ماست، بلکه در هر فرهنگ و آئینی هم مورد نکوهش قرار خواهد گرفت، چرا که استفاده از کلماتی سخیف چون " دلقک" نشان از نمایی کاملا مغایر با اخلاق رسانه ای را نمایان خواهد ساخت. این روزنامه نه تنها به این بازیگر بلکه به طیف های مختلف جامعه و افراد شاغل و کسبه بازار که با همه وجود در راه کسب حلال و پیشبرد بخشی از چرخه کشور فعالیت می کنند، در قالب مطلب خود توهین کرد و این نوشته، کله پز سر کوچه تا سلمونی محل را در بر گرفته است! این روزنامه اصلاح طلب طی یادداشتی در تاریخ دوشنبه ۱۲/۵/۹۴ با عنوان "واسه نونه واسه نونه" نوشت: "بهنوش بختیاری یک بازیگر طنز و شومن است و اندازه‌ همان سلمونی یا بقال می ‌توان روی نظرش حساب کرد و بس."

البته این رویه سال ها پیش از این توسط نشریات زنجیره ای در دوران اصلاحات در زمینه سیاسی رونمایی شده بود، اما تحقیر یک بازیگر با همه ضعف ها و قوت های خود و با هر گونه دانش و تخصصی که در زمینه بیان عقاید خواهد داشت، مساله ای جدید محسوب می شد و از این رو واکنش های بسیاری از مردم و هنرمندان را در برخورد با نشریه هتاک گو به دنبال داشت. موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی و سایت آوینی فیلم هم با توجه به نقشی که برای خود در خصوص اخلاق رسانه ای و آگاهی بخشی عمومی و مهم تر این که جایگاه اخلاق در زندگی قائل است، در گزارشی که تقدیم می گردد ضمن بررسی همه جانبه ماجرا به واکاوی، تحلیل و بررسی این قضیه در قالب گفت و گوهایی اختصاصی با افراد مطرح عالم سینما می پردازد که هر کدام در مصاحبه با ما، نگرانی خود را از این فضای مسموم ضد اخلاقی اعلام کردند.

پوران درخشنده: رسانه ای که باید آگاهی بخش باشد و فرهنگ سازی کند، نباید خود اقدام به بی اخلاقی کند

پوران درخشنده، کارگردان فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" که به دنبال کسب مجوز برای ساخت فیلم جدیدش در زمینه اجتماعی می باشد، از جمله هنرمندان مطرحی بود که این فضای بی اخلاقی را مورد نکوهش قرار داد. این فیلمساز که در آثارش ردپای اخلاق را می توان به وضوح مشاهده کرد، درباره اتفاق تلخ رخ داده به آوینی فیلم گفت: " مخالف این نوع برخوردها در عالم رسانه ای هستم و این نوع برخورد در شان هیچ کدام از آحاد جامعه نیست. اگر اخلاق نباشد، سنگ روی سنگ قرار نمی گیرد. اخلاقیات در زمینه های مختلف باید وجود داشته باشد و چه هنرمندان و چه رسانه ها و دیگر آحاد جامعه آن را در نظر بگیرند. این که بخواهیم در فضای رسانه هر جمله و کلمه ای را منتقل کنیم، غیر قابل پذیرش است و اصلا نمی توان آن را تائید کرد. رسانه ای را که باید آگاهی بخش باشد و فرهنگ سازی کند، نمی بایست خود اقدام به بی اخلاقی کند و من این را اصلا قبول ندارم." درخشنده در این گفت و گو، ضمن خبر به پایان رسیدن نگارش فیلمنامه جدیدش، هر گونه بی اخلاقی را در جامعه شماتت می کند، چرا که این جا مرحله ای است که نمی توان انگشت سکوت به چهره داشت و تعهد رسانه ای چنین سکوتی را برنمی تابد.

مهران رجبی: این اظهارات ناشی از بی منطقی است که واکنشی کم ارتفاع و بی دلیلی را به دنبال داشته است

مهران رجبی، بازیگر مطرح آثار طنازانه که با بهنوش بختیاری در آثار بسیاری همکاری داشته است، در گفت و گویی اختصاصی با آوینی فیلم، ضمن محکوم کردن این جنجال های رسانه ای، شرایط رخ داده را محصول بی فرهنگی و بیسوادی دست اندرکاران نشریات هتاک دانسته و ادامه داد: " این اظهارات ناشی از بی منطقی است که واکنشی کم ارتفاع و بی دلیلی را به دنبال داشته است و حتی به نظرم ارزش پاسخگویی هم ندارد، چرا که برخی از این رسانه ها دنبال جار و جنجال برای خود هستند." مهران رجبی در پاسخ به خبرنگار آوینی فیلم، با بیان این که گفته های فوق نه تنها این بازیگر که مردم را هم در برمی گیرد، افزود: این ها ادبیات اولیه مواجه با مردم و مخاطبین را ندارند و گرنه کاسب محله و کله پز هم در مورد مسائل کشور خود حق اظهار نظر دارد و این مساله در کشور آزاد است، چرا که تبعات یک مساله سیاسی و اقتصادی همه آحاد جامعه را در بر می گیرد. این بازیگر پُر طرفدار که فرصت محدودی برای گفت و گو به دلیل قرار گرفتن در جلوی دوربین مجموعه ای جدید داشت، در ادامه ضمن بیان ویژگی های فعال و گرم رفتاری خانم بختیاری گفت: " خانم بهنوش یختیاری را در مجموعه هایی که همکار بودم می شناسم و ایشان خانم مهربان، پاک و نازنینی است و باید روزنامه ای که این توهین را انجام داده از ایشان و جامعه هنری عذرخواهی کند و اگر این کار را هم نکرد فدای سر ایشان و همه." با گفته های این بازیگر مشخص می شود که چگونه یک اظهار نظر بی خردانه موجبات آزردگی روح هنرمند را در بر خواهد گرفت.

احمد نجفی: نباید شرایطی پیش بیاید که کسی نتواند هیچ گونه نظری بدهد

احمد نجفی، پیشکسوت بازیگری هم که همیشه در گفته هایش به دنبال سفارش اخلاق در چرخه زندگی است، ضمن رد هر گونه بی اخلاقی در فضای رسانه ای و جامعه، خواستار توجه به مقولات اخلاقی در همه زمینه ها شد. نجفی در گفت و گو با آوینی فیلم در خصوص بی حرمتی به بهنوش بختیاری، هنرمندان و دیگر اقشار جامعه گفت: " مردم ما را می شناسند و چه هنرمندان و چه رسانه ها باید مراقب ادبیات و رفتار حرفه ای خود باشند. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اخلاقیات در آن جایگاه خاصی دارد و فرهنگ ما با کشورهای غربی فرق دارد و حریم افراد و احترام به دیدگاه و نظر دیگران بسیار مهم است. نباید شرایطی پیش بیاید که کسی نتواند هیچ گونه نظری بدهد. اگر هم نقدی وجود دارد باید با زبان بهتری گفته شود، نه این که با پرخاشگری همراه باشد و از کلمات نامناسبی استفاده شود. بالاخره این هنرمندان زحمت می کشند و شخصیتی دارند. این خوب نیست که هر کسی چیزی می گوید بکوبیم و نباید به مسائل بی اخلاقی در جامعه دامن زده شود. البته هنرمندان هم باید مراقب رفتار خود در شبکه های اجتماعی و در جامعه باشند." احمد نجفی پیرامون گفته های بهنوش بختیاری گفت: " من هم موافق شادی های پس از توافق نبودم، چرا که هنوز برجام بوده و تا رسیدن به مرحله نهایی شدن باقی مانده است. از طرفی زمانی باید جشن گرفت که مشکلات اقتصادی و معضلات مردم توسط دولت برطرف شده باشد." این بازیگر ارزنده که با کاراکتر کارگاه علوی نزد دوستداران شناخته می شود در پایان با اشاره به الگو قرار دادن اخلاق والای حضرت آقا برای مردم گفت: " ایشان وقتی این سال را با نام همدلی ملت و دولت می نامند، منظورشان دعوت همه بخش های اجتماع به معرفت و اخلاقی نیکو و احترام متقابل است و باید این اخلاق مداری در جامعه بوجود بیاید. این درست نیست که بخواهیم افراد را متهم به دلقک بازی و نادانی کنیم."

مجتبی راعی: حق افراد است که به اظهارنظر شخصی بپردازند

مجتبی راعی، کارگردان با اخلاق سینمای ایران با متانت و صبوری پاسخگوی سوالات خبرنگار آوینی فیلم شد و ضمن محکوم کردن هر گونه بی اخلاقی در جامعه گفت: " در این مورد باید تفکیک لازم میان اظهار نظر شخصی و کارشناسی به عمل آید. زمانی وجود دارد که شخصی در جایگاه حقوقی و علمی اقدام به اظهار نظری کارشناسانه می کند و این تبعات خاصی خواهد داشت، اما وقتی برخی ها براساس نگاه شخصی خود در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می کنند، قضیه فرق می کند و این حق افراد مختلف است که در مورد مسائل براساس دیدگاه شخصی نظر دهند." این کارشناس فرهنگی و کارگردان سینما در ادامه ضمن بیان این که می بایست اظهار نظر در هر زمینه ای براساس دیدگاه و نظری آگاهانه باشد، حق اظهار نظر در جامعه برای همه را آزاد دانسته و اعلام داشت: " اصولا ادب و اخلاق در جامعه اصل مهمی است و همه می بایست به آن اهمیت بدهند. به خصوص در جامعه فرهنگی ما انتظار رعایت این گونه مسائل است." با این گفته ها و با توجه به حق اظهار نظر که برای هر یک از اقشار جامعه وجود دارد، صاحبان رسانه برای این نوع تفکر نحیف خود باید فکری بکنند.

مرجانه گلچین: هنرمندان با این شرایط ترس از بابت اظهار نظر خواهند داشت

مرجانه گلچین را هم به عنوان بانویی بازیگر و هم ایفاگر نقش های طنازانه برای گفت و گو در این زمینه انتخاب کردم و با او در خصوص توهین ناجوانمردانه ای که برای یکی از همکارانش پیش آمد، به گفت و گو پرداختم. این بازیگر مطرح گفت: " توهین کردن در هر زمینه ای مساله ای غیر اخلاقی محسوب می شود و باید نظر هر کس حتی مخالفین را شنید. متاسفانه فضای خوبی در این زمینه وجود ندارد و ما حتی در شبکه های مجازی هم شاهد بی اخلاقی هایی هستیم و انگار این بی حرمتی ها دارد تبدیل به مساله ای رایج می شود. چنان چه چند روز پیش دوستی فیلمی به من نشان داد که بچه ای دارد به خانواده اش توهین می کند و آن ها دارند می خندند! مرجانه گلچین در مورد عنوان دلقکی که آن روزنامه به خانم بختیاری داده، گفت: " این از فهم نادرست می آید وگرنه بازیگری مساله مهمی است و با دلقک بودن فرق دارد." این بازیگر در پاسخ به سوال خبرنگار آوینی فیلم در مورد این که با این شرایط شما جرات اظهار نظر را در مورد مسائل مختلف خواهید داشت، گفت: " متاسفانه همین جوری است و اگر فضا آزاد نباشد و حق اظهار نظر نداشته باشیم، سعی می کنیم از مسائل دوری کنیم، چرا که می ترسیم حرف ما تعبیر دیگری بیابد."

این پرونده به خوبی روشن می دارد که چگونه بی توجهی به عقاید و عدم احترام به افراد مختلف که براساس دیوار بی اعتمادی و ناشی از دسته بندی افراد در جامعه توسط برخی از مدعیان آزادی به وجود می آید، فضا را به سمت تشنج فکری خواهد رساند و دیواری بلند از بی اعتمادی را در نزد مردم ایجاد خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر سرکار خانم بهنوش بختیاری ارادت ما به ایشان بعد از این اظهار نظر 100 برابر شد .
لیاقتت همینه
Romania
بنده خدا حرف بد که نزده بود به نظرمنم برای توافقی که اولا متنش مشخص نبود برای ما نه وزارت خارجه و تازه باید میرفت کنگره آمریکا برای بحث و رای گیری کاری که الان داره میشه اینهمه جو زدگی لازم نبود ضمن اینکه وقتی یه عده واسه توافق میریزن تو خیابون میرقصن برای طرف مقابل این تصور پیش میاد که میتونه بیشتر هم ایران رو زیر فشار بذاره چون مردم خیلی لنگن اگر هم لنگ باشیم نباید نشون بدیم حالا جدای از اون مثلا باخت از آرژانتین رقصیدن داشت که بعضی روزنامه های مطرح ورزشی دنیا نوشتن ایرانیها برای شکست از آرژانتین جشن گرفتند
منم هم می خواهم جامعه شناسی بخوانم تا بعد از توافق ذوق زده نشوم تا به عواقب و اینده ان خوب فکر کنم ....
من هم می خواهم علوم سیاسی بخوانم تا با هر وعده و شعاری الکی ذوق زده نشوم.
آقایان تازه بدوران رسیده حق اهانت ندارین
Romania
هر انسانی که در کشور ایران زندگی میکند حق دارد نظر دهد حالا چه موافق چه مخالف ، فرقی نمیکند قرار نیست کسانی که در این دولت کار میکنند چون تحمل حرف مخالف را ندارند توهین به شخصیت آن ایرانی بشود هر کسی که تحمل حرف مخالف ندارد برود ور دل ننه جونش بنشیند
عباس
دوستان هنرمند گاهی باید یاد بگیریم تنها در حوزه تخصص خود اظهار نظر کنیم همانطور که اکثر قریب به اتفاق شما عزیزان اظهار نظر یک فرد ناآگاه با مسائل هنری و نمایشی و سینمایی را در خصوص کارهایتان نمی پسندید به دیگر متخصصان رشته های دیگر هم حق بدهید از اظهار نظرهای ناشیانه شما ناراحت شوند.
البته این به منزله تایید واکنش نابخردانه روزنامه مذکور نیست که کار ایشان نیز به دور از اخلاق بوده است.
Romania
من خیلی اهل فیلم و ... نیستم. اما واقعا متاسفم از سبک ژورنالیستی این به اصطلاح روزنامه
مسلم
جامعه شناسی لایه های پنهان یک هنجار یا ناهنجاری را مورد کاوش قرار می دهد و از شیرین ترین علوم است البته اگر با مبانی قرانی باشد بسیار سودمندتر است.
احسنت به این شیر زن بختیاری این قوم در جنگ تحمیلی هم مثل زدنی بودن .
هنر پيشه اي كه براي اطلاع درست از تاريخ ،تازه ميخواهد جامعه شناسي بخواند ، بهتر است فكر اينجا هاش هم را ميكرد وقتي در برنامه اي اجتماعي از خط خارج شده و به صحراي تركمانچاي ميزند ... بهتر بود قبل از اظهار نظر اينچنيني ، كمي جامعه شناسي ميخواند كه متوجه شود هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد ...
سیاح
Iran, Islamic Republic of
اولا پیامبر اسلام ص فرمودند : من المهد الی اللحد یعنی ز گهواره تا گور دانش آموختن ، حال شما ایراد می گیری !?
دوم ، اظهار نظر برای همه آزاد است و بدور از توهین و افترا باید حرف زد
سوما ، شما انتظار خود را از روزنامه به اصطلاح اصلاح‌طلب بالا ببر که به دور از روال و عرف خبرنگاری توهین کردند

درود بر بانوی بختیاری
Canada
چفدر جریانات سیاسی ما بدبختند که با یک کشمش گرم و با یک سنجد سردشون میشود!!!!!!!
فرزانه
واقعا که این روزنامه چهره بی منطق و بی فرهنگ خودش رو نشون میده
ناشناس
Romania
عجب! !
بهنوش بختیاری
من شادی الکی رو دوت ندارم....
آفرین به نگاه و شهامت خانم بختیاری.
البته باید به ایشون گفت که نرن جامعه شناسی بخوونن چرا که این جامعه شناسی که الان تو دانشگاهه و مبتنی بر علوم غیر توحیدی غربی است انسان را به جشن هسته ای خواهد برد
صادق
براستی باید این موارد به صورت حرفه ای برای تنویر ذهن مردم اطلاع رسانی شود که جریاناتی که از واژگانی مانند حقِ دانستنِ مردم، آزادی نقد و . . .سخن میگویند خود از نمادهای خودکامگی و انحصارطلبی هستند و وای به روزی که کسی برعلیه منافع آنان سخن بگوید
لازم است با این جریان ضداخلاق و ضدمنافع ملی که در حقیقت کارگزاری جنگ نرم دشمنان را گویا عهده دارهستند ، برخورد جدی در سطوح و لایه های مختلف جامعه صورت بگیرد
چون اگر امروز سرچشمه ی آلوده را با بیل نگیریم
فردا همه جارا ملوث خواهد کرد.
ازکاربران محترم و عزیز در این زمینه خواهشمندیم برای چلوگیری جدی از ترویج و نهادینه کردن دیکتاتوری و خفقان توسط روزنامه های زنجیره ای مثل شرق بنمایندگی از برخی جریانات سیاسی و فرهنگی ضدارزش، نظراتشان را با شفافیت درج کنند.
از خبرگزاری وزین جهان بابت این پردازش سپاسگزاریم.
دکنر
United States
جو گیر نشوید. هنرمندان معمولا از هر فرصتی برای مطرح شدن استفاده میکنند.
نيما
اگر ميخواستند مطرح شوند مثل خيلي ها پاچه خواري دولت را مي كردند.
مینا
مطرح تر از این.
محمد
مگه دلقک نیست ؟
darvish313@gmail.com
سلام به همه آزاد اندیش ها , ما کسی بودیم که این دولت را بالا آوردیم حالا به خاطر یه اشکال باید توهین بشیم ! واقعا فضا امنیتی شده ! هیچ کسی حق نداره درمورد برجام حرفی بزنه ! هرکی هم باشه دهنش را می بندند! واقعا آدم یاد دوره هاشمی رفسنجانی می افته !این حرکت قهقرایی به ضرر مردم ایرانه!