جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۷
۱۳
"جهان نیوز" بررسی می‌کند؛

آیا شوراهای تخصصی، رسانه ملی را سرافراز می کنند؟

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 457294
رئیس رسانه ملی طی روزهای گذشته تصمیم مهمی در خصوص ارتقای کیفی برنامه های تولیدی سازمان صدا و سیما گرفت.
از راست به چپ، ساری، میرحسینی، زین العابدین و سرشار
از راست به چپ، ساری، میرحسینی، زین العابدین و سرشار
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ محمد سرافراز، در اقدامی مثبت با تشکیل شوراهای تخصصی در حوزه های سلامت، اقتصاد، آموزش، کودک و نوجوان، خانواده و ورزش و تعیین رؤسای این شوراها حرکتی جدید برای بهره گیری از نظرات کارشناسان هر حوزه با تكیه بر مطالعات و پژوهش های عمیق در حوزه سیاست گذاری برای تولید برنامه ها را آغاز کرد تا شاید با مدیریت تخصصی واحد، از پراکنده کاری در صداوسیما پرهیز شده و سیاست واحدی برای برنامه های تخصصی اتخاذ شود.

قطعا انتخاب افراد توانمند برای راهبری این شوراها، نکته بسیار مهمی است تا کارکرد اصلی آن حفظ شده و به سرنوشت سایر شوراهای مشابه در دیگر نهادها دچار نشود. اگرچه با توجه به سوابق برخی از افراد منصوب شده بیم ها و امیدهایی در رابطه با رسیدن به اهداف متعالی تاسیس این شوراها وجود دارد.

از میان افراد منصوب شده، ‌محمد سرشار به سمت ریاست شورای تخصصی کودک و نوجوان برگزیده شد. وی که پس از تصمیمات جدید برای تغییر در شبکه پویا، مدیریت شبکه کودک را بر عهده گرفته است در سوابق خود، تأسیس و مدیریت حوزه هنری کودک و نوجوان را دارد، توانست به ارایه الگویی موفق در زمینه تجاری‌سازی آثار هنری، امتیاز مجموعه پویانمایی «شکرستان» را به فعالان بخش خصوصی واگذار کند و با جذب سرمایه و توان آنها، چند میلیون دفتر، نوشت‌افزار، کیف، اقلام تزیینی و … را وارد خانه‌های مردم سازد. سرشار که دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی است، چند سال پیش از این دوره «کارگردانی و تهیه کنندگی» را در دانشکده صدا و سیما گذرانده و رتبه دوم را در دوره مذکور کسب کرد. به نظر می رسد در کنار تعهد و شناخت دقیق از مسائل کودک و نوجوان و نیز تجارب وی در حوزه مدیریت، نویسندگی و تألیف کتاب، می تواند او را به خوبی در راهبری چنین شورایی یاری رساند.

در کنار اهمیت استراتژیک حوزه کودک و نوجوان، اقتصاد نیز به عنوان یکی از اساسی ترین مسائل کشور حائز اهمیت است و می طلبد تمهیدات ویژه ای برای هدایت علمی این عرصه در رسانه ها به ویژه رسانه ملی اتخاذ شود.

این مسئولیت سنگین بر عهده مجید زین العابدین رئیس شبکه پنج (شبکه اقتصاد) نهاده شده است . زین العابدین کارشناس ارشد علوم سیاسی است و پیش از این مدیر گروه اجتماعی شبکه خبر، مدیر گروه معارف شبکه سه سیما، مسؤول شورای هماهنگی ورزش سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه سه سیما بوده است. اگرچه سوابق و تحصیلات وی نشان می دهد که رئیس شورای تخصصی اقتصاد رسانه ملی کمترین قرابتی با حوزه اقتصاد ندارد اما با توجه به جوان بودن وی انتظار می رود با بهره گیری از اساتید اقتصاد اسلامی بتواند ضعف تجربی و تئوریک خود را در این حوزه جبران نماید.

مدیر فعلی شبکه آموزش نیز به سمت ریاست شورای تخصصی آموزش، منصوب شد. از جمله سوابق دکتر حسین ساری، مدیریت گروه‌های اجتماعی رادیو جوان و تهران، مدیرکل پخش صدا، قائم مقام معاون صدا و رییس شبکه قرآن صدا، مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما، رییس مرکز پویانمایی سازمان از سال ۸۹ تا ۹۱ و مدیریت شبکه پویا از سال ۹۱ تا ۹۴ است.

ریاست شورای تخصصی ورزش نیز بر عهده سید غلامرضا میرحسینی، مدیر فعلی شبکه سوم سیماست. وی که مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی دارد، مسؤولیت هایی چون معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، مدیر گروه فرهنگی، اجتماعی شبکه ۵ سیما، مدیر گروه فرهنگی، اجتماعی شبکه سه سیما، قائم مقام مدیر شبکه سه سیما، مدیرکل تولید مرکز تولید و فنی سیما و نیز تدریس دروس جامعه‌شناسی، اصول و مبانی ارتباطات و جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی در دانشگاه را در کارنامه خود بر جای گذاشته است. البته سوابق میرحسینی نشانی از فعالیت در حوزه ورزش ندارد اما پشتوانه اجرایی می تواند تا حدودی خلأ تخصصی وی را با بکارگیری افراد متخصص حوزه رسانه و ورزش پوشش دهد.

راهبرد سرافراز در کیفی سازی تولیدات به رغم مشکلات جدی مالی که با کم لطفی این روزهای دولتی ها دو چندان شده است تنها از مدیران متخصص، عملگرا و ساختارشکنی بر می آید که نگاه به آتیه سازمان تحت مدیریت خود دارند، و غفلت از این امر می تواند رسانه ملی را در رسیدن به اهداف اصلیش با مشکل مواجه نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسه باید بیش از سخن و جلسه کار کنند تا به نتیجه برسند
یک عمل واقعی
سرافراز كردن كه كاري نداردچون سابقه قبلي داردمهم افتخاركردن است كه آنهم انجام خواهدشد
میلاد
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم که اینگونه شود امیدواریم
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می کنم شبکه 5 شبکه اقتصاده؟؟
مشکل اقتصاد ما اینه که آدمهای غیر متخصص در آن سر کار هستند. ..
جوانی همیشه خوب نیست. مخصوصا وقتی که با ناپختگی و کم تجربگی همراه باشه. بعضی از همینهایی که شما ازشون یاد کردید در زمان مدیریتشآن به علت برخوردهای احساسب حواشی زیادی ایجاد کردند. یک نمونه اش برنامه سمت خدا و مدیر وقت شبکه 3 بود. لطفا سعی نکنید ماست مالی کنید.
United States
مهمتريت وجدي ترين شورا شوراي اقتصاده مجيد زين العابدين از بچه بسيجي هاي سازمان صدا وسيما است ورحيه خوبي دارد
ولی وقتی ایشان شدند رییس شبکه سه شبکه با فات کیفی محسوسی روبرو شد.!
یک بسیجی
Germany
بسیجی بودن لازم است اما برای گرفتن مسئولیت های تخصصی، کافی نیست. باید دانش و تخصص هم داشته باشد. و الا مجبور است برای جبران نا بلدی ها از شعائر هزینه کنه و این گام اول انحرافه
Iran, Islamic Republic of
رسانه صداوسیماباعملکرد جناحی و حزبی و افراطی وریاکارانه خویش باعث سوق دادن مردم به تماشای ماهواره شده است بطوری که کمترایرانی یافت میشود که به اخبار و برنامه های صداوسیماعتماد داشته باشد .
ساري مير حسيني كه بازنشسته هستند كي داره اينارو ساپورت ميكنه
انتخاب سرشار واقعا عالیه. بچه ام را با خیال راحت می زارم که شبکه پویا رو ببینه. قبل از این بعضی برنامه ها بدآموزی داشت و مناسب سن خردسالان نبود. به آقای سرافراز تبریک می گم
United States
یه ذره دیگه تعریف میکردی!! سازمان سرشار از مدیران کارنابلده و البته به نظر میرسه پاچه خوار هم کم نداره