جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۱
۲۱
تحلیل "جهان نیوز" از آخرین تحولات استراتژیک در سوریه

پوتین به دنبال شکستن هژمونی نیروی هوایی آمریکا/ عربستان اولین قربانی حضور روسیه در آسمان سوریه

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 447899
البته به خوبی پوتین این نکته را نیز می داند که سقوط دمشق روسیه را در حوزه امنیت ملی جدی خواهد کرد. امروز بخش اعظمی از داعشی ها را چچنی ها و داغستانی ها هستند که برای امنیت ملی روسیه سالهاست چالش ایجاد کرده اند.
پوتین به دنبال شکستن هژمونی نیروی هوایی آمریکا/ عربستان اولین قربانی حضور روسیه در آسمان سوریه
گروه بین الملل جهان نيوز ـ روسیه، در حالی نخستین حملات هوایی خود علیه پایگاه‌های تروریست‌ها را نزدیک شهر حمص انجام داد که نگاه تحلیلگران جهانی یکبار دیگر به آوردگاه جهانی سوریه جلب شده است.

به اعتقاد همه کارشناسان نظامی در دنیا، ورود روسیه به آسمان دمشق، می تواند تحولات استراتژیکی را در سوریه رقم بزند و ائتلاف آمریکایی- عربی مقابل نظام بشار اسد را تحت تاثیر قرار دهد.

روسیه به سوریه برای ماندن در دریای مدیترانه نیازمند است و اگر به دنبال حفظ و همچنین افزایش وزن خود در تحولات آسیای غربی و شمال آفریقا است به داشتن متحدی همچون بشار اسد نیازمند است.

پوتین ظاهرا اوباما را حریف نه چندان سختی در برابر خود یافته و نمی خواهد که روند ایستادگی و پیشروی در مقابل آمریکا را متوقف کند.

این در حالیست که رییس جمهور کشور فدراسیون روسیه برای تثبیت ایستادگی این کشور در برابر آمریکا در اوکراین، به برهم زدن موازنه در سوریه نیازمند است.

البته به خوبی پوتین این نکته را نیز می داند که سقوط دمشق، روسیه را در حوزه امنیت ملی با خطر جدی روبرو خواهد کرد. امروز بخش اعظمی از داعشی ها را چچنی ها و داغستانی ها تشکیل می دهند که برای امنیت ملی روسیه سالهاست چالش ایجاد کرده اند.

مقامات کرملین به این محاسبه رسیده اند که آمریکا در تحولات سوریه محدودیت و معذوریت های جدی دارد. آنها به خوبی از لا به لای سخنان و عقب نشینی های مقامات آمریکایی درباره دمشق و لزوم پیدا کردن راه حل سیاسی برای آینده سوریه، فهمیده اند که امریکا گزینه ای دیگر چون گزینه دیپلماسی و ادامه جنگ با نیروهای نیابتی نه چندان قابل اعتماد، ندارد.

از سوی دیگر پوتین می خواهد کارآمدی نیروی هوایی این کشور را در مقابل آمریکا به نمایش بگذارد. نیروی هوایی آمریکا پس از گذشت ماه ها در مبارزه با داعش نتوانسته موفقیت های بزرگ بدست بیاورد. به همین دلیل پوتین به دنبال شکستن هژمونی نیروی هوایی آمریکا نیز است. اما آیا نیروی هوایی روسیه در سوریه موفق خواهد بود؟ داعش به علت ناتوانیی در پدافند هوایی در مقابل هواپیماهای جنگی آسیب پذیر است. به خصوص که تحرکات داعش معمولا خطی بوده و به همین دلیل آنها آسیب پذیرتر نیز هستند. از سوی دیگر نیروی هوایی آمریکا چندین بار نشان داده که تمایل جدی برای از بین بردن کامل داعش ندارد و به همین دلیل قابل پیش بینی است که در صورت حضور یک نیروی هوایی پیشرفته همانند نیروی هوایی روسیه که قصد جدی برای مبارزه با جهادی های چچنی و داغستانی را دارد، در آینده نزدیک شاهد ضربات جدی به داعش باشیم.

از سوی دیگر ائتلاف ایران، سوریه و حزب الله در حوزه زمینی و میدانی دستاوردهای اطلاعاتی خوبی دارد که این را با اعتماد بیشتری می تواند در اختیار نیروی هوایی روسیه بگذارد و آنها با چشمانی بازتر به داعش حمله کنند.

این در حالیست که خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی نوشت: همکاری و تبادل اطلاعاتی میان‌ ۴ کشور ایران، روسیه، سوریه و عراق موجب نگرانی پنتاگون شده است.

اما در حالیکه مقامات عراقی نیز ابراز تمایل کرده اند که روسیه می تواند داعش موجود در عراق را نیز مورد تهاجم قرار بدهد، پوتین بیش از پیش فرصت از بین بردن هژمونی نیروی هوایی آمریکا را پیدا می کند.

اما ورود روسیه بیش از همه کشورها عربستانی ها را در سوریه دچار مشکل خواهد کرد. مقامات روسی در حوزه دیپلماسی متوجه شدند که عربستان قابل اصلاح در تحولات سوریه نیست و به همین دلیل باید به نحوی دیگری این کشور را در سوریه، متوجه واقعیات این کشور قرار دهد.

روسیه همچنین با حملات هوایی هدفمند در خاک سوریه، از عربستان به علت پایین آوردن قیمت نفت انتقام می گیرد و  تنبیهی برای عدم پاسخ سعودی ها در مباحث دیپلماتیک به مسکو را دنبال می کند.

سعودی ها از این پس دچار یک سردرگمی جدی خواهند داشت. سعودی ها که در جبهه یمن دچار هزینه های سنگینی و عدم تحقق خواسته های اصلی خود شده اند اینک باید در جبهه سوریه شاهد تضعیف نیروهای نیابتی خود توسط روسیه باشد. این در حالیست که عربستان پیش از این در مقابل نظام سوریه و حامیان وی می جنگید ولی اینک باید مراقب تحرکاتی باشد که این تقابل او را به آورد گاه جنگ با روسیه نکشاند.سران سعودی به خوبی می دانند که روس ها برای اذیت کردن آنها ابزارها و لوازم زیادی در اختیار دارند که نباید با این کشور درگیری جدی پیدا کنند. سعودی ها که پیش از این تلاش کرده بودند که با وعده خریدهای کلان تسلیحاتی روسیه را در جبهه سوریه تعدیل کنند، ولادیمیر پوتین را درست در ائتلاف مقابل خود می بینند.

در این بین نظام سوریه نیز با خرید تسلیحات پیشرفته  از روسیه– که برخی اقلام آنها در رسانه ها نیز آمده است- قدرتمندتر از گذشت نیز خواهد شد و ارتش این کشور دچار امیدوارهای بیشتری نسبت به گذشته برای مبارزه با تروریست ها خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
افرین بر رییس جمهور روسیه و اعتلاف ایران روسیه عراق سوریه .
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
آفرین نداره اونم بدنبال منافع خودش اینجا اتفاقی منافعش با آرمانهای ما یکی شده، فقط همین ولی! ایشاالله داعش رو تار ومار کنه
اعتلاف نه مجیدجان! ائتلاف
Iran, Islamic Republic of
حاکمان روسیه با ایران،سوریه و عراق ائتلاف نخواهند کرد برادرانی که حرف از مقاومت می زنند اجازه دهند گرد و خاک بخوابه تا بفهمند سوریه مدل روسی منطقه امن صهیونیست ها خواهد شد
سرور
دقیقا درست است.شوروی سابق اولین کشوری است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.اولین بار در روسیه یک یهودی(کرینکو) به نخست وزیری رسید نه جای دیگر دنیا.راستی چرا روسها با انصارالله یمن مشکل دارند اما به داعش حمله کرده اند؟ البته این از هوش نظامیان با تجربه ایرانی است که روسیه را در حال حاضر به جان داعش و النصره انداخته اند.احسنت.
Netherlands
فقط باید به خدا توکل کرد و خود را آماده.
یا علی مددی
باید روسیه به القاعده یمن هم حمله کنه این قطعا برای عربستان درد اور خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
منطقه در آستانه تغییرات عجیبی ست
به امید خدا شاهد نابودی آمریکا و هم پیمانانش خواهیم بود
کل منطقه در این آتش خواهد سوخت. هیچ کس از این اوضاع سود نمی برد
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
رگ حيات آل سعود را بايد قطع كرد كه منبع اصلي اين رژيم برايكمك به داعش و طالبان و ساير تروريستهاست و آن چاههاي نفت اين كشور است كه بايد بمباران شوند تا اين رژيم سفاك مهمانكش از خر تكبر و غرور به زير كشده شود و به سزاي اعمال ننگين چند دهه گذشته خود برسد و يك دولت قانوني متكي به راي مردم در سرزمين حجاز حاكم شود تا از كشتار حاجيان و ظلم به شهروندان حجازي كاسته شود .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
درد و بلاي پوتين بخوره تو سر ... كه اينقدر دنبال غربي ها بخصوص امريكايي ها موس موس مي كند بجاي اينكه يك تو دهني محكم به غربي هاي زياده خواه و لجوج بهانه گير بزند .
يك عمليات كوچولو هم بر ضد داعش انجام نداده اينهمه ادعاي دوستي و كمك به سوريه و يمن بحرين مي كنه عرضه نداشته يك تير به سمت اونها بندازه در حاليكه عربستان خبيث خون مردم يمن ، بحرين و سوريه و عراق را تو شيشه كرده از نوكراش مثل منصور هادي عبد شيطان و آل پليد خليفه همه جور حمايت ميكنه .
Iran, Islamic Republic of
روسیه بهتر بود برای تنبیه عربستان یمنی ها را تجهیز می کرد تا بتوانند پالایشگاه های عربستان را هدف قرار دهند.
Iran, Islamic Republic of
بزن دمت گرم بزن كه زياد دل خوشي هم از تو نداريم
Romania
بازم دم روسها گرم .... ما همه با هم هستیم...
ظاهرا داستان پیچیده تر از این حرفهاست . به نظر شما چرا هیچ صدایی از نتانیاهو در نمی آید ؟
مهدی
بسم الله قاصم الجبارین
بإذن الله این همراهی وایتلاف می توانددارای آثارمطلوبی درمنطقه ازحیث شکستن نخوت شیطان بزرگ وداعشیهای ؟ادم کش خونخوارضداسلام که درحقیقت نوکران شیطان وخدمتگزاران به آن درمسیرتحقق اهدافش هستندباشد.
تئجه به این نکته که قراین موجود می گویدکه امریکا درصددنابودی داعش نیست ازجمله اینکه این معنی را گفته که شرط ازبین رفتن داعش رفتن بشار است!بنابراین،این تعبیر که امریکا یا ایتلاف درمبارزه باداعش موفقیتی بدست نیاورده تعبیر دقیقی نیست واین ایهام درخودداردکه آنها واقعا درصدد مبارزه با این گروه پلیدند.
یادمون نره : نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
اس300 چی شد؟
بازهم غیرت روسیه ...
خاک عالم بر سد سعودیها
France
روسيه يا آمريكا كدام بهتر است ؟ لطفا با ذكر دليل پاسخ دهيد
Colombia
روسیه همسایه ایی است که منافع یکسانی با ایران داشته و به یکپارچگی و نیرومندی ایران نیز نیاز دارد.