پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲

قدرت خريد مسكن چقدر كاهش يافته است؟

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 355396
چند ماهي است که تنور خريد و فروش مسکن در کشور به سردي گراييده و به نظر نمي‌رسد که با وضعيت فعلي قيمت‌ها و کاهش قدرت خريد، کسي بتواند به راحتي براي خريد خانه اقدام کند.
قدرت خريد مسكن چقدر كاهش يافته است؟
به گزارش جهان به نقل از اقتصادپرس، اگر به بنگاه‌هاي مسکن مراجعه کنيد و پاي صحبت بنگاه‌داران بنشينيد، متوجه مي‌شويد که رکود بازار مسکن سبب کاهش معاملات خريد و فروش مسكن شده و اين روزها کمتر کسي را مي‌توان يافت که متقاضي خريد خانه باشد.

سرمنشا اين وضعيت، به سال ۹۲ و شرايط ويژه آن برمي‌گردد؛ به طوري که رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران با تاييد اين مساله گفت: در طول سال گذشته به‌دليل کاهش قدرت خريد، افزايش قيمت مسکن شاهد بالا رفتن تعداد مستاجران در کشور بوديم.

حسام عقبايي اظهار داشت: بيشترين رونق در بازار مسکن سال گذشته در بهمن و اسفند و همچنين ارديبهشت ماه اتفاق افتاد و در بقيه ماه‌ها شاهد رکود تورمي در اين حوزه بوديم.

بر اساس آمارهاي موجود سال گذشته، يک ميليون و ۸۷۰ هزار معامله مسکن در کشور انجام شده که نشان‌دهنده کاهش چشمگير خريد و فروش ملک بوده و سبب شده تا اجاره‌نشيني افزايش يابد و در اين ميان، روز به روز از تعداد فروشندگان و خريداران به طرز محسوسي کاسته شود.

سير نزولي خريد و فروش مسکن

باقري، مشاور املاک در خيابان وليعصر مي‌گويد: متقاضيان خريد انتظار دارند که وضعيت قيمت‌ در سال‌جاري بهتر شده و روند نزولي طي کند. به همين دليل بازار خريد و فروش در رکود به‌سر مي‌برد.

وي تاکيد مي‌کند: تقريبا هيچ معامله‌اي در بخش خريد و فروش انجام نمي‌شود و بيشتر موارد در زمينه اجاره است.

او تصريح مي‌کند: متاسفانه بازار خريد و فروش مسکن در حالت تعطيلي قرار دارد و بايد ديد دولت چه برنامه‌هايي براي اين بخش پس از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها دارد.

باقري عنوان مي‌کند: قدرت خريد بسيار پايين آمده و سبب شده تا مردم نتوانند براي خريد خانه اقدام کنند.

وي توضيح مي‌دهد: با توجه به تجربه سال‌هاي گذشته که ناگهان قيمت مسکن چند برابر شد، اکنون به نظر مي‌رسد فروشندگان نيز تمايلي به فروش املاک خود به دليل ضررهاي احتمالي ناشي از افزايش قيمت‌ها ندارند و ترجيح مي‌دهند خانه‌هاي خود را يا اجاره داده و يا خالي نگه دارند.

انجماد بازار مسکن

فرهادي، مشاور املاک در نارمک است. وي درباره وضعيت بازار مسکن و به ويژه خريد و فروش مي‌گويد: معمولا هر سال از اسفندماه بازار رونق مي‌يابد، اما متاسفانه در آخرين روزهاي سال ۹۲ اين اتفاق نيفتاد و ميزان خريد و فروش‌ها به حداقل رسيد.

وي مي‌افزايد: اين روزها تعداد مشتريان متقاضي خريد مسکن بسيار کاهش يافته است و کمتر کسي توان خريد خانه ندارند.

فرهادي تصريح مي‌کند: اميدوارم همانند سال‌هاي گذشته بازار مسکن در ارديبهشت‌ماه رونق يابد و دوباره شاهد افزايش ميزان معاملات و خريد و فروش مسکن باشيم.

او تاکيد مي‌کند: يخ بازار از نيمه دوم سال گذشته تاکنون باز نشده و اگر به همين طريق ادامه يابد، بعيد به نظر مي‌رسد خريد و فروشي انجام شود.

وي درباره تاثير افزايش سقف وام مسکن و تسهيلات براي خريد ملک مي‌گويد: ارائه تسهيلات ۳۵ تا ۵۰ ميليوني سهم چنداني براي خريد مسکن ندارد و اين وام‌ها نمي‌تواند قدرت خريد را با توجه به قيمت‌هاي فعلي بالا ببرد.

فرهادي درباره دلايل بي‌رغبتي در ميان خريدارن و فروشندگان عنوان مي‌کند: افزايش قيمت ملک و زمين، پايين بودن قدرت خريد متقاضيان و ترس از آينده سبب شده است تا بازار مسکن از رکود خارج نشود و ادامه اين روند به ضرر مستاجران خواهد بود.

وي توضيح مي‌دهد: وضعيت نابسامان مسکن باعث شده تا بخشي از فروشندگان نيز از فروش ملک خود منصرف شده‌ و در انتظار رونق مجدد بازار هستند.

اين در حالي است که به گفته مشاوران املاک، اگر فروشندگان املاک خود را با قيمت‌هاي بالايي به فروش برسانند، به‌طور قطع براي خريد نيز بايد مبلغ بيشتري بپردازند.

هجوم براي خريد در صورت افزايش ناگهاني قيمت

احمدي، يکي از مشاوران املاک در جنوب تهران مي‌گويد: در ۶ ماه گذشته قيمت مسکن ثابت بوده و در کنار آن نه خريداري وجود داشته و نه تمايلي براي فروش وجود داشته و به اصطلاح همه براي انجام هر نوع معامله‌اي دست نگه داشته‌اند.

وي تاکيد مي‌کند: با توجه به وضعيت بازار، اکنون بهترين زمان براي خريد خانه و ملک است.

احمدي توضيح مي‌دهد: تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده که هنگام رکود قيمت‌ها کسي تمايلي به خريد ندارد، اما کافي است قيمت‌ها يک‌باره بالا رود. در اين صورت بيشتر متقاضيان خريد مسکن به تکاپو مي‌افتند تا ملک خريداري کنند.

وي تصريح مي‌کند: طبيعي است که هر سال با توجه به تورم و... بين ۱۵ تا ۳۵ درصد بر قيمت مسکن افزوده شود.

احمدي مي‌گويد: به اعتقاد فعالان بخش خصوصي اگر قيمت‌ها کاهش فراوان يابد، در ميزان ساخت‌وسازها تاثيرات منفي بر جاي خواهد گذاشت و سبب مي‌شود به علت سودده نبودن سرمايه‌ها از اين بخش خارج شده و به ديگر بازارها منتقل شود.

قيمت مسکن در مناطق مختلف

کارون بالاتر از‌‌هاشمي، ۴۰ متر بدون پارکينگ ۱۲۰ ميليون تومان، مولوي آپارتمان ۴۰ متري يک خوابه ۶۱ نقد با ۳۰ ميليون تومان وام و ۱۹ ميليون تومان رهن (مجموع ۱۱۰ ميليون)، ميدان گمرک، خيابان زربافيان ۳۷متر ۹۳ ميليون تومان، نياوران، منظريه ۲۷متر با پارکينگ ۲۳۰ميليون تومان، انتهاي جيحون خ.كاظمي ۵۰متر ۱۳۲ ميليون تومان، زعفرانيه –آصف، سوئيت ۵۰ متري ۶۰۰ميليون تومان، نارمک ۴۷ متر با پارکينگ ۱۹۰ ميليون تومان، ستارخان ۷۸ متر ۲ خوابه ۲۹۸ ميليون تومان، دولت - کيکاووس ۷۶متر ۴۱۰ ميليون تومان، نوبنياد، گلزار، ۹۳ متر نوساز ۷۲۰ ميليون تومان، ظفر، نونهالان ۱۲۰متر ۳خوابه ۸۸۸ ميليون تومان، پونک، ۳۵ متري گلستان ۶۸ متر و دوخوابه با انباري ۲۷۲ ميليون تومان، پيروزي- بروجردي، ۷۰ متر و دوخوابه ۱۶۵ ميليون قيمت‌گذاري شده‌اند.

قيطريه - اندرزگو آپارتماني ۷۰ متري و دوخوابه، ۵۰۴ ميليون، اکباتان - بيمه ۶۸ متر با پارکينگ، انباري و آسانسور، ۲۶۹ ميليون تومان، پيروزي - افراسيابي آپارتماني ۷۰ متري با پارکينگ و ۲۳۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

فلکه سوم تهرانپارس، ۶۶ متر ۱۹۸ ميليون تومان فروخته مي‌شود و بلوار فردوس خيابان سازمان برنامه جنوبي، ۶۸ متر با پارکينگ و انباري ۲۸۰ ميليون تومان، تهران‌نو ۸۱ متري ۳۴۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
مسئولان نمی خواهند قیمت مسکن ارزان و واقعی شود.
(لطفا آخر جمله نقطه باشد نه علامتی مثل تعجب یا علامت سئوال)
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چرا قدرت خريد مسكن به شدت پايين آمده ؟ چرا نرخ ازدواج پايين آمده ؟چرا نرخ رشد جمعيت پايين آمده ؟ چرا نكبت كشور را فرا گرفته ؟ چون آب دست شمر افتاده ؟ هزينه زندگي و معاش مردم به نرخ دلار آزاد و درامد 75 درصد مردم با ريال به شدت تضيف شده (700 هشتصد تومن به ازاي هر دلار ) و خرج و مخارج عموم مردم ريال 3500 تومن به ازاي هر دلار ) هرچه جلوتر مي رويم بدتر از سال قبل پولدار ها پولدارتر مي شوند و فقير ها فقير تر دختر هاي بي جهاز منتظر خواستگار پولدار و پسر ها بيكار و منتظر دختر هاي پولدار . براي راهيي از اين وضع نكبت بار يك تحرك يك انقلاب فرهنگي و پالايش نيروهاي سياسي به شدت ضروري است و با انشاءالله و من بميرم و تو بميري تعارف و ... وضع درست نمي شه اشرافي گري و راحت طلبي در قشر كثيري از مديران اجرايي و نمايندگان موجب پيدايش اين وضعيت شده خوبه كه امريكايي هست كه همه كاستي ها و بي تدبيري ها را به گردن كلفت و ستمكار او بياندازيم . قيمت سيب زميني كيلويي 3 هزار تومن تقصير امريكاست ؟ گوجه فرنگي ضايعاتي كيلويي 2000 تومن تقصير امريكاست ؟ اساسا" گراني محصولات كشاورزي و نان و پياز و نخود و لوييا تقصير امريكاست ؟
خانه لونه موش در تهران متري 6 هفت ميليون تومن تقصير امريكاست يا بي سياستي و بي كفايتي مديران اجرايي !!؟/