پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

اکبر گنجي: امام زمان وجود ندارد

پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 89859
اكبر گنجي، كه اخيرا به همراه محسن كديور، عطاء الله مهاجراني، عبدالكريم سروش و عبدالعلي بازرگان بيانيه مشتركي را در حمايت از میرحسین موسوي منتشر كرده است، بار ديگر منكر يكي از پايه‌هاي اساسي شيعيان، يعني "مهدويت " شد.

گنجي كه پيش از پناهنده شدن، از به موزه تاريخ سپردن افكار امام خميني(ره) سخن گفته بود، در گفت وگو با شبكه بي بي سي فارسي، انديشه مهدويت را برگرفته از مسيحيت خواند و مدعي شد كه هيچ دليلي مبني بر وجود امام زمان(عج) وجود ندارد.

وي همچنين در بخش ديگري از اين مصاحبه مدعي شد كه ائمه شيعه نه معصوم و نه واسطه فيضند، بلكه تنها، آدم‌هايي عالم و دانشمند بوده‌اند!

وی پيش از اين هم، ضمن ادعاي اينكه "اثبات اينكه قرآن، سخن خدا است، ناممكن است "، گفته بود كه "قرآن، متني است كه بعدها به‌وسيله‌ مسلمان‌ها، از تركيب چند گفتمان مختلف، ساخته شده است. "

اين اظهارات گنجي در حالي مطرح شده است كه عطاء الله مهاجراني چند روز پيش در مصاحبه‌اي تاكيد كرد، فاصله ميان اين 5 نفر (گنجي ، مهاجراني، سروش، كديور و بازرگان) با ميرحسين موسوي، فاصله ميان ابوذر و علي(ع) است!

با اين تفسير مهاجراني در حقيقت ادعاهاي اكبر گنجي، سخنان آقاي موسوي بوده كه توسط يكي از ابوذرهاي وي بيان شده است!

البته سخناني از جنس مواضع گنجي، از سوي ديگر اعضاي اين گروه 5 نفره هم ابراز شده است، چنانچه، عبدالكريم سروش، در سال 86 در گفتگو با مجله zemzem با ادعاي اينكه دريافت‌هاي پيامبر اكرم از وحي تجارب و درك‌هاي شخصي ايشان از الهامات بوده است، به‌طور واضحي بر خلاف معتقدات واضح مسلمانان، ادعاي بشري بودن قرآن را مطرح كرد.

وي همچنين در خصوص عصمت پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز شبهاتي وارد كرده بود.

محسن كديور هم مدعي شده است كه "عصمت در ميان آدميان منحصر به شخص پيامبر است " و ائمه فاقد عصمتند.

عبدالعلي بازرگان، ديگر حامي آقاي موسوي نيز، داراي گرايش‌هاي شبه وهابي است.
وي مواضع خود را پس از يك سلسله بحث در اوايل دهه 70 به صراحت اعلام كرد.

گفتني است كه "اين پنج نفر " خود را "اتاق فكر فرقه سبز " و همراهان ميرحسين موسوي دانسته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *