شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تمام نشست‌های سران‌قوا دریک نگاه+جدول

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 273694
نشست سران سه قوه پس از وقفه‌اي چند ماهه به ميزباني علی لاریجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد، در آخرين نشست سران سه قوه در اواخر شهريور ماه به ميزباني قوه قضائيه درباره مسائل ارزي و وضع اقتصادي کشور مباحث مهمي صورت گرفت.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، دهمین جلسه سران قوا دیروز به میزبانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.
 
علی لاریجانی پس از پایان نشست سران سه قوه به میزبانی مجلس گفت که اینگونه جلسات هر از چند گاهی تشکیل می‌شود و عمدتا درباره مسائل مختلف داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای است که در این جلسه نیز حوادث مهم منطقه مانند سوریه، فعالیت‌های هسته‌ای کشور، بودجه و کیفیتی که در تنظیم آن رعایت شده و موضوع گرانی‌ها صحبت شد.
 
لاریجانی اضافه کرد که در این جلسه در خصوص گرانی، تمهیداتی برای کنترل تورم اندیشیده شد و اینکه چگونه تولید کشور از طریق صندوق توسعه رونق پیدا کند و لایحه بودجه به نحوی باشد که به کمک تولید آید و اینها روش‌هایی است که در مسیر کار بیشتر درباره جزئیات آن بحث خواهد شد.
 
وی در مورد گرانی ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب توضیح داد که این جلسه وجهه همت خود را در این خصوص قرار داده بودیم که چگونه می شود در مسائل معیشتی مردم به آنها کمک کرد، به گونه‌ای که مسائل حاشیه‌ای بر آن سایه نیندازد.

نخستین نشست سران قوا به میزبانی دستگاه قضایی 24 آبان ماه 88 در دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد، دومین نشست یک ماه بعد (22 آذرماه) به میزبانی دولت در نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل شد.
 
سومین نشست نیز با فاصله‌ای یکماهه و این‌بار با میزبانی مجلس و در دفتر علی لاریجانی در 13 دی‎ماه 88 برگزار شد.
 
چهارمین نشست مشترک روسای سه قوه، بار دیگر به دعوت قوه قضاییه و در 27 دی ماه در دفتر رئیس این قوه برگزار شد.
 
پنجمین نشست سران 3 قوه در دوم اسفند ماه 88 به میزبانی دولت برگزار شد و در حاشیه آن اخباری مبنی بر کاهش فاصله میان برگزاری این جلسات برای تعامل بیشتر قوا و تسریع در حل مسائل کشور منتشر شد.
 
اما با وجود این ششمین جلسه سران قوا با 5 ماه تاخیر در مرداد ماه 89 به میزبانی علی لاریجانی در خانه ملت برگزار شد و در این نشست که دو ساعت و نیم به طول انجامید روسای قوا تنها به مذاکره پرداختند و هیچ‌یک از مشاوران و معاونانشان را راه ندادند.
 
با این اوصاف اگرچه فاصله این جلسات پس از انتصاب آیت‎الله لاریجانی کاهش یافته و ماهانه و حتی 2 هفته یک بار برگزار می‎شد اما تداوم آنها در سال 89 با وقفه‎ای پنج‌ماهه روبه‌رو شد که شاید بی‎ارتباط با برخی اختلاف نظرها میان دولت و مجلس که گاه قوه قضاییه نیز به آن وارد شده است، نبود؛ اختلافاتی همچون اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، عدم‌ارسال مصوبات دولت به مجلس و اعلام صریح عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس که به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.
 
هفتمین جلسه سران قوا به میزبانی آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با بیش از یک‌سال تاخیر در شهریورماه‌90 برگزار شد.
 
اگرچه روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه همانطور که علی لاریجانی گفته ممکن است دیدارهای خصوصی نیز داشته باشند و در حضور مقام معظم رهبری نیز در جلسات کارگزاران نظام، حضور یابند اما دیدارهای رسمی اینچنینی مدت‌ها بود که به فراموشی سپرده شده بود.
 
شاید به‌همین دلیل بود که برخی اختلاف نظرها و گلایه‌های قوا از عملکرد یکدیگر، پیش از آنکه در جمع خصوصی سران مطرح شود، در فضای رسانه‌ای طرح می‌شد. از این‌رو با توجه به تاکیدات سران قوا در هشتمین جلسه خود بر لزوم تداوم برگزاری جلسات برای تعامل بیشتر، در آینده باید شاهد برگزاری منظم این جلسات بود.
 
نهمین جلسه سران قوا در شهریور ماه 1391 به میزبانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد که در آن مباحثی در خصوص بازار سکه و ارز و گرانی‌ها مطرح شد. دهمین جلسه سران قوا نیز 5 اسفندماه برگزار و مباحثی چون گرانی ها و کنترل تورم در آن مطرح شد.

جدول محورهای ده نشست سران سه قوه

زمان

میزبان

محور مذاکرات

24 آبان 88

قوه قضائیه

مسائل مهم و جاری کشور و هماهنگی بین قوا

22 آذر 88

دولت

بررسی آخرین اوضاع کشور در عرصه های گوناگون

13 دی 88

مجلس

ابعاد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

27 دی 88

قوه قضائیه

بررسی مسائل روز کشور

2 اسفند 88

دولت

قدردانی از حضور حماسی مردم در روز 22 بهمن

24 مرداد 89

مجلس

بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل روز

19 شهریور 90

قوه قضائیه

بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل روز

18 مهر 90

مجلس

تاکید برگزاری جلسات مستمر

19 شهریور 91

قوه قضائیه

بررسی وضعیت اقتصادی و مسائل داخلی و خارجی

5 اسفند 91

مجلس

بررسی گرانی‌ها و اتخاذ تمهیداتی برای کنترل تورم

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *