جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
نگاهی به مکانیزم های متفاوت دو فرمول اصولگرایانه؛

2+6+4+3 بهتر از ۶+۵ است؟

پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 174793
2+6+4+3 بهتر از ۶+۵ است؟
 سرویس سیاسی جهان:اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی و ارائه یک لیست واحد، به ساز و کار جدیدی دست یافته اند که نام اصلی آن ۸+۷ یا ۳+۴+۶+۲ است.

هسته اولیه این فرمول را کمیته سه نفره ای با عضویت ولایتی، حداد عادل و عسگراولادی پس از جلسه مشهور آبان ماه سال گذشته که به دعوت رئیس جمهور برگزار شد، تشکیل داده اند.

پس از مدتی نیز با توجه به نیازی که به حضور روحانیت در این کمیته احساس می شد، تصمیم بر آن شد تا ۴ عضو از سوی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به این کمیته افزوده شود.

در همین راستا حجج اسلام تقوی، ابوترابی فرد و جمشیدی بعلاوه یک تن دیگر که نام وی هنوز مشخص نشده است به عنوان نمایندگان جامعتین به این کمیته معرفی شدند و در نهایت کمیته ۷ نفره ای شکل گرفت که حجت الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اخیراً از نام جدید این کمیته به نام "کمیته داوری و نظارت" خبر داد.

در ادامه شکل گیری کامل فرمول اجماع اصولگرایان نیز اینطور تصمیم گرفته شد که سایر گروه ها و احزاب اصولگرا نیز در قالب ۶ نماینده در کمیته مرکزی اتحاد اصولگرایان راه یابند که با این مسئله نیز موافقت شد.

پس از این اتفاقات در برخی محافل و خبرها از کمیته ۶+۷ نام برده شد تا اینکه بر طبق برخی اخباری که منتشر شد، کمیته ۶ نفره احزاب و گروه های اصولگرا به کمیته ۸ نفره تغییر یافت. به این معنا که گویا قرار شد محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی نیز ۲ نماینده در کمیته اجماع اصولگرایان داشته باشند.

البته اینکه این پیشنهاد تاکنون به صورت قطعی از سوی کمیته داوری و نظارت پذیرفته شده است یا خیر هنوز خبری در دست نیست و گفته می شود انتقاداتی در این زمینه وجود دارد اما با نگاهی به صحبت های حجت الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که اخیراً در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها آنها را مطرح کرد می توان اینطور نتیجه گرفت که تغییر عدد ۶ به عدد ۸ صحیح است.

سالک تصریح کرده بود که ترکیب ۸+۷ مشغول به کار است و کمیته ۸ نفره نیز با عنوان "حرکت اجرایی" مشغول فعالیت است.

در همین زمینه شاید نگاهی به فرمول قبلی اجماع اصولگرایان برای انتخابات مجلس هشتم نیز جذاب باشد.

جبهه اصولگرایان در آن مقطع با فرمول ۶+۵ به میدان آمدند که ترکیبی بود از ۶ نفر به نمایندگی از سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و اصولگرایان تحول​خواه و رایحه خوش خدمت. و ۵ نفر تحت عنوان مرضی الطرفین.

در این فرمول انتخاب نامزدها با کمیته ۶ نفره بود و شورای مرضی الطرفین نیز این نقش را بر عهده داشت که اگر اختلافی در معرفی یا انتخاب نامزدها رخ می داد، در این زمینه اظهار نظر کند و اصولگرایان نیز این شرح وظایف را پذیرفته بودند.

حال باید منتظر ماند و دید که میزان موفقیت فرمول جدید اصولگرایان تا چه اندازه خواهد بود و آیا بازهم اصولگرایان، اکثریت مجلس را از آن خود خواهند کرد یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ديگه حال همه به هم مي خوره از اين عدد و رقمهاي سياسي .