چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۹

علت همزمانی گرانی‌های گسترده با مذاکرات چیست؟

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 424597
معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات گفت: دولت علاقه‌‌ دارد اقتصاد را به مذاکرات گره بزند/ دولت افزایش قیمت بنزین را به بعد از مذاکرات موکول می‌کرد/ با بنزین هزار تومانی، تورم حداقل ۳ درصد بالا می‌رود
علت همزمانی گرانی‌های گسترده با مذاکرات چیست؟
به گزارش جهان، حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با نسیم با انتقاد از تقارن زمان افزایش قیمت بنزین با مذاکرات هسته ای اظهار کرد: اگر افزایش قیمت حامل های انرژی و نان به بعد از تعیین تکلیف مذاکرات در دهم تیرماه موکول می شد صورت خوشایندتری از برهه کنونی پیدا می کرد.

وی افزود: مردم با توجه به این که تحت فشار هستند، از شرایط اقتصادی موجود اظهار نارضایتی می کنند؛ زیرا ما همچنان در رکود هستیم به شکلی که بسیاری از بنگاههای اقتصادی که قبلا سه شیفت کار می کردند اکنون یک شیفت کار می کنند و حتی بعضی از آن ها تعطیل شدند، بنابراین، این واقعیتی است که وجود دارد و دولت نباید به سادگی از کنار آن عبور می کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: حالا که دولت خودش علاقه مند بوده که همه چیز را در اقتصاد کشور به مذاکرات گره بزند، بهتر بود افزایش قیمت بنزین را هم به بعد از مذاکرات موکول می کرد که از لحاظ روانی نتیجه بهتری را در اقتصاد بگیرد.

بهتر بود دولت پشت تیم مذاکره کننده را خالی نمی کرد

مستخدمین حسینی با تاکید بر لزوم بهبود شرایط داخلی اقتصاد کشور در آستانه مذاکرات برای حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای به نسیم تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای زحمت و وقت زیادی را صرف مذاکرات می کند و مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته است، بنابراین باید به آن ها کمک شود تا با آرامش بهتری در مذاکرات حضور پیدا کنند؛ نه این که کاری کنیم آنها در پشت سر خود احساس کنند که مردم از وضع اقتصاد کشور با توجه افزایش قیمت ها ناراضی هستند.

وی با انتقاد از عدم ارائه آمار از سوی وزارت نفت در خصوص تاثیر گذاری ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای در زندگی مردم به نسیم توضیح داد: عددی که دولت برای بنزین یارانه ای پرداخت می کرد ماهیانه چیزی حدود ۱۸ هزار تومان بود که عدد چندان زیادی به شمار نمی رود ولی وزارت نفت آماری در خصوص استفاده از این ۶۰ لیتر بنزین نداده است زیرا اکثر مردم بیش از ۶۰ لیتر بنزین در ماه استفاده می کنند.

معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات افزود: ۶۰ لیتر بنزین در واقع تنها ده روز نیاز مردم را برطرف میکند و مردم برای ۲۰ روز باقی مانده از بنزین آزاد استفاه می کنند، بنابراین دولت هم وقتی رغبت مردم به بنزین آزاد و حجم زیادی که آن ها از آن مصرف می کردند را دید، احساس کرد که این سهمیه تاثیر خاصی در زندگی آنها ندارد، بنابراین به یکباره این تصمیم را گرفت.

چرا دولت بخشنامه جهانگیری را نقض کرد؟

مستخدمین حسینی این رفتار دولت را خلاف بخشنامه اخیر قیمتی جهانگیری دانست و تاکید کرد: دولت به بنگاههای اقتصادی بخشنامه کرده است که حق افزایش قیمت بدون مجوز رسمی دولت را ندارند بنابراین حالا کسی انتظار نداشت که دولت خودش این بخشنامه را نقض کند!

وی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد بیکار جامعه با استفاده از همین خودرو کسب درآمد می کنند و باتوجه به این که بنزین زیادی هم مصرف می کنند نرخ کرایه را افزایش خواهند داد که این مسئله قابل کنترل نیست.

معاون وزیر اسبق اقتصاد به تجربه ای در این زمینه اشاره کرد و به نسیم گفت: امروز برای رفتن به مسیری از تاکسی استفاده کردم و مسیری که هر هفته دوبار با مبلغ ۸۰۰۰ تومان کرایه طی می کردم را با مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان کرایه رفتم و وقتی به راننده اعتراض کردم او گفت که قیمت بنزین بالا رفته بنابراین من هم کرایه بیشتری از شما می گیرم، این در حالی بود که تنها خبر افزایش قیمت بنزین اعلام شده بود هنوز در عمل افزایش قیمتی نداشتیم.

منتظر تورم باشید

مستخدمین حسینی با تاکید بر افزایش احتمالی قیمت ها بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: در اقتصاد ایران اثر علائم روانی بر تورم حرف اول را می زند زیرا در اینجا احساس حاکم است و جنبه های روانی باعث افزایش قیمت ها می شود.

وی افزود: اولین اثر گران شدن بنزین را در کرایه های حمل و نقل خواهیم دید و سپس در سایر اقلام دیگر مشاهده خواهیم کرد.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت ها براساس منطق افتصادی درست نیست، اما به هر شکل به لحاظ روانی اثر خود را می گذارد زیرا در ایران جنبه های روانی از جنبه های محاسباتی بر تورم موثرتر است و دولت ها همواره براساس منطق میزان تورم را پیش بینی می کنند.

وی تصریح کرد: حتی اگر منطقی هم به قضایا نگاه کنیم این چهل و سه درصد افزایش قیمت بنزین با توجه به تاثیر ۵ درصدی تورم در سبد خانوارها، حتما حداقل تورم را زیر سه درصد افزایش خواهد داد که البته آثار روانی قطعا این میزان را افزایش خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
يك كار براي اين بنده خدا درست كنيد از اين حرفهاي مصلحتي زياد ميزند مثل اقاي قديري ابيانه
Finland
هر کی مخالف شما تندرو ها باشه باید خفه شه؟
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر، امید و راستگویان!
پت و مت
Iran, Islamic Republic of
علت همزمانی گرانی‌های گسترده با مذاکرات چیست؟
ای ببم یعنی هنوز متوجه نشدی .
هنوز به حد گرانی های سال 91 نرسیدیم.اینطور نیست!
هادی
استاد حسینی لطفا بار دیگر کتابهای اقتصاد را مرور بفرمائید
تنها عامل تورم، افزایش پایه نقدینگی و پول پر قدرت است الان افزایش بنزین چه تاثیری در این مسئله دارد که باعث تورم شود؟!
اوه مای گاد!
ضمن یاد آوری اینکه عوامل تورم فقط اقتصادی نیستند خواهش میکنم وقتی این گرانی اثرش را گذاشت شما بفرمایید بار دیگر کتب اقتصاد را مرور بفرمایید!
تعریف شما از تورم درسته ولی وقتی همه چیز در پی گرون شدن بنزین گرون شد و درامدا بی تغییر موند خودتون کاملا تورم رو میبینید
قبل از مذاکرات اول ، دولت گفت خزانه خالی است و بهانه دست دشمن داد الان هم دقیقا قبل از مذاکره سوخت را گران کرد