شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

تلاش عربستان برای جذب تکفیری‌های چچن

چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 434497
عربستان احساس شکست و تنهایی می‌کند؛این مسئله را به‌خوبی این روزها در رفتار و حرکت‌های مقام‌های این کشور می‌توان دید.
به گزارش جهان به نقل از همشهری، پس از سال‌ها تنش و خصومت ديدار پادشاه عربستان با خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس اين مسئله را به‌خوبي مشخص كرد اما روز گذشته ديدار وليعهد عربستان با رمضان احمد قديروف، رئيس‌جمهور چچن به خوبي نشان داد كه مقام‌هاي سعودي حالا به‌دنبال هر متحدي در جهان مي‌گردند.

عربستان اين روزها جنگ رسانه‌‌اي را با اعلام كنترل عدن توسط نيروهاي وابسته به اين كشور راه انداخته اما سخنگوي جنبش انصارالله يمن تأكيد دارد كه تجاوز ائتلاف عربي در عدن شكست خورده است.

پس از سفر خالد مشعل به مكه و ديدارش با پادشاه عربستان گزارش‌هايي از توافق او با سلمان بن‌عبدالعزيز براي دراختيار قراردادن ۷۰۰نيروي نظامي براي مداخله زميني در يمن منتشر شد.

هرچند مقام‌هاي حماس بلافاصله اين گزارش‌ها را تكذيب كردند اما ديدار وزير دفاع و وليعهد عربستان با رئيس‌جمهور چچن نشان مي‌دهد كه سعودي‌ها در تلاش هستند تا به هر شكلي براي خود متحداني جهت گسترش مداخله زميني در يمن پيدا كنند.

رمضان احمد قديروف، هرچند متحد نزديك پوتين است اما به‌عنوان چهره‌اي افراط‌گرا شناخته مي‌شود و نامش در فهرست تحريم‌هاي اتحاديه اروپا قرار دارد.

تعداد زيادي از نيروهاي گروه تروريستي داعش را چچني‌هاي افراطي تشكيل مي‌دهند كه از اين منطقه راهي عراق و سوريه شده‌اند.

نزديكي عربستان به اين چهره منفي در غرب نشان مي‌دهد كه حالا رياض به هر شكلي مي‌خواهد مداخلات خود را در منطقه گسترش دهد.

پس از مرگ عبدالله بن‌عبدالعزيز و به قدرت رسيدن برادر او سلمان سياست عربستان براي مداخله در منطقه و گسترش سلفي‌گري به‌شدت پررنگ‌ شده است.

جنگ رواني در عدن

اين تلاش‌ها در حالي صورت مي‌گيرد كه محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش مردمي انصارالله يمن اعلام كرده كه كه ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور به‌زودي دست به عمليات بزرگي خواهند زد كه همه معادلات را تغيير خواهد داد.

مقام‌هاي اين جنبش تأكيد دارند كه با وجود استفاده عربستان از تمام توان خود تلاش‌هاي اين كشور در يمن شكست خورده و دستاوردهايي كه ائتلاف متجاوز سعودي در عدن از آن دم مي‌زند، يك درصد از پيشروي‌هايي نيست كه ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي به‌دست آورده‌اند.

به‌نظر مي‌رسد همين عدم‌موفقيت با وجود بازي خطرناك عربستان در يمن باعث شده تا مقام‌هاي اين كشور به‌دنبال متحداني ديگر براي مداخله در يمن باشند.

رويترز در گزارشي با اعلام قرار گرفتن عربستان در وضعيت تقابل‌جويانه اعلام كرده كه حالا براي عربستان فرق نمي‌كند متحد چه گروه يا كشوري باشد؛ مقام‌هاي رياض تنها به‌دنبال متحد هستند.

رئيس شبكه تلويزيوني العرب، وابسته به آل‌سعود در اين رابطه مي‌گويد:

عربستان اكنون در حالت تهاجمي مقابل ايران قرار گرفته و به‌شدت دنبال متحد است؛ حالا مي‌خواهد اين متحدان در مالزي باشد يا دست دوستي با حماس داده شود.

در زمان حملات سال گذشته رژيم صهيونيستي به نوار غزه و عليه مواضع حماس ۳هفته طول كشيد تا مقام‌هاي رياض بمباران غزه را محكوم كنند.

در همه سال‌هاي گذشته سعودي‌ها اختلاف‌هاي گسترده‌اي با اين جنبش داشته‌اند اما حالا گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ۸عضو زنداني حماس را آزاد كرده‌اند.

اين در حالي است كه تلفات حملات ائتلاف عربي به رهبري عربستان در يمن همچنان هر روز در حال اضافه شدن است و همين مسئله در آخرين جلسه پارلمان اروپا باعث انتقاد شديد‌اللحن از رياض شد. به‌تازگي جمعي از دانشجويان و مهاجران يمني ساكن آلمان، با برگزاري نمايشگاهي از تصاوير قربانيان جنگ عربستان عليه يمن در برلين، خواهان حمايت جهاني از يمن و توقف حملات به اين كشور شدند.

سازمان ملل در آخرين گزارش خود با اشاره به بحران انساني در يمن اعلام كرده كه ۲۰.۴ميليون نفر از مردم اين كشور نياز به كمك فوري براي دسترسي به مايحتاج اوليه زندگي مانند آب‌آشاميدني دارند. اين در حالي است كه با محاصره يمن براي نخستين‌بار در ۴‌ماه گذشته يك كشتي حامل كمك‌هاي امدادي توانسته خود را به بندر عدن برساند.

پارلمان اروپا حمله عربستان به يمن را محكوم كرد

در يك تغيير موضع پس از توافق هسته‌اي با ايران، پارلمان اروپا در آخرين نشست خود به‌شدت از تجاوز عربستان در يمن انتقاد كرده است.

در بيانيه شديداللحن اتحاديه اروپا حملات عربستان به‌خاطر نقش قوانين بين‌المللي حقوق بشر محكوم شده است.

اين بيانيه كم‌سابقه سخت‌ترين انتقادهاي يكي از اركان اتحاديه اروپا از عربستان به‌حساب مي‌آيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *