جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲

نقش گروه متصل به بانک مرکزی در گرانی سکه پس از توافق

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب: 434893
«سکه برخلاف توقع باز هم گران‌تر شد. گروهی که به بانک مرکزی متصل هستند این حباب قیمتی را ایجاد می‌کنند.»
نقش گروه متصل به بانک مرکزی در گرانی سکه پس از توافق
به گزارش جهان، روزنامه شرق در گزارشی به گران شدن سکه و طلا پس از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشت: تا امروز هر چه دست پنهان بود مشغول بر هم زدن بازار ارز می‌شد، اما از زمانی که این بازار وارد دوره تثبیت خود شده است، دست‌های پنهان مشغول سودگیری از بازار طلا و سکه هستند. حدود دو هفته‌ای می‌شود که اونس جهانی طلا در مسیر ریزش قرار گرفته است. در این دوره کوتاه هر اونس طلا حدود ۸۰ دلار ریزش کرد و برای اولین بار زیر هزار و صد دلار معامله شد. با این حال این کاهش قیمت در بازار طلای داخلی دیده نشد و حتی حباب مثبت هم گرفت.

این روزنامه می‌افزاید: دو هفته پیش یعنی قبل از آنکه اونس طلا ریزش ناگهانی قیمت را تجربه کند، سکه طرح جدید حباب منفی داشت و زیر ارزش ذاتی معامله می‌شد. اما در طول این دو هفته بازار طلای داخلی نه فقط ریزشی متناسب با افت قیمت اونس جهانی طلا را ندید، بلکه در مسیر رشد قیمت حرکت کرد. به‌طوری که براساس قیمت‌های اونس جهانی طلا و دلار آزاد، حدود ۲۵ هزار تومان حباب مثبت دارد، یعنی بالاتر از ارزش طلای به کار رفته در آن فروخته می‌شود.

بازاریان می‌گویند روزی پنج هزار تومان بر حباب مثبت سکه افزوده می‌شود. آنان در پاسخ به این پرسش که چه کسانی این حباب را ایجاد می‌کنند، می‌گویند: «گروهی قوی و بزرگ که به نظر می‌رسد متصل به بانک مرکزی باشند این حباب را ایجاد می‌کنند.»

کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا می‌گوید: سکه حباب قیمتی ندارد. در حالی که در همین روز هر سکه طرح جدید ۲۰ هزار تومان حباب داشت و هر چه می‌گذرد این حباب بزرگتر هم می‌شود. نیم سکه با وجود کوچک بودنش حدود ۵۰ هزار تومان بیش از ارزش ذاتی فروخته می‌شود، یعنی ۵۰ هزار تومان گران‌تر از ارزش طلایی که در ساخت آن به کار رفته است.

در آن سوی مرزها و در بازارهای جهانی، اونس طلا رکوردهای کم‌سابقه‌ای را بر جا می‌گذارد. طلا در ریزش‌های اخیر خود رکورد پنج ساله را شکست و به زیر هزار و صد دلار رسید و حتی تا هزار و ۷۰ دلار هم ریزش کرد و دیروز بلومبرگ خبر داد طلا می‌رود تا در پایان دهمین روز کاهش قیمت خرید، طولانی‌ترین دوره افت قیمت از سال ۱۹۹۶ را تجربه کند. دیروز اونس طلا تا هزار و ۸۸ دلار پایین آمد تا همچنان زیر هزار و صد دلار معامله شود. در واقع از زمانی که بانک مرکزی آمریکا خود را برای افزایش نرخ بهره‌ آماده می‌کند، قیمت طلا رو به کاهش گذاشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی توزیع ارز مبادله ای را به بانک خصوصی دوستانشان سپرده بودند دیگر چه انتظاری دارید
اینها نباید ضرر کنند
مردم به درک!
علی
بانک مرکزی دردولت قبل نقش اصلی رادرکاهش ارزش پول ملی به یک سوم داشت تا کسری بودجه ی ریالی خودراجبران کند.به عبارتی هرچه یارانه به مردم داده بود،دریک چشم به هم زدن ازجیب مردم برداشت.اما غافل ازاینکه بزرگ ترین خیانت درطول تاریخ کشور بوده است ومتاسفانه قوه ی قضاییه ونمایندگان بی توجه از تورم چند برابری ایجاد شده ازکنارش گذشتندوسکوت کردند.این افراددردولت قبل وفعلی بایدمحاکمه وبه اشدمجازات برسندوبس!!!!. الآن هم همان افراددربانک مرکزی این کارهارامی کنند.اللهم العن هم جمیعا.