جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
بهار فاطمی، رضایت مهدوی

مبادا به بهانه عید به عزای حضرت زهرا بی‌حرمتی شود

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب: 413318
مبادا ایامی که مهدی زهرا عزادار است، دل امام زمان علیه السلام را از خود برنجانیم. مبادا به بهانه عید به عزای حضرت زهرا سلام الله علیها بی حرمتی شود.
مبادا به بهانه عید به عزای حضرت زهرا بی‌حرمتی شود
به گزارش جهان، سیدعمران حسینی نسب در وبلاگ "ساقی" نوشت:
زمستان روزهای آخر خود را سپری می کند و کم کم بوی بهار به مشام می رسد، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و عید نوروز به همه شما همراهان گرامی، به امید سالی پر از موفقیت و شادکامی در همه عرصه های زندگی به همین مناسبت مطلبی تقدیم می نمایم.
 
عید به چه معناست؟
 
عيد در لغت از ماده عود به معنى بازگشتن است، اگر مسلمان بعد از ماه رمضان عید می گیرند برای این است که با یک ماه عبادت و بندگی به فطرت اولیه خود باز می گردند که همان پاکی از گناه است.
 
عید چه روزی است؟ آیا اختصاص به روز خاصی دارد؟
 
قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که کلمه (عید) در قرآن تنها یکبار آن هم در آیه 114 سوره مائده آمده که به دعای حضرت عیسی (ع) بر تقاضای مائده آسمانی اشاره دارد آنجا که می گوید: اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا:"خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عيدى باشد." چون عيد در نزد هر قوم و ملتى عبارتست از روزى كه در آن روز به افتخار موهبتى اختصاصى نايل آمده باشند، و روز نزول مائده هم براى مسيحيت همين خاصيت را دارد( ترجمه الميزان، ج‏6، ص: 330) ولی در روایات این کلمه زیاد استعمال شده و علاوه بر آنکه  ما مسلمان عید غدیرخم، عید فطر و عید قربان را داریم و به مناسبت اينكه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى‏گردد، و آلودگيها كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى‏رود، عيد گفته شده است(تفسير نمونه، ج‏5، ص:131)
 
اما عید چه روزی است؟ در روایات به برخی از روزها که در ظاهر هم عید نیست عید گفته شده است به عنوان نمونه مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) می فرماید:« كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»" هر روز كه در آن معصيت خدا نشود روز عيد است» (نهج البلاغه حکمت428)پس معلوم  می شود که هر روزی که انسان خود را از آلودگی و گناه حفظ کند و در واقع مطابق  فطرت پاکش عمل کند بهترین عید برای انسان خواهد بود، زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى و پاكى و بازگشت به فطرت نخستين است(تفسير نمونه، ج‏5، ص:131 )
 
سه نکته پایانی:
 
1-درهر صورت کارهایی که در نوروز ميان مردم معمول است قسمت قابل ملاحظه اى از آن كارها، در شمار امورى است كه اسلام بر آن، (به صورت كلّى) تأكيد نهاده است. مانند: نظافت، خانه تكانى، ديد و بازديد و صله ارحام و ملاقات دوستان و رفع كدورتها و بيرون ريختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّاليّت هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اينها اين امور و مانند آن جنبه هاى مثبت مراسم نوروزى است.
 
2- در کنار جنبه های مثبت مراسم نوروز نمی توان از جنبه های منفی آن( مثل گناه و ارتکاب محرمات الهی از قبیل اختلاط زن و مرد و عدم رعایت حدود محرم و نامحرم و... ) به آسانی رد شد وبه آنها توجه نکرد.البته ازجمله دلیل آن هم خلط بین شادی و گناه است و عده ای فکر می کنند تنها راه شادی ارتکاب گناه است و در روز عید نوروز و یا  سیزدهم فروردین که به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده مرتکب بعضی اعمالی می شودند که  در دین مبین اسلام گناه و حرام محسوب می شود و این کارها با عید بودن آن روز منافات دارد زیرا اولا: از نظر دین اسلام  همانطور که اشاره شد هر روزی که در آن انسان مرتکب گناه نشود آن روز عید است. ثانیا این گونه اعمال با دعای تحویل سال که به درگاه خداوند متعال عرضه می داریم حوّل حالِنا الی أحسَنِ الحال؛ یعنی حال ما به بهترین حال تغییر بده، سازگار نیست زیرا بهترین مصداق احسن الحال رابطه با خداوند و دوری از محرمات است. پس اگر بخواهيم عيد نوروز براى ما يك عيد واقعى باشد بايد به ارزشهاى اسلامى اين عيد كه در سايه تعاليم اسلامى رنگ دينى پيدا كرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عيد كه احياى ارزشهاى جاهلى و از سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماييم و به بهانه عید گناه نکنیم. شادی مشروع غیر از گناه است.
 
3- یادمان باشد بهار امسال مزین به نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست و  ایام عید مصادف با ایام فاطمیه می باشد مبادا ایامی که مهدی زهرا عزادار است، دل امام زمان علیه السلام را از خود برنجانیم. مبادا به بهانه عید به عزای حضرت زهرا سلام الله علیها بی حرمتی شود. شیعه امیرالمومنین علیه السلام، عاشق و محبت زهرای اطهر، منتظر امام زمان باید حُر گونه عمل نماید و حرمت زهرا را نگهدارد تا یگانه یادگار پیامبر اسلام در دنیا و آخرت دست او را بگیرد.
 
می دانید حُر یکی از فرماندهان لشکر یزید، مقابل امام حسین علیه السلام ایستاد و مانع حرکت کاروان ابی عبدالله الحسین علیه السلام به سوی کوفه شد. امام دست به قبضه شمشیر برد و بر سر حُرّ فریاد کشید و فرمود: «ثَکَلَتْکَ اُمُّکَ! مَا الَّذی تُرِیدُ أَنْ تَصْنَعَ؟»؛ (مادرت به عزایت بنشیند! مى خواهى چه کار کنى؟!).
حرّ پاسخ داد: به خدا سوگند اگر کسى از عرب ـ جز تو ـ چنین سخنى بر زبان جارى مى ساخت، پاسخش را مى دادم، هر که مى خواست باشد! امّا به خدا سوگند که من نمى توانم نام مادرت را (به علّت عظمت فوق العاده آن حضرت) بر زبانم جارى سازم. اینجا بود که حُر احترام  مادر امام حسین علیه السلام را نگه داشت و همین کار کافی بود که زهرای اطهر دست حر را بگیرد و در حالی که در روز عاشورا خود را در بین بهشت و جهنم می دید، خود را به جمع سربازان فرزند زهرا، حضرت امام حسین علیه السلام برساند و سرافراز دنیا و آخرت شود. ما نیز باید از حُر یاد بگیریم که چگونه احترام حضرت زهرا علیها السلام را نگه داریم.
 
4- در لحظه تحویل سال برای ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه، برای عزت اسلام و مسلمین، سلامتی رهبر معظم انقلاب، شفای بیماران دعا کنیم.
 
 
             یارب عید است عطا بر همه ده                بر ماتم و اندوه همه خاتمه ده
 
              پایان غم همه  ظهور مهدیست              تعجیل فرج به مهدی فاطمه ده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *