پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۱
۱۴

جریان فرقه شیرازی در کربلا چند رای به دست آورد؟!

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 380216
در حالی که گروه کور بحران سیاسی عراق با رای پارلمان به اعضای کابینه حیدر العبادی باز شده است با این حال نگاهی به وضعیت برخی از گروه های سیاسی که در جریان انتخابات اخیر از سوی مردم عراق طرد شده اند می تواند بیانگر واقعیت وزن سیاسی این گروه ها در این کشور باشد.
جریان فرقه شیرازی در کربلا چند رای به دست آورد؟!
به گزارش جهان، در انتخابات پارلمانی سال جاری عراق گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی، لیست‌ اسامی کاندیداهای خود را ارائه دادند. در بین شیعیان نیز لیست‌های مختلفی ارائه شد، اما در شهر مقدس کربلا لیستی با عنوان "ائتلاف الرفاه و السلام(الشیرازیة)" منتسب به آقای صادق شیرازی به صورت گسترده منتشر شد. اعضای این لیست خود را از نزدیکان و منتسبان به دفتر آقای شیرازی معرفی کرده و حتی برخی از چهره های سیاسی شهر کربلا از مدیریت این ائتلاف توسط اعضای دفتر آقای شیرازی خبر می دادند.

هر چند به نظر می رسید که دفتر آقای سید صادق شیرازی نسبت به این مساله واکنش نشان دهد اما سکوت تایید آمیز دفتر وی نشان داد مجموعه مرتبط با آیت الله شیرازی سودای فعالیت سیاسی در قالب تصاحب کرسی های پارلمان عراق دارد.

این در حالی بود که پیش از این آیت الله شیرازی و اعضای دفتر وی در سخنرانی ها و بیانیه ها به گونه ای سخن می گفتند که نشان دهند علی الظاهر تمایلی برای ورود مستقیم به معادلات سیاسی ندارند. هر چند در ماجرای فتنه سال ۸۸ سخنرانی از سوی صادق شیرازی توسط رسانه های ماهواره ای و اینترنتی منتسب به وی منتشر شد که نشان از حمایت او از جریان فتنه داشت.

رئیس ائتلاف رفاه والسلام و آقای صادق شیرازی

البته در سالهای اخیر در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی منتسب به وی بارها به مسئولان نظام و آرمان های نظام اسلامی توهین شده است با این حال آنچه که از سوی دفتر وی منتشر می شود بیانگر آن است که تمایلی برای ورود به عرصه سیاست ندارند.

این عدم تمایل ظاهری ریشه در وقایع مربوط به انفلاب اسلامی ایران دارد.

در واقع پس از فاصله گرفتن مرحوم آقای سید محمد شیرازی از انقلاب اسلامی، عملا وی و نزدیکانش بنا را بر دوری از سیاست، و به نحوی جدایی دین از سیاست گذاشتند. آقای سید صادق شیرازی نیز از همان ابتدای جوانی شهره به این مسأله بود.

با این حال در زمانی که ده ها شبکه ماهواره ای منتسب به دفتر وی در عراق و برخی دیگر از کشورها فعال است دفتر وی تصمیم گرفت به صورت چراغ خاموش با سازماندهی ائتلافی برای مجلس عراق ورود به عرصه سیاست را تجربه کند.

اما در عمل، این حرکت سیاسی چندان هم هوشمندانه و چراغ خاموش نبود ، انتشار عکس های اعضای ائتلاف رفاه والسلام با آیت الله سید صادق شیرازی و رئیس دفتر وی نشان داد که خانواده شیرازی به صورت جدی به دنبال تصاحب حداقل یک کرسی در پارلمان عراق هستند.

حتی وکیل آیت الله شیرازی در کربلا نیز در مرقومه ای حمایت خود را از رئیس ائتلاف «رفاه والسلام» اعلام کرد.

این در حالی بود که رسانه های وی این چنین وانمود می‌کردند که اگر چه آقای سید صادق شیرازی در ایران مقلد و طرفداران زیادی ندارد، اما در عراق بسیار محبوب است و تمامی اهالی کربلا پیرو ایشان هستند. حتی در مراسم میلیونی پیاده‌روی اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، عکس‌های سید صادق شیرازی از نجف تا کربلا به صورت گسترده دیده می‌شد، تا شاید این چنین القا شود که وی در بین توده‌های شیعیان عراق نیز پرطرفدار است.

اما نتایج انتخابات بیانگر واقعیت دیگری بود. واقعیت حاکی از این است که حتی یک نفر هم از "ائتلاف الرفاه و السلام(الشیرازیة)" منتسب به آقای سیدصادق شیرازی، به پارلمان راه پیدا نکرد. این در حالی بود که هرکدام از لیست‌های منتسب به چهره‌های شیعی همانند ابراهیم الجعفری، نوری المالکی، سیدعمار حکیم، سید مقتدی صدر و... ، توانستند تعدادی از کرسی‌های پارلمان این کشور را به دست بیاورند.

رئیس دفتر آقای شیرازی در کنار اعضای ائتلاف «رفاه والسلام»

در انتخاب نخست وزیر و اختلاف نظری که بین شیعیان بروز کرده بود، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مذکور مذاکره و آینده حکومت این کشور را رغم زدند. در نهایت نیز پست نخست وزیری به حزب الدعوه و هرکدام از وزارت‌خانه‌ها به احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی رسید. و حتی یک کرسی وزارت‌خانه یا پارلمان و یا حتی کرسی معاونت وزارت به این جریان منتسب به آقای سید صادق شیرازی نرسید.

هر چند آقای صادق شیرازی و دفتر وی در اولین اقدام خود در عرصه سیاست با عدم استقبال مردم روبرو شد و ائتلاف «رفاه والسلام» در انتخابات پارلمانی عراق به صورت کامل شکست خورد با این حال تغییر مشی از روش های تفرقه افکنانه و عمق بخشیدن به سطح خواسته ها، دغدغه ها، واقع بینی و دوری از پازل طراحی شده توسط دشمنان اسلام می تواند آینده بهتری را در عرصه سیاسی برای دفتر وی رقم بزند.

اعضای دفتر آقای شیرازی باید این موضوع را درک کرده باشند حتی آن جمعیتی که به اعتقادشان از طرفداران آیت الله صادق شیرازی به حساب می آیند نهایتا افرادی هستند که برنامه های تلویزیونی شبکه های ماهواره ای وی را به دلیل علائق مذهبی مشاهده می کنند و آیت الله شیرازی و دفتر وی را به عنوان شخص بصیر سیاسی و یک نهاد اثرگذار نمی گردند و به همین دلیل است که لیست رفاه والسلام کمترین ارا را در میان لیست های ائتلافی شهر کربلا کسب کرد.

اما ابهامی که باقی می‌ماند این است که جریان منتسب به آقای سید صادق شیرازی، که در دو کشور ایران و عراق از حمایت توده‌ای برخوردار نیست، و به زعم خودشان با تبرعات مالی تعدادی از تجار شیعه، شبکه تلویزیونی تأسیس کرده‌اند پس از مشخص شدن وزن شان توسط مردم کربلا(که به زعم آنها بیشترین حامیان آقای شیرازی در این شهر هستند) آیا تغییر مشی داده و معتقد به فعالیت سیاسی شده است و از اقدامات تفرقه افکنانه خود دست بر می دارند و یا اینکه همچنان معتقدند اقدامات تفرقه افکنانه سبب می شود طرفدارانی ار بین برخی گروه های شیعه پیدا کنند و این گونه بتوانند مقلدان آقای شیرازی را افزایش دهند؟

یکی از شیعیان عربستانی در گفتگویی، با نگارنده اظهار داشت: هنگامی که کتاب‌هایی در رد عفت جناب عایشه، از جمله در کتابی با یک عنوان توهین آمیز نوشته یاسر الحبیب (طلبه‌ی جوانی که منتسب به جریان آقای سیدصادق شیرازی است، اما آقای سیدصادق شیرازی هیچ‌گاه حاضر نشد از این جوان تفرقه‌انگیز و خبیث اعلام برائت کند و سکوت معناداری اختیار کرد) منتشر شد، فشارهای بیشتری بر شیعیان عربستان وارد شد. آیا عقل سلیم کسی که ادعای شیعه‌گرایی دارد، حکم به عملی می‌کند که برای شیعیان ضرر دارد یا سعی می‌کند خطرات را برای شیعیان به حد اقل ممکن برساند؟

با این حال امید است نتیجه این انتخابات برای اعضای دفتر آیت الله شیرازی این نتیجه بدیهی را مشخص کرده باشد که لزوم چهره شدن در قامت یک مرجع دینی، به پخش برنامه هایی نیست که به دلیل موازین غیر شرعی آن در هیچ رسانه شیعی دیگر منتشر نمی شود، بلکه مرجعیت دینی به مولفه های دیگر وابسته است که فاصله زیادی با اقدامات اینچنینی دارد.
منبع: رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
انگليسي ناب و خالص
یک سوال
این فردبااین مقدارمقلدوپیروکم تعدادازکدام منبع کمکهای مردمی اینهمه پول بدست میاره که کلی هزینه شبکه هاش کنه؟شایدم ازبانکهای روباه پیروام بلاعوض میرسه!!!!؟؟
صالح دوست
همچنان که برادران اهل سنت تکفیری دارند متاسفانه دربین ما شیعیان نیز گرچه بسیار کمرنگتر تکفیری یافت می شود. آنان که سیاست تفرقه بینداز انگلیسی ها را عملاً پیاده می کنند.
United States
تحویلشون نگیرین عددی نیستن
کلا هم هیچی نیستن
سکوت کنیم و اطلاع رسانی نشود مثل غده سرطانی بر بستر احساسات پاک مردم رشد می کنند، لازم است اطلاع رسانی شود.
اطلاع رسانی بشود ولی تحویلشون نگیریم.
يك فرقه به تمام انگليسي و مزدور. دست كمي از تكفيرها ندارند. من از نزديك نياتشون را در كربلا و داخل رصد و روي كنجكاوي پيگيري كردم واقعاً كارشون حرف داره.فقط بايد به حالشون تاسف خورد.
خدا ريششونو بكنه.!!!!!!
بهلول
جالبه!!! كه درحال حاضر دقيقا اينطور ايت الله! ماهم داريم كه فتوكبى اقا صادقه وبعضى مصلحتانه، وبعضى باجه خوارانه ايت الله هم خطابش ميكنن !!!! جلل خالق!!!!!!!!
خط مشیشان رو مطمئنا عوض نمیکنن چون جیره بگیر آمریکا و انگلیس هستن و اگر این رابطه جیره خواری را قطع کنند به خاک سیاه می نشینند .
ابوالفضل
از نشر این خبر متشکرم.
مریم اردبیل
اطلاع رسانی شما عالی بود
چرا نوشتی آیت الله صادق شیرازی ؟؟
صادق شیرازی درسته.
اجتهاد این هم مثل برادرش قلابی هست. فقط رسانه او رو مجتهد کرده.
در مورد برادش علما از جمله آیت الله خویی (ره) و دیگران از علما اجتهاد او را رد کردند و این موضوع را با دست خط خود نوشتند و برای تاریخ به یادگار گذاشتند