جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

چکیده اخبار اقتصادی امروز

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب: 397614
افزایش یک و نیم دلار قیمت نفت در بازارهای جهانی،چرا با وجود بارش‌های نسبتا مناسب در تهران هوای پایتخت به شرایط سالم بازنگشته؟ و ... از مهمترین اخبار امروز اقتصادی است.
به گزارش جهان به نقل از  فارس، گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه اول دی ماه ۱۳۹۳ به شرح زیر است:

* زنگ گرانی اینترنت موبایل به صدا درآمد/ تعرفه بسته‌های اینترنت ایرانسل دو برابر شد

از اول دی ماه همزمان با اجرای دستورالعمل کاهش تعرفه مصرف آزاد اینترنت موبایل، اپراتور دوم تلفن همراه برای جبران درآمد، تعرفه بسته‌های اینترنت خود را ۲ برابر کرد.

بنابر این گزارش، در حالی که قرار بود از اول دی ماه تعرفه استفاده آزاد از اینترنت موبایل به نیم ریال برای سیم‌کارت‌های دائمی و ۰.۷۵ ریال برای سیم‌کارت‌های اعتباری کاهش یابد، همزمان با اعمال این کاهش تعرفه،‌ اپراتور دوم تلفن همراه تعرفه بسته‌های اینترنت خود را افزایش داد.

* سلطه ۵۰ ساله اوپک بر تصمیم‌گیری انرژی جهان به سر آمده است

وزیر سابق انرژی قطر با تاکید بر اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت باید با همکاری روسیه میزان سقف تولید نفت را کاهش دهند، گفت: سلطه ۵۰ ساله اوپک بر تصمیم‌گیری انرژی جهان به سر آمده است.

براساس گفته رئیس پیشین یکی از کارترهای نفتی جهان، ۱۲ عضو گروه اوپک که بیش از نیم قرن است، قیمت بازار نفت را تعیین می‌کنند، کارایی و نفوذ خود را از دست داده‌اند.

* قیمت نفت افزایش یافت/نفت در مرز ۶۳ دلار


قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال پیش‌بینی حفظ قیمت نفت در بالای ۶۰ دلار، یک دلار و نیم افزایش یافت و به ۶۲.۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۵۲ دلار ۶۲.۹۰ دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۱.۳۷ دلار افزایش یافت ۵۸.۵۰ دلار معامله شد.

* عربستان برای سومین بار احتمال کاهش تولید نفت خود را تکذیب کرد


وزیر نفت عربستان اعلام کرد این کشور تحت هر شرایطی سقف تولید کنونی نفت خود را حفظ خواهد کرد. وزیر نفت عربستان شرایط کنونی را در نتیجه عدم همکاری کشورهای غیر عضو اوپک در زمینه تولید نفت با اوپک دانست و اظهار داشت: ما سقف تولید خود را حفظ خواهیم کرد و منتظر خواهیم ماند تا شرایط بازار خود به خود به تعادل برسد.

* مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده پاییز تا ۱۵ دی‌ماه

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه سوم (فصل پاییز) سال۱۳۹۳ ، یکم تا ۱۵ دی ماه سال جاری است.

علیرضا طاری بخش به مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده توصیه کرد: به منظور عدم تعلق جرایم، نسبت به اجرای کامل تکالیف مقرر در قانون از جمله تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی دوره مذکور و پرداخت مالیات و عوارض ابرازی، ظرف مهلت مقرر قانونی اقدام نمایند.

* شاخص بورس با افزایش ۵۵۶ واحدی به کانال ۷۰ هزار واحدی بازگشت/ شرکت‌های بانکی و پتروشیمی در صدر تقاضا

شاخص کل بورس در اولین روز زمستان با افزایش ۵۵۶ واحدی به رقم ۷۰ هزار و ۹۴ واحد رسید که شرکت‌های بانکی، معدنی و پتروشیمی بیشترین تأثیر مثبت را گذاشتند.

بر همین اساس شرکت‌های بانکی، پتروشیمی و خودرویی در حالی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند که طی روزهای اخیر کاهش قیمت محسوسی داشتند.

همچنین در بازار امروز، شرکت‌های بانک ملت، هلدینگ پتروشیمی تأمین اجتماعی، بانک صادرات، پتروشیمی پردیس، توسعه معادن و فلزات، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا و شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران خودرو در کنار شرکت‌های روانکار از جمله نفت سپاهان بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

* چرا هوای پایتخت به شرایط سالم بازنگشت؟/ بنزین وارداتی بلای جان تهرانی ها

با وجود بارش های نسبتا مناسب در تهران و عرضه بنزین اصلاح شده و توزیع گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده این سوال در ذهن وجود دارد که چرا هوای تهران به شرایط سالم بازنگشت؟ بر اساس این گزارش، عرضه بنزین یورو۴ در برخی از کلانشهرها و کاهش گاز رسانی به نیروگاه ها و صنایع در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی از جمله عواملی هستند که موجب شده ما شاهد بهبود کیفیت هوا در تهران نباشیم.

* خرید ۱۲۵۵ تن شیر خام از دامداران استان تهران در قالب تضمین خرید/ استقبال از طرح تضمین خرید شیرخام

رئیس سازمان تعاون روستایی استان تهران با بیان اینکه از طرح تضمین خرید شیر خام در تهران استقبال خوبی شده است، گفت: تاکنون هزار و ۲۲۵ تن شیر خام برای تبدیل به پودر شیر خشک از دامداران این استان خریداری شده است.

محمدرضا حیدرقلی‌زاده طرح تضمین خرید شیر خام از دامداران تا زمانی که قیمت خرید شیر خام توسط صنایع لبنی به ۱۴۴۰ تومان برسد، در تهران و سایر استان‌هایی که این طرح در آنها به اجرا در آمده، ادامه دارد.

* ایجاد کلینیک حفظ اشتغال/ مقابله با قراردادهای سفید امضا کارگران


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد و حفظ اشتغال موجود را از برنامه‌های مهم دولت دانست و گفت: در بحث امنیت شغلی کارگران با قراردادهای سفید امضا به شدت مقابله می‌کنیم، چون نمی‌خواهیم به سمت ناامنی شغلی برویم.

علی ربیعی ادامه داد: عدم امنیت شغلی در شرایطی که عرضه و تقاضا نیروی کار یکسان نیست، ایجاد می شود؛ می‌خواهم نظام تولید در کشور پیش رود و نمی‌خواهم به سمت ناامنی شغلی کارگران بروم.

* اوباما حمله هکری به سونی را جنگ سایبری نمی‌داند

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اگر چه به شدت علیه حمله هکری به شرکت سونی موضع گرفته، اما ترجیح داده برای توضیح این مساله از استفاده از عنوان جنگ سایبری پرهیز کند.

کارشناسان معتقدند، علت پرهیز اوباما این است که از یک سو وی گزینه‌های بسیار محدودی برای پاسخگویی به کره شمالی در اختیار دارد و از سوی دیگر اگر بخواهد، از عنوان جنگ برای توصیف اتفاق مذکور استفاده کند، آنگاه باید برای اقناع افکار عمومی به طور جدی به مقابله علنی با کره شمالی روی آورد، اما هم اکنون توان این کار را ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *