جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

چرا افراد دروغ می‎گویند؟

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب: 424118
یک دکترای تفسیر قرآن گفت: دروغ از نظر عقل و شرع یکی از بزرگترین گناهان است که حتی بسیاری از گناهان کبیره از آن زاییده می‎شود.
به گزارش جهان، مهرداد ویس‎کرمی با اشاره به دلایل متعدد دروغگویی در بین افراد مختلف و در سنین متفاوت، بیان کرد: یکی از عمده‎ دلایل دروغگویی فراموش کردن زشتی و بدی این رفتار ناپسند است؛ اگر انسان در هر زمانی به یاد داشته باشد که در قیامت باید جوابگوی حرف خلاف واقع خود باشد، حتی‎الامکان از دروغ گفتن پرهیز می‎کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع اجتماعی نیز از علل دروغگویی است و شخص در اغلب موارد منفعت خود را بر منفعت جمع ترجیح داده و همین مسئله باعث کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه خواهد شد.

وی اظهار کرد: زمانی‎ که فردی به خاطر منفعت خویش به دروغگویی روی می‎آورد، امنیت روانی جامعه مختل می‎شود و در این صورت افراد یک جامعه دید درستی از یکدیگر نخواهند داشت و اعتماد متقابل از بین می‎رود.

ویس‎کرمی تصریح کرد: شرایط اجتماعی، اداری، سیاسی و فرهنگی جامعه یکی دیگر از عواملی است که سبب رواج دروغگویی در جامعه شده و افراد احساس می‎کنند که با دروغ گفتن زودتر به نتیجه می‎رسند.

وی با بیان این‌که «در جامعه امروزی شخص دروغ گفتن خود را توجیه می‎کند» خاطرنشان کرد: تفاوت حکومت حضرت ولی عصر(عج) با حکومت غالب بر دنیای امروز در همین موضوع است که تمام رفتارهای ناپسند از جمله دروغگویی، بد تلقی می‎شود و افراد کارهای زشت خود را توجیه نمی‎کنند.

این دکترای تفسیر قرآن یادآور شد: متأسفانه در دنیای امروزی دروغ به عنوان یک ناهنجار رشد کرده و در حال تبدیل به یک هنجار است که باید نسبت به این قضیه حساس بود و از آن پیشگیری و جلوگیری کرد.

ویس‎کرمی گفت: اگر فرد به عقوبت اخروی دروغگویی فکر کند و منافع خود را به منفعت جامعه ترجیح ندهد، سیر افزایش دروغگویی در جامعه کاهش می‎یابد.

وی افزود: صداقت و راستگویی را باید از همان دوران کودکی به فرزندان آموزش داد و حتی از دروغ از سر شوخی با دیگران پرهیز کرد.

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *