سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
خوش‌چهره در دانشگاه تهران:

دولت ۶۳درصد به نفت وابستگی داشت

يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب: 418214
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: درباره دولت یازدهم زود است که در زمینه وابستیگ به نفت قضاوت شود ولی آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۳ دولت یازدهم بیش از ۶۵ درصد به نفت وابسته بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد خوش‌چهره اقتصاد دان و استاد دانشگاه عصر امروز در همایش تراژدی هسته‌ای (سرگذشت هسته‌ای از آغاز تاکنون) که در دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در تاثیر محیط بیرون به داخل، تهدیداتی وجود دارد که تحریم یکی از مصادیق آن است.

وی ادامه داد: در مدیریت این تحریم‌ها که برای دولت یازدهم و کشور به ارث رسیده است، باید هوشیار بود و تهدید را به فرصت تبدیل کرد. ما باید در تشخیص محیط انصاف داشته باشیم و در اینکه نتایج به دست آمده در مذاکرات مطلوب است، افراط و تفریط می‌بینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: تیم مذاکره کننده در شرایط سختی قرار دارد و ممکن است اشتباه کند ولی این اشتباه را باید در شرایط عالمانه مطرح کرد.

خوش‌چهره گفت: ما الان در مذاکرات در شرایطی وارد شده‌ایم که چند گل عقب هستیم و باید تلاش کرد تا گل خورده را جبران کنیم. بسیاری از کشورهای دنیا امروز به ادبیات ما در مذاکرات هسته‌ای نمره بالاتری می‌دهند.

وی افزود: وجه مشترک دولت‌ها این بوده که هر دولتی بر سر کار آمده، وابستگی ما را در مورد نفت نسبت به دولت قبل افزایش داده است. درباره دولت یازدهم زود است که در این زمینه قضاوت شود ولی آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۳ دولت یازدهم بیش از ۶۵ درصد به نفت وابسته بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اقتصاد ما به واسطه تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده ولی اینکه اگر تحریم‌ها رفع شود، در اقتصاد تحول ایجاد می‌شود، اظهار نظر غلطی است.

خوش‌چهره با بیان اینکه زمانی که موانع را از سر راه تولید برداریم، مشکلات اقتصادی را می‌توان رفع کرد، افزود: در تولید ملی ظرفیت فراوانی وجود دارد به طور مثال در مسکن رکود زیادی وجود دارد ولی گره زدن مشکلات به تحریم‌ها حرف ناقصی است.

وی در پایان گفت: در محیط ملی باید درون‌زا نگاه کنیم و از آن غفلت نکنیم. عدم توجه به تولید ملی و ظرفیت داخلی ما را تضعیف می‌کند و طرف مقابل از آن سوءاستفاده خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *