پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۵
۱۰۲

به چه کسی "علامه" می‌گویند؟/ آیا سیدحسن علامه است؟

بازخوانی مدارج علمی علامه امینی، طباطبایی، حسن‌زاده آملی و جعفری
چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 418818
"علامه" برای کسانی است که ۵۰ سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظرند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آن‌قدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از ۱۰ نفر را ذکر کرد.
به چه کسی "علامه" می‌گویند؟/ آیا سیدحسن علامه است؟
به گزارش جهان به نقل از مشرق،‌ چند روز پیش، در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره)، که با حضور اعضای بیت امام و برخی از مسئولین تشکیل شد، آقای هاشمی رفسنجانی نیز یکی از سخنرانان مراسم بودند و در اوایل سخنرانی خود از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی این‌گونه تقدیر کرد: «علامه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا خمینی مجتهد نمونه‌ای است که با هوش بالا به خوبی مسایل را تحلیل می‌کند و درس خارج ایشان در قم مورد توجه است و از جمله کارهای ایشان و برادرانشان سید یاسر و سید علی که تفاوت بین آنها نمی‌بینم این است که آثار امام و اسناد مربوط به ایشان را حفظ کنند.»[۱] اولین کلمه این عبارت باعث شد که بحث‌های زیادی شکل بگیرد و افراد زیادی نسبت به عنوانی که آقای هاشمی به کار بردند، اظهار تعجب کردند. در ادامه به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد:

تعریف برخی از عناوین حوزوی


در عرف حوزوی عناوین زیادی وجود دارد که بر اساس آنها طلاب را مخاطب قرار می‌دهند؛ مثلا طلبه‌ای که چند سال از درس حوزه را خوانده باشد، حجت الاسلام و طلبه‌ای که استاد درس خارج فقه یا اصول است و اجازه اجتهاد نیز دارد، اغلب حجت الاسلام و المسلمین و يا آیت الله می‌خوانند و تنها کسانی را آیت الله العظمی می‌گویند که جز مراجع معروف یا مراجع دارای رساله باشند.

این عناوین هرچند متر و معیار مشخص و دقیقی ندارد،‌ اما آنقدرها هم بی‌پایه و اساس نیست، مثلا هیچ‌کس در حوزه، طلبه سطح یک را آیت الله و یا استادی را که ۳۰ سال درس خارج داده است، حجت الاسلام نمی‌خواند. برخی از عناوین نیز هستند که برای افراد خاصی استفاده می‌شود. مثلا، لفظ علامه برای کسانی است که سال‌ها، حداقل ۴۰ یا ۵۰ سال، در علوم مختلف مطالعه و تدریس داشته و در اغلب علوم متعارف حوزوی نیز صاحب نظر هستند. دقت علما در بر کار بردن عنوان «علامه» آنقدر زیاد است که طی چند دهه گذشته شاید نتوان بیش از ۱۰ نفر را ذکر کرد که با عنوان علامه مشهور شده‌اند، دقت علما روی استفاده از الفاظ حوزوی به قدری است که شهید مطهری با آن همه آثار و مقالات و سخنرانی‌ها در موضوعات مختلف، در میان حوزویان به عنوان علامه خطاب نشده است.

آثار علامه‌های معروف در چند دهه اخیر


از بین علمایی که طی چند دهة گذشته به عنوان علامه شناخته شده‌اند، افرادی به چشم می‌خورند که عمر خود را در راه تدریس و تحقیق علمی گذرانده‌اند و بیش از ۶۰ یا ۷۰ سال سابقه علمی دارند. برخی از این افراد عبارتند از: علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، علامه حسن زاده آملی. برای اینکه شأن و جایگاه علمی این افراد معلوم شود، برخی از آثار ایشان را نقل می‌کنیم که هر کدام از این علما با یکی از آثارشان انقلابی در عرصه حوزه و علوم انسانی و دفاع از اسلام و تشیع به راه انداختند.

این آثار و سوابق چند ده سالة هر یک از علما در تدریس و تحقیق در حوزه علمیه نشان می‌دهد که عنوان «علامه» به راحتی قابل دستیابی نیست و باید زحمات و تلاش‌های زیادی در حوزه علمیه کشید تا دیگران شما را به عنوان «علامه» بشناسند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000418/nf00418818-1.jpg

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000418/nf00418818-2.jpg

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000418/nf00418818-3.jpg

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000418/nf00418819-1.jpg

سید حسن خمینی چه آثاری در فضای علمی دارد؟


حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی سال‌هاست که در قم مشغول تحصیل و تحقیق و تدریس دروس حوزی است. سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) سوابق تدریس وی در حوزه را اینگونه نقل کرده است:

مقایسه ای بین آثار«سید حسن خمینی دو سال بعد از ورود به حوزه علمیه قم (سال ۱۳۷۰) در مدرسه کرمانی ها فعالیت در زمینه تدریس مقدمات را شروع و در مدت ۸ سال کتابهایی نظیر: جامع‌المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مختصرالمعانی، معالم، شرح لمعه، منطق مظفر را تدرس کرده از سال ۱۳۷۹ به مدت ۱۰ سال به تدریس سطوح عالی پرداخته و در این مدت کتابهایی نظیر: رسائل، مکاسب محرمه، بیع، خیارات و کفایه را در کارنامه فعالیتهای تدریسی خود دارد و بعضی از این کتب را حتی ۲ یا ۳ بار به تدریس نشسته است.

درس فلسفه سید حسن آقا که با تدریس کتاب منظومه مرحوم ملاهادی سبزواری از سال ۱۳۸۵ شروع شده است، در آبان سال ۱۳۹۱ به پایان رسید.

تدریس خارج اصول حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ شروع شده و هم اکنون در محل مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد و کلاس درس وی از کلاس های پررونق حوزه قم است.»[۲]

این سوابق نشان می‌دهد که سیدحسن آقا در ۲۰ سال گذشته بیشتر مشغول به مطالعه دروس حوزوی بوده و به قول طلبه‌ها ممحض در علوم حوزوی شده است.

به گفته سایت مذکور، آثار ایشان عبارتند از:

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000418/nf00418819-2.jpg

این آثار و سوابق تدریس نشان می‌دهد که ایشان سال‌ها در حوزه به تدریس و تحقیق اشغال داشته است، اما نشان می‌دهد که ایشان تا متخصص در همه یا اغلب دروس حوزوی فاصله زیادی دارند اگرچه دارای استعداد قابل توجهی هستند ولی در ابتدای راه هستند و باید تلاش زیادی در فضای حوزوی داشته باشند تا بتوانند به مدارج بالای علمی دست یابند،

آقای هاشمی، سخنان امام به فخرالدین حجازی را به یاد بیاورید


آقای هاشمی با به کاربردن عنوان «علامه» در همایشی رسمی و در مقام یک سخنران، نشان دادند که دقیقا معنای این لفظ را مدنظر دارند و می‌خواهند سید حسن خمینی را به عنوان یک علامه معرفی کنند. در صورتی که همان‌گونه که بیان شد، این لقب را بیشتر برای علمای متبحر در چندین علم و علمای باسابقه به کار می‌برند و سیدحسن آقا هرچند بیش از ۲۰ سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان «علامه» هنوز جوان به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد که به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود.

نکته دیگری که باید به آقای هاشمی تذکر داد، تملقی است که ایشان نسبت به سیدحسن آقا دارند و باعث تعجب است که آقای هاشمی حساسیت‌های زیاد حضرت امام (ره) نسبت به تملق را از یاد برده‌اند و این رفتار ناپسند را درباره سیدحسن آقا تکرار می‌کنند. یکی از اتفاقات تاریخی مهم درباره تملق از حضرت امام در دیدار با نمایندگان اولین دوره مجلس رخ داد. در آن جلسه، مرحوم فخرالدین حجازی که نفر اول منتخب مردم شهر تهران بود، به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرد و در بخشی از آن با بیانی بسار شیوا به تجلیل از امام پرداخت. وی سخنرانى خود را با جمله‌ی «بأبى أَنْتَ وَ امّى» آغاز کرد و بقیة سخنرانى را نیز به تعریف و تمجید از مقام والاى حضرت امام اختصاص داد. این سخنان مرحوم حجازی با واکنش حضرت امام مواجه شد. ایشان افراد را از بیان چنین تعاریف و تمجیدهایی برحذر داشتند و تذکر دادند که انحطاط و سقوط اخلاقی افراد از همین‌گونه رفتارها و تمجیدها آغاز می شود. حضرت امام در آغاز سخنان آن روز خود تأکید کردند: «من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى. من در عین حال که از آقاى حجازى تقدیر مى‌کنم که ناطق برومندى است و متعهد، لکن گله مى‌کنم که در حضور من مسائلى که ممکن است من باورم بیاید فرمودند. پیروزى ما مرهون اسلام است. نه مرهون من است و نه مرهون شما و نه مرهون هیچ قوه‌اى، مرهون اسلام است.»[۳]

این مطالب در سال ۱۳۵۹ از سوی حضرت امام و در دیدار با اولین دوره نمایندگان مجلس ایراد شده است و آقای هاشمی یکی از حاضران در آن جلسه بوده و بعید است که این سخنان حضرت امام را از یاد برده باشند.

[۱]- http://www.entekhab.ir/fa/news/۱۹۸۷۲۸

[۲]- http://www.imam-khomeini.ir/fa/c۲۷۳۳/%D۹%۸۵%D۹%۸۶%D۸%AA%D۸%B۳%D۸%A۸%DB%۸C%D۹%۸۶/%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF_%D۸%AD%D۸%B۳%D۹%۸۶_%D۸%AE%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶%DB%۸C/%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%AF_%D۸%AD%D۸%B۳%D۹%۸۶/

[۳]- http://www.entekhab.ir/fa/news/۷۸۰۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
وقتی هاشمی میشه ایت الله
ایشونم یه شبه میشه علامه
علامه
کلا آقای هاشمی لفظ علامه رو مثل نقل و نبات نثار دیگران می کنند.....
میشه به منم بگید علامه؟
United States
علامه100000000X
Iran, Islamic Republic of
معذرت می خواهد علامه...
سعید
یعنی از صبح که میشه جهان نیوز منتظره ببینه آیت الله رفسنجانی چکار میکنه یا چی میگه بعد بیاد بشینه...
اراک
Iran, Islamic Republic of
بالخره چهره واقعی این آدما رو یکی باید افشا کنه . حالا چرا به پر قبای شما برخورده؟
نه شما با دکترتان علامه هسته ی هستید
رضا
برادرعزیزشنونده بایدعاقل وموقعیت شناس باشد
France
خوب که چی؟ ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آقايان دارند مدارج ديني را هم وارد بازي هاي سياسي مي گويند.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
اختیاردارید . چه نظری نظر فقط نظر شماست.
دارن اینو .. تا خواب ...در مورد ... را تعبیر کنن
هادی
Iran, Islamic Republic of
شما مگر از تاریخ خبر ندارید؟...
امیر عباس
United States
با تقدیر از اگاه سازی صورت گرفته...
حقگو
Iran, Islamic Republic of
با بيانات آقاي هاشمي حتما نفس سيد حسن آقا حسابي جلا آمده است.
Iran, Islamic Republic of
بابا جهان نيوز ديگه شما هم شورشو دراورديد
...
Iran, Islamic Republic of
سيد حسن خميني اميد آينده انقلاب است...
Iran, Islamic Republic of
با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه . اگه دلتون به این خوشه باشه . علامه حسن مبارک تون .
افشین
کسی که از فتنه گران حمایت کند اگر چه نوه امام هم باشد مردم او را در زباله دان تاریخ می اندازند برای اینکه پیرو امام هستند .
ولی
اگر ایشان لقب علامه را از اقای هاشمی گرفته اند باید علمای برتر از هاشمی این عنوان را جایز ندانند نه من وشما !
...
فيض
براي مقاصد .. بلندمدت شخصيت تراشي مي كنندخداعاقبت ماراختم بخير كند
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه به... علامه گفته بود...
جهان جان بنده طلبه هستم طلاب در حوزه در قید وبند القاب نیستند...
محمد
از وقتی دانشگاه آزاد آمد به هر کسی که درس داد گفتند استاد...
United States
در مورد حضرت علامه آیت الله سید حسن آقای خمینی خیلی کم لطفی میفرمایید....
ايني كه گفتي حالا كي هست؟
چغوک
United States
اینایی که گفتید چند نفرن؟؟!!!
خخخخ
یونس
Iran, Islamic Republic of
خدا شفات بده . خواب دیدی خیر باشه
سرور
یه دکترا هم از دانشگاه آزاد بگیره بد نیست.خخخخخخخخ
حسني
بابا پرفسور،دكتر،مهندس،چهره ماندگار...
نسبت به شما كه كم لطفي نشد؟!اگر خواستيد بفرماييد به سلسله آقاي هاشمي عرض كنيم براي حضرتعالي هم لقبي دست وپاكنند....
بنده
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبی بود فقط خدا کنه بر نخوره به بعضی ها
واقعا تحلیل به شدت آبکی بود!!
...
مصطفی
بنظرتون نمی بایست...
... همه چیز ارزرش واقعی خودش رو از دست داد !!!

...
شهرری
آقا مگر لقب دادن وخاطره گفتن مالیات دارد؟...
ایرانی
ازدست فرزندان خمینی بزرگ عصبانی باشید وبا این عصبانیت دق مرگ شوید
United States
چش نخوری ایرانی؟؟
البت که جمارانی باشی!!
هاشمی دقت کن!!!
تقوی
Iran, Islamic Republic of
حالا که فعلا شما ها دارید دق میکنید و با توهماتتون زندگی را میگذرانید .
حسن
ايضا فرزند نوح،جعفركذاب،شيخ فضل الله نوري،و...
البته اون امريكا بود كه شهيدبهشتي فرمود:
"به امريكا بگوييد ازما عصباني باش وازاين عصبانيت بمير"
البته فرزند بهشي وشما اگر دربغل شيطان بزرگ غش نكرده باشيد!
گيرم پدر توبود فاضل...
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
شخصیت سازی وشخصیت سوزی از روشهای شناخته شده ....
علامه دهر محمد بهرامی
اینطوریه پس من علامه دهرم
Iran, Islamic Republic of
...........
من متعجبم؟
الله اکبر چی بگم؟؟؟
خدایا عاقبت بخیرمون کن
علامه؟؟؟؟
حسن
علامه حلی چند سالش بود که شد علامه و در 27 سالگی مرجع شیعیان شد...
Iran, Islamic Republic of
علامه حلی مثل بعضی ها خوشگذران نب!ده زحمت کشیده و دود چراغ خورده
علامه حلی و با سید حسن مقایسه میکنی اون بنده خدا میدونی چقدر از شبانه روزش صرف درس و بحث بود میخوای لقب شیخ بهایی رو هم بهش بدین پروفسور هم میخواید بهش بگید مساله ای نیست
Iran, Islamic Republic of
اون علامه حلی بود و تمام علمای وقت به علم و فقاهتش واقف بوده و اذعان میکردند .
محمود
United Kingdom
من موندم که شماها چرا اینقدر حرف هاشمی رو جدی می گیرید.
سیدحسن هیچ گونه اثار علمی ندارد و به علامه شدن هزاران هزار کیلومتر فاصله دارد.
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخ
حالا شما چرا اینقدر داغ کردید؟
كوروش
United Kingdom
شيخ اكبر ديگه ...كاريش نميشه كرد!!!!
Iran, Islamic Republic of
به اون كسي كه هزاره سوم گفتن..........
Iran, Islamic Republic of
....
ارمان
United States
علامه واقعی سید حسن خمینی است و بس .خدا حفظش کند انشاله .به کوری چشم جهان نیوزی ها
United States
غلامه؟!!
Iran, Islamic Republic of
واسه شما علامه ست . بالاخره هر جماعتی به نسبت علم و فهم ودرکشان یک علامه دارند .
داداش اگه این هاشمی همونیه که توی نمازجمعه مریداش با کفش و بی وضو نماز می خوندن ... پس همون مریدای نماز نخونده به سید حسن بگن علامه ... طرف نماز جماعت رو در آغوش فلانی خونده حالا می خواد آموزش دین هم به ما بده..
حسن
آقا لطف كنيد يه دكترايي چيزي هم واسه ما بزاريد كنار!
چون هرچي بدبختي واس ماس!
هرچي گنده بازي واس اوناس!
این آثاری که برای حسن خمینی ذکر کردید، این ها هم چیز خاضی نیست. 10 مقاله که هنر خاصی نیست. چون مقاله است. سه تا کتاب دیگه باقی میمونه که باید دید چقدر مهمه، چقدرشون تألیفه و چقدرشون کپی، آیا میتونه تدریس هم بکنه یا کسی براش نوشته و ... .
Iran, Islamic Republic of
پس تکلیف آیت الله جوادی آملی چه می شود؟ ایشان علامه نیست؟
چرا بابا ايشون كه كسي شكي درش نداره يا آيت الله ري شهري با اون همه آثار ماندگار و فوق العاده كه دارند. اين مقاله فقط براي مثال چند نمونه آوردن.
United States
از آقای هاشمی بپرسید که مدال علامه خیرات می کنند.
Iran, Islamic Republic of
کشور نیاز به کادر در سطح عالی دارد حتی اکر همه قبول اش نداشته باشند
دیدین کسی با طناب پوسیده وارد چاه شود؟؟؟
بي سوات
Iran, Islamic Republic of
خب وقتي آقايي كه حجت الاسلام هم نيست ميشود آيت الله و بعد علم خودش را با سيد حسن مقايسه مي‌كند، طبيعي است كه سيد حسن ميشود علامه!
هردم از این باغ بری می رسد.با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
در این شرایطی که کشورمان نیاز به همت و تلاش جدی دارد قرض دادن القاب توسط سیاست بازان رونق خوبی پیدا کرده است.شخصی، دیگری را علامه میخواند تا دیگری هم او را آیت الله العظمی خطاب کند.پناه می برم به خدا
Iran, Islamic Republic of
شاید علامه نباشد اما مردم دوستش دارند این فرزند امام را...
نواده روح الله
سيد حسن نصرالله
Iran, Islamic Republic of
دوست داشتن با واقعیت یعنی علامه بودن و نبودن متفاوت است .
اشتباه نشود!مردم امام رادوست دارند!
نوه امام را بخاطر آنكه بوي امام دهد دوست دارند ولي اگر بوي دنياطلبي وحب عنوان وجاه و...
خداباكسي فاميل نيست!
United States
بعید است یادش رفته باشد؟
مثلا هاشمی یادش رفته امام فرمود هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید؟
این دیگه چه حرفیه
افرین
آخه این موضوعیه که بزرگش می کنید ....
حسني
نه، اما ميخوان براي مقاصدي!!!يكي روبزرگ كنند!!!
حسین
United States
راستی ما که در حوزه هستیم لقب آیت الله را برای آقای هاشمی زیبنده نمیدانیم لااقل شخص خودم ونمیدانم که ایشان چقدر در فقه واصول و علوم حوزه تخصص ویژه دارد حالا خود ایشان بجهت اغراض کاملا سیاسی لقب علامه را برای این فرد بکار میبرد ولی در مورد آقای مصباح یزدی که بحق علامه هسنتد اینقدر کم لطف!
France
شما در حوزه امریکا تشریف دارین
نوادۀ روح الله- سید حسن نصرالله
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
United States
حالا یک چیزی گفته خجالتش ندین!!!!!!!
وقتی ایشون آیه الله باشه ایشون هم علامسسسسس
...

دمت گرم!!!!
رشید
به نظرم اگر زمانی فرض بر این بگیرید که سید حسن میخواست علامه شود امروز با حرف هاشمی جلوی او گرفته شد
amir
دقیقا افرین
حسین
براستی آقای هاشمی از عنوان این القاب چه چیزی را در سرش میپروراند .غیر ممکن است فردی مثل ایشان این القاب و تعریف و تمجید ها را بدون نیّت و غرضی بیان کند.خداوند عاقبت این مملکت را بخیر کند ان شاالله
Iran, Islamic Republic of
..
...
پرچم هنوز هم بالاست...
اهل قم
البته درس خارج ایشان به برکت...
کاملا مشخصه که نسبت دادن این القاب جنبه سیاسی و تملق داره.
این آقایون و سایتهای منتسب به رفسنجانی تصمیم دارند در یک پروسه ی تقریبا 5 با نسبت دادن این القاب به سید حسن جایگاه او را برای کرسی ریاست خبرگان مهیا کنند.
یکی از شرایط علامه بودن در این زمان اینستکه علامه باید مشخص کند که طرفدار تیم ابی است یا تیم قرمز و بازیها ی تیم مورد علاقه اش تعقیب کند و با بازیکنان عکس یادگاری بگیرد و ...
United States
چرا نگفت آیت الله العظمی؟؟؟؟؟؟
United States
هندونه زیر بغلش می زنند بعدش هم خدا می دانند
حالا منظورش چی بود از این حرف
اگر برای علوم اسلامی تاریخی را در نظر بگیریم، در هر دوره ای بر اساس تعریفی که در آن دوره مصطلح و رایج بوده ، از بعضی عالمان دینی تعبیر به علامه شده است. مثلا در دوره ای به فقیهی مانند علامه حلی علامه گفته اند و در دوره ای از فیلسوفی مانند شهید مطهری تعبیر به علامه نکرده اند.
در دوره معاصر و در حوزه های شیعی به کسی که جامع منقول و معقول باشد و در چندین علم متبحر باشد علامه می گویند.
آقای خمینی با توجه به اینکه در فقه ، اصول ،کلام ، فلسفه و تفسیر صاحب نظر و دارای کرسی تدریس و تألیف است به درستی شایستگی این را دارد که از او با عنوان علامه یاد شود. علاوه بر اینکه نویسنده مقاله فقط تعداد تألیفات چاپ شده را نشانه علامیت گرفته اند!! چه بسا آقای خمینی نوشته های فراوان دیگری هم داشته باشند؟ دیگر اینکه در مقایسه ایشان با علامه امینی و علامه جعفری و حتی علامه آیت الله طباطبائی اگر تعداد جلسات تدریس فقه و اصول و فلسه این بزرگان را مقایسه می کرد به قطع و یقین از این حیث رتبه آقای خمینی بالاتر است . . . . . و و و و
عبدالله
خب جهان نیوز خودش معنی و...
France
چرا مطالب گزینشی می‌گذارید بنده در دفاع از آیت الله سید حسن خمینی نوشتم ترسیدید چاپ کنید چون جواب نداشتید خودم وفرزندانم فدای اهل بیت خمینی کبیر که از نوابغ روزگارند
Iran, Islamic Republic of
.....