جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۲۴

چرا دولت به دنبال حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر است؟

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 356114
دولت با اجرای مرحله دوم یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و ... منابع جدیدی بدست میآورد که بر خلاف دور قبل این منابع به جیب مردم واریز نمیشود. بلکه از آنها برای افزایش پوشش بیمه و کاهش هزینه بهداشت استفاده میکند.
چرا دولت به دنبال حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر است؟
به گزارش جهان، الف به قلم علی یحیی‌زاده، دکتری اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه نوشت:

۱- صف مقامات دولتی است که برای اطمینان بخشی و ترغیب مردم به انصراف وعده میدهند. وعده میدهند که منابع حاصل از انصراف مردم به خزانه منتقل نمیشود و در مقابل صرف پوشش بیمه ای و افزایش سلامت عمومی مردم میشود.

۲- از زمان گزارش ۱۰۰ روزه، مکرر این سخن از دولت شنیده شده که منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها با ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری سالانه (یا ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری ماهانه) مواجه است. دولت به ۷۶ میلیون نفر ماهانه ۴۵۵۰۰ تومان یارانه میدهد که نیاز به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع ماهانه و ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع سالانه دارد.

۳- افراد صاحب اطلاع در سازمان هدفمندی یارانه ها خبر داده اند که تاکنون کمتر از ۵ درصد مردم انصراف داده اند و برآورد میشود این عدد تا پایان از ۵ میلیون نفر تجاوز نکند. با انتشار این خبر در دولت، از ابتدای هفته گذشته راهبرد دولتیها تغییر کرده و بیشتر از اهرم حذف اجباری سخن میگویند. وزیر اقتصاد در مجلس سخن از شناسائی ۱۰ میلیون نفر اقشار مرفه داد. امری که با توجه به عدم دسترسی
دولت با اجرای مرحله دوم یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و ... منابع جدیدی بدست میآورد که بر خلاف دور قبل این منابع به جیب مردم واریز نمیشود. بلکه از آنها برای افزایش پوشش بیمه و کاهش هزینه بهداشت استفاده میکند.
دولت به پایگاه اطلاعات اقتصادی بانکها و سازمان ثبت اسناد، کاملا نادرست ارزیابی میشود.

۴- واقعیت این است که دولت از آمار کم خود انصرافیها نگران شده است. اگر خوشبینانه ۵ میلیون نفر انصراف دهند، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان دست دولت را میگیرد که در واقع یک چهارم کسری منابع فعلی است. اما دولت حداقل نیازمند ۱۰ میلیون نفر انصرافی است تا حداقل نیمی از کسری منابع فعلی ۱۲هزار میلیاردی جبران شود و نیم دیگر را با افزایش قیمت جدید بنزین، گازوئیل، برق و آب جبران کند. به همین دلیل است که آقای نوبخت میزان افزایش قیمت بنزین را منوط به میزان انصرافیها میداند.

۵- دولت با استفاده از اطلاعات حساب کارمندان در بانک ملی، اطلاعات معاملات املاک در پرتال اینترنتی وزارت مسکن، اطلاعات خودروهای گرانقیمت و اطلاعات کارتهای بازرگانی حداکثر میتواند ۲ میلیون نفر افراد بالای ۲ میلیون تومان درآمد را شناسائی و حذف کند. حذف ۱۰ میلیون نفر نیازمند حذف بخش عمده ای از کارمندان دولت است که حتما تبعات اجتماعی دارد.

۶- به نظر دولت بر سر اره نشسته است. حتی اگر ۱۰ میلیون نفر از مردم را از یارانه محروم کند، باز هم کسری منابع جبران نمیشود. سخن از مصرف منابع انصرافی در بیمه و بهداشت به غایت دروغ و فریبنده است. واقعیت این است که با انصراف مردم صرفا کسری منابع دور قبلی یارانه ها از بین میرود. اما ..

۷- اما دولت با اجرای مرحله دوم یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و ... منابع جدیدی بدست میآورد که بر خلاف دور قبل این منابع به جیب مردم واریز نمیشود. بلکه از آنها برای افزایش پوشش بیمه و کاهش هزینه بهداشت استفاده میکند. این همان بخش صحیحی
به نظر میرسد عدم صداقت با مردم در موضوع هدفمندی یارانه ها تبعات جدی برای دولت و جریان سیاسی اش خواهد داشت. لذا پیشنهاد میشود به جای افزایش قیمتها و حذف یارانه بگیران، ابتدا دولت اقدام به کاهش ریخت و پاش و هزینه های غیر ضروری خود کند
است که متاسفانه در اظهارات دولتیها در مقابل انصراف مردم وانمود میشود. البته بماند که تا زمانیکه قیمت گذار بخش سلامت و ناظر بازار سلامت هر دو دست ذینفع یعنی صنف پزشکان (نظام پزشکی) است، هر گونه افزایش بیمه مشکلی را حل نمیکند. دور باطل ادامه دارد. مجددا قیمتها را بالا میکشند و باز بیمه کفاف نمیدهد و زیر میزی جایگزین میشود و ... !!

۸- دولت یازدهم که با شعار دولت راستگویان روی کار آمده از راهبرد «هر راستی را نباید گفت» استفاده میکند و سعی میکند به جای دروغ توریه کند. نمونه دیگر این راهبرد در موضوع آزادسازی و دریافت اقساط ۴.۲ میلیارد دلار بروز یافته است. در حالیکه منتقدان میگویند هنوز پولی از این مبلغ دست ایران را نگرفته، دولت میگوید نه. پولها را دریافت کرده ایم. در واقع راست میگوید. وجوه ایران که پیش از این در حسابهای بانک مرکزی نزد بانک مرکزی ژاپن بوده به حسابهای دیگر بانک مرکزی واریز شده. این یعنی پولها واریز شده! اما آن بخشی که دولت نمیگوید و در واقع دروغ میگوید این است که این پولهای واریز شده اما مثل قبل قابل استفاده نیست. یعنی نمیتوان از محل آن ال سی گشایش کرد؛ نمیتوان آنرا برای واردات به حساب فروشندگان خارجی حواله کرد! یعنی غیر قابل استفاده و مسدود است. یعنی اصلا آزاد نشده است!!

۹- به نظر میرسد عدم صداقت با مردم در موضوع هدفمندی یارانه ها تبعات جدی برای دولت و جریان سیاسی اش خواهد داشت. لذا پیشنهاد میشود به جای افزایش قیمتها و حذف یارانه بگیران، ابتدا دولت اقدام به کاهش ریخت و پاش و هزینه های غیر ضروری خود کند و با کاهش معوقات صد هزار میلیاردی بانکها و جلوگیری از فرار مالیاتی دهها هزار میلیاردی مترفین کسری منابع را جبران نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسنت تحلیل خوب و پرمایه ای بود
وحید
رسما در حال تخریب دولت و کارشکنی در یک پروژه ملی هستید!
Iran, Islamic Republic of
بجای شلوغ کردن و توهین کردن جواب منطقی به مقاله بالا بدهید و بگویید آیا غیر از این است که در این مقاله آمده است ؟
دولت صادقانه برخورد نمی کند....
Iran, Islamic Republic of
عزیز من دولتی که مسئولینش درست بعد از انتخابات ۸۸ رسما دولت منتخب را بدون هیچ دلیلی تخریب می کردند نباید انتظار سکوت از منتقدین داشته باشد؟؟ همین مسئولین در شروع فاز اول تا توانستند علیه دولت قبلی فضاسازی می کردند و کار شروع نشده را تخریب می کردند حالا شما نقد راهم برنمی تابید؟؟؟؟
United States
شما جوش نزن
اگر اینطوری باشه همه باید لال بشن تا آب از آب تکون نخوره؟؟؟
سید
شما چرا خوشحالی که دولت به مشکل برخورده
ما از اولم میدونستیم . ازموده را ازمودن خطاست . توافق سعداباد و پاریس هنوز یادمون نرفته.
چون دولت در روز یکشنبه 31/1/93 مراسم به بهانه روز زن مراسم خصوصی روز زن گرفتند و چون به هر کدام از شرکت کنندگان 5 سکه دادند و خرج ساز و دهل رقص و آواز بود دیگر برای همین دولت تصمیم گرفته خرج مراسم خصوصی را از ملت کسر کند. ....
عبدالله
چون ان دولت بی مایه قبلی کشور را از بین برد!
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم
و یه دولت راستگو!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و البته نیم درصدی روی کار اومد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شمس
Iran, Islamic Republic of
اگه همسر منهم درجلسه کاخ سعدآباد شرکت می کرد و یکجا پنج سکه بهار آزادی می گرفت از یارانه انصراف می دادم
برخی اقدامات دولت مطابق طرحهایی است که در سازمانهای ... غربی طراحی شده ...
.... این رکیک گویی ها نشان می دهد از بیخ ناامید هستید !
سوفیالوره
اتفاقٱ با این نظری که دادی معلوم شد که کلکم نا امید
ما اصلا به این راستگویان!!!!!!!!!!!!! امید نبسته بودیم
فردا به عنوان بی سواد ازتون تجلیل میشه!
Iran, Islamic Republic of
دولت با تصمیمات ... مانند انتهای دولت احمدی نژاد، خودش خودش رو تخریب میکنه نه این سایت!!!!!.
دقیقا
چون می خواد جشن بگیره مثل پریروز
مجمع کارمندان مظلوم
Iran, Islamic Republic of
نهضت یارانه طلبان کارمندی فعالیت خود را افزایش میدهد.
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
ميشه بفرماييدوصول مطالبات بانكها چه ربطي به افزايش درآمدهاي دولت داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هموطن
خدارا سپاس نمرديم وبالاخره يك انتقاد علمي را ديديم كه كمي تا قسمتي از حقايق را برشمرد .