پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

تسلیت افخم درپی درگذشت عالم‌عراقی

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 416117
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضایعه درگذشت عالم، متفکر و سیاست مدار برجسته عراقی دکتر سید محمد بحرالعلوم را به دولت و ملت عراق و نیز خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضایعه درگذشت عالم، متفکر و سیاست مدار برجسته عراقی دکتر سید محمد بحرالعلوم را به دولت و ملت، خاصه مراجع عظام و حوزه‌های علمیه عراق و نیز خانواده آن مرحوم تسلیت و تعزیت گفت.

خانم افخم تالیفات علمی در کنار مبارزه و مجاهدت علیه رژیم صدام و نیز نقش برجسته مرحوم بحرالعلوم در اداره سیاسی عراق بویژه پس از سقوط رژیم بعث را از سوابق برجسته و خدمات ماندگار آن عالم بزرگ دانست و افزود: بی شک نام نیک این عالم مجاهد در تاریخ عراق و نیز حوزه های علمیه و مجامع علمی ماندگار خواهد ماند.

علامه بحرالعلوم از روحانیون برجسته عراقی به دلیل بیماری درگذشت امروز سه‌شنبه درگذشت.

محمد بحر العلوم متولد ۱۹۲۷ نجف اشرف و از خانواده مذهبی، اجتماعی و سیاسی است که از زمان تشکیل عراق جدید در سال ۱۹۲۱ نقش زیادی در این باره داشته‌اند.

وی از سیاستمداران برجسته عراقی محسوب می‌شود و بیش از پنجاه تالیف در زمینه تاریخ، فقه و سیاست دارد. وی فارغ التحصیل دانشگاه نجف در علوم دینی و دارای دکتری علوم اسلامی از دانشگاه قاره در سال ۱۹۷۹ است.یکی از شخصیت های اسلامی موثر و مستقل در عراق است که روابط سیاسی گسترده ای با احزاب سیاسی دارد و از احترام همگان به سبب مواضع اش برخوردار است.

وی پدر ابراهیم محمد بحر العلوم وزیر نفت عراق (سپتامبر۲۰۰۳ و ژوئن۲۰۰۴ ونیز سال ۲۰۰۵ ) و نیز پدر محمد حسین محمد بحرالعلوم سفیر عراق در کویت ( از سال۲۰۱۰ ) است.

محمد بحر العلوم از معارضان رژیم صدام بود که به طور غیابی در سال ۱۹۶۹ به سبب فعالیت هایش برای وی حکم اعدام صادر شد. وی تلاش زیادی برای برپایی دولت دموکراتیک انجام داد و بر همزیستی و صلح میان عراقی ها تاکید داشت و تلاش های وی در کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی اروپا و به ویژه انگلیس ادامه داشت.

وی پس از سرنگونی رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ به عنوان شورای حکومت انتقالی موقت انتخاب شد و اولین رئیس موقت عراق پس از پایان اشغال لقب گرفت. وی از ۳۱ جولای تا یکم اگوست در سال ۲۰۰۳ رئیس شورای انتقالی موقت بود و از یکم مارس۲۰۰۴ تا آوریل همان سال دوباره رئیس شورای انتقالی عراق شد.در عراق موسسه مطالعات عالی در نجف را بنا نهاد که اولین موسسه علوم سیاسی در نجف محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *