شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۲
۹۶
گفتگویی با اولین طلبه کافه دار در اصفهان

طلبه‌ای که‌با کافه‌داری،تبلیغ می کند!+عکس

کافی شاپ ایرانی که نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی را به توریست‌ها می دهد
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 431039
این طلبه جوان می گوید: در کافه رسم داریم که به مهمانان خارجیمان یک هدیه میدهیم –چون نزدیک میدان امام هستیم و توریست زیاد می آید- در این هدیه نامه رهبر عزیز انقلاب به جوانان اروپا هم هست بالاخره ما هم وظیفه داریم این نامه را به مخاطبینش برسانیم. یک روز جوان دانمارکی آمد و تا نامه را دید، گفت که این نامه را قبلا خوانده و سوالات زیادی برایش ایجاد شده، از او خواستم تا بپرسد، حدود ۳ساعت طول کشید و همه سوالاتش را پرسید.
طلبه‌ای که‌با کافه‌داری،تبلیغ می کند!+عکس
به گزارش جهان به نقل از ۵۹۸،‌ برخی از طلاب جوان علاقه بسیاری به فعالیت اجتماعي با گرایش های نوگرایانه دارند که بعضاً ورود طلاب جوان به عرصه های شغلی غیر مرتبط با انتقاداتي روبرو بوده است. سید هادي حسيني از طلاب اصفهاني است كه در کنار درس و بحث طلبگی حوزه های علمیه، کافی شاپ کوچکی را در نزديكي ميدان امام اصفهان راه اندازی کرده است. گفتگوي كوتاهي را با این طلبه جوان در مورد نسبت طلبگي با كافه داري و شغلي كه براي خود برگزيده است داشته ایم که متن آن در ادامه می آید.

برای شروع کمی از زندگی و تحصیلاتتان بگویید.

سیدمحمدهادی هستم و در یکی از روزهای خدا در یک خانواده دوست داشتنی به دنیا آمدم. در زمان جنگ، کردستان بودیم و بعد از آن به بیشتر استان های ایران ، همراه خانواده سفر داشتیم و در برخی از آنها زندگی کرده ایم؛ به قول معروف "دنیا دیده بهتر از دنیا ندیده است".

در دانشگاه رشته اقتصاد خواندم و بعد از آن به حوزه علمیه رفتم، بخشی از دوران طلبگیم را در قم بودم و بخشی را در اصفهان، اما چون همسرم اهل اصفهان بود، آخر به اصفهان برگشتم و فعلا در این شهر تحصیل، کار و زندگی میکنم.


خب! طلبگی کجا و کافی شاپ کجا؟ چه شد که کافه دار شدید؟

تقریبا در تمام دوران درس خواندنم چه آنوقت که دانشجو بودم و چه حالا که طلبه هستم، کار کرده ام! از بازاریابی و مسافرکشی تا پرواز تفریحی و خبرنگاری. به نظرم جوهره انسانی کار است. اهل بیت هم با آنکه به در آمد خود چندان نیاز نداشتند، کار می کردند و ماحصل آن را می بخشیدند به فقرا.

بعد از اینکه مجدد به اصفهان آمدم، همسرم کمی سرمایه داشت که میخواستیم کاری راه بیندازیم. چند گزینه مطرح شد، یکی تریا ، یکی فست فود، یکی شرکت تجاری و یکی هم کافه! خیلی فکر کردیم و با اهل فن مشورت داشتیم، نتیجه اش راه اندازی کافه شد. البته در این تصمیم گیری یکی از دوستان خوبم –که اوهم طلبه است- به نام میلاد بسیار موثر بود. میلاد علاقه مند به راه اندازی کافه بود اما سرمایه لازم را نداشت و خلاصه این شد که ما هم به کمک دوستم میلاد، کافه دار شدیم...

بین این همه شغلی که نام آوردید، کافه چه ویژگی داشت که انتخاب کردید؟

به نظرم طلبه باید در بین مردم باشند با آنها کار کند و با آنها زندگی کند. هرچه ارتباطش با لایه های مردم بیشتر باشد، اثرگذاری اش هم بیشتر است. با این طرز فکر طبیعی است که شغلی برایم بهتر است که ارتباط بهتر و بیشتری با مردم به ویژه جوان ها داشته باشد و این فرصت به خوبی در کافه ایجاد میشود. اینجا جوان ها با فکرها و تیپ های مختلف می آیند و ساعتی از روز خود را در آن سپری میکنند، این بهترین فرصت برای یک طلبه است.


یعنی با آنها صحبت میکنید؟

کارمان چندین بخش دارد! یکی آن است که بهترین قهوه را برای مشتری دم کنم و بهترین پذیرایی را از او داشته باشم، خب! او به اینجا آمده و هزینه میکند که بهترین خدمات را دریافت کند.

بخش دوم در تبلیغ غیر زبانی است! مطمئنم که بهترین راه تبلیغ، راه عملی است. وقتی مشتری میبیند که –کافه دار- با یک چهره مذهبی پیش می آید و با خوش اخلاقی از او پذیرایی میکند و هوای او را دارد، این خودش کشش و جذب ایجاد میکند.

بخش سوم که بیشتر برای مشتریان دایم و همیشگی جواب میدهد همان گفتگوی زبانی است که در کافه ما بسیار رواج دارد.

شما به مشتریانتان میگویید که طلبه هستید؟

اغلب آنها در لحظه اول متوجه تفاوت کافه دار با دیگر کافه هایی که دیده اند میشوند و برخی از آنها خودشان علت این تفاوت را می پرسند؛ خب! من هم در جواب میگویم که ما طلبه هستیم و این معمولا میشود سر آغاز یک دوستی و ارتباط بیشتر. الان اغلب مشتریان ما میدانند که باریستای آنها یک طلبه جوان است و شاید خیلی هایشان به همین خاطر اینجا می آیند. بسیاریشان هم ساعات خلوت را انتخاب میکنند تا بیشتر بتوانیم گفتگو کنیم.

در طراحی کافه هم سعی کرده اید که عقاید خود را نشان دهید؟

نه! همینطور که می بینید، فضا و دکور کافه کاملا کلاسیک و عاشقانه است، بجز همین چند عکس که از شاعران، بازیگران، اندیشمندان و سیاستمداران مشهور زده ایم و کمی جنبه اجتماعی به کافه داده دیگر هیچ المان مذهبی یا اعتقادی به کار نرفته است. در برخورد و نوع پذیرایی هم تفاوتی بین مهمانانی که ظاهر مذهبی دارند و مثلا دخترخانمی که در عرف به او بی حجاب میگویند نداریم. همه شان برای ما محترم و عزیزند چرا که معتقدم دل همه جوانان ما متوجه خداوند و معنویت و انقلاب است. به قول رهبر عزیزمان "اینها یک نقص ظاهری دارند" مثل خود من که نقص باطنی دارم. حالا این مفهوم در کافه ما بسیار احساس میشود.

چطور احساس میشود؟

ما مشتریان دایم زیادی داریم از خانم هایی که به قول معروف شل حجابند و یا آقا پسرهایی که تیپ ظاهریشان مذهبی نیست! می آیند و بسیاری اوقات سر گپ بینمان باز میشود. خیلی وقت ها سوالات شرعی و یا اعتقادیشان را میپرسند و یا حرف ها و درد دلهایشان را میگوند. آن وقت است که میبینیم چه قلب های همراهی و چه باطن های تشنه ای دارند. فقط به خاطر یک دیوار توهمی بین ما و آنها فاصله ایجاد شده است که خدارا شکر این دیوار در کافه برکه فرو ریخته و همه ما یکی شده ایم.

شما برای درست کردن قهوه و دیگر نوشیدنی ها آموزش هم دیده اید یا خودتان تجربی کار کرده اید؟

دین ما دستور داده که انسان هرکاری را میخواهد انجام بدهد باید با علم و اتقان باشد. به همین خاطر بنده هم قبل از راه اندازی کافه به دنبال استاد بودم. خداراشکر با یکی از اعضای خوب انجمن قهوه اروپا که داور فینال مسابقات باریستای ایران هم بود، آشنا شدم و نزد ایشان دو دوره متفاوت و تخصصی را گذراندم، این آشنایی یکی از لطف های خدا به ما بود چرا که ایشان همیشه و با همه وجود هوای ما را داشته اند.

امروز کافه برکه در اصفهان یکی از معدود کافه های تخصصی و حرفه ای در بحث قهوه است و منوی تخصصی قهوه داریم! در همه تبلیغاتمان هم مینویسیم که اولین و تنها بروبار این شهریم!


برای مخاطبین کمی هم درباره بروبار توضیح بدهید.

بروبار (brew bar) به سبک جدیدی از کافه ها در دنیا گفته میشود که در آن با دستگاه های مختلف و به شیوه های تخصصی قهوه را دم میکنند و دیگر از دستگاه تجاری اسپرسو یا خبری نیست و یا در حاشیه کار است. در این سبک، قهوه طعم ها و عطرهای متفاوتی پیدا میکند که برای همه سلیقه ها جذاب است. در ایران تعداد انگشت شماری کافه هستند که این دستگاه ها را وارد کرده و بار قهوه را راه اندازی کرده.

شما همچنان مشغول درس و بحث طلبگی هستید؟

بنده خودم را طلبه نمیدانم، طلبگی یک بار مسیولیت و یک هویت بزرگ دارد که برای قد و قواره کوچک من خیلی بزرگ است. بهتر است بگویم که مشغول تحصیلات حوزوی هستم. رسایل، مکاسب را در قم تا نیمه خواندم و حالا که به اصفهان آمدم دنبال درس و استاد میگشتم که خدارا شکر با کمک یکی از مشتریان، استاد و مدرسه خوبی را هماهنگ کردم . از ترم آینده هم انشالله صبح ها کلاس و درس و بحث را به جدیت مشغولیم، بعد از ظهر ها هم به دنبال رسالت طلبگی ام در کافه.

از طرف دوستان روحانی یا دیگران چه واکنش هایی به راه اندازی کافه شما شده؟

هشتاد درصد واکنش ها مثبت بوده، از دوستان مذهبی و حتی روحانیون عزیزی که به کافه ما می آیند و آنقدر از این حرکت تعریف و تمجید می کنند که خجالت زده می شویم. البته بیست درصدی هم بوده اند که موافق این کار نبوده و گاها کنایه هایی را هم میزنند، اما چون میدانم همان ها هم از سر دلسوزی است، ناراحت نمیشوم.

البته یک طیف هم هستند که از ورود یک طلبه به این فضا بسیار ناراحت و خشمگین شده اند، در صفحات مجازی و واقعی بسیار سعی کرده اند که مارا تخریب کنند. تهمت میزنند، مشتریانمان را منصرف میکنند، برایمان مشکل ایجاد میکنند، تبلیغاتمان را تخریب کرده اند و... اما چون میدانم که دارم به وظیفه ام عمل میکنم و کار برای خداست، پس خستگی و ناراحتی معنا ندارد. به قول حافظ عزیز "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم ، که در طریقت ما کافریست رنجیدن"

در آخر نکته ای یا خاطره ای زیبا که برایمان نقل کنید هست؟

در این مدت خاطرات بسیار زیبای زیادی دارم، از خانم بی حجابی که نگران نماز نخواندن دخترش بود تا مسیحی که سوالات اعتقادیش را میپرسید یا مشتری خوبی که برای آمدن به کافه ما پول قرض کرده بود و توریست های آلمانی که کتاب گوته را به ما هدیه دادند!

اما یک خاطره بسیار زیبا برای خودم ماندگار شده. در کافه رسم داریم که به مهمانان خارجیمان یک هدیه میدهیم –چون نزدیک میدان امام هستیم و توریست زیاد می آید- در این هدیه نامه رهبر عزیز انقلاب به جوانان اروپا هم هست بالاخره ما هم وظیفه داریم این نامه را به مخاطبینش برسانیم. یک روز جوان دانمارکی آمد و تا نامه را دید، گفت که این نامه را قبلا خوانده و سوالات زیادی برایش ایجاد شده، از او خواستم تا بپرسد، حدود ۳ساعت طول کشید و همه سوالاتش را پرسید و تا آنجا که میتوانستم پاسخش را دادم، در آخر بسیار خوشحال بود، می گفت یکی از بهترین روزهایش بوده و بارها تشکر کرد. آن روز، مثل همیشه، یکی از روزهای خوب کافه ما بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
موفق باشید و مستدام..........
من خودم بعنوان یک طلبه صبحها درس میخوانم و عصرها میرم تو آژانس کار میکنم و ایام تبلیغ هم تبلیغ میرم.مترجم زبان انگلیسی هستم و در خطاطی هم تبحر دارم و کلاس حفظ قرآن هم روزهای جمعه دارم.خیلی از دوستانم هم هستند که هنر دارند و از هنر خودشون کسب درآمد دارند.اصولا طلبه ها اکثرا هنر های مختلفی دارند.البته قبول دارم که اندکی هم هستند که تنبلی میکنند مثل سایر اقشار جامعه
رضا
آفرین اخوی
Iran, Islamic Republic of
پدرم همیشه میگه روحانی باید از خودش پول داشته باشه و استقلال مالی داشته باشه
خیلی از طلبه ها هستند که کار میکنند، من خودم طلبه هایی را سراغ دارم که هم درسشان را خوب میخوانند و هم راننده تاکسی هستند، هم برقکاری می کنند...
واقعا دست این قشر را که تن پروری نمیکنند باید بوسید.
اما کار این طلبه با بقیه فرق دارد! کافی شاپ!!! البته کار خوبی است و نباید درباره آدم ها قضاوت کرد اما آنچه آدم بیشتر میبیند این است که محیط های سالمی نیستند.

امیدوارم ایشون بتونند محیطی سالمی رو فراهم کنند که خانواده های مذهبی در آن آرامش داشته باشند.
حسین
United States
ای کاش شما هم یه روز مثل طلبه ها کار می کردی و بعد می فهمیدی که که مفت خور کیه
Iran, Islamic Republic of
از بس کافی شاپ رو بد کردن به نظرمون بد میاد! میشه کافی شاپ خوب هم داشت. کاری که ایشون کردن. امیدوارم بتونن یه محیط سالم و خوب رو توی کافی شاپ شون فراهم کنن.
بزرگ‌ترین مشکل بچه مذهبی ها همینه که هی گفتن فلان کار برامون بده. بهمان کار زشته ما انجامش ندیم. ازش سوءاستفاده شد. اتفاقا ورود به همین عرصه‌هایی فضای خوبی را فراهم می‌کنه برای کسانی که دوست دارند در فضاهای سالم باشند
آرش
به این طلبه خوش ذوق و هنرمند که داره مجاهدت میکنه خداقوت میگم.
خیلی از بازاریان ما درس طلبگی خوندند به نظرم ایشون هم یک بازاری هستند که درس طلبگی خوندن وبه درد خودشون می خوره وگرنه یک روحانی در شرایط امروزی جز تبلیغ مرسوم دین کاری دیگر نمی تواند انجام دهدامیدوارم موفق باشند
محمد
عزیزم بسیاری از بزرگان حوزه همزمان با درس خوندن کار میکردند و این رو شرف میدونستند. مردم هم اونها رو در درجه اول روحانی میدونستند بعد کاسب.

حتی غیر روحانی ها را نگاه کن! رجبعلی خیاط به چی شهرت داره؟ مرحوم کشیکچی به چی شهرت داره؟ اینا همه به عرفان شهره هستند اما همشون کار هم میکردند
کار کردن در کنار درس خوندن خوبه ولی درس خوندن در کنار کار کردن خوب نیست.اولویت یک طلبه همونطور که از واژه ی طلبه معلوم است اول درس خواندن و درس خواندن و درس خواندن است.و مازاد بر درس خواندن کار است.الآن مردماز یک طلبه کار نمیخوان بلکه پاسخگویی به احکام شرعی و شبهات و تبیین و تبلیغ دین میخواهند نه کار.خداوند هم خودش متکفل معیشت کسیکه برای کسب علم گام بر میدارد هست.حالا این جوان برای تبلیغ و تبیین دین اگر از طریق کافه داری میتواند تاثیر بیشتری بر مردم داشته باشد خب خوب و عالی.
الان اون بزرگواران رو به تبلیغ دین میشناسید یا کار؟!
سید حسن
سلام
اونا بازاریان قدیمی بودند . ولی الان متاسفانه خیلی ها گرفتار ربا می شوند . در ضمن کل مطلب رو بخونيد . جنبه تبلیغ پر رنگ تره .
موفق باشید
Romania
چه اشکالی داره که تبلیغ کنن اینم قسمتی از هنر تجارت کردنه
خیلی خوشحالم که افراد مذهبی وارد کار تغذیه از هر نوع شدن و امیدوارم که این اتفاق بیشتر بیفته، چون دین ما هم به غذا خیلی اهمیت میده و اون رو سر منشاء خیرو خوبی یا شر و بدی میدونه.
سر کوچه ما هم یک فست فود هست که یک روحانی مدیریتش رو برعهده داره به جرات میتونم بگم یکی از بهترین فست فودها رو ارائه میده که بعد از خوردنش اصلا احساس سنگینی که بعد غذای بیرون به آدم دست میده رو نداره.
خدا بهتون قوت بده و به کارتون رونق و به فکرتون برکت
آقا آدرس بده. دلم فست فود خواست/
اﻧﻮﻱ اﻧﻘﻼﺑﻲ
ﺑﺎﺳﻼﻡ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﻤﺎﺑﺮاﺩﺭ ﻃﻠﺒﻪ. ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﻛﺎﺭﺑﺴﻴﺎﺭ اﺛﺮ ﮔﺬاﺭ ﻭﺟﺎﻟﺒﻲ اﻧﺠﺎﻡ اﻟﺪﻳﻦ. اﻧﺸﺎاﻟﻠﻪ ﺩاﻧﻠﻮﺩ ﻛﻤﻜﺘﻮﻥ ﻛﻨﻪ ﻭﻣﻮﻓﻖ. ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺣﺘﻤﺎ اﮔﻪ اﻭﻣﺪﻡ اﺻﻔﻬﺎﻥ ﻳﻚ ﺳﺮﻱ ﺑﻪ. ﻛﺎﻓﺘﻮﻥ ﻣﻲ ﺯﻧﻢ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﺎﺣﺎﻻ ﻛﺎﻓﻪ ﻧﺮﻓﺘﻢ
امید
ﺩاﻧﻠﻮﺩ ؟
United States
دانلوووددد؟؟؟ اتوکارکت بود؟؟؟؟
مگه تو کافه چی داره دانلود میکنه که کمکش کنه.؟
به ما هم بگید تا دانلود کنیم شاید کمکمون کنه لطفا.
حسین
داداش جون منم یه طلبه هستم که زیادم سنتی به قول مردم نیستم ولی به نظرم سوراخ دعا رو گم کرده ای یه مشورت با چارتا ادم درست و حسابی که همه جوانب مساله را میشکافند و البته دلسوز هم هستند داشته باش ضرر نمیکنی
علی
دوست عزیز فکر می کنی طلبه حتماو ضرورتا باید از بدنه اجتماع ارتزاق کنه و اگه کار اقتصادی انجام بده سوراخ دعا رو گم کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسین
عزیز دلم تبلیغ دین علاوه بر ابزار احتیاج به سواد داره این بنده خدا به قول خودش همش یا داشته مسافر کشی میکرده یا خبر نگاری الان هم کافه داری چه موقع وقت کرده درس بخونه که تبلیغ ان درس را داشته باشه.
محمد
من هم طلبه هستم و از اول کار کردم. الانم پایه 8 میخونم. دوسال هم جزو ممتازین حوزه بودم.

حسین جان حاضرم هرجایی که شما بگید بیام و درباره هر مبحث درسی که شما گفتید باهاتون مباحثه کنم تا ببینید که کارکردن با درس خوندن هیچ منافاتی نداره.

قول میدم شما (حسین آقا) توی نصف دروس اطلاعات و سوادتون نصف من هم نیست.
منیت ندارم اما از توهینی که به آدم ها کردید برم اومد.

برید کافی شاپشون و ببینید آدم با سوادی هستند یا آدم بی سوتد و بعد هر چی گفتید همه قبول میکنند . چرا که از روی علم حرف زدید نه هوس
مگه درست نخوندی؟میگه رسایل و مکاسب خونده!
تو میدونی رسایل و مکاسب پایه چند خونده میشه که میگی؟
اصلا میدونی اسم کتاب حوزوی هست نه رمان؟!!
کجا گفته همش یا داشته مسافر کشی میکرده یا....؟!!!
شما از کجا می‌دونین درساشو خوب نخونده و الان خوب نمی‌تونه تبلیغ کنه؟
من طلبه‌ای می‌شناسم که صنایع چوبی کار می‌کنه بسیار هم آدم با خداییه و خیلی هم خوب داره دین رو تبلیغ می‌کنه. به واسطه همین کارش. صداقتی که توی کارش داره. برخوردش با مردم. حلال و حروم شناختن. خوش قول بودن با مردم. هوای زیردستش رو داشتن و خیلی محسنات دیگه.
پس صرف داشتن یه کار و این‌که مدام کار می‌کرده و درس می‌خونده اینطوری حرف نزنین. چه بسا که ایشون از من و شمای طلبه خیلی بهتر داره دین رو تبلیغ می‌کنه و درسی رو که خونده پس میده
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب در قم فرمودن:
ارتزاق طلاب از مردم برکاتی داره که هرچه انسان فکر میکند بیشتر به صحیح بودنش پی میبره (نقل به مضمون)
خودم توی جلسه بودم
طلبه که کار اقتصادی بکنه دیگه طلبه نیست
کاسبه که طلبگی هم میخونه
در واقع طلبگی تمام وقت طلبه رو میگیره
اگر کار دیگه ای میکنه از طلبگی کم گذاشته
خودش که بنده خدا ادعای طلبه بودن نکرد که شما ناراحت شدی! فروتنانه گفت:به دروس حوزوی مشغولم!
اشتباه شما همینجاست کافه گردوندن برای این طلبه وسیله ارتباط با مردمه که از قضا پول هم از توش در میاد این کجاش بده؟! اون توریست خارجی که نمیاد پای منبر و روضه پس همینجور جاها میشه باهاش ارتباط برقرار کرد بذار کنار 4 تا آدم شوت با یک طلبه هم آشنا بشه و با هم تبادل نظر کنن
منبر و مسجد که پایگاهه و باید تقویت هم بشه جای خودش اما بخشی از آدمها رو که اون جاها پیداشون نمیشه باید جاهای دیگه پیدا کرد و دستشونو گرفت مثل طبیب دوار
صحت و سقم این نقل قول رو نمیدونم اما در صورت صحت باید گفت خوبه بقیه حرفای ایشون رو هم بشنوید نه فقط همین یکی رو!
علی
شما که این حرف را زدی یقین پیدا کردم طلبه نیستی چون از انتقاد کردنت مشخصه رسالت طلبگی درهمین جاها باید بیان شود من خودم روحانی هستم از این طرز فکر بسیار خوشحال شدم انشا الله موفق باشید اصفهان امدم حتما برنامه ریزی میکنم یه سر بیام اونجا در پناه امام زمان باشید
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
ان شا الله در پناه خدا موفق و پیروز باشید هم در درس و هو در طلبه گی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت موفق باشید کار فرهنگی یعنی همین
شما کاسب هستید نه طلبه..
بله طلبه که نبایدکارکنه!!!!!!!!!!
رضا
مگر امام صادق وشاگردانشان کار نمی کردند؟ مگر امیر المونین کار نمی کردند مگرپیامبر چوپانی نمی کرد ؟
چرا افکار دگم وبسته ای دارید ؟
اونها که کار میکردن اولا علم لدنی و کامل داشتند و قیاس این طلبه به امامان و انبیاء قیاس مع الفارقه.
ثانیا اولویت اول با درس خوندنه
ایشان باید بار علمی خودش رو ببنده بعد بره سراغ کار.و کار اصلی ایشان تبلیغ دین آنهم در نقاط دور افتاده و فقیر کشور.
اگر یک نفر از ایشان سوالی بپرسه و ننتونه واب بده برای قشر روحانیت بد تموم میشه چون مردم از یک طلبه توقع دارند به سوالات دینی شان پاسخ دهند
واقعا شماهااز طلبگی چی مبدونین چی میدونین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خودتون تحمل یک روز سختی هاشو ندارین
شما چی؟؟؟
ن
Iran, Islamic Republic of
مانا باشیو جوون
حقگو
Iran, Islamic Republic of
براي اين كافه چي كه درس دين هم مي خواند آرزوي موفقيت دارم
خیلی باسواد هستی معلومه!
farzaneh
باید از کسانی که این طور به دین و اعتقادات شان نگاه می کنند تقدیر کرد. چون:
1- دین را در متن زندگی و معیشت شان برده اند.
2- دین را برای امروز زمان و مردم این دوره می خواهند در قالب های امروزی
3- دین را همراه با نیازهای زندگی روزمره مردم عرضه می کنند و نه به شکل صرفا تبلیغاتی.
4- با ارزش های انسان و اخلاقی و حسن تعامل با مردم دین را عرضه می کنند.
من برای این عزیز و همه کسانی که اینزور به دین و دینداری نگاه می کنند دعا می کنم که موفق شوند هر روز بیشتر و مردم معتقد دیگر هم همین طور شوند در دینداری.
اشتباه منفی زدم
خیلی کارش درسته. چرا فضاهایی مثل کافی شاپ ها همیشه باید سبک غربی داشته باشند؟
یکی از بهترین فضاها برای تعامل و ارتباط با مردم همین کافه ها هستند و به نظرم کار مناسبی هم برای درآمد و هم کار فرهنگی و تبلیغی دارند.
Iran, Islamic Republic of
بله
مشخصه که ایشون از اول دنبال کار بوده
در کنارش طلبگی هم خونده
بنابراین تیتر جهان خوب نیست: طلبه ای که...
شان طلبگی بسیار بالاتر از این کارهاست
این همه طلبه که دارن تبلیغ میکنن چه بدی داشت که باید بری کافه بزنی و تبلیغ کنی؟!!!!

من بودم میگفتم: کاسب مبلغ
محمد
پس امیرالمومنین هم کشاورز و چاه کنی بود که امامت هم میکردند (زبونم لال)
یا امام صادق هم تاجری بود که به امامت رسید (زبونم لال)
یا....
قنات کنی
سید
Spain
سلام
بنده هم یک طلبه هستم
و زمانی که این بزرکوار را دیدم هم خوشحال شدم هم ناراحت
خوشحال به خاطر این برادر گرامی که توانسته است کسب درآمدی داشته باشد و مستقل و وابسته به برخی بیوت نباشد
دقیقا مثل شهید مظلوم دکتر بهشتی که از راه معلمی زندگی می گذراند

و اما ناراحت شدم برای خودم و امثال خودم که مدام برای خودمان شان می سازیم و خود را بالاتر از آن میبینم که کار کنیم. تا آنجا که به این برادرخطاب کنیم کافه چی!!!
سوالی در ذهن دارم که اگر طلبه ای چاه بکند و درآمد زایی کنید مطمئنا به او خواهند گفت بیل زن !!!

خدا رحممان کند. نمیدانم امام زمانمان که بیاید ما چه می کنیم.
آخر شنیده و خوانده ام اول مخالفان حضرت برخی علمای شیعه هستند ...
مجتبی
عزیزم با عرض معذرت از شما روحانی بزرگوار!بحث شان نیست
طلبه باید همه ی وقتشو برای تبلیغ دین بگذارد که یک بار در سطحی بالا مثل استاد رحیم پور خدمتش جهانیست یک مرتبه هم طلبه ی که به درد یک شهر یا روستا یا مدرسه می خورد!در ضمن طلبه خوبه برای کمک به مردم چاه حفرکند

یعنی اگر فعالیتی هم دارد برای خدا وخلق خدا باشد نه
شغلش چیزی ووظیفه ش چیز دیگر؟!
وگرنه کار ایشون رو یک غیر روحانی هم انجام میده
این بزرگوار که عمرش رو در حوزه صرف کرده خروجیش نباید کار در کافه ی باشد که حتی حاضر نیست عکسی مذهبی بردیوار ان نصب کند
داداش این مقایسه ات اشتباه و غلطه.اونها علم کامل و لدنی داشتند ولی این جوانچی؟
آنها کارشان برای تبلیغ دین بود ولی این جوان هدف از کار کسب درآمد و در کنارش اندکی تبلیغ.
خودش میگه من عقایدمو پنهان میکنم.خب این چه تبلیغی هست که طرف عقاید حقه ی خودشو داره پنهان میکنه
Estonia
آقا من کل متن رو خوندم کجاش گفته من عقایدمو پنهان میکنم؟!!!! در نقد دقت کنید که دچار تهمت نشید ایشون ‏فقط در جواب این سؤال که در طراحی کافه هم سعی کرده اید که عقاید خود را نشان دهید؟ گفته
‏«نه! همینطور که می بینید، فضا و دکور کافه کاملا کلاسیک و عاشقانه است، بجز همین چند عکس که از شاعران، بازیگران، ‏اندیشمندان و سیاستمداران مشهور زده ایم و کمی جنبه اجتماعی به کافه داده دیگر هیچ المان مذهبی یا اعتقادی به کار نرفته است‎.‎‏..»‏

و الا خودش داره میگه
«اغلب آنها در لحظه اول متوجه تفاوت کافه دار با دیگر کافه هایی که دیده اند میشوند و برخی از آنها خودشان علت این تفاوت را ‏می پرسند؛ خب! من هم در جواب میگویم که ما طلبه هستیم و این معمولا میشود سر آغاز یک دوستی و ارتباط بیشتر. الان اغلب ‏مشتریان ما میدانند که باریستای آنها یک طلبه جوان است و شاید خیلی هایشان به همین خاطر اینجا می آیند. بسیاریشان هم ساعات ‏خلوت را انتخاب میکنند تا بیشتر بتوانیم گفتگو کنیم‎.‎‏»‏
یا اونجایی که گفته «ما مشتریان دایم زیادی داریم از خانم هایی که به قول معروف شل حجابند و یا آقا پسرهایی که تیپ ظاهریشان ‏مذهبی نیست! می آیند و بسیاری اوقات سر گپ بینمان باز میشود. خیلی وقت ها سوالات شرعی و یا اعتقادیشان را میپرسند و یا ‏حرف ها و درد دلهایشان را میگوند‎.‎‏..»‏
چه اشکال داره طلبه کار هم بکنه! شاگردان خاص امام صادق طلبه‌های فوق‌العاده تأثیرگذاری در دین بودند امروز من و شمای طلبه داریم به واسطه همین شاگردان معروف امام ، از امام روایت نقل می کنیم برای مردم. اما آیا اینا کار نمی‌کردن؟ صرفا می‌رفتند پای درس امام و بعد احادیث رو منتشر می‌کردند بر مبنای اینکه شأن طلبگی بالاتر از اینهاست؟
کار که عار نیست. این سخن شما که شأن طلبگی بالاتر از این‌هاست ینی طلبه ها با مردم خیلی فرق می‌کنن؟ چه فرقی دارن؟ انسان نیستند؟ زندگی نمی‌کنند؟ زن و بچه‌شون نیاز به حداقل رفاه اجتماعی ندارن؟ با شهریه‌های حداقلی که به طلبه‌ها میدن واقعا تو این شرایط اسفناک جامعه میشه به راحتی یه زندگی رو اداره کرد و خجالت زن و بچه رو نکشید؟
خواهر یا برادر من
اولا یه طلبه هم مثل بقیه مردم عادی کوچه و بازار زندگی روزمره خودش رو داره و خرج‌های روزمره خودش رو. دوما کار عار نیست حالا اگه کسی کار فرهنگی هم بکنه که فبها المراد چون می‌تونه بهتر پیام دین رو تبلیغ کنه. سوما طوری حرف نزنین انگار طلبه‌ها از مریخ اومدن زمین! چهارما که شاید باید اولا می‌نوشتمش سیره اهل بیت که مقتدای ما هستن همینه که کار کردن و دین رو هم تبلیغ کردن
Waterfall
Iran, Islamic Republic of
شأن چیه حاجی؟
هنوز تو شأن موندی؟
دنبال شأن و شوکت نباش عاشق باش
صفا
Romania
اگه میشه ادرسشو برامون ارسال کنید یا برامون رو سایت بذاریم برا حمایت از بچه مذهبیا بریم اونجا
تشکر
شهامت
مردی و کاری و کاری و مردی..


مطمئنا کسانی که در چند حوزه ورود پیدامیکنند قوت و توانایی اونها هم در میان همه این موارد توزیع میشه و در هیچ کدام قوت لازم را نخواهند داشت..
طلبگی و درس های مشکل اون یک حوزه نفس گیر هست البته برای کسانی که بخوان حق مطلب رو اداکنند..

طلبه ها چون علم لدنی ندارند باید برای مجهز شدن به سلاح دانایی، کسب علم بکنندواقعا اگر در صدد دانش اندوزی باشند فرصت هیچ کاری نخواهند داشت
جواد
United States
اشتباها به شما مثبت دادم.
فکر کنم میزان خواب شما در شبانه روز بیشتر از 8 ساعته که این گونه برداشت میکنید
حال آنکه سراغ دارم و حتی تجربه دارم که هر مرد چندین نه چند کار.
آدمهایی هم هستند که این انسان بزرگوار و مایه فخر خدا بر فرشتگانش حتی از اونا هم عقب تره.
محمد جواد
United States
ایشان مایه فخر خدا بر فرشتگانش هست کاش خدا توفیقم بده م داشته باشم برم زیارتشون تا از نورانیتش استفاده کنم.
ابراهيم
Iran, Islamic Republic of
هر جايي بشه رزق و روزي حلال دراورد و خدا هم راضي باشد چه طلبه باشي چه وزير چه خدم چه حشم فرقي نميكند براردران و خواهران گرامي مهم رزق حلال است كه خدا مي پسندد .
من خودم در کافه کار میکنم
واقعا ایشون شجاعت کردند

من کافه دارها رو میشناسم، ورود یه طلبه یا یه آدم مذهبی رو اصلا اجازه نمیدند و حتما اذیتش خواهند کرد

براش آرزوی موفقیت و پیروز شدن به مخالفاش و در امان موندن از حسوداش دارم
من طلبه نیستم ولی اونایی که مخالف این آقا هستن توجیه تن پروریه خودشونو دارن میکنن
البته باید اول دید طلبه هستن یا نه چون هر کسی توی فضای مجازی میتونه هر کاره ای بشه!
م.گ
United Kingdom
من اصفهانم
حتما یه سر به ایشون می زنم .
تو حوزه هم همین بحث شما هست .یکی موافقه یکی مخالف.ولی واقعا آفرین که تونست همچین جایی دوام بیاره..
کاری ایشون (کافه داری) رو هر غیر طلبه ای هم میتونه انجام بده، هنر طلبه بودن به اینه که وظیفه ش رو انجام بده وظیفه طلبگی هم معلومه. وگرنه اینکه کافه بزنی بعد بروشور میان مردم پخش کنی خیلی هم آش دهن سوزی نیست. این همه ذوق زدگی برا چی؟!
وظیفه طلبگی هم معلومه! خوب حالا که معلومه بگو ببینم چیه؟؟؟
البته هرکسی باید توانایی خود را ببینه.
بنده برای این جوان آرزوی موفقیت دارم.

اما طلبه ای که خوب درس خوانده باشه و اهل تهذیب باشه میتونه، به جای راه اندازی کافه و تبلیغ برای 100 نفر با 100تا کافه چی مرتبط باشه و برای اونها تبلیغ کنه تا از این راه برای 100x100 نفر تبلیغ کرده باشه.

اول هم گفتم، که هرکسی باید راه خود را پیدا کند و با توکل بر خدا و با یاری امام زمان(عج) به توفیق برسد.

این را گفتم که مطلق نبینیم، ممکنه برای یکی کار+درس خوب باشه اما برای دیگری فقط درس
وظیفه طلبگی یعنی تبلیغ دین در بدترین شرایط، روستاهای دورافتاده و مناطقی نظیر بشاگرد!!
تبلیغ یعنی مشکلات را به جان خریدن و گرمای 50 درجه مناطق گرمسیر و بی آبی روستاهای محروم را به جان خریدن و نه کاسبی و زیر کولر گازی نشستن!!
بدترین شرایط همیشه به دمای هوا نیست اگرچه همه مرد رفتن به بشاگرد نیستن و کسی که بره دست مریزاد داره اما شرایط سخت تر از گرمای 50 درجه اینه که کسانی رو جذب کنی که اونها اونور جوی دین هستن و تو اینور ولو زیر کولر گازی
من به عنوان یک طلبه نمیدونم زیر کولر گازی نشستن و کاسبی کردن چه سنخیتی با تبلیغ داره؟
با تشکر
با قاطعیت می توانم بگویم که نیاز دارید تا وظایف طلبگی را یک بار دیگر برای خودتان مرور کنید.
طلبه
اول ارزوی موفقیت برای این دوست عزیز اقا سید محمد هادی دارم. دوم اینکه دوستان.حرف خیلی از بزرگان دین اینه که طلبه باید طلبگی کنه.این کاری که این دوستمون میکنه همون بازاری یا کاسبیه که درس حوزه هم کنارش میخونه.سوم اینکه.اون دوستی که اسمش محمد بود گفت کار میکنم و درس میخونم.من حاضرم بیام با شما مباحثه کنم.ببینم چجوری هم کار کردید هم درس خوندید.چهارم اینکه.کار کردن امیر المومنین هم دلیل داشت.وگرنه کار اصلی حضرت تربیت نفوس مردم بود
همسرطلبه
سال چندمی؟زن داری؟بچه داری؟ببین با بی پولی چندسال می تونی ادامه بدی؟؟رویایی فکر نکن یک منبع درامد هرچند کوچک به پابرجا ماندن در طلبگی هم کمک می کند
عزیز دل، برادر گرامی، نفوس مردم را نمیشود در عمق حجره ها یافت. شما بهتر از من غیر طلبه میدانید که چند درصد این وجوه و عمرهایی که برای طلبگی یا تربیت آن صرف میشود، به ثمر مینشیند. من به شخصه دست هر کسی که در راه نشر دین زحمت میکشند را می بوسم، ولی آیا بهره وری آن چقدر بوده است؟ بدنه طلبه های ما چقدر توانسته است با جوانان ارتباط بگیرد؟ آیا بزرگترین هنر ما تنهاا گذاشتن جوانانمان در کنج دین گریزیهایشان نبوده است؟ این عرض بنده به این معنی نیست که همه باید به کافه داری یا شبیه آن بپردازند. عرض بنده در تغییر نگاههاست. من و شما حرفهای هم را میفهمیم ولی هنوز راهش را پیدا نکرده ایم.
چقدر جالب و آموزنده
آففرین بعضیها کلا ذهن خلاقی دارن و چه خوب که در راه درست ازش استفاده کنن مثل این سید عزیز
عباس
من طلبه قصاب و بقال و اسباب بازی فروش و لباش فروش و ... هم سراغ دارم؛ این کسب و کارها همه خوب است؛ ولی رسالت اصلی طلبگی، علامه حلی و شهید صدر و مطهری شدن است.

نباید به صرف طعنه دشمن، طلاب رو به سمت کار و بازار بیاورند، تا میتوانند باید درس بخوانند و تحقیق کنند.
علی
دمت گرم طلبه ی عزیز!واقعا هرطلبه وآخوندباید کارودرآمدی جدای از شهریه وپول روضه ونماز داشته باشه تامردم دوباره به این قشراعتمادکنند.چون جوجامعه خودتون خوب می دانیدکه الان چی فکرمی کنه .همیشه موفق باشی وبرای مملکت مفیدباشید.
روح الله
United States
خیلی هم خوب
دوستانی که معترضن،به ذهب ذهباشان برسن،بلکه مشکلات عمیق جامعه اسلامی و امت اسلام حل شد!
خدا حفظشون کنه و پایدار باشن در این مسیر،
اگر میشه که امکان برقراری ارتباط مجازی با ایشون یجوری فراهم بشه،خوبه.
حسین
روایت داریم که کسی که ممحض در علم دین باشه خداوند روزی اش را ضمانت کرده.
طلبه باید ممحض در علم آموزی و تبلیغ دین یک ثانیه هم اگر جای دیگه صرف کنه ضرر کرده.
به قول آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) این کارها از آفات طلبگی است.
به این طلبهٔ عزیز و با استعداد پیشنهاد میکنم که یکبار کتاب آداب الطلاب و آفات الطلاب آیت الله مجتهدی تهرانی را بخوانند. یا علی.طش
حسین
اهل بیت علیهم السلام که کار می کردند علم. داشتند و احتیاج به درس و بحث و... نداشتند اما یه طلبه باید تمام وقت در کسب معرفت کوشش نماید تا بتواند دیگران را هم به معرفت برساند
محمد
با سلام و خدا قوت به اين جوان رعناي بامعرفت
فرقي بين طلبه بازاري و بازاري طلبه نيست. اساساً‌ طلبگي شغل و كاسبي نيست بلكه يك تعهد و احساس مسؤوليت است. اين دوست با صفاي كافه دار ما هم با همين نگاه به وظيفه اش عمل مي كند منتها با روحيات و سليقه خودش اميدوارم موفق باشد و با رشد تحصيلات علوم ديني اش ميدان‌هاي بزرگتري را با همين سليقه تجربه كند . مطمئنا اگر حوصله كند با تحصيلات بيشتر و عميقتر به راه هاي مهمترو اثرگذارتري هم موفق خواهد شد. شخصا به عنوان يك طلبه كار اين دوست عزيز را ارج مي نهم و معتقدم در حد خودش واقعا گل كاشته . اما نكته اي به نظرم مي آيد و ان اينكه خوب است ادم قدر و منزلت و استعداد خود را بيشتر بشناسد و امروزش با ديروز فرق كند و كاملتر شود. آسيبهاي كارش را هم ببيند و به فكر علاج باشد. به نظرم ايشان در آينده مي‌تواند در مقياس و اندازه و عمقي بسيار بيشتر كارهاي فرهنگي مذهبي مؤثرتري هم بكند و الگويي خوب براي طيفي با سلايق مشابه خود باشد به شر اينكه همين تواضع و صفا را حفظ كند و در غوغاي زمانه گم نشود. هر راهي دامهايي دارد و مطمئنا شيطان دامهاي سختي هم مخصوص ايشان پهن مي كند! اعاذه الله و اعاذنا الله
یونس
منم دلم میخواد کافه داشته باشم
تیزبین
دوستان خوب فکر کنید، انتظارات از این قشر را حلاجی کنید، رسالت این صنف را در نظر بگیرید، سپس کامنت بگذارید
وقتی شما افرادی را نیاز دارید که باید عالم دینی شود
وقتی نظریه پرداز جامعه دینی می خواهید
وقتی آدم توانمند فرهنگی نیاز دارید
وقتی در جامعه محتاج تربیت دینی هستید
وقتی انقلاب اسلامی یک تنه در عرصه مقابله با استکبار است و جاده صاف کن ظهور
شما این همه کار عقب مانده و انجام نداده در انقلاب دارید
لازمه آن حداقل 12 ساعت کار و تحصیل است و باید فرد خون دل بخورد و انتظار از او اینست که عالم شود
شما می گوئید افرین که کار می کنید؟!!
خوب بزرگوار شما چرا جای یک آدم تلاشگر فهمیده را در این حوزه اشغال کردی؟!!
این چه طرز فکر کردن است که برو کار کن تا عده ای که نمی دانند برای این صنف چه وظائفی تعریف شده خوششان بیاید و شما از وظائفت بمان؟!!
دوستان کمی اندیشه کنید و در جو قرار نگیرید
عبدالله
Finland
ضمن آرزوی توفیق برای این کافه دار عزیز و همه آنهایی که از دست رنج خود و کارکردن ارتزاق سالم می نمایند باید بدانیم وظیفه یک طلبه طبق سفارش اساتید اخلاق ممحض شدن در تحصیل ، تهذیب و تبلیغ دین می باشد و به طور قطع فرق است بین یکه طلبه ای که فقط و فقط به این توصیه عمل کرده و بین فردی که شغل اصلی او کاسبی مشروع ولی درس هم می خواند بارها بزرگان ما فرمودند این عمر کفاف نمی کند اگر همه اش را هم صرف تحقیق و پژوهش دین نمائیم تا چه رسد که بخش عمده ی آنرا صرف کاسبی گردد . لذا ضمن این که این کار را نمی شود نکوهش کرد ولی ترویج آن به عنوان یک فضیلت برای طلبه هم خوب نیست .
Iran, Islamic Republic of
احسنت برشما جوان عزیز شما هم دراین برهه زمان دارید کار فرهنگی می کنید گوش به حرف افراد تنگ نظر نداشته باشید بنده خودم طلبه هستم وامام جماعت واقعا دست همه افراد طلبه خالی هست وشعار مسئولین اقامه نماز بسیار زیبا وعمل کم واقعا اگر دست افراد ائمه جماعت هم باشد می توانند درمساجد کار فرهنگی بسیار انجام دهند اما صد حیف واقعا دست شما درد نکنه که یک قسمت از کار فرهنگی جامعه را از مال خودت داری انجام می دهی
علی
آن طلبه های محترم که با کار کردن این عزیز مخالف اند لااقل به خودشون زحمت داده و بروند به روستاهای بدون روحانی تا وظیفه اصلیشان رو آنجا انجام داده باشند نه اینکه وهابی های بی دین بیان تبلیغ کنند. وشما داخل شهرها برای منبر رفتن ویا کاهای تبلیغی منتظر پاکت با محتویات چربتر باشید !!!!!!
خدا قوت ... كاري بسيار پسنديده ايست ... درس و طلبگي البته فراموش نشود ... حيف است اين تجربه به معرفه پيوند نخورد ...
یک طلبه
عزیزان غیرطلبه بدونن این که مادنبال کسب وتجارت متعارف دربین مردم نمی رویم موضوع شان وتن پروری نیست موضوع این است که اگرطلبه بخواهد به نحو احسن درمسیرتبلیغ دین باشد اولا باید اطلاعات بسیارزیادی ازدین داشته باشد ودین راخوب بشناسد که این زمان بسیارزیادی به خود اختصاص می دهد وازاین جهت فرصتی برای کارباقی نمی ماند والا کیه که ازکسب درآمد ناراضی باشه باتوجه به درآمد کم اما بابرکت ماطلبه ها.ثانیا وقتی شما قرار است بعدازظهر یاحالا نصف روز رامشغول کارباشی ونصف دیگر به زندگی خرید خانه به همسر وبچه ها وهمچنین درس طلبگی بپردازی فرصت چندانی برای درس خواندن آن هم درس طلبگی که این قدرزمان براست نمی کنی واقعیت مطلب این است عزیزان دقت کنند
بنده خودم طلبه ام با 10 سال درس خارج و ارشد روانشناسی... یعین کاملا با فضای طلبگی و حوزه آشنا هستم اینکه تکلیف و انتظار از طلبه چیه و اینکه چه چیزی از لوازم طلبگی نیست.
به نظرم همونطور که برخی از دوستان به خوبی و دقت بیان کردند این بزرگوار همونطور که خودشون هم گفتند شم اقتصادی و کاسبی داشتند و در کنارش درس حوزوی هم خوندن که البته ارزشمند و پربهاست، اما نمی توان کار ایشون رو تبلیغ دونست. روشنه که جامعه توقعاتی دیگری از یک طلبه و وظیفه شناسی او داره. خیلی کارهای مهم زمین مونده هست که اگر به انجام وظیفه باشه نوبت به کافه داری نمی رسه.
با احترام به جهان و بقه دوستانف از این تیتر که کافه داری رو مصداق تبلیغ دونستند، متاسفم. تبلیغ یعنی سختی جاده های صعب العبور بشاگرد و گرمای 55 درجه سوسنگرد و بی آبی ایلام و.... رو به عشق انجام وظیفه به جان بخری....
Estonia
شما که این کار رو با توجه به توضیحاتی که ایشون دادند تبلیغ نمیدونید میشه تبلیغ رو تعریف کنید؟!!
زهرا
آفرین به این همت عالی و روح بلند
من نیز هم طلبه ام و هم کارمند
خدا بهتون توفیق بده که هم در درس و بحث موفق باشید و هم در کار و تلاش
الحسود لا یسود . برخی افراد که خرده می گیرند و انتقاد غیرسازنده دارند از سر ناتوانی و حسادته وگرنه آدمی که کار و تلاش برای زندگی مادی و معنوی خود دارد لایق سرزنش نیست بلکه قابل تقدیر است . حتی اگر حرف و نیت واقعی نداشته باشد به عنوان یک مسلمان حق تخریب و تخطیٔه او را نداریم خصوصا اگر طلبه باشیم.
اخه چرا جنبه تبلیغیشو نادیده میگیرید؟اولا که در وهله اول طلبه بوده.دوما اصلا میگیم کاسب بعد طلبه لااقل چند قدم ازما جلوتره که!ای اونایی که فقط تاسف خوردید چشماتونو باز کنید ببینید وضع جامعه چطوریه؟تبلیغ ابزار داره
خدا خیرش بده
احمد علی کامکار
به نام خدای که عشق زهرا را در دلم گذاشت

سلام
خلیی راحت من شمارتون رو میخوام
ممنونم مشم......

شیرازم
خیلی وقته دارم راجب همچین کاری تحقیق میکنم تا اینکه خبرنامه ی شمارو دیدم

ار خدا خواستم یه راه جلو پام بزاره
حس میکنم شما همون راهی هستی که از طرف خدا پشنهاد شده واسم

یا زهرا .......
Iran, Islamic Republic of
سلام
تمام نظریه ها را خواندم
انگار عادت کردیم به قضاوت قضاوت و قضاوت
خیلیها با طلبه ها نمیتونن ارتباط برقرار کنن
این راه خوبیه خیلیا طلبها رو خشک و خشن و بی احساس و خیلی نظریه های دیگه دارن
این عالیه که این آقا انقدر هنر و ابتکار داشته که
بیاد بگه منم جزء مردمم منم همون دغدغه ها رو دارم
اما از راه معنویت میشه رسید به همه جا
زندگی امام ها رو بخونیم بعد از شاًن حرف بزنیم
امامی که میرفت بدون معرفی خودش کارگری میکرد یا کمک به مردم یا کارهایی که به ما بگن نمیکنیم رو امامهای ما انجام میدادن آیا شاًن و مقا نداشتند

من زاده اصفهان نیستم ولی ۵ ساله اینجا زندگی میکنم
آدمای زیادی و دیدم که فقط موج منفی میدن
آقا کار حرامی نیست حلاله بعدم چه از طریق شعر کتاب کافه داری از شغلهای مختلف حتی تاکسی میشه ترویج دین کرد و بخدا جامعه ما احتیاج داره طلبه ها نزدیک مردم باشن و باهاشون همراه باشن درد جامعه رو بفهمن مثل این جوان هم پای مردم باشه و خیلی هنر میخواد ارتباط درست با مردم
حتی طرز فکرمونم باید درست باشه
خدا همیشه مهربانه و از راهای مختلف بهمون میگه در هرکاری یاد من باش
این کارم یاد خداست
آقا سید آفرین برشما سید بودن افتخاره و طلبه بودن افتخاره و ابتکار رو هنر داشتن در راه خدا هم افتخاره
اجرتون با خدا
نور چشمی امام زمان باشید انشاا...