چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

10 نکته براي تعطيلات سالم

سه شنبه ۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب: 103439
ده نکته را رعايت کنيم تا تعطيلات سالمي داشته باشيم و شيريني سال جديد و استراحت در تعطيلات از بين نرود.

روزهاي تعطيلات ساعات خوشي و فراغت و لذت بردن در کنار خانواده است اما در عين حال مثل هميشه بايد به فکر سلامت خود و نزديک‌تان هم باشيد.
اين 10 نکته به شما کمک مي‌کند تا تعطيلات سالمي داشته باشيد:

1- دست‌هاي‌تان را بشوييد
پاک نگهداشتن دست‌ها مهمترين کاري است که شما مي‌توانيد براي جلوگيري از مريض شدن و انتشار بيماري به ديگران انجام دهيد. دست‌هاي‌تان را با صابون و آب پاک جاري دست کم براي 20 ثانيه بشوييد. اگر صابون و آب پاک در دسترس نيست، از فراورده‌‌هاي الکلي پاک‌کننده دست استفاده کنيد.

2- خودتان را گرم نگهداريد
هواي سرد مي‌تواند باعث مشکلات جديد به خصوص در نوزادان و سالمندان شود. اگر هوا سرد شد، در چند لايه لباس‌هاي گشاد و ريزبافت بپوشيد.

3- استرس‌تان را مهار کنيد
لزومي ندارد ايام تعطيلات با افزايش استرس، سلامتي شما را به خطر بيندازد.حواس‌تان باشد که خودتان را بيش از حد متعهد به انجام کارها نکنيد و بيش از حد هم خرج نکنيد. بين کار، خانه و تفريح تعادل برقرار کنيد.

از اعضاي خانواده و دوستان حمايت بخواهيد. مديريت کردن زمان را تمرين کنيد. ديدگاه مثبت و آرامش‌بخش را به روزهاي تعطيلات داشته باشيد.

4- ايمني مسافرت
چه در اطراف شهرتان به مسافرت برويد، چه به کشورهاي ديگر سفر کنيد، بايد به فکر ايمني سفر باشيد. اگر رانندگي مي‌کنيد بايد هشياري خود را حفظ کنيد و به اندازه کافي خوابيده باشيد، و گرنه بهتر است جاي خود را در پشت فرمان به کسي ديگر دهيد.

هر وقتي که ماشين مي‌رانيد يا سوار ماشين هستيد، کمربند ايمني‌تان را ببنديد. اگر کودک‌تان همره شما است، او را بسته به قد، وزن و سنش در صندلي ايمني کودک، صندلي حامي کودک يا صندلي معمولي با بستن کمربند بنشانيد.

5- از سيگار کشيدن و استنشاق دود سيگار ديگران پرهيز کنيد
اگر سيگاري هستيد، تعطيلات فرصت خوبي براي شروع ترک کردن است.

6- قبل از تعطيلات چک‌آپ‌ها يا واکسيناسيون‌هاي لازم را انجام دهيد
معاينات پزشکي و آزمايش‌هاي غربالگري مي‌تواند مشکلات سلامتي را قبل از بروز کردن، پيدا کنند. اين کار باعث تشخيص زودرس بيماري و احتمال بيشتر درمان بهتر و علاج مي‌شود. بسته به سن، سبک زندگي، جايي که مي‌خواهيد به آن مسافرت کنيد، سابقه پزشکي شخصي و خانوادگي‌تان، از دکترتان بخواهيد آزمايش‌ها و واکسن‌هاي لازم را براي شما تجويز کند.

7- مراقب بچه‌ها باشيد
کودکان در ايام تعطيلات در معرض خطر بيشتر جراحاتي هستند که ممکن است به معلوليت يا حتي مرگ منتهي شود.

مراقب چيزهايي که کودک مي‌خورد و بازي‌هاي که مي‌کند باشيد. اسباب‌بازي‌ها، غذاها، نوشيدني‌ها، وسائل خانه بالقوه خطرناک و نيز چيزهايي مانند سکه‌ها و آب‌نبات‌هاي سفت را که ممکن است باعث خفگي کودک شوند، از دسترس او دور نگهداريد.

ياد بگيريد که درمان ابتدايي کودکي که چيزي به گلويش مي‌پرد و در معرض خفگي قرار مي‌گيرد، را چگونه بايد انجام داد. اطمينان حاصل کنيد که کودک به درستي با اسباب‌بازي‌هايش بازي مي‌کند.

8- پيشگيري از آسيب‌ها و جراحت‌ها
جراحت‌ها ممکن است در ايام تعطيلات با احتمال بيشتري در هر جايي ممکن است رخ دهند. هنگامي که داريد وسائل آويخته به سقف را تميز مي‌کنيد يا تغيير مي‌دهيد به جاي بالا رفتن از مبل و صندلي، از چهارپايه‌هاي محکم استفاده کنيد. انجام آتش‌بازي را به افراد حرفه‌اي بسپاريد. اگر دوچرخه‌سواري مي‌کنيد، کلاه ايمني به سر بگذاريد.

اگر شمع روشن مي‌کنيد، آن را از کودکان، حيوانات خانگي، محل‌هاي رفت و آمد، درختان و پرده‌ها دور نگهداريد. هيچگاه شومينه، اجاق يا شمع را روشن به حال خود رها نکنيد.

از ژنراتورها، کباب‌پز‌‌ها و ساير وسائل حرارت‌زاي نفتي يا زغالي درون خانه يا گاراژ استفاده نکنيد. وسائل شناساگر مونوکسيدکربن در خانه‌تان نصب کنيد. اين شناساگر‌ها را هر ماه تست کنيد، و دو بار درسال باتري‌شان را عوض کنيد.

9- غذا را به نحوي ايمن تهيه کنيد
هنگام تهيه غذا براي تعطيلات، خودتان و اعضاي خانواده‌تان را از بيماري‌هاي ناشي از غذا حفظ کنيد.گوشت قرمز، مرغ و ماهي و تخم‌مرغ خام (از جمله زرده و سفيده خام) را از غذاهاي آماده خوردن و سطوحي که روي آن غذا خورده مي‌شود، دور نگهداريد، تا آلودگي‌هاي احتمالي به غذاها منتقل نشود.

غذا را در درجه حرارت مناسب بپزيد. بعد از پختن فورا آن را درون يخچال بگذاريد.غذاهاي فاسدشدني را بيش از دو ساعت بيرون از يخچال نگذاريد.

10- به طور سالم غذا بخوريد و فعال بمانيد
با حفظ تعادل و ميانه‌روي مي توانيد از تعطيلات‌تان به نحوي سالم لذت ببريد. از ميوه‌ تازه براي مهماني‌تان استفاده کنيد و جايگزين‌هايي شيرين را براي شيريني‌جات پيدا کنيد. از مجموعه‌اي از غذاهاي اغواکننده، تنها يک يا دو غذاي مطلوب‌تان را انتخاب کنيد.

راهي براي فعال ماندن در ايام تعطيلات پيدا کنيد مانند پياده‌روي در مکان‌هاي سرسبز. دست کم 2.5 ساعت در هفته فعاليت جسمي داشته باشيد. به کودکان و نوجوانان کمک کنيد دست يک ساعت در روز فعال باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *