شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴

روزنامه حامی دولت: تناقض‌گویی دولتی‌ها عمدی است

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 423335
روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه با فعالان سیاسی، تناقض گویی دولتمردان درباره موج جدید تغییرات در کابینه را 'سیاست دولتی‌ها' برای کم کردن هزینه این تغییرات توصیف کرد.
روزنامه حامی دولت: تناقض‌گویی دولتی‌ها عمدی است
به گزارش جهان، روزنامه آفتاب یزد در شماره امروز خود نوشت: دوگانگی کلام مسئولین در احتمال تغییر در کابینه دولت روحانی این روزها هر از چند گاهی تیتر رسانه ‌ها می‌شود. گاهی سخن از تغییر و احتمال آن به میان می‌آید، گاهی دو پهلو از وجود تغییر یاد می‌شود و گاهی هم به طورکلی هر گونه تغییری در کابینه دولت روحانی تکذیب می‌شود.

اما جدیدترین خبری که پیرامون این موضوع بیان شده است، صحبت های نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری است که در باره احتمال تغییرات در کابینه می‌گوید :" در این مورد هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. بلکه آنچه که گفته شده در خصوص عملکرد وزراست که این اتفاق یک فرآیند طبیعی است که لازمه تدبیر و امید است. اما تغییرات مدیریتی در دستور کار نیست".

اکنون تغییر یکی از مدیران (فرماندارجهرم )در همین چند روز گذشته از یک سو، صحبت های چند وقت پیش مسئولینی چون حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهو رو نوبخت سخنگوی دولت درباره تغییر در وزرا و مدیران از سویی دیگر، و حال بیانی متفاوت از نهاوندیان در باره عدم تغییر در مدیران و وزرا، این سوال را مطرح می‌کند که آیا درباره تغییرات آینده در دولت روحانی نگاه های متفاوت و متناقض در بین مسئولین حکمفرماست؟ یا این بیانات متفاوت، نشانی از وقوع رخدادهایی مدیریتی در آینده دولتمردان خواهد بود؟ و یا شاید هم صحبت های نهاوندیان آب پاکی را روی دست همه کسانی که از تغییر سخن گفته اند ریخت؟

مرگ یک خانواده یا تغییر در کابینه


ابراهیم نکو نماینده مجلس در این‌باره در گفتگو با آفتاب‌یزد می‌گوید: تغییرات در کابینه به مثابه از دنیا رفتن یک فردی از یک خانواده است که سعی می‌کنند مر گ آن یک فرد را به تدریج و با تغییرات در گفتار بیان کنند، مثل اینکه گاهی گفته می‌شود در فرد علائم زندگی دیده شده است و زمانی دیگر گفته می‌شود آن فرد در گذشته است تا زمانی‌که مرگ حتمی را ابلاغ کنند. این تفاوت و تناقض گفتاربرای این است که بتوانند آثار منفی آن مرگ را در آینده کمتر کنند. در دولت فعلی هم به نظر تغییراتی خواهیم داشت و دولت برای اینکه بتواند استحکام لازم را در ساختار داشته باشد و از تزلزل خود در آینده به ویژه انتخابات آتی جلوگیری کند تغییراتی را در خود ایجاد خواهد کرد"

وی اضافه می‌کند: لازم است دولت با آزمون خطاهایی که در گذشته وجود داشته است، گزینه های ضعیف و ایراددار خود را شناسایی و نسبت به تغییر دادن آنها اقدام کند.

نکو اضافه می‌کند: این موضوع به این معنا نیست که دولت تغییرات را به معنای سیاسی، انجام خواهد داد بلکه تلاش می‌کند افرادی که همسویی لازم با دولت دارند را در کنار خود نگه دارد. "
اما محمد علی اسفنانی نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب یزد دراین‌باره می‌گوید: تغییرات در هیئت دولت غیر محتمل نیست اما همین الان هم در بین استانداران و فرمانداران، افراد زیادی داریم که ضعف‌هایی دارند و بر کسی پوشیده نیست که اگر کسی نتواند در حدود و اندازه های خودش ظاهر شود باید تغییر کند.

این نماینده مجلس ادامه می دهد: البته اینکه چه کسانی قرار است در لیست این تغییرات قرار بگیرند قابل پیش بینی نیست.

شیوه خاص دولت های ما تغییر را اجتناب ناپذیر می‌کند


محمد علی اسفنانی درباره اینکه چرا تغییرات در دولت رویدادی غیر قابل بازگشت است به ما چنین پاسخ می‌دهد: معمولا دولت هایی که در کشورهایی مثل ما بر سر کار می آیند به دلیل اینکه به صورت حزبی نیستند و افرادی که وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوی می شوند یا به صورت مستقل و یا تحت‌حمایت جناح های سیاسی خاص به مسند قدرت می‌رسند، در چینش نیرو و در بحث انتخاب وزراء و کابینه نمی‌توانند خیلی مشخص عمل کنند چرا که از یک ساختار تشکیلاتی معین پیروی نمی‌کنند.

وی اضافه می‌کند: به خاطر همین، دولت های ایران زمانیکه شروع به کار می کنند، تازه به فکر تشکیل کابینه می افتند در این هنگام یا نیروهایی که در حد خود نسبت به آن‌ها شناخت دارند را انتخاب می کنند و یا در برخی موارد تحت فشار جناح‌ها و گروه‌ها دست به انتخاب می‌زنند. نتیجه این امر تشکیل دولتی است که پشتوانه حزبی و تشکیلاتی کمی دارد. پس دولت هایی که در کشور ما پای به عرصه می گذارند معمولا در فاصله زمانی کوتاه مدت اقدام به تغییراتی در کابینه و هیئت دولت می کنند که بیشترین این تغییرات کابینه هم در دولت‌های نهم و دهم بود.
این نماینده مجلس ادامه می دهد: طبیعی است که دولت آقای روحانی هم از این قاعده مستثنی نیست و احتمال اینکه دولت بخواهد نیروهای خودش را تغییر دهد وجود دارد."

وحدت یا تناقض


اگر آن طور که این نمایندگان مجلس می‌گویند تغییر در ساختار مدیریتی دولت اتفاق خواهد افتاد و امری غیر قابل انکار است پس صحبت های رئیس دفتر ریاست جمهوری مبنی بر عدم تغییردر مدیران دولت نشانه چیست؟ و چرا از نهادهای مسئول صحبت های چندگانه‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد؟ ابراهیم نکو دبیر کمیسیون اقتصادی به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد :" اتفاقا این گونه مصاحبه‌ها و نظرات متفاوت، خبر تغییرات احتمالی در دولت آینده را تقویت می‌کند، در عالم سیاست باید بعضی از اظهار نظرهای مثبت را منفی دانست و برخی اظهار نظرهای منفی را مثبت تلقی کرد. من صحبت های آقای نهاوندیان را به منزله ایجاد یک نوع آرامش موقتی می‌دانم که مطرح می‌شود تا آثار منفی که ممکن است بحث تغییرات به جای بگذارد را به حداقل برساند. "
این در حالی است که محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس، در باره دوگانگی سخنان مسئولین درباره تغییر در ساختار مدیریتی دولت به ما پاسخ می‌دهد: اساس این سخنرانی‌ها و حرف و حدیث‌ها پیرامون تغییر، بی برنامه نیست و من دوگانگی صحبت هایی که مسئولین دولت در این‌باره می‌زنند را در یک راستا و هدف مشترک ارزیابی می‌کنم. "
جالب آنجاست که ابراهیم نکو هم همین نظر را تایید می‌کند و می‌گوید :" دوگانگی صحبت مسئولین دولت را ناهماهنگی نمی دانم بلکه سیاستی می‌دانم برای آماده‌سازی جامعه برای تغییراتی که در آینده رخ خواهد داد. دو گفتار متفاوت دو مسئول در باره یک موضوع با گویشی خاص را باید به منزله اتفاق نظر تلقی کرد و نه مغایرت با یکدیگر. بنابراین هر دوی این گفتارها وحدت کلمه در تصمیم دولت را نشان می دهد"

تغییر در سطح وزرا نیست اما آمادگی برای آن وجود دارد


اما چنانچه قرار بر تغییردر ساختار مدیریتی در کشور باشد آیا ممکن است، این تغییرات در راس کابینه و وزرا صورت گیرد ؟ابراهیم نکو در این‌باره پاسخ می‌دهد: "دولت با توجه به نزدیکی انتخابات، تغییر و برنامه‌ریزی برای وزرا نخواهد داشت، چرا که این تغییرات می‌تواند به بدنه دولت آسیب برساند.

اما این نماینده مجلس از سوی دیگر نیز این مطلب را اضافه می‌کند :" علی رغم اینکه دولت به نظر نمی‌آید خود بخواهد تا در تغییر وزرا وارد عمل شود اما آماده این موضوع هست که اگر مجلس شورای اسلامی، برخی از این وزرای فعلی را استیضاح کند، گزینه‌هایی همسوتر و قویتری را وارد عرصه وزارتخانه بکند، یعنی دولت جانشین های احتمالی برای برخی وزرایی که در حال حاضر در خطر استیضاح هستند و یا پایه های سستی دارند را انتخاب کرده است ".
نکو تاکید می‌کند: با تمامی این احوال بیشتر تغییرات در حوزه سیاسی وزارتخانه‌ها رخ خواهد داد که می‌شود به تغییر فرمانداران و استانداران اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: این احتمال هم وجود دارد تا در زیرمجموعه‌های آموزش عالی، وزارت علوم و آموزش و پرورش هم تغییراتی رخ دهد.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: هم اکنون در بعضی جاها استانداران و فرماندارانی هستند که با اهداف دولت همسو نیستند، بنابراین در جایی‌که احساس شود استانداران و فرمانداران برخلاف برنامه دولت عمل می‌کنند باید این اجازه را به دولت داد تا بتواند نسبت به این تغییرات در جهت تامین خواست های دولت اقدام کند.
حال باید منتظر زمان بود و دید که آیا به واقع تناقض در گفتارها، گمانه زنی درباره تغییر در مدیران دولت روحانی را تبدیل به واقعیت خواهد کرد یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *