جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
مشروح سخنان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

قضات فتنه ۸۸ در لیست تحریم غربی‌ها

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب: 420932
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در سخنرانی خود در دانشگاه علوم قضایی به موضوعات مختلفی از جمله حضور احمد شهید در ایران، افراد تحریم شده، بیداری اسلامی و وضعیت مردم یمن اشاره کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جواد لاریجانی در مراسم سخنرانی خود در دانشگاه علوم قضایی که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، گفت: در ماهیت نظام اسلامی ما جنبه قضایی اهمیت بسیاری دارد و از این روست که ۵۰ درصد قضات از دانشگاه علوم قضایی انتخاب می‌شوند و این نشانه توجه نظام به دانشجویان این دانشگاه است.

وی ادامه داد: اسلام دینی است که براساس بصیرت بنا شده و غیر از آن، راه به جایی نمی‌برد. در مجموع، رکن توحید براساس بصیرت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بصیرت یک چیز من‌درآوردی نیست، گفت: اینطور نیست که افراد شب بخوابند و صبح بصیر شوند، اساس بصیرت، تفقه است که باز هم تفقه نیز من‌درآوردی نیست و با چند ترجمه به دست نمی‌آید.

وی تأکید کرد: ما به عنوان مسلمان باید در هر کاری بصیرت داشته باشیم و همچنین برای بصیر شدن نیاز داریم تا از وضعیت جهان و جامعه اطلاع کافی داشته باشیم. اگر امروز کسی می‌خواهد تصویری از جامعه ما داشته باشد، می‌تواند با تصویرسازی و استفاده از امکانات، تصویر مطابق میل خود را به دیگران القا کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تکنولوژی کنونی خیلی خوب است و همه می‌دانند که اینترنت زمانی که من رئیس مرکز ریاضی فیزیک بودم، توسط این مرکز وارد کشور شد و من مخالف اینترنت نیستم، اما سخنم این است که بدانیم چگونه باید از آن استفاده کنیم.

وی سخن مارشال مک‌لوهان در مورد تبدیل جهان به یک دهکده کوچک به علت گسترش ارتباطات را نادرست عنوان کرد و گفت: اکنون نه تنها دنیا کوچک نشده، بلکه تکنولوژی خانواده‌ها را از هم گسسته کرده به طوری که اعضای یک خانواده هرکدام گوشی‌های همراه خود را به دست گرفته و در گوشه‌ای از خانه مشغول کار با آن می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اطلاعات موجود در اینترنت گفت: جست‌وجو در گوگل انسان را در مقابل بهمن اطلاعات قرار می‌دهد، در حالی که ما تصور می‌کنیم این داده‌ها اطلاعات هستند، در اصل آنها اطلاع‌نما می‌باشند و این خیلی خطرناک است که مردم فکر کنند می‌دانند، اما در حقیقت چیزی ندانند.

به گفته وی، در خانه لاریجانی استفاده از تلفن و لب‌تاپ و تلویزیون بعد از حضور وی در منزل ممنوع است و تمام اعضای خانواده باید در کنار هم و به دور از وسایل ارتباطی قرار داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: حتی یک متفکر فرانسوی در زمان جنگ اول خلیج فارس در واکنش به اطلاعاتی که تنها از سوی دولت آمریکا در خصوص جنگ منتشر می‌شد اعلام کرد؛ ما در اینکه جنگی اتفاق افتاده باشد باید شک کنیم و خود مردم فرانسه باید تحقیق کنند تا متوجه شوند آیا واقعاً جنگی اتفاق افتاده یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضروریات اینکه انسان را بهمن اطلاع‌نماها تحت تأثیر قرار ندهد، این است که فرد به مانند شخصی که به کوهنوردی و بیابانگردی می‌رود، برای خود نقاط مرجع تعیین کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه نقاط مرجع برای جوانان امروز ما انقلاب اسلامی است، گفت: برای فهم وضعیت، همه افراد چه ایرانی، چه غیرایرانی، چه آنهایی که نظام را قبول دارند و چه مخالفان نظام و حتی یهودیان صهیونیست نیز باید انقلاب اسلامی را نقطه مرجع خود قرار دهند و وضعیت را براساس آن بسنجند.

وی در ادامه سخنان خود، فقهای امروزی را دارای ذهن بازتری از فقهای زمان پیامبر عنوان کرد و گفت: فقه امروز را مقایسه کنید با آنچه که در اوایل اسلام بود، به طور مثال؛ دقتی که در آثار شیخ انصاری هست، در اثار شیخ طوسی به عنوان مؤسس وجود ندارد.

لاریجانی انقلاب اسلامی را یک حادثه تاریخی عنوان کرد که هم‌زمان با آن دو جریان اجتماعی کلید خورد، وی در این ارتباط گفت: تأسیس یک نظام سیاسی مدنی جامع براساس فقه اسلامی در ایران جریان اول است و نهضت بیداری اسلامی نیز جریان دوم که ربط زیادی با جریان اول دارد، به طوری که من در سال ۶۵ در کتاب تئوری «ام‌القری» نوشتم اگر چه این ربط دیده نمی‌شود، اما روزی رؤیت خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مورد جریان اول، یادآور شد: انقلاب مهمترین دستاوردش، تأسیس یک نظام مبتنی بر اسلام بود که البته من در مورد آن، واژه بنا را به کار نمی‌برم، چرا که بنا به چیزی گفته می‌شود که ساختش تمام شده باشد، اما انقلاب ادامه دارد و من برای آن، واژه تجربه را به کار می‌برم.

وی یادآور شد: تجربه ادامه دارد تا به سرانجام برسد و در این میان، اگر این تجربه دراختیار افراد نالایق قرار بگیرد به بی‌راهه می‌رود و اگر به دست افراد لایق باشد، به سر منزل می‌رسد.

لاریجانی با طرح این سؤال که تجربه انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی از کجا آمده است، پاسخ داد: نکته مهم در این میان، این موضوع است که اسلام دین زنده است نه مندرس، همچنین اسلام یک دین جامع و جهان‌شمول است که مربوط به حوزه خصوصی یا عمومی نیست.

وی با اشاره به صحبت‌های اصلاح‌طلبان در مورد دوگانه حوزه خصوصی و عمومی گفت: در زمان دولت اصلاحات گفته شد که اسلام مربوط به حوزه خصوصی است و در حوزه عمومی کارآیی ندارد. البته این تفکر در اصل مال غربی‌ها است که می‌گویند حکومت تنها مسئول حوزه عمومی است و نباید در حوزه خصوصی دخالت کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه نباید مسلمانی به خدا و پیغمبر دروغ ببندد، گفت: امام صادق فرموده یک تک دروغ است که مجازات آن خیلی سنگین است و انسان را از دین خارج می‌کند و آن این است که به اسلام چیزی را نسبت دهیم که در آن نیست و اینکه ما بگوییم اسلام حوزه عمومی است و حکومت ندارد و تنها به حوزه خصوصی مربوط می‌شود، دروغ بستن به خدا و پیغمبر است.

وی در مورد جهان‌شمولی اسلام نیز یادآور شد: در سال گذشته مقالاتی نوشتند و گفتند که احکام اسلام خشن است و بعد خودشان جواب دادند که چون اعراب خشن بودند، این احکام برای اعراب خشن صادر شده است، این جمله آنها به این معنی است که اسلام تنها برای اعراب است، در حالی که اسلام عرب و عجم ندارد و برای همه مردم آمده است.

لاریجانی با بیان اینکه از زمانی که تجربه نظام اسلامی ایران شروع شد، چالش‌های درونی و بیرونی برای آن پیش آمد، گفت: اوایل انقلاب، در داخل کسانی می‌گفتند که اسلام نمی‌تواند حکومت کند، به طور مثال؛ مرحوم بازرگان که از سیاسیون صریح بود، در حالی که درک ناقصی از اسلام و فقه داشت، می‌گفت که نظام سوئیس را بگیریم و با حذف شرب خمر و زنا، آن را در ایران اجرا کنیم.

وی ادامه داد: غربی‌ها نیز در آن زمان می‌گفتند این نظام اسلامی خیلی پیشرفت کند، از آن چیزی مانند میانمار درمی‌آید، اما ۳۰ سال گذشت و آنها دیدند که ایران تبدیل شده به قوی‌ترین کشور دفاعی دنیا و تأثیرگذارترین کشور منطقه.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به موضوع انرژی هسته‌ای، یادآور شد: یک جوان عرب نگاه می‌کند که تنها در منطقه ایران است که بعد از اتمام انرژی نفت برای سالیان سال با انرژی هسته‌ای، چراغ منزل‌ها در آن روشن است و با خود سؤال می‌کند که ایرانیان چرا پیشرفت کرده‌اند و چگونه جیک و پوک هسته‌ای را می‌دانند و سفینه به فضا می‌فرستند. او با خود می‌گوید که حتماً ایرانیان فهمی دارند که باعث شده پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: من به طور قطع می‌گویم در هیچ دوره‌ای شرایط پرده‌برداری از تفکر اهل‌بیت مانند امروز فراهم نبوده است و فرقه‌های ساخته شده توسط اسلام آمریکایی به علت موفقیت اسلام ناب محمدی(ص) است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مکتب اهل‌بیت همین است و اینکه ما تا اینجا و تنها درجه‌ای از آن را که در حد توانمان بود اجرا کرده‌ایم، یک چیز کوچک از تجربه‌ای عظیم است.

جواد لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه علوم قضایی با اشاره به انقلاب مردم مصر گفت: مردم مصر برای یک نظام اسلامی مدرن قیام کردند، اما برادران اخوان ما در مقابل آنها تنها دو گزینه نظام سلفی و نظام سکولار را قرار دادند که مردم هیچ‌کدام این نظام‌ها را نمی‌خواستند و اینگونه شد که این انقلاب به شکست انجامید.

وی تأکید کرد: غربی‌ها کتاب نوشتند که تجربه ایران نباید تبدیل به الگوی مردم مسلمان شود و در این شرایط یک سؤال کلیدی را مطرح کردند که آیا ملت ایران حق دارد یک نظام سیاسی جامع را براساس عقلانیت تجربه کند یا خیر.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: پاسخی که آنها به این سؤال دادند بسیار خطرناک است، چرا که می‌گویند تجربه ایران معقول نیست و عقب‌افتاده است، همچنین آنها می‌گویند هیچ‌کس نباید خارج از نظام‌های مشخص در سازمان ملل نظام دیگری را تجربه کند.

وی افزود: غربی‌ها به ما می‌گویند، شما می‌گویید هر کس هر جور خواست زندگی کند، بنابراین استالین و فاشیست هم به وجود می‌آید، که ما پاسخ می‌دهیم این حرف ما نیست و ما معتقدیم باید براساس اسلام پیش برویم.

لاریجانی مدرنیسم را یکی از خرافات بزرگ عنوان کرد که این روزها به مردم القا می‌شود، افزود: به مردم القا می‌کنند که داشتن تجهیزات مدرن یعنی مدرنیسم، حالا شما به یک آدمی زبان‌نفهم آخرین مدل گوشی همراه را بدهید، آیا او می‌تواند از این گوشی استفاده کند؟

وی چالش دوم پیش روی نظام اسلامی را خشن اعلام کردن اسلام عنوان کرد و گفت: غربی‌ها می‌گویند اسلام خشن و بدون تسامح است و نمی‌تواند در دنیای امروز کارا باشد، آنها می‌گویند رابطه یک مرد و زن در یک خانه خصوصی است و به حکومت ربطی ندارد، حال اگر آن مرد و زن دارای همسر نیز باشند، به عقیده غربی‌ها نباید مجازات شوند و تنها جریمه مالی کفایت می‌کند، حالا اگر دست دزد را قطع کنیم، آنها واویلا می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به انقلاب مردم یمن گفت: عربستان و غرب می‌گوید که در یمن کودتا شده و به همین علت، با بمب بر سر مردم یمن می‌زنند، سؤال من این است که آیا مگر در ترکیه کودتا نشد؟ آیا هر کجا کودتا شد باید با بمب جواب مردم را داد؟ جواب این است که جان مردم برای آنها پشیزی ارزش ندارد.

وی در مورد تسامح نیز یادآور شد: اسلام حق و باطل را مشخص کرده، اما غربی‌ها می‌گویند باید حق و باطل را کنار گذاشت و براساس نظر اکثریت و عرف عمل کرد.

وی با بیان اینکه موضوعات حقوق بشری که غرب از ایران ایراد گرفته بهانه است، گفت: نگرانی اصلی غرب دستگیری نسرین ستوده نیست، بلکه یک بهانه است، چرا که اصل تجربه انقلاب را هدف قرار داده‌اند.

لاریجانی در پایان سخنرانی خود تأکید کرد: ما در پیشبرد تجربه خود (نظام اسلامی) از کسی اجازه نمی‌گیریم و ذره‌ای از ارادتمان به اهل‌بیت و حقانیت آنها کاسته نمی‌شود.

جواد لاریجانی در جریان سخنرانی خود در دانشگاه علوم قضایی در پاسخ به دو دانشجو سخنانی ایراد کرد.

وی در پاسخ به فردی که پرسید تحریم‌های حقوق بشری شامل چه افرادی می‌شود؟ پاسخ داد: تحریم‌ها عمدتاً مربوط به اشخاص و سیستم‌های بانکی است که خوشبختانه مردم ما که تحریم شده‌اند پولی در بانک‌های خارجی ندارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: به طور مثال دادستان کرج یا فلان مسئول قضایی را تحریم کرده‌اند و ورودشان به اروپا ممنوع شده است، در این میان اتحادیه اروپا بیشترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. آنها کسی را تحریم کرده‌اند به جرم اینکه حکم اعدام را برای جوان ۱۷ ساله‌ای صادر کرده که در ۲۵ سالگی اعدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها جنبه سیاسی دارد به طوریکه قضاتی که در فتنه ۸۸ علیه فتنه‌گران حکم داده‌اند همگی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند.

لاریجانی در مورد اتهامات احمد شهید به ایران و احتمال سفر او به تهران گفت: اتهام زدن آسان است، حرف ما به احمد شهید این است که می‌گوییم شما ۱۰۰۰ اتهام به ما زده‌اید آیا می‌دانید عدد ۱۰۰۰ یعنی چه؟ ضمن اینکه او می‌گوید که می‌خواهد تمام این اتهامات را در ایران بررسی کند و باز ما به او می‌گوییم یا تو نمی‌دانی ۱۰۰۰ اتهام چیست و یا اینکه نمی‌دانی چه مدت رسیدگی به این اتهامات زمان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: ما به احمد شهید گفتیم شما دو اتهام را مشخص کنید و برای بررسی آن به ایران بیایید اما او گفت من می‌خواهم به تمامی اتهامات رسیدگی کنم؛ او نمی‌داند که رسیدگی به برخی از اتهامات چندین سال زمان می‌برد حال می‌خواهد به همه اتهامات باهم رسیدگی کند.

لاریجانی با اشاره به تعدادی از اتهامات احمد شهید گفت: او در گزارش‌های خود تروریست‌هایی که یک هیأت را در شیراز منفجر کرده‌اند، مدافعان حقوق بشر خوانده و یا اعدام ۳ نفر از تروریست‌های پژاک که دادگاهشان و رسیدگی به اتهام‌هایشان ۵ سال طول کشید را مورد حقوق بشری عنوان کرده و آنها را مدافعان حقوق بشر نامیده است.

وی با بیان اینکه احمد شهید به مانند زیگ (نام نوعی پرنده در گویش مازنی) است، تاکید کرد: ما حاضریم هر پرونده‌ای را برای گزارشگران حقوق بشر باز کنیم اما شوخی هم نداریم به شرط اینکه او پرونده را بفهمد وگرنه در همان لندن و پاریس بچرخد بهتر است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: احمد شهید باید بیاید بگوید ما در کجا از قوانین تخلف کرده‌ایم و یا به تعهداتمان عمل نکرده‌ایم در این صورت مشکلی با ورود گزارشگران حقوق بشر به ایران نداریم.

وی در پاسخ به دانشجویی که کارها و پاسخ‌های ستاد حقوق بشر ایران را به غربی‌ها سیاسی دانست و از لاریجانی خواستار آمار اقدامات ستاد حقوق بشر در ایران و در راستای احقاق حقوق کودکان کار و زنان خیابانی بود، گفت: اگر حقیقت را بخواهید ستاد حقوق بشر نه تنها این موارد بلکه خیلی کارها نکرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: میدان حقوق بشر بسیار وسیع است و حقوق بشر در کشور دارای ۳ لایه حکومتی، سازمان‌های مردم نهاد و نهاد ملی دارد اما متاسفانه برای مسئولان خوب باز نشده و متفکرانم ما نیز در این موضوع چیزی نمی‌دانند برای خیلی‌ها در کشور حقوق بشر یک کالای غربی و متعفن است و برای جمع دیگری یک سلاح محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که چالش ایران با دنیا چالش اتهامات نیست، گفت: این سوال مطرح است که آیا مردم ما حق دارند براساس اسلام، یک نظام داشته باشند یا خیر که غربی‌ها می‌گویند خیر ، چون در اسناد سازمان ملل همچین چیزی وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: در بعد داخلی مسئله حقوق بشر به مجموعه بسیاری از قوانین ما ربط پیدا می‌کند که خوشبختانه در قانون آمده اما به صورت پراکنده است.

وی به تهیه چارچوب حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در زمان آیت‌الله شاهرودی قانونی مصوب شد که مطابق آن چارچوب حقوق شهروندی تنظیم شود تا اگر به حقوق شهروندان تعرض شد بتوانند پیگیری کنند که این موضوع در تعدادی از شهرستانها اجرا شد و در ۵۰ درصد موارد به نفع شاکی رأی صادر شده است.

لاریجانی در مورد آمار و ارقام فعالیتهای ستاد حقوق بشر گفت: گزارشی برای اولین بار به عنوان گزارش رسمی کشور بعد از انقلاب آماده شده که در صحنه بین‌المللی عرضه می‌شود، همچنین UPR جمهوری اسلامی به عنوان دومین گزارش تهیه شده و سومین گزارش که عنوان آن گزارش سفید است برای مردم داخل کشور تهیه شده است.

وی گفت: در گزارش سفید برای عموم مردم اندیکاتورهای حقوق بشری ذکر شده تا آنها با حقوق خود آشنا شوند و وظیفه حکومت نیز این است که این حقوق را اجرا و اندیکاتورها را جا بیاندازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *