چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۲
وقتی اسد تنها راه حل بحران سوریه می‌شود؛

غرب چگونه با ماندن بشار اسد کنار آمده است؟

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 407630
مقامات غربی و به خصوص صهیونیست ها سه سال قبل همزمان با ناآرامی ها در سوریه از سرنگونی بشار اسد طی تنها چند هفته سخن می گفتند. مقامات آمریکایی هم هر زمان فرصتی پیدا می کردند درباره کنار رفتن حتمی بشار اسد و نابودی کامل دولت سوریه نطق می کردند.
غرب چگونه با ماندن بشار اسد کنار آمده است؟
به گزارش جهان نيوز، طی هفته های اخیر اعتراف به اینکه باید با ماندن بشار اسد در سوریه کنار آمد، بخش اصلی و علنی سخنان مقامات غربی درباره تحولات سوریه تبدیل شده است.

چند روز قبل روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: حمایت آمریکا از برخی ابتکارات دیپلماتیک در سوریه بر تغییر نگاه درباره پایان دادن به جنگ داخلی و عقب نشینی آرام غرب از خواسته برکناری فوری رئیس جمهور بشار اسد، حکایت دارد. دولت اوباما همچنان از این ایده حمایت می کند که یک راه حل سیاسی پایدار در سوریه نیازمند خروج بشار اسد از قدرت است اما در مقابل بن بست نظامی و نیز گروه های تروریستی مجهز آمریکا و بحران انسانی در سوریه با تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای تغییرات تدیجی در سوریه کنار می آید.

این گزارش می افزاید: این تغییر با دیگر اقدامات آمریکا که حامیان بشار اسد به عنوان دلیل ارائه می کردند همراه شده که واشنگتن نیز اکنون معتقد است در صورت سرنگونی اسد خلاء قدرتی ایجاد شده و هرج و مرج و تندروی سوریه را فرا می گیرد. هواپیماهای فعلی آمریکا در بمباران جنگجویان داعش، آسمان سوریه را با جنگنده های سوری تقسیم کرده‌اند. مقامات آمریکایی از طریق واسطه های عراقی به بشار اسد اطمینان داده اند که ارتش سوریه هدف جنگنده های آنها نیست. آمریکا همچنان شورشیان سوری را آموزش و تجهیز می‌کند اما عمدتا برای مبارزه با داعش و نه دولت. اکنون آمریکا و دیگر کشورهای غربی علنا از ابتکارات سیاسی- توسط سازمان ملل و روسیه- که چارچوب کنفرانس های ژنو مبنی بر انتقال قدرت به دولتی انتقالی را به تعویق می اندازد استقبال می کنند.

هفته گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا از هر دو پیشنهاد استقبال کرد و در حالی که وی در سخنرانی های عمومی‌اش همواره بر کناره گیری بشار اسد تاکید می‌کرد گفت بشار اسد لازم است سیاستهایش را تغییر دهد. ارتش آزاد سوریه نیز که مورد حمایت غرب است اکنون در شمال کشور تحت فشار نیروهای تروریستی و اختلافات داخلی قرار دارد.دیپلماتهای غربی که بارها خواستار برکناری بشار اسد شده بودند اکنون می گویند یک گذار تدریجی ارزش بررسی دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه بخشی از راه حل در این کشور خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دی میستورا با وجود تمرکز بر موضوع توقف درگیری در حلب، در تلاش برای ارائه «نقشه راه» روشنی است که مبتنی بر حل و فصل بحران سوریه طبق الگوی لبنان است، به این ترتیب که یک مرکز قدرت با مشارکت همه گروه‌های سوریه تشکیل و روند امور به‌سمت توافق سیاسی سوق داده شود تا مقدمات تشکیل دولت وحدت ملی فراهم شود و دولتی تشکیل شود که قانون اساسی را اصلاح و انتخابات سراسری را برگزار کند.

خبرگزاری فرانسه تصریح می کند: بر این اساس دی میستورا در واقع نقطه مشترک دیدگاه آمریکا و روسیه یا همان تصمیم گیری در مورد آینده بشار اسد با برگزاری انتخابات را مطرح می‌کند به‌گونه‌ای که بشار اسد در روند سیاسی حاصل از انتخابات مشارکت داشته باشد.

این در حالیست که بر پایه گزارش روزنامه الاخبار، اظهارات استفان دی مستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اینکه بشار اسد همچنان رئیس جمهور سوریه و جزئی از راه حل بحران این کشور است، به معنی عقب گرد بین المللی از تفکر برکناری بشار اسد است.

این گزارش تصریح می کند: به عبارت بهتر اذعان به اینکه اسد بخشی از راه حل بحران سوریه است با لحنی توام با اندکی شرم به این معنی است که اسد و متحدانش به راه حل بحران تبدیل شده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
چرا غرب، همین اصلاح طلبهای وطنی را نمی گویید؟!
این اصلاح طلبها که در سالیان گذشته به حمایت جمهوری اسلامی ایران از بشار اسد و بقای وی در قدرت اعتراض می کردند وبه سیاست خارجی کشور در این حوزه ایراد می گرفتند و اصرار داشتند که ایران نباید از بشار اسد به عنوان یک مهره سوخته حمایت کند و باید حداقل موضع بی طرفی را اتخاذ کند، چرا الان سکوت اختیار کرده اند؟!
داعش کنونی همان جبهه النصره دیروزی است که تغییر ماهیت وچهره داده است و قرار بوده بر مسند قدرت در سوریه تکیه بزند.
در واقع اصلاح طلبان با این تحلیل آبکی خود از اوضاع واحوال جهانی می خواستند بشار اسد ساقط و داعش را جایگزین آن کنند. تصور کنید چه فاجعه ای پیش می آمد اگر صف بندی و توازن قدرتی که اصلاح طلبان به عنوان استراتژی و نقشه راه برای خاورمیانه ترسیم کرده بودند به اجرا در می آمد ...
United States
و اینگونه جبهه مقاومت ماندنی است