شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد؛

اجرای برنامه پیشگیری از چاقی در ایران

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 417134
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از اجرای برنامه پیشگیری از چاقی در کسور خبر داد و گفت: پروژه مکمل یاری "روی" برای کوکان زیر ۲ سال اجرا خواهد شد، همچنین قطره ویتامین A و D نیز از روز سوم تا پنجم تولد به کودک داده می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، زهرا عبدالهی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم خطر در بیماری‌ها، تغذیه و الگوی مصرف غذایی است، افزود: از اولویت‌های اساسی سال گذشته دفتر بهبود تغذیه، کاهش مصرف قند، نمک و چربی بود که در این ارتباط برنامه‌های بسیج گونه آموزشی شامل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اجرا شد.

وی اجرای بسیج ملی کاهش مصرف نمک را مورد اشاره قرار داد و گفت: این برنامه به مدت ۴۵ روز در کشور اجرا شد و در همین زمینه با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو و انجمن صنایع غذایی در میزان نمک موجود در برخی صنایع غذایی پرمصرف مانند پنیر،رب گوجه فرنگی و برخی کنسروها بازنگری و استاندارد لازم اجرا شد.

کاهش نمک موجود در نان از ۲.۳ به ۱.۸ درصد

عبدالهی در ادامه افزود: در میزان نمک موجود در نان به کمک سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو بازنگری صورت گرفت و استاندارد نمک از ۲.۳ به ۱.۸ درصد در نان کاهش پیدا کرد و واحدهای نانوایی موظف به کاهش میزان نمک در نان شدند.

وی در توضیح گفت: به این دلیل که نان قوت غالب و غذای اصلی مردم است بر روی آن متمرکز شدیم و اگر این روند اصلاح نمی شد، مقدار قابل توجهی نمک در بدن مردم وجود داشت که برای سلامتی زیان آور است.

عبدالهی همچنین از اصلاح الگوی مصرف روغن ها و چربی ها خبر داد و گفت: استاندارد روغن به لحاظ میزان اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع بازنگری شد.

وی افزود: از طریق کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی که زیر مجموعه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است توانستیم مصوبه شورای عالی سلامت برای کاهش اسید چرب ترانس به کمتر از ۲ درصد و کاهش اسید چرب اشباع را بگیریم.

کاهش واردات روغن پالم به کشور


مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: ظرف چند سال گذشته میزان واردات روغن پالم به دلیل ارزان بودن قیمت آن افزایش پیدا کرده بود و سهم این روغن در روغن های خوراکی زیاد بود از طرفی بخاطر وجود اسیدهای چرب اشباع بالا، سلامت مردم را به خطر می‌انداخت در همین راستا از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی واردات روغن پالم کاهش پیدا کرد و میزان واردات آن در سال ۹۳ از ۷۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این است که در سال جاری واردات آن به ۱۵ و در سال آینده به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج بررسی‌های ملی انجام شده، پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغدی‌ها به ویژه کمبود ویتامین D مورد توجه قرار گرفت در همین زمینه مکمل یاری گروه‌های سنی با ویتامین D را آغاز کردیم و دختران دبیرستانی تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار گرفتند که این طرح در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شد و در سال جاری نیز این برنامه برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و برای دانش آموزان دختر و پسر در نظر گرفته شده است.

غنی سازی آرد با همکاری انستیتو تغذیه

عبدالهی گفت: علاوه بر مکمل یاری ویتامین D، توانستیم غنی سازی آرد با این ویتامین را به صورت آزمایشی با کمک انستیتو تغذیه انجام دهیم چون یکی از مهم ترین اقدامات در جهت برطرف کردن کمبود این ویتامین، اضافه کردن آن به آرد است.

وی ادامه داد: مطالعات پایلوت در این خصوص انجام و نان غنی شده با این ویتامین تولید شد که با توجه به انجام مطالعات اثربخشی آن، فاز اول این برنامه در سال ۹۴ اجرا می‌شود.

وی گفت: پروژه مکمل یاری "روی" را برای کوکان زیر ۲ سال را به صورت آزمایشی در یک دانشگاه آغاز کردیم و امیدواریم با توجه به نتایج آن، در سال ۹۴، پروتکل مکمل یاری "روی" برای این کودکان داشته باشیم.

عبدالهی با بیان اینکه این طرح در هیچ یک از کشورهای مدیترانه شرقی انجام نشده است، گفت: در صورت موفقیت در اجرای این طرح، دستورالعمل این برنامه را برای سازمان بهداشت جهانی می‌فرستیم تا در این زمینه الگوی دیگر کشورها قرار پذیرد.

عبدالهی تصریح کرد: در سال ۹۳ با همکاری وزارت آموزش و پرورش لیست اقلام مجاز و غیر مجاز برای بوفه مدارس با نگاه بر NCD و تأکید بر کاهش مصرف قند، نمک و چربی بازنگری شد و در قالب تفاهم نامه مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.

چاپ کتاب تغذیه در سنین کودکی

وی تهیه و چاپ کتاب تغذیه در سنین مدرسه را از دیگر برنامه های مشترک با وزارت آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: پس از تهیه و تدوین این کتاب، توانستیم کارگاه های کشوری برای کارشناسان و مراقبان بهداشت مدارس بگذاریم تا آموزش‌ها شروع شود و هدف آن، آموزش معلمان و دانش آموزان با تغذیه صحیح بود.

دبیر کمیته امنیت غذا و تغذیه در تدوین نقشه نظام سلامت در افق ۱۴۰۴ عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که میزان ید ادرار در زنان باردار کمتر از مقدار مناسب است و کمیته کشوری پیشگیری از کمبود ید و رسیدگی به مشکلات نمک های خوراکی و نمک‌های ید دار تشکیل شد که یکی از دستاوردهای این کمیته، دستورالعمل و بخشنامه برنامه مکمل یاری ید برای زنان باردار بود که طی آن زنان باردار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم یُد دریافت می‌کنند و قرار شد مولتی ویتامینیرالی که زنان باردار دریافت می‌کنند حتماً حاوی ید باشد.

عبدالهی در ادامه سخنان خود افزود: با هماهنگی سازمان غذا و دارو مقرر شد که تولید مکمل اسید فولیک همراه با ۱۵۰ میکروگرم ید در کشور انجام شود تا مشکل کمبود ید در مادران و همچنین هایپو تیروئیدی مادرزادی را در نوزادان که بخشی از آن به کمبود ید بر می‌گردد را کنترل کنیم، همچنین طبق درخواست دفتر بهبود تغذیه قرار است که همه مولتی ویتامینرال‌هایی در کشور تولید می‌شود حاوی ۱۵۰ میکروگرم یُد باشند.

وی تأکید کرد: در بحث تغذیه نوزادان بخشنامه مصرف قطره ویتامین A و D که پیش تر نیز موجود بود و این قطره از ۱۵ روزگی به نوزاد داده می‌شد، بازنگری و قرار بر این شد که این قطره از روز سوم تا پنجم تولد به کودک داده شود و بخشنامه آن تهیه و به کل کشور ابلاغ شد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تدوین راهنمای کشوری پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی در کودکان کمتر از ۵ سال را نیز یکی از اقدامات دیگر در بحث تغذیه کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح به صورت آزمایشی در ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور آغاز شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راهنمای پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی در کودکان سنین مدرسه با کمک انستیتو تغذیه به صورت آزمایشی در یک دانشگاه انجام شد که هدف از اجرای این طرح این است که در سال ۹۴ در سیستم بهداشتی، برنامه پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی را اجرا کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *