شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

دلایل سفر ناگهانی اردوغان به ایران

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 114338
نشست سه ‌جانبه روسای جمهوری ایران و برزیل و نخست وزیر ترکیه در حالی از امروز صبح در تهران آغاز شده که بامداد امروز دوشنبه رجب طیب اردوغان به طور ناگهانی وارد تهران شده است.

به گزارش مهر، نشست سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل امروز صبح در حاشیه اجلاس گروه 15 در تهران و پشت درهای بسته آغاز شده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست هستند.

گفته می‌شود محور اصلی این گفتگو، تبادل سوخت هسته‌ ای بوده است، این در حالی است که نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل دیروز یکشنبه در تهران برگزار شده و ظاهرا نتایج این جلسه مثبت بوده که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را وادار به سفر ناگهانی به تهران کرده است.

البته نخست وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می شود؟ پاسخ داد: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می روم.

وی از دریافت خبری مهم از تهران سخن به میان آورد و افزود: " این موضوع در متن توافقنامه درج شده است. برهمین اساس، من به تهران می روم."

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفت: "صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم."

اردوغان در عین حال مطرح کرد: " پیش از این ایران در آستانه تحریمهای جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقاتها این تصمیمها به تعویق افتاده است.

نخست وزیر ترکیه همچنین تاکید کرد: در قدمهای بعدی موانعی که در برابر برنامه های هسته ای ایران وجود دارد، برداشته خواهد شد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه و برزیل سعی دارند موضوع هسته ای ایران از راه دیپلماسی حل شود، اظهارداشت: این تلاشها هم برای کمک به ایران و هم برای کمک منطقه است.

شنبه هفته جاری رسانه های ترکیه از لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران برای شرکت اجلاس گروه 15 به ایران خبر داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *