پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۲۸

قیمت پرتقال را بخوانید ۲۹۰۰ تومان، بخرید ۸۰۰۰ تومان!

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 414632
در حالی که قیمت پرتقال در سطح پایتخت و اکثر شهرهای کشور افزایش یافته و تا قیمت ۸۰۰۰ تومان به مردم عرضه می‌شود، یک مقام مسئول ادعا کرد که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.
قیمت پرتقال را بخوانید ۲۹۰۰ تومان، بخرید ۸۰۰۰ تومان!
به گزارش جهان، ماجرای گرانی عجیب پرتقال و مرغ، سوژه نوروز ۱۳۹۴ شده است. در شرایطی که پرتقال یکی از میوه‌های پرمصرف مراسم و مناسبت‌ها در کشورمان محسوب می‌شود، رشد شدید قیمت آن در شب عید امسال، سبب چشم‌پوشی بسیاری از خانواده‌ها از این محصول شده است.

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان دولتی از یکی دو ماه پیش درباره برنامه‌ریزی مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت میوه‌های پرمصرف از جمله پرتقال در بازار شب عید امسال، متاسفانه گرانی پرتقال در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ به حدی بود که نمره منفی در کارنامه مسئولان ستاد تنظیم بازار به جا گذاشت.

قیمت پرتقال از چند هفته مانده به نوروز ۱۳۹۴ رو به صعود گذاشت، اما مسئولان دولتی بارها وعده توزیع پرتقال به قیمت ارزان دولتی را به مردم می‌دادند، اما سال ۱۳۹۴ تحویل شد و خبری از تنظیم بازار پرتقال نشد.

در سطح پایتخت و برخی شهرها پرتقال به قیمت دولتی در سطح محدودی عرضه شد که به هیچ وجه پاسخ‌گوی تقاضای مردم نبود. به همین دلیل قیمت پرتقال در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ در برخی نقاط به هر کیلو ۸۰۰۰ تومان هم رسید. این گرانی بی‌سابقه سبب شد بسیاری از خانوارها به علت کمبود بودجه، از خرید پرتقال برای نوروز ۱۳۹۴ خودداری کنند.

کاهش شدید تقاضا برای پرتقال در برخی شهرها خصوصا مناطق کم‌درآمد کشور به حدی بود که توزیع‌کنندگان و فروشندگان هم مجاب شدند از خرید و توزیع پرتقال بگذرند به طوری که اگر همین امروز در سطح این شهرها دنبال پرتقال بگردید، متوجه می‌شوید کمتر مغازه‌ای پرتقال عرضه می‌کند.

در سطح پایتخت هم با وجودی که در روزهای پایانی سال ستاد تنظیم بازار وعده داد تا این میوه را به قیمت دولتی در نقاط مختلف شهر عرضه کند و بر اساس همین وعده، شماری از فعالان بخش خصوصی اقدام به اجاره غرفه‌های فروش از شهرداری کردند، متاسفانه مسئولان دولتی این بار هم خلف وعده کردند و این غرفه‌داران را سر کار گذاشتند، تا آنها مجبور شوند اجاره سنگین شهرداری را بپردازند بدون آن که پرتقالی برای توزیع داشته باشند.

* نگاهی به وعده‌های مسئولان

از چند هفته به نوروز ۱۳۹۴ مسئولان دولتی وعده‌های مختلفی درباره تنظیم بازار میوه می‌دادند. از آنجا که امسال بخش عملیاتی تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده بود، مسئولان این وزارتخانه بیش از مسئولان وزارت صنعت درباره تدابیر تنظیم بازار سخن می‌گفتند.

به عنوان مثال، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران چند هفته قبل از نوروز در اظهاراتی بیان کرد: تا اواخر بهمن ماه سیب و پرتقال مورد نیاز کشور در استان ها خریداری و در همان مبادی نگهداری شده بود که از روزهای پایانی بهمن ماه تاکنون این میوه ها به سردخانه های نزدیک تهران منتقل و توسط مباشرین توزیع می شود.

وی در سخنان دیگری هم اینطور وعده داد: برای تنظیم بازار میوه شب عید، پرتقال و سیب مورد نیاز کشور از ۲۰ اسفندماه سال جاری به میزان لازم روانه بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ،حسین صفایی افزود: امسال دولت با تنظیم بازار میوه شب عید توانسته سیب و پرتقال مورد نیاز ایام نوروز را تامین و با قیمت مناسب عرضه کند، به طوری که تا اواخر فروردین ماه سال آینده کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

این مسئول دولتی همچنین پیش از نوروز امسال وعده داده بود که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه خواهد شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قیمت سیب درختی درجه یک را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و پرتقال درجه یک شمال را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرده بود. این در حالی است که کمتر کسی را می‌توان در اقصی نقاط کشور پیدا کرد که شب عید امسال پرتقال زیر ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده باشد.

متاسفانه گویا مسئولان دولتی از واقعیات بازار پرتقال بی‌خبرند چرا که قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی در اظهاراتی که پس از نوروز امسال بیان کرد، مدعی شد که پرتقال با همان رقم وعده داده‌شده یعنی ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود!

قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی در این اظهارات که سوم فروردین ۱۳۹۴ منتشر شد، تاکید کرده است: هم اکنون میوه شب عید پرتقال و سیب با قیمت تصویب ستاد تنظیم بازار در تمام میادین میوه و تره بار به هر میزان که نیاز باشد توزیع می شود و هیچ کمبودی نداریم.

با توجه به تصور مسئولان دولتی درباره این که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، این انتظار که در روزهای آینده شاهد تدابیری برای ارزان کردن قیمت این محصول باشیم، انتظاری خلاف تدبیر است.
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در دولت راستگویان !!!!!!! تورم صفر تا 14 درصدی یعنی همین !!!!!!!( 8000 تومان یعنی 2900 تومان)
بیخود نخندید بهتره گریه کنید!!!! چون افزایش حقوق 14 در صدی در اخرماه پرداخت میشود . شاید تا اونموقع تورم منقی بشه البته اگه جلوی ائینه بذاریش!!!!!!!
تشکر از کنترل قیمت امسال توسط دولت تدبیر
رامین
این هم از معجزات دولت تدبیر و امید است دیگر؟!
مگر تورم صفر نشد؟
مگر اقایان نگفتند این معجزه بود؟
خب این هم نشانه ی معجزه دیگر!!!
ما که تا 15000 تومن هم شنیدیم
خیلی کم بود پرتقال تنظیم بازار و خیلی کم کیفیت
این به کنار نرخ مصوب پرتقال جنوب 3000 تومن بود که 3600 عرضه شد o_0
خلاصه که وزارت کشاورزی تمام تلاششو کرد که فشار به مردم نیاد
فقط اینکه این مقدار تلاش جوابگوی نیازای ملت نیست
آن مرد که بازارو پر میوه میکرد رفته است
امیر
سلام. دیشب پرتقال از ناز آباد خریدم کیلوری 8 هزار تومان
فروشنده گفت قیمت از این پایین تر پیدا نمی کنی
مهردادبابصیرت و نابغه و متفکر
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز تو شهر ما پرتقال کیلویی 2200 تومان است اینقدر دروغ و اهانت و افترا و خدعه در بوق و کرنا نکنید
حسین قمری
بله جناب اقای صفایی کاملا درست می فرمایند . در شهرستان گیلانغرب به خدا پرتقال 2900 تومان در سطح وسیع عرضه میگردد
Iran, Islamic Republic of
احتمالا نگارنده متن در شما تهرون زندگی می کنه در میادین تره بار قیمت پرتقال 2900 تومنه . کاش میگفتین کجا قیمت یک کیلو پرتقال 8000 تومنه
سلام.
اتفاقا ما بهترین پرتقال را 3000 خریدیم. در سطح شهر چادرهای متعدد .که برای تنظیم بازار شب عید. واز دولت هم تشکر می کنيم.
از قروه کردستان.
بیزحمت یه جعبه بیست کیلویی برا ما پست کنید
ماکه ندیدیم
درضمن به گفته شما باهزینه پستش خبلی ارزونتر از قیمت بازار شهر ماست
منتظر
Iran, Islamic Republic of
آقا كدام 2900 تومان تو شهر قزوين يك غرفه گذاشتند اونم روزي يك نيسان پرتغال ميارند و بيايد ببينيد چه صفي هم داره تازه اونم نه به قيمت 2900 تومان بلكه 3500 تومان ! خدا از آدماي بي لياقت نگذره
تعاون روستایی
Iran, Islamic Republic of
وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این امر را به سازمان با مدیریت ناکارآمد تعاون روستایی واگذار کرد که در کل قرار بود 50 هزار تن پرتقال توزیع شود بعد این رقم به 20 هزار تن تقلیل یافت و بعد از آن چون به موقع نتوانستند پرتقال را از کشاورزان خریدار کنند از دلالان خریداری کردند و دلالان هم بی کیفیت ترین پرتقال را به آقایان قالب کردند که انداز هر پرتقال به اندازه یک هندوانه بور با این تفاوت که هندوانه آبدار است ولی پرتقالها خشک بودند چون پرتقالهای زیر درختی را از دلالان خریداری کرده بودند و مدیران این سازمان فقط یک مشت دروغ را تویل مردم می دهند و همه آمارها کذایی و ساختگی است
پيروز
احتمالا خودشون به همين قيمت ميخرندو فكر ميكنند بقيه هم همينطورند اكثر مسئولان وقتي اظهار نظر ميكنند بخصوص در مورد قيمت اقلام در بازار ،قيمتها را نميدانند چون خودشان به بازار نميروند
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این دولت با این همه وعده هایش در خصوص کنترل تورم!!!
Singapore
شما ناراحتى، نخر
منصور
صحبت هوس خودمون بود درست بود اما پیش زن و ویچه خیلی سخته شرمنده مهمونات بشی آیا متوجه میشی ؟
United States
درود بر درایت و شعور شما!
با این پاسختان، واقعا خودخواهی و خودکامگی را تجسد بخشیدید!
شما هموطن هستید یا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این حجتی که دیگه آخرشه!! همه بازار به حال خودش رها شده اما باز دارن ادعا می کنن همه چیز آرومه!!
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر تو چله تابستون هم پرتقال با قیمت مفت دم دست بود یادت بخیر احمدی نژاد
مرتضی
احتمالا ایشان از باغدار می خرند نه از توی مغازه
United States
سلام
کاهش مشروعیت ذهنی مردم از دولت را سوءمدیریت تشکیل میدهد و متاسفانه هیچکس هم پاسخگو و ناظر و پیگیر حقوق مردم نیست!
براستی چه اجبار و نیازی هست که دولت چیزی را عنوان کند و مطبوعاتی کند اما 20 یا 30 درصد آن اجرایی شود و نه تنها کسی پاسخگویش نباشد که در کارنامه و مصاحبه وگزارشها هم مرتب از آن دفاع کنند؟
در استان البرز ساعتها در خیابانها گشتیم، به روابط عمومی شهرداری تماس گرفتیم گفتند به ما ربطی ندارد به سازمان میادین زنگ بزنید، شماره آنرا هم نداشتند و ندادند!!! دوباره از راهنمای تلفن شهری شماره گرفتیم، سازمان میادین شخصی برداشت و گفت ما اطلاعی نداریم!! پس از کلی کلنجار رفتن گفت من نگهبان هستم!!! امروز تعطیل است!!!هرچه اصرار کردیم که میوه عید زمانی ارایه میشود که تعطیلی است پس چه کسی پاسخگوست؟؟؟
دوباره به روابط عمومی شهرداری کرج و همان شخص قبلی و این پرسش که از کجا باید به نرخ اعلام شده بخریم، گفت : به سایت مراجعه کنید، مراجعه کردیم و هیچ نشانی نبود!!! دوباره تماس و اینبار فرمودند به 137 تماس بگیرید و بازهم ...
پس از ساعتی پرسه زدن یکی از نقاط ارایه کننده را در میدان جمهوری کرج پیدا کردیم، به دلیل هوشمندی!!! یاتعمد اهالی معزز شهرداری و سازمان میادین کرج این فروشگاه بزرگ دقیقا نبش میدان پیش بینی شده بود تا در باران شدید و ترافیک نه بتوانی جای پارک پیدا کنی و اگر پلیس برسد یقینا جریمه خواهی شد، اما باهمسرم ایستادیم و مراجعه کردیم :
- پرتقال نداریم
- سیب نداریم
- فقط کیوی داریم!!!
کیوی هایی به اندازه گردو و بقیه آن محوطه بسیار بزرگ سبزیجات و...
جای دیگری هم جمعه صبح پیدا کردیم اما آنهم همین را فرمود :
- سیب تمام شده
- پرتقال نداریم و...
برایم سوالاتی باقی ماند که پس از خرید از میوه فروشی و پرتقال کیلیویی شش هزار و پانصد تومان همانند اهانتی سترگ همچنان آزارم میدهد:
- واقعا اطلاع رسانی در مورد راه اندازی چند غرفه در یک کلان شهر اینقدر سخت است؟
- آیا پاسخگویی به مردم اینقدر باید پیچیده باشد؟
- آیا ضرورت دارد که چند فرد کاملا بی مسئولیت مجوز غرفه بگیرند اما محصولات خودشان را بفروشند و ویترین دروغگویی مسئولین یک کلانشهر و در کل یک کشور باشند؟
- آیا رسانه ملی نباید تحمیل این دروغهای بزرگ را ارایه کند؟ آیا با این روشهای نخ نما باید مجددا به رسانه های معاند وبیگانه فرصت تبلیغ برعلیه نظام اعطاء شود؟
- آیا نباید با مسئول و مدیری که با سوءتدبیرش مقدمات کاهش و ریزش مشروعیت ذهنی مردم از نظام را فراهم کرده، برخورد بسیارجدی و آشکار صورت گیرد؟
در انتها هم از کنترل تـورم توسط دولت تدبیر سپاسگزاریم!!! معنای کنترل تورم و توزیع عادلانه و ...را هم در همین چندروز تعطیلات نوروز94 کاملا درک کردیم!
مردم عزیز استان البرز، لطفا چشمانتان را بر واقعیات بازکنید و در انتخابات بعدی شورای شهر به افرادی رای بدهید که در برابر این رفتارهای تحقیرآمیز از حقوقتان دفاع کنند.
یاعلی
سعید
یادش بخیر یه زمانی هم یه بنده خدایی می گفتن گوجه فرنگی های در خونه ما ارزونه بیایید از اونجا بخرید !!!!!
کلا وجمیعا سرکار تشریف داریم ............
برین در خونه احمدی نژاد بخرین اونجا ارزونتره
عبدالهی
به به ازاین دولت تدبیر وامید
چقدرقشرکم درآمد امسال پرتقال خوردن؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه نخوردین میرفتین جلسه ختم مادر رییس جمهور اونجافراوانی میوه بود ظاهرا ازنوع دولتیشم بوده
ماکه در شهرپلدختر لرستان ودر منطقه محروم هستیم نه میوه دولتی دیدیم نه مرغ زیر 8500تومنی که وزیر جهادکشاورزی وعده داده بود
مجیداعتمادی
تورم رابر اساس این گونه قیمت گذاری گفتاری به صفر رساندند
قرررررررربون دهنت جهان جون
قلی
هم‌زبانی یعنی همین
هم‌دلی رو هم بی‌خیال