سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

چامسکی هم علیه آمریکا و اسراییل شورید

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 386832
با اوج گرفتن بحران‌های جهانی، پروفسور نوآم چامسکی زبانشناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه‌پرداز آمریکایی کماکان به فاش‌گویی‌هایش علیه کاخ سفید و صهیونیسم ادامه می‌دهد اما این روشنفکر منتقد روس‌تبار دستگاه حاکمه آمریکا در آخرین اظهارنظر خود فراتر از یک منتقد سخن گفته و ایده تحریم جهانی ایالات متحده را مطرح کرده است.
به گزارش جهان؛ وطن امروز به نقل از پایگاه «آی‌پی‌اس» نوشت: چامسکی در نشست «کمیته سازمان ملل درباره اعمال حقوق اجتناب‌ناپذیر مردم فلسطین» تاکید کرد اگر «جنبش تحریم سرمایه‌گذاری» خواهان فشار بر رژیم صهیونیستی است، باید تحریم آمریکا را مدنظر قرار دهد.

این منتقد نظام سرمایه‌داری خواستار تحریم آمریکا برای فشار بر سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطین شد و صریحا از «جنبش تحریم، خروج سرمایه‌گذاری‌ها و اعمال مجازات» که از سال ۲۰۰۵ توسط ۱۷۱ سازمان فلسطینی غیردولتی به منظور تحریم رژیم صهیونیستی آغاز به‌کار کرده، خواست تحریم آمریکا را مدنظر قرار دهند. او گفت: «چرا نباید آمریکا را بایکوت و تحریم کنیم؟ فقط نگاهی به تاریخ آفریقایی-‌ آمریکایی‌ها (سیاهپوستان) در آمریکا بیندازید». استاد دانشگاه «ام‌آی‌تی» در ایالت ماساچوست همچنین با انتقاد از عدم اقدام جدی «جنبش تحریم، خروج سرمایه‌گذاری‌ها و اعمال مجازات» در تحریم‌ آمریکا گفت: «اگر شما فعال و کنشگر هستی باید از خودت بپرسی که آیا اقدامی که می‌کنم مفید است یا خیر و اقدامی که علیه اشغالگری اسرائیل ضد فلسطینیان انجام می‌دهم تاثیر دارد یا نه؟»

در مقابل، چامسکی از تصویب طرح به‌رسمیت شناختن فلسطین در پارلمان انگلیس حمایت و تصریح کرد: «خواهان دیدن روزی هستم که رهبران فلسطین قادر به خطاب قرار دادن مردم آمریکا باشند تا بدین ترتیب، شاهد فشار افکار عمومی مردم آمریکا بر دولت باشیم». متفکر یهودی‌تبار ضدصهیونیست با اشاره به لزوم فشار افکار عمومی آمریکا بر سردمداران کاخ سفید و کنگره برای تغییر سیاست جاری واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطین، گفت: «از نظر من تا زمانی که فشار مردم آمریکا بر دولت تحمیل نشود، هیچ پیشرفت معناداری در این موضوع حادث نخواهد شد».

چامسکی هفته گذشته نیز به خاطر ظهور افراطی‌گری در خاورمیانه به آمریکا تاخته و گفته بود: «پیدایش داعش و گسترش عمومی رادیکالیسم نتیجه دست‌اندازی واشنگتن در جامعه شکننده عراق است».

او در مصاحبه‌ای با پایگاه آمریکایی «آلترنت» گفت: «پیدایش داعش و گسترش عمومی رادیکالیسم نتیجه دست‌اندازی واشنگتن در جامعه شکننده عراق است؛ جامعه‌ای که به سختی و بعد از یک دهه تحریم‌های شدید آمریکا و انگلیس در کنار هم مانده بود». چامسکی با «ظالمانه» خواندن تحریم‌ها علیه عراق در دهه ۹۰ میلادی و پس از آن هم تصریح کرد: «تحریم‌های آمریکا و انگلیس به حدی بود که دیپلمات‌های سازمان ملل آن را «نسل‌کشی» خواندند».

منتقد سرشناس نظام سرمایه‌داری با اشاره به ناآرامی‌ها و تنش‌های ناشی از اقدامات تروریستی در منطقه و دست داشتن آمریکا و انگلیس در آن، افزود: «وضعیت کنونی، برای آمریکا فاجعه است اما این وضع نتیجه طبیعی تهاجم به عراق است. یکی از نتایج شوم تهاجم آمریکا و انگلیس شعله‌ور کردن درگیری‌های طایفه‌ای و فرقه‎گرایانه بوده که اکنون عراق را چندپاره کرده و این درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه سرایت کرده است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *