جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اعلام آخرین میزان کاهش مصرف بنزین

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 377094
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از کاهش ۶ میلیون لیتری مصرف بنزین سهمیه‌ای با ابطال کارت سوخت خودروهای عمومی خبر داد و گفت: طرح‌هایی برای ساماندهی مصرف گازوئیل هست که از اواخر مهر اجرایی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا فیض‌بخش در یک نشست خبری در محل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار داشت: برای ساماندهی مصرف سوخت کشور مصوباتی را اجرا کردیم که در اثر اجرای این مصوبات علیرغم اینکه یک میلیون کارت سوخت جدید برای وسایل نقلیه جدید صادر شده است اما میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سه میلیون لیتر کاهش یافته است.

وی افزود: تصمیمات دیگری را نیز در دستور کار داریم که اگر مصوب شود معادل ۶ میلیون لیتر در روز تا پایان سال مصرف سوخت سهمیه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت توضیح داد: ابطال سوخت خودروهایی را که عمومی تلقی می‌شوند اما در واقع عمومی نیستند پیش‌بینی کرده‌ایم که با ابطال این کارت‌ها ۶ میلیون لیتر از مصرف بنزین سهمیه‌ای کاسته خواهد شد.

فیض‌بخش از ارائه جزئیات خودروهایی که کارت سوخت آنها باطل خواهد شد و تعداد کارت‌های سوختی که باطل می‌شود خودداری کرد و گفت: پس از تصویب این مصوبه و در زمان اجرا در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات خروج خودروهای فرسوده گفت: بر اساس قانون واردکنندگان موظف به خروج یک تا ۶ خودروی فرسوده به ازای واردات یک خودرو هستند که این اقدام متأسفانه قبلاً با دریافت وجه از سوی ستاد سوخت انجام می‌شد که کارنامه خوبی نداشته است.



*جهش اسقاط خودروهای فرسوده با سپردن تصدی به واردکنندگان به جای ستاد سوخت



وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته ۷۰ هزار خودروی خارجی وارد شد باید ۲۸۰ هزار خودرو به طور میانگین از رده خارج می‌شد که تنها ۷۰ هزار خودرو از رده خارج شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تصریح کرد: تصمیم به اصلاح این مسیر گرفتیم و به جای ستاد تصدی ستاد سوخت، اسقاط خودروی فرسوده را بر عهده واردکنندگان گذاشتیم.

وی ادامه داد: حاصل این تصمیم که از خرداد ماه اجرایی می‌شد این بود که در ۵ ماه نخست سال گذشته تنها ۶ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد اما در سال ۹۳ در مدت مشابه ۱۰۵ هزار خودروی فرسوده برای خروج از رده ثبت‌نام شدند که افزایش ۱۵ برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: از فروردین تا خرداد ۳۵ هزار، در تیر ۳۸ هزار خودرو و در خرداد ماه ۴۵ هزار خودرو برای خروج از رده ثبت‌نام شدند و اگر بنا به پیش‌بینی‌ها صد هزار خودروی خارجی وارد شود خروج ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده دور از دسترس نیست.



*ثبت‌نام برای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده از هفته آینده



فیض‌بخش در ادامه با بیان اینکه جایگزین کردن تاکسی‌های فرسوده ۳ سال متوقف شده بود گفت: از اول امسال جایگزین کردن تاکسی‌های فرسوده را شروع کردیم که تا امروز ۳۶ هزار تاکسی برای جایگزینی ثبت‌نام کردند.

وی اضافه کرد: هدفگذاری امسال ما جایگزینی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده است که در این باره راننده تاکسی، بانک و خودروساز باید هماهنگ شوند تا به عدد هدفگذاری برسیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از شروع ثبت‌نام برای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده از اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: برای خودروهای فرسوده سنگین طرح‌های نقدی پرداخت وجه در قبال اسقاط خودرو را بررسی می‌کنیم که باید در دولت تصویب شود.

وی توضیح داد: برای اسقاط مینی‌بوس در شهر تهران هزار دستگاه را در نظر گرفته‌ایم که در مرحله اول ۱۹۰ دستگاه اسقاط خواهد شد؛ در عین حال تلاش می‌کنیم امکان گرفتن خودروی سواری یا پول نقد را به جای مینی‌بوس اسقاط شده فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در کل کشور تنها ۱۲۰ مرکز اسقاط خودروی فرسوده وجود دارد گفت: ضوابطی تدوین کردیم تا باب افزایش مراکز اسقاط به روی همه متقاضیان باز شود.



*شروع اجرای طرح ساماندهی مصرف گازوئیل از اواخر مهر



فیض‌بخش ادامه داد: طرح‌هایی برای ساماندهی مصرف گازوئیل به خصوص در رابطه با جلوگیری از قاچاق این حامل انرژی داریم که بعد از شروع اجرا اطلاع‌رسانی خواهد شد و از اواخر مهر اجرایی می‌شود.

وی افزود: ۱۵ هزار کارت سوخت خودروهای فرسوده و اسقاط شده باطل شد و به صورت هفتگی این روند پیگیری می‌شود در حالی که قبلاً تا ۶ ماه این کارت‌ها دست افراد باقی می‌ماند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت اظهار داشت: در شهرستان‌ها برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده درخواست دارند به جای سمند یا پژو، تیبا دریافت کنند چرا که درآمد آنها کفاف پرداخت اقساط خودروهای سنگین‌تر را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: پیش از این دریافت خودروی تیبا به جای خودروی اسقاط شده رد شده بود اما با توجه به مشکلات شهرهای کوچک تلاش می‌کنیم در شهرهای کوچک این امکان را فراهم کنیم.



*ورود دیزل سبک به سبد سوخت سواری به صورت موضعی و منطقه‌ای منطقی نیست



وی در ادامه در پاسخ به پرسش فارس، درباره امکان ورود دیزل سبک به سبد سوخت گفت: یکی از کارها و وظایف ستاد سوخت تعریف سبد سوخت با همکاری وزارت نفت است که ۵ سال پیش یک بار این سبد تعریف شده و بخش عمده‌ای از مصرف فعلی با آنچه تعریف شده مطابقت دارد.

وی ادامه داد: در یک فرآیند بلندمدت باید سبد سوخت مناسب با همکاری وزارت نفت تدوین شود و در فرآیندهای کوتاه‌مدت بحث تصمیم‌گیری‌های کوچک و تاکتیکی مطرح می‌شود.

فیض‌بخش تصریح کرد: اضافه کردن یک حامل انرژی به سبد سوخت در یک شهر یا یک استان یا به صورت تاکتیکی و موضعی قابل مدیریت نیست و باید کشوری باشد.

وی تصریح کرد: ما اگر به ظرفیت ورود دیزل سبک در کل کشور به سبد سوخت برسیم به این فرایند کمک می‌کنیم اما به صورت موضعی و تاکتیکی نباید در این موارد تصمیم گرفت چرا که درباره CNG به صورت تاکتیکی فشار آمد و مشکل ایجاد شد.

فیض‌بخش تأکید کرد: اگر کل گازوئیل کشور ظرف یکی‌، دو سال به استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ برسد می‌توان برای ورود دیزل سبک به سبد سوخت سواری برنامه‌ریزی کرد چنانچه در بخش خودرویی واردکنندگان آماده واردات خودروهای دیزل‌سوز هستند و برای تولید خودروی دیزلی در خودروسازی‌ها هم می‌توان کار کرد.



*خودروسازان به بخشی از تکالیف مربوط به خروج خودروی فرسوده عمل نکردند



وی در ادامه اظهار داشت: خودروسازان داخلی به ازای تعداد خودروی با مصرف بالای ۱۰ لیتر باید یک خودرو را از رده خارج می‌کردند و یک سوم تولیدشان را باید به نوسازی ناوگان اختصاص دهند اما به تکالیفشان به طور کامل عمل نکردند.

وی افزود: خودروساز‌ها خروج خودروی فرسوده به ازای تولید خودرویی با مصرف بالای ۱۰ لیتر را انجام داده‌اند اما یک سوم تولیدات خود را به نوسازی ناوگان اختصاص نداده‌اند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه مصوبه مربوط به نوسازی ناوگان مربوط به سال ۸۸ است گفت: سه سال است یک سوم تولیدات خودروسازان به جایگزینی ناوگان اختصاص نیافته چرا که طرح جایگزینی به طور کلی در این بخش متوقف شده است.



*پرداخت فاینانس به خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی



فیض‌بخش در پاسخ به پرسش فارس درباره برنامه‌ریزی دولت برای کاهش مصرف سوخت خودروهای تولید داخل با توجه به تجربه‌های جهانی اظهار داشت: در قانون بودجه سال جاری بند ق تبصره ۲ حامی خوبی برای کاهش مصرف سوخت است و ما در حال کار روی این مسئله هستیم که چطور از این فرایند برای کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید منبع فاینانسی پیدا کنیم که به خودروسازان برای طراحی و جایگزینی موتورهای کم‌مصرف در فاینانس اعطا کند تا با کاهش مصرف سوخت وزارت نفت بازپرداخت این فاینانس را بر عهده بگیرد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تأکید کرد: مذاکراتی برای پیدا کردن منبع فاینانس کردیم که اگر به نتیجه برسد اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این خصوص مشکلات مربوط به فن‌آوری نیز وجود دارد که برای موفقیت چنین طرح‌هایی حتما باید برطرف شوند تا تجربه موتور EF۷ که طرح بسیار خوبی بود اما با مشکل فن‌آوری مواجه شد تکرار نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *