پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۴
۱۱۳

مخالفت شریعتمداری با توقف مذاکرات و ارائه یک راه حل

يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب: 354594
لازمه تحقق نقشه راهی که رهبرمعظم انقلاب ترسیم فرموده‌اند تغییر بستر مذاکرات- نه توقف آن - و تدوین چارچوب و مدالیته‌ای متفاوت با چارچوب کنونی مذاکرات است. این چارچوب می‌تواند و باید در محدوده معاهده NPT و پادمان‌های مربوطه تدوین و تعریف شود، چرا که بستر کنونی مذاکرات با زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی و محورهای فراتر از معاهدات پذیرفته شده بین‌المللی و عرف رایج و شناخته شده مذاکرات تهیه و ارائه - بخوانید تحمیل - شده است.
مخالفت شریعتمداری با توقف مذاکرات و ارائه یک راه حل
به گزارش جهان،‌ حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان "سایه پیش روی!" در کیهان نوشت:

۱- این نوشته در پی آن نیست که تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را نادیده بگیرد و یا در انگیزه آنان برای حفظ و حراست از دستاوردهای نظام خدشه‌ای وارد کند ولی شواهد و نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد آنچه تاکنون و در جریان مذاکرات اخیر با گروه کشورهای ۵+۱ به دست آورده‌ایم با آنچه وعده داده شده بود و انتظار می‌رفت فاصله زیادی دارد تا آنجا که می‌توان گفت تنها دستاورد دور جدید مذاکرات اثبات بی‌خدشه این واقعیت بوده است که «آمریکا قابل اعتماد نیست»!

و این، اگر چه با دستاوردهای مورد انتظار همخوانی نداشته و از جنس و سنخ دیگری است ولی بی‌تردید دستاورد بزرگی است که می‌تواند در ترسیم «نقشه‌راه» نقش سرنوشت‌سازی داشته و برخی از توهمات پمپاژ شده طی سال‌های اخیر را از میان بردارد.

و اما، این فاصله که پر ناشدنی به نظر می‌رسد را نه در کوتاهی تیم مذاکره‌کننده، بلکه باید در بستر و چارچوب -modality- تحمیل شده مذاکرات جست‌وجو کرد و به قول «لاپلاس»، کسی که در کویر پشت به خورشید می‌دود، همواره سایه خود را پیش روی خواهد داشت و نباید تصور کند که با افزایش سرعت می‌تواند از سایه خود سبقت بگیرد! چاره کار، تغییر «جهت حرکت» است و نه؛ افزایش سرعت. یادداشت پیش روی، اگر از وسوسه اصحاب وطن‌فروش فتنه ۸۸ و لیبرال‌های سینه‌چاک و خود باخته- و بعضا خود فروخته- غرب‌گرا دور بماند، در پی همدلی و همراهی با تیم مذاکره‌کننده کشورمان است و در وسع و اندازه خود، لغزش‌گاه‌های مسیری که پیش گرفته شده است را به نمایش می‌گذارد و بر این واقعیت تاکید دارد که بستر و چارچوب کنونی مذاکرات همان «شتر مجنون» در داستان ملای‌رومی است که دل در گرو کُرِه خود دارد و برای رسیدن به «کوی‌لیلی» قدم از‌قدم بر نمی‌دارد. بخوانید!

۲- فردای آن روز که توافقنامه ژنو به امضاء رسید
امروزه اما، بسیاری از دیرباورها نیز به این باور رسیده‌اند که در توافقنامه ژنو امتیازهای نقد داده‌ایم - نظیر امتیاز غنی‌سازی ۲۰ درصد - ولی حتی وعده‌های نسیه هم نگرفته‌ایم، که افزایش تحریم‌ها، غیرقابل دسترس بودن اقساط دارایی‌های خودمان که بلوکه شده است و... فقط بخشی از آن وعده‌های نسیه و انجام نشده است.
- یکشنبه ۳ آذرماه ۹۲ / ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ - «فرد کاپلن» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه‌های نیویورک تایمز، نیویورکر، آتلانتیک و اسلیت آنلاین و مؤلف چند کتاب در زمینه‌های نظامی و جنگ هسته‌ای، طی مقاله‌ای با ابراز تعجب نوشت:

« چند هفته پیش یک مقام رسمی ارشد کاخ سفید از من و چند روزنامه‌نگار دیگر دعوت کرد تا نظر ما را درباره پیش‌نویس توافقنامه‌ای که قرار بود اوباما در مذاکره ۵+۱ با ایران به طرف ایران پیشنهاد کند جویا شود. وقتی متن پیش‌نویس توافقنامه را دیدیم، آن را کاملاً یکسویه ارزیابی کردیم و همه ما بر این باور بودیم که ایرانی‌ها هرگز این متن را نخواهند پذیرفت و به شرایطی که در آن آمده است تن‌نخواهند داد. پیش‌نویس توافقنامه به گونه‌ای بودکه هیچیک از مواد آن نمی‌توانست با اعتراض یک آمریکایی، یک اسرائیلی و یا یک عرب متعصب روبرو شود. اما امروز که متن توافقنامه یکشنبه ژنو منتشر شد با کمال تعجب دیدم همان پیش‌نویسی است که چند هفته قبل دیده بودم و اکنون تیم هسته‌ای ایران، برخلاف انتظار ما، بدون کمترین تغییری در متن پیش‌نویس به آن تن داده و پذیرفته است.»!

کیهان در همان اولین روزهای بعد از توافق ژنو و در جریان رصد رسانه‌های آمریکایی به نوشته «فردکاپلن» در سایت «اسلیت آنلاین» دسترسی پیدا کرده بود ولی به مصداق آیه شریفه «ان جائکم فاسق بنباء... اگر فاسقی خبری آورد، درباره آن تحقیق کنید» انتشار آن را به مصلحت ندیده و ترجیح داده بودیم که با اعلام پیروزی تیم هسته‌ای و رئیس‌جمهور محترم کشورمان همسویی کنیم، اما وقتی متن توافقنامه ژنو - به روایت وزارت خارجه خودمان و نه fact sheet کاخ‌سفید- منتشر شد، با کمال تاسف آنچه فرد‌کاپلن نوشته بود را «واقعی» یافتیم و طی چند یادداشت و گزارش به نقد مستند توافقنامه پرداختیم اما، باز هم به نوشته یاد شده استناد نکردیم، و این در حالی بود که برخی از دوستان با کم‌لطفی! کیهان و اسرائیل را به همسویی در مخالفت با توافقنامه ژنو متهم می‌کردند و در همان حال کاپلن به صراحت نوشته و استناد کرده بود توافقنامه ژنو هر آمریکایی و اسرائیلی متعصبی را هم راضی کرده است.

امروزه اما، بسیاری از دیرباورها نیز به این باور رسیده‌اند که در توافقنامه ژنو امتیازهای نقد داده‌ایم - نظیر امتیاز غنی‌سازی ۲۰ درصد - ولی حتی وعده‌های نسیه هم نگرفته‌ایم، که افزایش تحریم‌ها، غیرقابل دسترس بودن اقساط دارایی‌های خودمان که بلوکه شده است و... فقط بخشی از آن وعده‌های نسیه و انجام نشده است.

۳- روز چهارشنبه هفته گذشته، رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، نقشه راه فعالیت هسته‌ای کشورمان
اکنون و باردیگر با تأکید بر قابل تقدیر بودن تلاش تیم هسته‌ای کشورمان می‌توان گفت؛ لازمه تحقق نقشه راهی که رهبرمعظم انقلاب ترسیم فرموده‌اند تغییر بستر مذاکرات- نه توقف آن - و تدوین چارچوب و مدالیته‌ای متفاوت با چارچوب کنونی مذاکرات است.
را ترسیم کردند و بر این محورهای غیرقابل تغییر تأکید ورزیدند که؛ «فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای به هیچ‌وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته‌ای نیز تعطیل‌بردار نیست... و کسی هم حق معامله بر روی آنها را ندارد و کسی هم این کار را انجام نخواهد داد... تنها راه این است که به مسیر پیشرفت خود با قدرت ادامه دهیم و زیر بار حرف زور نرویم»... حضرت‌آقا با اشاره به فضاسازی بین‌المللی دشمن علیه برنامه هسته‌ای کشورمان فرمودند «بر‌همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته‌ای موافقت شد تا این جو جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود»

اکنون و باردیگر با تأکید بر قابل تقدیر بودن تلاش تیم هسته‌ای کشورمان می‌توان گفت؛ لازمه تحقق نقشه راهی که رهبرمعظم انقلاب ترسیم فرموده‌اند تغییر بستر مذاکرات- نه توقف آن - و تدوین چارچوب و مدالیته‌ای متفاوت با چارچوب کنونی مذاکرات است. این چارچوب می‌تواند و باید در محدوده معاهده NPT و پادمان‌های مربوطه تدوین و تعریف شود، چرا که بستر کنونی مذاکرات با زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی و محورهای فراتر از معاهدات پذیرفته شده بین‌المللی و عرف رایج و شناخته شده مذاکرات تهیه و ارائه - بخوانید تحمیل - شده است.

در این‌باره اگرچه گفتنی‌های درخور توجهی هست ولی در محدوده این نوشتار تنها به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم و باقی به بعد می‌گذاریم.

۴- آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات واژه من‌درآوردی «BREAK OUT - نقطه‌گریز»، را که در هیچیک از متون قانونی و فایل‌های فنی و حقوقی هسته‌ای سابقه ندارد، به میدان مذاکره آورده و ادعا می‌کنند فعالیت اتمی ایران باید به گونه‌ای باشد که در صورت تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای
- نقطه‌گریز از معاهده NPT- حداقل بین ۱۲ تا ۱۸ ماه با تولید سلاح‌اتمی فاصله داشته باشد.

جان‌کری در مصاحبه اخیر خود گفته است این فاصله در حال حاضر فقط ۲ ماه است! آمریکایی‌ها برای افزایش «نقطه‌گریز» از - به قول خودشان - ۲ماه‌‌به ۱۸‌ماه، تاکید می‌کنند و به جد از تیم هسته‌ای کشورمان می‌خواهند که

الف: تعداد سانتریفیوژهای فعال کمتر از ۴ هزار دستگاه باشد!

ب: مواد هسته‌ای ذخیره شده - اورانیوم زیر ۵ درصد - بیشتر از ۲۰۰۰ کیلو نباشد!

ج - ایران با پذیرش پروتکل الحاقی -بازرسی‌های سر زده، از هر جا و در هر‌زمان- زمینه نظارت دایمی بر فعالیت هسته‌ای خود را فراهم آورد.

تن دادن به این خواسته غیرقانونی حریف
نکته درخور توجه آن که، حریف هیچ نقطه‌ پایانی برای اعلام نتیجه این بازرسی‌ها و عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران مشخص نمی‌کند و نقطه پایان را نه در اطمینان فنی و حقوقی، بلکه در اقناع خود می‌داند و در مواردی اعلام کرده است که انجام این بازرسی‌ها و اعلام نتیجه‌نهایی حداقل - تاکید شده است که حداقل - ۲۰ سال طول می‌کشد!
که متأسفانه برخی خبرها از پذیرش - دستکم ضمنی- آن از سوی تیم کشورمان حکایت می‌کند، یعنی، دست کشیدن از غنی‌سازی صنعتی و کاهش فعالیت هسته‌ای ایران در حد آزمایشگاهی! در این صورت، باید تأسیسات فعال هسته‌ای کشورمان را برای همیشه از چرخه قانونی خارج کرده و اوراق کنیم و در یک کلام، فعالیت هسته‌ای نداشته باشیم. آمریکایی‌ها در مذاکرات به صراحت از واژه‌ اوراق کردن -DISMANTLE- بهره گرفته‌اند.


این در حالی است که معاهده NPT و پادمان‌های مربوطه، هیچگونه محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها، میزان ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده و درصد آن قائل نشده و تنها راه پیشگیری از تولید سلاح را در بازرسی‌های آژانس تعریف کرده است.

۵- آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات واژه جدید دیگری نیز با عنوان «ابعاداحتمالی نظامی PMD» اختراع کرده و ادعا می‌کنند، برای اطمینان از این که احتمال رویکرد به تولید سلاح هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و یا در گذشته حرکتی در این جهت صورت نپذیرفته است باید به تمامی پرسش‌های قبلی ۵+۱ پاسخ داده شود و اجازه بازرسی از تمامی مراکز نظامی و تسلیحاتی، شناسایی تمامی دانشمندان هسته‌ای و مذاکره و مصاحبه با آنها، معرفی تمامی افراد و مراکزی که مورد نظر بازرسان باشد و... نیز در دستور کار قرار گیرد.

نکته درخور توجه آن که، حریف هیچ نقطه‌ پایانی برای اعلام نتیجه این بازرسی‌ها و عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران مشخص نمی‌کند و نقطه پایان را نه در اطمینان فنی و حقوقی، بلکه در اقناع خود می‌داند و در مواردی اعلام کرده است که انجام این بازرسی‌ها و اعلام نتیجه‌نهایی حداقل - تاکید شده است که حداقل - ۲۰ سال طول می‌کشد!

گفتنی است که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند بعد از بازرسی از یک مرکز و اطمینان از عدم وجود فعالیت هسته‌ای در آن، می‌توانند باز هم برای بازرسی به آن مرکز مراجعه کنند چرا که بعید نیست در فاصله بعد از بازرسی اول، انحراف به سوی تولید سلاح -DIVERSION- صورت پذیرفته باشد! این بهانه را پیش از این درباره پارچین پیش کشیده بودند، تن دادن به این خواسته غیرقانونی حریف نیز مفهومی غیر از تعطیل کردن و توقف فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ندارد. پیش از این طی یادداشتی با یک محاسبه سرانگشتی نتیجه گرفته بودیم که پایان این بازرسی‌ها حداقل ۲۰۰ سال به درازا می‌کشد!

طرح پیشنهادی ۵+۱ برای راکتور آب سنگین اراک نیز به مفهوم تعطیلی این مرکز است، از جمله با این پیشنهاد که ظرفیت آن از ۴۰ مگاوات کنونی به ۱۰مگاوات-یعنی تقریبا هیچ- کاهش یابد و...
دراین‌باره و مخصوصا درباره وعده‌های نسیه و دم‌دستی و «ریز» حریف که متأسفانه در برخی رسانه‌ها «درشت‌ نمایی» می شود گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد می‌گذاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممنون از انتشار این مقاله
واقعا مقاله عالی بود
حاج حسین دمت گرم
خدا حفظت کنه
حاج حسین شریعت مسلمان با غیرت
احسنت ، مثل همیشه منطقی ، و مثل همیشه تندروهای افسادطلب چون جوابی ندارند رو به فحاشی می آورند .
کاسب فتنه
Iran, Islamic Republic of
بیانات پر از در و گوهر این حاج حسین رو باید با آب طلا نوشت.
رحمت به شیری که او رو خورد.
Iran, Islamic Republic of
برو بابا حال نداری.
خوانین
Iran, Islamic Republic of
فرمایشات حاج حسین و روزنامه کیهان به درد یک محکوم به 1000 سال حبس می خوره که سختی زندان خیلی بهش نگه.
مرتضی
در ادامه نوشتار بالا ، یعنی آمریکا و غربی ها به همین سادگی 35سال دشمنی با ایران رو کنار میزارن و از دسیسه و براندازی حکومت ایران دست بر می دارن؟
کی باورش میشه اینا میخان با تکنولوژیه هسته ایی ایران کنار بیان!
Iran, Islamic Republic of
ن داداش اول هسته ای رو تعطیل میکنن بعد میان سر حکومت ایران اونا یک مشت سگ ولگرد هستند که اگر ازش بترسی حتمن به تو حمله میکند
Iran, Islamic Republic of
مرد پیشگو
مبینا
مرد دور اندیش و حقایق گو ومیهن دوست -ولایت مدار -دشمن ستیز -وکلا یک ایرانی مسلمان انقلابی ودلسوز ایران و ایرانی.
ایشون با توجه به شرایط و واقع بینی پیش بینی مکنه و پیش بینی هاش رو از نقشه آمریکا میگه
به همین دلیل درست از آب درمیاد
بصیر
United States
در متن کاملا استدلال شده بود مثل همیشه مخالفان حاج حسین بدون استدالا شروع به لجن پراکنی میکنن که البته خصلت سیاسیشان است که در سال 88 با اتش زدن سطل اشغال ها تبلور یافت!
شريعتمداري باهاتم. در دوره اختناق، زبان نترس خودش نعمتيه.
سربازتم
یکی به من بگه این اقا دقیقا چی کارست عزیزم کاندیدای جناب عالی 4 ملیون رای اورده اگه خبلی راست میگی تو انتخابات مجلس کاندید شو ببینبم چه قدر رای داری
Iran, Islamic Republic of
آدم باسواد دليل داري دليل بيار
امام حسين (ع) هم تو كربلا با يارانشون سرجمع 150 نفر نميشدن اما....
نكنه تو هم جزو لشكريان يزيدي كه تعداد جمعيت ملاك حق بودنته
دليل داري با دليل و منطق جواب بده نه اينكه مثل سال 88 با قشون كشي بخاي خودتو ثابت كني البته اون سال هم با " ما بيشماريم "هاتون هم كاري از پيش نبردين
Iran, Islamic Republic of
.... ملت ایران را با چه کسانی مقایسه می کنی...
United States
ملت ایران ارزش بسیار زیادی دارند و در هیچ جایی یافت نخواهند شد
فدایی داری
ناظر
Iran, Islamic Republic of
نمی تونی جواب حرف حق رو بدی زدی تو جاده خاکی
البته جاده خاکی هم که نه درٔه
ای وطن فروش
امین آ
برای بار 1000000000000000000000000000000 ام
دموکراسی حقانیت نمیاره.
عزيزم دموكراسي يه چيزه ديگه است كه هنوز خيلي برامون زوده!
منظورت انتخاباته كه منم فقط با جمله ات موافقم!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين سخن كاملا"‌ درسته دموكراسي ميتونه گاهي مقرون به حقيقت باشه و هم ميتونه به باطل گرايش داشته باشه...
یعنی چی؟
یکم فکر کن می فهمی
باز جوگیر شدیااااا
سال 88 هم بیشمار بودید
هر وقت رای یکی از کاندیداتون به 24 میلیون رسید بیا با هم صحبت کنیم!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
این جمله دقیقاً وقتی که جوابی برای ارائه نیست بکار می رود.
Iran, Islamic Republic of
شما همین دولته تدبیرو میخاین که به یارانه بگیرا لفظ نیازمند میده
دولتی که از کسایی که بهش اعتماد کردن راستی آزمایی به عمل میاره
اصن مطرح کردن این واژه ها درست نیس
برو ببین همین شماها که همفکراتون تو قدرتن چه عزتی بهت دادن که حالا به وجودشون افتخار میکنی
پيروز
شما جواب حسابي بديد ايشون از تيم مذاكره كننده حمايت كردندراهكار هم دادند شما باز رفتي به يك يك يك كه كي راي آورده كي راي نيورده آخه اينم شد حرف
عزیزم کسی از شما 7درصدی های افسادطلب نظر نخواست .
رامین
چرا زیادشون میکنی عزیزم. 07% هفت دهم درصد بیشتر نیستن
نه منظور رای 7 درصدی عارف بود .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
انقدر رای رای نکن...
24 میلیون کجا زورکی 18 تا کجا!
زیاد از اینکه رایتون هنوز پا برجا باشه اطمینان نداشته باش
بابا دموکرات ، همون کاریه که روزنامه نگارهای شما هستند.مگه میخواستی چیکاره باشه؟مگه رسانه ایهای شما چکاره هستند که در تمام امور نظر میدهند.اینهم مثل اونها.چه فرقی داره ؟
عصمت بابلی
رسانه ها ی اصلاح طلب الان برای ریچارد فرای یهودی جاسوس فوت شده دارن عزاذاری میکنند و تلاش میکنندجسدش را بیارن ایران و برای خودشان یک امام زاده امریکایی - یهودی درست کنند
علی اصغر
یعنی این اندازه عقب مانده هستی که نمیدانی این آقا روزنامه نگار و مدیر مسئول یک روزنانه با شهرت جهانی است ...
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!
مچکریم نه متشکر
بابا شور این حرفو در اوردید بسه دیگه تمومش کنید
این مذاکره اس یا.....
این دقیقا ذلیل بودن
...
زدی به هدف احسنت
يكى لطفا توضيح بده ايشان دقيقا چيكاره مملكتن كه تو همه چيز نظر ميده؟...
Iran, Islamic Republic of
دقيقا مثل شما هيچكاره هستن فقط فرقشون اينه كه ايشون نظر ميدن اما شما اصلا نظر نميدين!!!!!!!!!
اينو بدون ايشون از اون نويسنده آ....لي كه تو روزنامه بهار دين رو زير سوال برد با سوادتره/چطور اون يارو ميتونه ....بزنه اما ديگران كه مخالف نظر شما رو دارن نيابد حرف بزنن؟
هر وقت تونستين با دليل جواب شريعتمداري رو بديد اون موقع بياين رجز بخونين
محمد
دمت گرم دمت گرم لذت بردم از جوابت

هر وقت تونستين با دليل جواب شريعتمداري رو بديد اون موقع بياين رجز بخونين
هر وقت تونستين با دليل جواب شريعتمداري رو بديد اون موقع بياين رجز بخونين
هر وقت تونستين با دليل جواب شريعتمداري رو بديد اون موقع بياين رجز بخونين
مریم
تو حالیت نیست اظهار نظر نکن . ایشان نماینده ولی فقیه در کیهان است -فردی دلسوز برای وطن که امروزه باید با چراغی بدست در تما م کشور بگردیم شاید به تعداد انگشتان دست مثل او را بیابیم .
Norway
جواب سوال شما :

ایشان اقای حسین شریعتمداری ، مدیرمسئول روزنامه کیهان و فردی است شناخته شده که دوست و دشمن می شناسندش . کار روزنامه نگاران بیان نظرات وتحقیقاتی است که در زمینه های مختلف انجام می دهند . لذا اعلام موضع از ناحیه وی کار عجیبی نیست .
حال لطفا به سوال من جواب دهید :
لطفا یکی توضیح بده شما چکاره هستید که تو همه چیزی که ایشان نظر میده نظر داده اید ؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....صداي حقي بلند ميشه براي دفاع از حقوق مردم و كشور ان قلت بياره ...
جواب سوال شما شماره 2
ایشون حاج حسین شریعتمداری است که در زمان خاتمی که قرار بود اجلاس کشور های غیر متعهد در سطح سران در تهران برگزار بشه افرذی از سوی دولت پیش او رفتند گفتند الان تمام نظرها به خاطره این اجلاس به نشریات بخصوص کیهان است خوب است یکی دوماه شما به دزدی هایی که صورت میگیره نپردازید تا آبرو ریزی نشه حاج حسین در جواب گفت خب شما لطف کنید به دزد ها بگین این دوماه رو دزدی نکنند
من
چرا جواب منطقی نمی دین
روشتون از قدیم این بوده که هر جا کم میاوردین حریفو میخواید زیر سوال برید
لطفا جواب منطقی
منطقی
منطقی
دارین دستاوردای ملتو دو میدین قبول کنین دیگه
حما... هم حدی داره
مهدی
یک تحلیل گر منصف و انقلبلابی و بصیر
درود بر حاج حسین شریعتمداری دلسوز واقعی انقلاب و نظام
ممنون از جهان بابت انتشار مطالب روحانی
نماينده ولي فقيه
لابد انتظار داری ایشون نظر ندن بعد یه بیسواد مثل تو در همه جا نظر بده ؟
مهناز
همانطور که اوشکولی مثل تو برای خودش حق اظهار نظر قائل است، جناب شریعتمداری هم به عنوان یک شهروند مؤمن و مطلع و دوراندیش حق اظهار نظر دارد.
چراععلی
توضیح اش اینه که جناب عالی باید در عصر غار نشینی....
حسین
« چند هفته پیش یک مقام رسمی ارشد کاخ سفید از من و چند روزنامه‌نگار دیگر دعوت کرد تا نظر ما را درباره پیش‌نویس توافقنامه‌ای که قرار بود اوباما در مذاکره ۵+۱ با ایران به طرف ایران پیشنهاد کند جویا شود. وقتی متن پیش‌نویس توافقنامه را دیدیم، آن را کاملاً یکسویه ارزیابی کردیم و همه ما بر این باور بودیم که ایرانی‌ها هرگز این متن را نخواهند پذیرفت و به شرایطی که در آن آمده است تن‌نخواهند داد. پیش‌نویس توافقنامه به گونه‌ای بودکه هیچیک از مواد آن نمی‌توانست با اعتراض یک آمریکایی، یک اسرائیلی و یا یک عرب متعصب روبرو شود. اما امروز که متن توافقنامه یکشنبه ژنو منتشر شد با کمال تعجب دیدم همان پیش‌نویسی است که چند هفته قبل دیده بودم و اکنون تیم هسته‌ای ایران، برخلاف انتظار ما، بدون کمترین تغییری در متن پیش‌نویس به آن تن داده و پذیرفته است.»!

این یعنی دولت آمریکا روزنامه نگارانش حتی پیش از توافق، محرم بوده اند و ملت ما و حتی نمایندگان مجلس ما(از دید دولت کلید!) نا محرم...
احسنت
کوروش گاری چی
من اعتقادم اینه که این گروه 1+5 حرف درستی نیست باید گفت گروه 6 بر ضد منافع ملت ایران
عباس
نسبت به حسین شرطی شدم
Iran, Islamic Republic of
شریعتمداری .. کیه؟؟؟؟
مونا
وقتی تو و امثال تو به سیب زمینی میگفتید :دیبدمینی!!!!
ایشان در راه آزادی و استقلال این سرزمین مبارزه می کرد و در سیاه چالهای رژیم پهلوی شکنجه میشد.
سرور
هنوز هم میگه.
وبعد شکنجه می کرد
منافق نادم
اگر بر فرض محال شکنجه کرده باشه حتمایا منافق بوده یا جاسوس آمریکا و انگلیس
سعید
Iran, Islamic Republic of
اصلاً شریعتمداری هیچکس... جواب داری عرضه کن!
خار چشم دشمنان اسلام هستند. حفظه الله تعالي و كثر امثاله!
کریم شیره ای
مشل اینکه تاژه از افغانشتان اومدی که کشی رو نمیشناشی
از این واداده ها بعید نیست چنین کاری کنند
تا اینجا که انجام دادن
البته بنده با توجه به اینکه حامی دولت و مذاکره کنندگان هستم ولی اعتقاد دارم امریکا در این مذاکرات صادق نیست و همان جمله همیشگی مقام معظم رهبری که می فرمایند امریکا قابل اعتماد نیست و نقص قرار میکند ، آویزه گوشمان است
Iran, Islamic Republic of
اونی که میتونست مشکل رو حل کنه با تخریب امثال شما حذف شد.
امین
Iran, Islamic Republic of
اگه منظور جنابعالی حاج محموده باید عرض کنم اون هم داشت همین راه اینا رو میرفت.آمریکایی ها تحویلش نگرفتند
مهناز
اون هم کم آورده بود. مسئول هسته‌ای در اون زمان مرد شجاع و بسیار زیرکی به نام سعید جلیلی بود.
محمد
اون وقت تکلیف لبخند ها چه میشود ؟
مجمد
سلام :
انشالله که با مطرح شدن این مسائل ما دیگر شاهد لبخند های چندش آور و بی مزه و کلمات بی مزه تر از آنها ( آن مرد رفت ) نخواهیم بود .
علی
بر اساس قانون اساسی، تمام معاهدات و پیمانهایی که با کشورهای خارجی امضا می گردد باید به تصویب مجلس برسد. بنابراین هرگونه توافقنامه هسته ای بدون تایید مجلس فاقد ارزش است و ملت زیر بار آن نخواهد رفت.
بابا اقاى قهرمان ديپلماسى كه درست كرده بود!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط دلم میخواد یکی از افرادی که در توافقنامه ژنو نقش داشتند مانند عراقچی یا ظریف .... یا به شدت ضعیف پاشون به جمعی عمومی برسه که بشود راحت شرکت کرد چنان باشعار بر سرشون داد بکشم که تا پایان عمر این دولت فریب و یاس از گوششون بیرون نرود
گمان نکنند هر کاری دلشون میخواد میتوانند بکنند و ما سکوت خواهیم کرد خوب است به عرض برسانم امثال بنده که همچون دیگ زودپزی که منتظر انفجار هست زیادند و من آینده اسف باری برای تک تک افرادی که در این توافق ننگین نقش داشتند پیش بینی میکنم
فریب و یاس = تحقیر و فریب
منظورتون فریاد زیر آبه دیگه
محمد
اشتباه منفی دادم
آقای شریعتمداری با این رویه ای که در پیش گرفته اید همین روزها سروکارت با شورایعالی امنیت ملی و شکایت آن به دادگاه خواهید بود
کوچک
اگر مذاکرات شکست بخورد شریعتمداری خیلی خیلی خوشحال می شود.ممکن است دولت بهار دوباره مستقر شود.تحریم های شدیدتر و واردات اجناس چینی وهندی وروسی وسود بسیار زیاد نصب دوستان دور ونزدیک خواهد شد.امکان کمی هم وجود دارد که با دنیا وارد جنگ شویم ولی بهتر است جنگ داخلی راه بیندازیم با ا صحاب وطن‌فروش فتنه ۸۸ و لیبرال‌های سینه‌چاک و خود باخته- و بعضا خودفروخته و......
ح ق
آق کوچیک هیچ کس از شکست مذاکرات خوشحال نخواهد شد همانطور که هر فرد وطن پرست با غیرت مشتی هم از اینکه در جریان مذاکرات به خفت بیوفتیم و کل دستاورد و زحمت و تحمل سختی این مردم تو این چند سال با بی درایتی آقایان از بین بره هم خوشحال نمیشه و همینطور هم از اینکه جنس چینی و روسی بیاد و سودش به زعم شما نصیب عده ای بشه یا جنس آمریکایی بیاد و سودش نصیب عده ای دیگه بشه هر ایرانی غیوری ناراحت میشه مشتی باش و بر اساس گمانه زنی حرف نزن با دلیل و مدرک و شاهد قرینه
داماد اونا
منظور این صغیر اینه که اگه شده کل ایران را هم خواستن بدیم تا مذاکرات شکست نخوره و اعتدال حفظ بشه
ظاهرا کافر همه را به کیش خود پنداشته ...
نه اینکه الان داریم دوران گل و بلبل را سپری می کنیم
اگر قرار است جنگی صورت بگیرد بخاطر وادادگی ها در همین دولت صورت می گیرد .
....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چرا صدا و سيما يك مناظره براي تبيين ابعاد مختلف توافق نامه ژنوچاي با حضور ظريف و عراقچي و حسين شريعت مداري و دكتر عباسي ترتبيب نميدهد تا سيه روي شود هركه در او غش باشد . و مردم هم به واقعيات پي ببرند كه چه كلاه گشادي سرشان رفته است . ؟؟؟
حمید رضا
شریعتمداری دوستت دارم
Iran, Islamic Republic of
لعنت بر... صهیونیسم!
ممد
United Kingdom
بازم به تو
هوشیار
باسلام وتشکر از آقای شریعتمداری خسته نباشید بدور از اغراق فعلا تنها کسی که از این روند هسته ای را پیگیری می نمایند ایشان می باشد اما با وجود اینکه دولت حاضر از همان ابتدای شروع بکار تمام توان خود را صرف مذاکره نموده واز همان ابتدا قولهایی داده که تماما برمیگردد به مذاکره و همواره این دولت چشم در گروه مذاکره با آمریکا داشته و دارد و هر عقل سلیمی می دانند که بهبود معیشت مردم در 100 روز درست نمی شود ،شکستن تحریم ها قطعا کوتاه آمدن در برابر خواسته های امریکا و اروپاست...
Iran, Islamic Republic of
ببخشید، شریعتمداری چکاره این مملکت هستند ؟؟؟؟؟
United States
روزنامه نگار و تحلیل گر
متصدی مهد کودک
پستونک بدم خدمتون
Iran, Islamic Republic of
جالب است که هم اسراییل غاصب و هم شریعتمداری باتوافق ژنومخالف هستند وهردویک حرف رامی زنند.
اکبر جهود
رژیم جعلی توی خواب هم نمیدید که ایران چنین توافقی را امضاء کنه و جناب آلو هم متن را نخواندی و از روی عقده نظر دادی
Netherlands
تنها نوشته ای است از حاج حسین شریعتمداری که نپسندیدم....
شازده بری
دورغ که حناق نیست
سید
به نظر من شریعتمداری عمار زمانه است که همچنان با شجاعت و با بصیرت روشنگری می کنند
درود بر او و حامیانش
حاج حسین، خیلی مردی. واقعا خیلی دوستت دارم.
مجید
United States
توصیه من به آقای شریعتمداری اینه که به دولت خودمان اعتماد کنه و دیگر هیچ. ایشان که آمریکا را دشمن میدانند چرا گفتار کسی مثل فرد کاپلن را قبول میکنند ولی گفتار شخصی مثل محمد جواد ظریف را نه. چه انتظاری داشتند؟ که آقای کاپلن بگه این متن به ما تحمیل شده بود؟ یا اینکه ایشون بگن ما متن رو تحمیل کردیم؟
مذاکرات یک جانبه و به نفع غرب و آمریکا
برف
اللهم عجل لولیک الفرج
علی اصغر رزمنده ولایت
با تشکر خواندم
پیشنهادت به درد ... میخوره
عجب راه حلی بود