جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۲

شرط روسیه برای تحویل اس ۳۰۰ به ایران

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 424893
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به شکایت تهران از مسکو، گفت سامانه‌های اس-۳۰۰ زمانی که این مسئله حل شود، به ایران تحویل داده خواهند شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت زمان تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران، به حل مسئله شکایت تهران از مسکو بستگی دارد.

وی که با شبکه خبری «روسیا ۲۴» صحبت می‌کرد، گفت: «در حال کار مجدد برای روی قرارداد هستیم. این قرارداد سال ۲۰۰۷ بسته شده است. از آن زمان، تحولات زیادی رخ داده و مسئله بسیار پیچیده و سیاسی شده است.»

آقای ریابکوف افزود: «نمی‌توان قرارداد سال ۲۰۰۷ را از منظر انطباق با واقعیات کنونی، تغییر داد. روند مذاکرات در جریان است.»

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به شکایت ایران از مسکو به واسطه خودداری از تحویل سامانه‌ها، گفت: «آن مسئله باید به نحوی حل شود. اگر از من بپرسید که مرحله اجرایی توافق چه زمان خواهد بود، می‌توانم به شما بگویم به محض آنکه این موضوعات حل شد.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۴ فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو نمی‌خواست بیش از این بابت این قرارداد اعتبار خود را زیر سوال برده و متحمل هزینه شود، گفت تحویل این سامانه به ایران، برای هیچ‌کس در منطقه و جهان تهدید نیست.

اس-۳۰۰ سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال ۲۰۱۰ با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل ۵ سامانه موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل ۴ میلیارد دلار شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اعتماد به این متجاوز ایران در سالهای دور و نزدیک .نتیجه بهتری ندارد
United States
باید تاریخ تولید به روز و از نوع جدی باش نه تارخ گذشته و تکنولوژی قدیمی شاید بعضی ها فکر کنند مگر مواد غذایی است به به روز بودن خیلی مهم هست