پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تعیین صف اول اجرای قانون حجاب و عفاف

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 424190
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در توضیح دلیل اصلی اجرایی نشدن قوانین حجاب و کشور خاطرنشان کرد: مجلس همواره در دولت قبلی و فعلی نظارت خود را داشته است؛‌ اما اکثر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی طرح حجاب و عفاف که یک طرح جامع فرهنگی است را یا توجهی به آن نکرده و یا اینکه به صورت زنانه و جنسیتی به آن نگاه کرده اند.
به گزارش جهان، فاطمه آلیا، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت و گو با راه دانا، با اعلام این خبر که کارگروه حجاب و عفاف چند وقتی است که در کمیسیون اجتماعی تشکیل و سومین جلسه این کارگروه هم برگزار شده است، گفت: در هر جلسه حدود سه دستگاه مرتبط با بحث حجاب و عفاف به این کارگروه دعوت شده تا این موضوع بررسی شده و کزارشی از عملکرد آنها ارائه می شود. جلسه آخری که ما در این راستا داشتیم با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، شهرداری، بسیج جامعه زنان و وزارت ارشاد تشکیل شد که هر کدام گزارشات مربوط به خود را دادند.

وی به نتایج این جلسات نیز اشاره کرد و افزود: قرار بر این شد که برای جلسات بعدی با توجه به اینکه الان راهکارهای طرح حجاب و عفاف که مصوبه شورای عالی فرهنگی به منزله یک قانون بوده و در آن وظایف کلیه دستگاه های دولتی و نهادهای مشخص شده است، باید دستگاه ها بیایند در خصوص وظایف تعیین شده برای آنها به مجلس گزارش دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع که این دستگاه ها موظفند درباره عدم اجرای این قانون توضیح دهند، خاطرنشان کرد: تا این قوانین در دستگاه ها اجرا نشود، خلأ های قانونی آن مشخص نخواهد شد که مجلس بتواند در همین راستا به این خلأهای قانونی رسیدگی کند.

آلیا در ادامه افزود: اگر قانون حجاب و عفاف در دستگاه ها اجرا شود، می توان مشکلات بین دستگاهی را بررسی کرد تا از این طریق، مجلس به عنوان یک قانون گذار و ناظر بر اجرای این قوانین می تواند به این مشکلات رسیدگی کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در توضیح دلیل اصلی اجرایی نشدن قوانین حجاب و کشور خاطرنشان کرد: مجلس همواره در دولت قبلی و فعلی نظارت خود را داشته است؛‌ اما اکثر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی طرح حجاب و عفاف که یک طرح جامع فرهنگی است را یا توجهی به آن نکرده و یا اینکه به صورت زنانه و جنسیتی به آن نگاه کرده اند.

آلیا با تاکید بر اینکه قطعا این جلسات ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: اگر کارمندان دستگاه ها نه تنها چهارچوب های حجاب بلکه حدود حیا و عفاف را هم رعایت کنند، تأثیر به سزایی در تحول فرهنگی در جامعه و رعایت شئونات خواهد گذاشت.

وی ضمن تأکید بر وظایف همه دستگاه‌ها اظهار داشت: یک انتظار و مطالبه عمومی وجود دارد که در وهله اول دولت باید از دستگاه ها و وزراتخانه ها که در اختیار دولت است بخواهد که کارکنان آنها موظف به رعایت قوانین حجاب و عفاف شوند و از طرف دیگر شرایطی هم برای ارباب رجوع فراهم شود که با توجه به اینکه فضای کاری سالم و ایمن، رفتار آنها هم اصلاح شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر اینکه وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی بخش عظیمی از تأثیر گذاری و الگو سازی برای جامعه را داشته توضیح داد: چون تمام کارمندان وزارتخانه ها و ادارات دولتی در کل کشور در طول روز حداقل ۲ بار در طول ایاب و ذهاب خود در معرض الگو گیری جامعه قرار دارند.

آلیا افزود: اگر کارمندان دستگاه ها نه تنها چهارچوب های حجاب بلکه حدود حیا و عفاف را هم رعایت کنند، تأثیر به سزایی در تحول فرهنگی در جامعه و رعایت شئونات خواهد گذاشت.

وی با اشاره به محتواهای نامناسب برخی از کتب اظهار داشت: ارائه برخی از محتواهای نامناسب، پیامک‌ها، کتب و ... هم در حیطه عفاف و حجاب است که مانند سمی از درون فرهنگ کشور را تخریب می کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به عملکرد صداو سیما گفت: اگرچه رویکرد صدا و سیما در بحث حجاب و عفاف بهبودی نسبی داشته است، اما همچنان رسانه ملی می تواند نقش موثر تری در این راستا ایفا کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مسئولین بنیاد لباس در وزارت ارشاد قول دادند که با ارتباط گیری با دستگاه های دولتی، لباس مناسبی را برای کارمندان دولتی تهیه و طراحی کنند، اظهار داشت: مطالبه اصلی مجلس و کارگروه حجاب و عفاف در کشور این است که دولت به عنوان صف اول در این زمینه وارد شده و شرایطی را فراهم کند تا زمینه اجرای قوانین حجاب و عفاف در دستگاه های دولتی اجرا شود.

آلیا به بخش دیگری از زمینه های بروز بی حیایی و هتک حرمت عفاف در دستگاه های دولتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر پوشش یکی از نکاتی که در محیط های کاری باید مورد توجه قرار گیرد، عدم اختلاط غیر ضروری در محیط های کاری، وضعیت آرایش و چیدمان اتاق های کار و ... است که باید مد نظر دستگاه ها قرار گیرد تا این قوانین بتوانند به خوبی اجرا شوند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه طرح عفاف هم شامل خانم ها و هم شامل حال آقایان می شود، افزود: ورود دستگاه ها به طرح حجاب و عفاف محدود و سطحی بوده است و با همایش و سخنرانی نمی توان این طرح جامع را پوشش داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در توضیح دلیل اصلی اجرایی نشدن قوانین حجاب و کشور خاطرنشان کرد {دلیل ان این است که اجراکننده اجرا نکرده است ؟!}