جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ملکه هلند بازنشسته شد

چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 284295
ملکه هلند با کناره‌گیری از سلطنت، این مقام را به پسرش، ویللم الکساندر سپرد.
ملکه هلند بازنشسته شد
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بئاتریس ملکه هلند، در مراسمی ویژه، رسما از مقام سلطنت استعفا داد و سلطنت را به ویللم الکساندر، ولیعهد، سپرد.
 
پی امضای "سند استعفا" توسط ملکه، ویللم الکساندر رسما سلطنت خود را آغاز کرد و حاضران در این مراسم برای شرکت در مراسم ادای سوگند آغاز سلطنت پادشاه، عازم یک کلیسای نزدیک قصر سلطنتی شدند.
 
روز ۳۰ آوریل در هلند به نام "روز ملکه" خوانده می‌شود و تعطیل است و معمولا در این روز، جشن‌های خیابانی در هلند برگزار می‌شود. برای روز ملکه در سال جاری، جشن‌های گسترده تری تدارک دیده شده است.
 
ملکه بئاتریس در آستانه هفتاد و پنجمین سالروز تولد خود در ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده بود که تصمیم گرفته است در پایان ماه آوریل، از سلطنت کناره گیری کند و بازنشسته شود.
 
مراسم تفویض سلطنت در کاخ سلطنتی در آمستردام، به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی هلند و بسیاری دیگر از کشورها پحش شد.
 
ملکه بئاتریس در "سخنان خداحافظی" که نیمه شب گذشته خطاب به ملت از شبکه‌های تلویزیونی هلند پخش شد، اظهار داشت که ولیعهد "از هر نظر برای تصدی مقام سلطنت آمادگی دارد." به گزارش رسانه‌های خبری، ملکه بئاتریس در حالی از سلطنت کناره می‌گیرد که از محبوبیت قابل توجهی در میان مردم هلند برخوردار است.
 
هنگام برگزاری مراسم تفویض سلطنت، تصاویر تلویزیونی جمعیت انبوهی را در میدان مقابل کاخ سلطنتی نشان می‌داد که پرچم سلطنتی را در دست داشتند. بسیاری از خانه‌ها و فروشگاه‌ها با پارچه‌هایی به رنگ نارنجی - رنگ ویژه خانواده سلطنتی - تزئین شده‌اند.
 
از حدود دویست سال پیش، خاندان اورنج - ناسو بر هلند سلطنت کرده و کلمه "اورنج" در هلندی معنی رنگ نارنجی هم می‌دهد.
 
در مراسم تفویض سلطنت، مقامات هلندی و تعدادی از شخصیت های خارجی، از جمله ولیعهد اسپانیا، ولیعهد انگلیس و ولیعهد ژاپن حضور داشتند.
 
سنت بازنشستگی سلطنتی
 
کناره گیری از مقام سلطنت و بازنشستگی فرمانروایان هلند بدون سابقه نیست و ملکه بئاتریکس در سال ۱۹۸۰ و پس از کناره گیری مادرش، ملکه جولیانا، به سلطنت رسید.
 
ویلیام اول، اولین عضو خاندان اورنج - ناسو که به عنوان نخستین پادشاه در عصر جدید هلند بر تخت سلطنت نشست، بعدها با کناره گیری از این مقام، با یک زن کاتولیک بلژیکی ازدواج کرد.
 
ویلهلمینا، مادر بزرگ بئاتریکس نیز در سال ۱۹۴۸ با استعفا از سلطنت، بازنشسته شد و سلطنت را به ملکه جولیانا سپرد که او نیز در سال ۱۹۸۰، از سلطنت استعفا داد و این مقام را به بئاتریکس تفویض کرد.
 
ویللم الکساندر، پادشاه هلند، نخستین پادشاه مذکر این کشور طی بیش از یکصد و بیست سال گذشته است. او در سال ۲۰۰۲ با یک شهروند آرژانتینی ازدواج کرد که از این پس، با عنوان ملکه ماکسیما شناخته خواهد شد.
 
این ازدواج بدون جنجال نبود زیرا پدر ملکه ماکسیما بین سال های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۱ از اعضای غیرنظامی هیات دولت نظامیان حاکم بر آرژانتین بود و خانواده زندانیان سیاسی سابق مدتها در صدد پیگرد قانونی او بودند.
 
طبق قوانین هلند، در وراثت تاج و تخت سلطنت، اولویت با فرزندان پسر است اما در صورتی که پادشاه هنگام فوت پسری نداشته باشد، سلطنت به ترتیب ارشدیت، به اولاد دختر او می رسد. در حال حاضر، پادشاه و ملکه هلند سه فرزند دختر دارند.
 
بئاتریکس در سال ۱۹۶۶ با کلوس فن آمسبرگ، دیپلمات آلمانی ازدواج کرد. از آنجا که خاطره اشغال هلند توسط آلمان نازی و فرار ملکه جولیانا هنوز از ذهن بسیاری از مردم این کشور پاک نشده بود، در آن زمان برخی از مردم هلند این ازدواج را چندان مناسب نمی دانستند.
 
شوهر ملکه بئاتریس که عنوان پرنس کلوس را دریافت کرده بود در سال ۲۰۰۲ درگذشت و گفته می شود مرگ او ضربه سنگینی برای ملکه سابق بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *