جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آخرین اخبار از هواپیما گمشده مالزی

شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 352091
عملیات جستجو برای یافتن آثاری از هواپیمای ناپدید شده مالزی به منطقه جدیدی انتقال یافته است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، از ساعات اولیه روز گذشته (جمعه)، عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای مالزی با مشارکت ده‌ها فروند کشتی و هواپیمای اکتشافی در محلی در فاصله حدود ۱۱۰۰ کیلومتری شمال شرق منطقه‌ای متمرکز شد که پیش‌تر محل سقوط احتمالی هواپیما قلمداد شده بود.

علت انتقال منطقه عملیات جستجو اظهارنظر کارشناسان استرالیایی بوده که تاکید کردند بررسی‌های جدیدتر حاکی از آن است که احتمالا هواپیمای مالزی با سرعتی بیش از آنچه که قبلا تصور می‌رفت پرواز کرده و در نتیجه، سوخت آن هم زودتر تمام شده است.

رئیس اداره ایمنی دریایی استرالیا در همین رابطه گفت: نتیجه‌گیری جدید حاصل بررسی اطلاعات راداری نظامی است که دولت مالزی در اختیار کارشناسان قرار داده است. وی افزود که عملیات جستجو از محل سابق به محل جدید منتقل شده است.

دولت استرالیا اعلام کرد که در روز جمعه، ۹ فروند هواپیمای اکتشافی این کشور بر فراز منطقه جدید پرواز کرده‌اند و شش کشتی نیز برای کمک به عملیات تجسس عازم منطقه شده‌اند.

پیش از این عملیات جستجو در منطقه‌ای در جنوب اقیانوس هند جریان داشت که تصاویر ماهواره‌ای اجسام شناوری را بر سطح آب نشان داده بود و احتمال می‌رفت این اجسام، قطعات متعلق به هواپیمای مالزی باشند. برای نخستین بار در هفته گذشته نخست وزیر استرالیا از مشاهده ماهواره‌ای دو جسم شناور بر سطح آب در این منطقه خبر داد و در نتیجه، کشتی‌ها و هواپیماهای اکتشافی چند کشور برای یافتن و بررسی نزدیکتر این اجسام عازم منطقه شدند.

در روزهای بعد، منابع فرانسوی و تایلندی از وجود تصاویر ماهواره‌ای ده‌ها جسم شناور در همین منطقه خبر دادند و این انتظار را ایجاد کردند که احتمالا قطعاتی از هواپیما در این منطقه کشف خواهد شد. روز گذشته، ژاپن نیز از وجود تصاویر ماهواره‌ای حدود ده جسم شناور در جنوب اقیانوس هند خبر داد.

اعلام نظر کارشناسان در مورد سقوط احتمالی هواپیما در نقطه‌ای واقع در شمال شرق منطقه قبلی جستجو ظاهرا به معنی آن است که عملیات اکتشافی حدود یک هفته اخیر بی‌مورد بوده است. به گفته کارشناسان، با آگاهی از اینکه سرعت هواپیما بیش از حدی بوده که قبلا تصور می‌رفت، سقوط سریعتر آن محتمل است زیرا سرعت بیش از اندازه باعث کاهش کارآیی در مصرف سوخت هواپیماها می‌شود. به گفته رئیس اداره ایمنی دریایی استرالیا، منطقه جدید جستجو براساس بهترین تخمین ممکن در مورد محل سقوط هواپیما انتخاب شده است.

منطقه قبلی در فاصله حدود ۲۵۰۰ کیلومتری جنوب غرب بندر «پرث» از بنادر استرالیا، واقع شده بود و محل جدید حدود ۱۸۰۰ کیلومتری غرب این بندر قرار دارد. منطقه جدید جستجو حدود ۳۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که کمتر از وسعت منطقه قبلی است. عمق اقیانوس در این منطقه به ۴۰۰۰ متر هم می‌رسد.

هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی که با ۲۳۹ مسافر و سرنشین از کوالالامپور، پایتخت مالزی، عازم پکن، پایتخت چین بود در ساعات اول روز ۸ مارس ناپدید شد و هنوز اثری از آن یافت نشده است. اطلاعات بعدی نشان داد که هواپیما از مسیر خود منحرف شد و ظاهرا به طرف جنوب پرواز کرد.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، از آن زمان، سرنوشت هواپیما و دلیل انحراف آن از مسیر تعیین شده، موضوع گمانه‌زنی‌های مختلف بوده و اگرچه گمان می‌رود این هواپیما در اقیانوس سقوط کرده باشد، هنوز اثری از آن به دست نیامده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *