پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ضرورت تسلیح عراق توسط ایران

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 392899
کارشناسان عراقی با بیان اینکه بغداد به جای منتظر ماندن برای دریافت کمک تسلیحاتی آمریکا از ایران یا روسیه سلاح بگیرد، اعلام کردند که در این صورت سرعت عمل بغداد در مبارزه با داعش بیشتر شده و زیر بار شروط و بهانه‌های واهی آمریکا نمی‎‌رود.
به گزارش جهان؛ نمایندگان، کارشناسان سیاسی و مقامات امنیتی عراق در گفت‌وگو با فارس؛ تاکید کردند که مجهز شدن نیروهای عراقی به سلاح ایرانی به کمک آنها در مبارزه با داعش خواهد آمد چرا که منتظر ماندن برای رسیدن سلاح آمریکایی از یک سو موجب از دست رفتن فرصت‌ها و از سوی دیگر پذیرش شروطی می شود که آینده عراق را تهدید می‌کند.

حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران شنبه گذشته (یکم آذر ماه) در اظهاراتی با تائید حضور برخی از فرماندهان نظامی ایران در عراق برای «کار مستشاری» گفت: «ما آمادگی داریم در صورت درخواست دولت عراق و از طریق قانونی سلاح و دیگر تجهیزات را نیز به این کشور ارسال کنیم.»

حسن فیروزآبادی گفت: «از زمان حمله داعش به موصل مرجعیت عراق در برابر آن موضع گرفت و همین نظر مرجعیت باعث شد که مردم عراق برای ورود به ارتش، هجوم ببرند و با این وجود دیگر نیازی به کمک نظامی هیچ کشوری برای دفاع از خاک خود ندارند.»

وی در عین حال اضافه کرد: «اما به دلیل آنکه امنیت کشور ما و عراق یکی است و ما نمی‌توانستیم نسبت به ستمی که به آنها می‌رفت بی‌تفاوت باشیم.»

به گفته آقای فیروزآبادی، «افراد با تجربه و کاردان» و برخی فرماندهان نظامی «شجاع» ایران برای «کار مستشاری» در کنار فرماندهان عراقی حضور پیدا کرده و به آنها کمک می‌کنند.

در همین راستا «احلام الحسینی» یکی از نمایندگان ائتلاف ملی در پارلمان عراق به خبرنگار فارس گفت: ما نباید موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران داعش به خصوص در کردستان عراق را فراموش کنیم و کردها و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق هم قدردان کمک‌های ایران هستند و این موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراقی‌ها برای مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد.

الحسینی با اشاره به حق عراق در امضای توافقنامه تسلیحاتی با ایران یا هر کشور دیگری گفت: نهاد نظامی عراق با گرفتن سلاح از جمهوری اسلامی ایران موافق است، زیرا دولت بغداد، کابینه مشارکت ملی با حضور همه طرف‌هاست و عراقی‌ها می‌خواهند دیدگاه واحدی در قبال روابط خارجی کشورشان داشته باشند.

نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: نهاد امنیتی عراق از لحاظ آموزشی و تسلیحاتی نیاز به دریافت کمک دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران ارتش عراق را مسلح کند.

«خالد السراج» تحلیلگر سیاسی عراق هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: سیاست ایران در قبال عراق با شروط پیچیده‌ای همراه نیست؛ برخلاف آمریکا که بدون دلیل، به توافقات خود برای مسلح کردن ارتش عراق عمل نمی‌کند.

السراج افزود: ایران اولین کشوری بود که در جنگ علیه گروهک داعش، از عراق حمایت کرد و هنگام تجاوز داعش به خاک عراق با کنار گذاشتن برخی اختلاف‌هایش با کردها، بلافاصله به درخواست کمک عراق پاسخ داد و سلاح و مهمات به عراق فرستاد به خصوص که آن زمان کردستان عراق نیاز مبرمی به سلاح داشت و این در حالی است که برخی کشورها و در رأس آنها آمریکا در زمانی که ما نیاز فوری به کمک تسلیحاتی برای مبارزه با داعش داشتیم تعلل کرد.

تحلیلگر سیاسی عراق با اشاره به استفاده‌های نیروهای عراقی از مشورت‌های مستشاران نظامی ایران و دیگر حمایت‌های لجستیکی در مبارزه با داعش گفت: ایران از شرایط امنیتی کنونی در عراق برای تحمیل شروط خود بر دولت بغداد در برابر ارائه کمک‌ها، سوء استفاده نمی‌کند اما آمریکا بحران داعش را فرصت مناسبی برای اعمال خواسته‌های خود در عراق دید و از توافقنامه‌های پیشین خود که مسلح ساختن نیروهای عراقی و دفاع از عراق در صورت درخواست بغداد است، صرف نظر کرد.

السراج با اشاره به اینکه آمریکا برای کمک به بغداد بهانه‌های واهی درست کرده و شرط و شروط می‌گذارد، گفت: پیشرفت‌های داعش در عراق هم به خاطر همین مشکلات و تعلل آمریکا در کمک به دولت بغداد بود.

در همین حال «عبدالکریم الجبوری» کارشناس امنیتی عراق هم تاکید کرد: با توجه به مهم بودن عامل وقت در درگیری‌های ارتش و بسیج مردمی عراق با داعش تهیه سلاح از ایران یا روسیه ضرورت است.

الجبوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر آمادگی ایران و روسیه برای ارائه هر گونه کمک به عراق گفت: حضور داعش در عراق و پیشروی‌های آن اجازه نمی‌دهد که ما بخواهیم منتظر کمک تسلیحاتی آمریکا بمانیم.

وی افزود: آمریکا خوب می‌داند که نیاز عراق به سلاح فوری است اما می‌خواهد این نیاز را اهرم فشاری بر دولت بغداد برای پیش بردن برخی برنامه‌های خود همچون حمایت از اهل تسنن و مسلح ساختن عشایر و برخی قضایای خطرناک برای آینده کشور قرار بدهد و به نظر می‌رسد که دولت بغداد با توجه به اوضاع کنونی و ایجاد راه حل‌های سریع مجبور به قبول شروط آمریکا باشد.

کارشناس امنیتی عراق تاکید کرد: موافقت دولت بغداد با گرفتن سلاح از ایران موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود و این دو عامل در همه جنگ‌ها تاثیرگذار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *