پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

روایت جدید ظریف از مذاکرات وین

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۵۴
کد مطلب: 371702
وزیر امور خارجه گفت: در مذاکره و مباحث موجود، گروه ۱+۵ با ما بر سر اصل موضوع یعنی غنی سازی اختلاف ندارد و در واقع حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.
روایت جدید ظریف از مذاکرات وین
به گزارش جهان به نقل از ایرنا٬ محمد جواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبر افزود: ممکن است سه تا چهار کشور باشند که موضوعاتی را درباره غنی سازی اورانیوم در ایران مطرح کنند اما کنفرانس عدم اشاعه سلاح های هسته ای یکبار در سال ۱۹۹۰ و یکبار نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرده که ایران حق غنی سازی دارد.

وی یادآور شد: امروز دیگر این بحث وجود ندارد که ایران حق دارد غنی سازی انجام دهد یا نه . غنی سازی در ایران انجام خواهد شد و فشارها و تحریم ها بر اساس توافق ژنو بعد از توافق نهایی باید لغو شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: توافق ژنو دست ما را در این زمینه باز گذاشته است؛ در این توافق آمده که باید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تایید شود.

ˈ مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر نیز با درایت درباره ۱۹۰ هزار سو یا واحد غنی سازی مباحثی را مطرح فرمودند که این امر نشان از صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران دارد. ˈ

ظریف با بیان این که صنعتی بودن غنی سازی اورانیوم در ایران نشان از صلح آمیز بودن این فعالیت ها دارد؛ گفت: ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران که به ناحق مصادره شده بود، آزاد شد و این روند در مدت زمان چهار ماهه تمدید شده مذاکرات نیز ادامه خواهد داشت. وی اضافه کرد : آنان همچنین تعهد کردند که تحریم های جدیدی اعمال نکنند.

**بدخواهان

ظریف گفت : در طول چند سال گذشته بدخواهان می خواستند جمهوری اسلامی را از دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای باز دارند، تلاش کردند فعالیت های ایران در این زمینه را تهدید آمیز نشان دهند.

وی یادآور شد: پشتوانه عظیم مردم و حضور ملت در انتخابات یک فرصت ویژه بود و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند حماسه سیاسی مردم این فرصت را برای دولت به وجود آورد که در راستای تغییر فضا حرکت کند.

رییس دستگاه دیپلماسی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: سال گذشته غربی ها فعالیت هسته ای ایران را به عنوان یک تهدید می دیدند و فضاسازی عجیبی کرده بودند و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می کردند.

ظریف ادامه داد: آنها خواستار از بین رفتن رآکتور اراک بودند و حرف هایی می زدند که از نگاه مردم ما بی اساس بود.

وی اظهار کرد: با تلاش و تدبیری که صورت گرفت این روند با شروع مذاکرات و توافق ژنو در بدو مسوولیت دولت جدید متوقف شد و در یکسال اخیر هیچ تحریم جدیدی علیه ایران نبوده و حضور گسترده فعالان اقتصادی در کشور، نشان از ایجاد فضای جدید دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: از همه مهمتر غربی ها فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که گویا کار کردن با جمهوری اسلامی باید هزینه داشته باشد اما امروز این فضا فروریخته و شاهد حضور بنگاه های اقتصادی در کشورمان هستیم.

به گفته ظریف، درباره برنامه هسته ای ایران و اصل غنی سازی کسی صحبت نمی کند و تنها نتانیاهو و جنگ طلبان به این امر به عنوان نگرانی اشاره می کنند.

*خواسته نهایی لغو تحریم ها

وی گفت: امروز کشورها درباره مسائل مختلف دیگری صحبت می کنند و کسی درباره تعلیق غنی سازی و یا تعداد سانتیفیوژ سخنی به میان نمی آورد.

رییس دستگاه دیپلماسی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ادامه داد: خواسته ما از طرف مقابل، بر اساس منافع مردم لغو همه تحریم ها است.

ظریف با بیان این که این فضا در داخل و بیرون مذاکرات ایجاد شده است، توضیح داد: در زمان مذاکرات تمام روزنامه های تندروی غربی اعلام کردند که نباید توافق با ایران کنار گذاشته شود لذا این تغییر در فضای بیرونی که همراه با تغییر فضای درونی مذاکرات بود، یک واقعیت است.

*فرو ریختن ایران هراسی

وی با بیان این که مواضع جمهوری اسلامی همواره صحیح بوده و نظام ما هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبوده است، تاکید کرد: آخرین وضعیت ما این است که فضاسازی و هراس از جمهوری اسلامی فروریخته و ساختمان تحریم ها شکست خورده و برنامه هسته ای ایران به واقعیت بهتر معرفی شده است.

*ادامه غنی سازی در ایران

ظریف گفت: امروز بحث این نیست که غنی سازی در ایران باشد یا نه. غنی سازی در ایران انجام خواهد شد و در مقابل بر اساس تفاهم ژنو همه تحریم ها پس از توافق نهایی باید لغو شود.

وی توضیح داد: راجع به تعداد سانتریفیوژ ها البته بحث هایی هست. توافق ژنو در این باره دست ما را باز گذاشته است. بحث هایی که برخی کشورها مطرح می کنند ورود به یک بحث بی برنامه است زیرا تعداد سانتیفیوژ ربطی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد: مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام درباره ۱۹۰ هزار سو بیاناتی فرمودند که دلیل صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.

به گفته ظریف، تولید اورانیوم یو. اف ۶، سانتیروفیوژ های نطنز تا ظرفیت های ساز و کار تبدیل اورانیوم به سوخت همه با هدف تولید میزان مناسب سوخت برای یکسال بوشهر است.

وی ادامه داد: صنعتی بودن برنامه هسته ای ایران نشان از صلح آمیز بودن این فعالیت ها است. ما عضو ان پی تی هستیم و بر اساس فتوای رهبری، ما به دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم.

*مرحله اعتماد سازی

رییس دستگاه دیپلماسی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: اکنون وارد این مرحله شدیم که درباره اعتماد سازی صحبت می کنیم. برخی کشورهای غربی با استفاده از عامل زمان تلاش کردند کار را به روزهای پایانی بکشانند اما ما نشان دادیم روی حرف خود ایستاده ایم و از حقوق ملت کوتاه نمی آییم.

به گفته ظریف، این روند موجب شده حرف جدی در مذاکرات شروع شود. مصلحت جمهوری اسلامی به عنوان منادی استفاده صلح آمیز از انرژی این است که درباره اعتمادسازی، منطقی رفتار کند.

وی تصریح کرد: رآکتور اراک صرفا جنبه تحقیقاتی و توسعه ای دارد و بحث های خوبی در این باره مطرح شده است. زمینه خوبی برای گفت وگو فراهم شده و طرف مقابل مخصوصا بعد از ورود وزرا وارد گفت وگو شده اند.

رییس دستگاه دیپلماسی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ادامه داد: درست است که اختلاف اساسی شاید وجود داشته باشد و ما احساس می کنیم طرف مقابل در برابر فشار سیاسی داخلی در پذیرش حرف های منطقی مشکل دارد اما روش های پیشنهاد شده از سوی ما روند درستی را در این بخش ایجاد کرده است.

*رسیدن به توافق هدف ایران

ظریف اظهار کرد: توافق دو طرف دارد، برای این که به توافق برسید باید طرفین آمادگی داشته باشند. ایران با هدف رسیدن به توافق وارد مذاکره شد. کار طرف مقابل دشوار تر است زیرا شاهد حضور شش کشور هستیم.

وی با اشاره به جزییات مذاکره به ۱+۵ توضیخ داد: در جلسه آخر اعلام کردیم که موضع گیری را می توان از طریق ایمیل هم اعلام کرد و اگر به دنبال توافق هستید باید بحث کنیم.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، اتفاقا برنامه غنی سازی صنعتی مهمترین عامل صلح آمیز بودن آن است.

*زمان، عامل فشار در مذاکرات

ظریف با اشاره به تمدید مذاکرات توضیح داد: شاید برخی فکر می کردند با قرار دادن ایران در یک محصور زمانی این امکان وجود دارد که به ما فشار آید اما عامل زمان باید شاخصی برای توافق باشد از این رو ما از این عامل به عنوان فشار عبور کردیم و مذاکرات تا سوم آذر تمدید شد.

وی تاکید کرد: عامل زمان دقیقا در جای خوبی که بحث ها وارد موضوعات جدی تری شده بود تمدید شد. ما باید به سمت رسیدن به راه حل برویم و توافق ژنو نیز ما را موظف به این مهم می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار کرد: در مدت شش ماه نخست مذاکرات، ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران برابر با ماهیانه حدود ۷۰۰ هزار دلار آزاد شد.از طرفی این مهم تاکید شده که هیچ تحریمی نیز در این مدت اعمال نشود.

ظریف افزود: اخیرا دیدیم که نمایندگان سنا به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کردند که با تحریم ها موافقت شده اما وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که چنین موافقتی را انجام نداده است.

وی یادآور شد: برخی ملاحظاتی در این مدت وجود داشت به عنوان نمونه تحریم بیمه به دلیل زمان بر بودن انجام نمی شد که قبول کردند در زمان باقی مانده انجام دهند.

*عدم تبدیل اورانیوم به اکسید در دوره جدید

ظریف در ادامه گفت: در دور اول ظرفیتی اورنیوم ۲۰ درصدی داشتیم که رقیق کردیم و بخشی نیز تبدیل به اکسید شد اما این روند در دوره جدید ادامه پیدا نمی کند.

اورانیوم تبدیل به اکسید شده در برنامه ما به سوخت برای رآکتور هسته ای تهران اختصاص می یابد.

به گفته وی، برنامه داشتیم اورانیوم هایی که ناقص غنی سازی شده بود به مواد اولیه بازگردانیم تا به دستگاه های خود تزریق کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اتفاقاتی که در شش ماه اول رخ داده در چهار ماه جدید نیز ادامه می یابد. این اتفاقات برای این رخ داد که فضا آرام باشد تا بتوان به راه حل نهایی رسید.

*درک طرف مقابل برای توافق

ظریف با بیان اینکه طرف مقابل به این درک رسیده که راهی جز توافق با ایران در موضوع هسته ای وجود ندارد، توضیح داد: آنها می توانند تحریم های خود را اضافه کنند کما اینکه در چند سال اخیر این روند را ادامه دادند اما این امر تاثیر در برنامه های هسته ای ما ندارد.

وی ادامه داد: مردم ما به درک درستی از مقاومت در برابر تحریم ها رسیده اند البته ما امیدواریم آنها بدانند که از طریق فشار به جایی نمی رسند.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مقام معظم رهبری بالاترین امر دینی را در موضوع منع استفاده از سلاح هسته ای صادر کردند و هدف معظم له این است که نگرانی وجود نداشته باشد زیرا فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز و هدف دولت نیز همین است.

ظریف با بیان این که در چهار ماه پیش رو مذاکرات همانند قبل خوب و موثر پیش خواهد رفت ، افزود: ما دیدگاه ها و حرف های منطقی خود را زده ایم و فقط نیازمند یک اراده سیاسی هستیم.

*توافق ژنو مانع زیاده خواهی

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: غربی ها بعضی وقت ها زیاده خواهی کردند اما تفاهم ژنو مانع از این زیاده خواهی ها شده است.

وی در باره تفاهم ژنو ادامه داد: هر تفاهم نکات منفی و مثبت دارد اما این تفاهم نامه به گونه ای تنظیم شده که جلوی زیاده خواهی ها را می گیرد.

رییس دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ما بر اساس خیالپردازی مذاکره نمی کنیم، گفت: ما با استفاده از مبانی تفاهم نامه ژنو روی موضوعاتی کار کردیم که در صحنه تبلیغاتی انحصار طرف مقابل بود. یکی از این موضوعات نیاز علمی بود و ما کارهای علمی دراین باره انجام دادیم.

ظریف تاکید کرد: ایران پیشتر درباره گریز هسته ای و موضوع سلاح هسته ای سکوت می کرد زیرا به دنبال این نبوده اما ما در این زمینه ادبیات درست کردیم. در یک فضاسازی واقعی بین المللی در این باره بحث شد.

*جلسه غیرعلنی با نمایندگان

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی با نمایندگان مجلس تاکیدکرد: نمایندگان بیشتر گزارش بنده را شنیدند و ریاست مجلس نیز چارچوب سوالات را و نمایندگان سوالات خود را مطرح کردند.

ظریف ادامه داد: در باره موضوعات اصلی اختلاف، موضوعات اصلی مذاکرات وین و مسائلی از این دست به نمایندگان پاسخ دادیم.

*اختلاف بر سر میزان غنی سازی

رییس دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اختلاف ما امروز سر میزان غنی سازی است و ما تاکید کردیم که غنی سازی ما برنامه سمبلیک نیست؛ اتفاقا اگر این گونه بود غرب باید نگران می شد.

غنی سازی ما صنعتی است. درباره سایر موارد تفاوت دیدگاه اساسی وجود دارد اما با رسیدن به راه حل مشخص و نه موضع گیری می توان به حل این موضوعات کمک کرد.

*ساخت سانتریفیوژ در ایران

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: غربی ها و بقیه اعضای ۱+۵ باید به این درک برسند از طریق انتخاب مردم شرایط استثنایی برای رفع نگرانی ها ایجاد شده است و باید از این فرصت استفاده کنند.

ظریف تاکید کرد: واقعیت این است ایران دانش فنی هسته ای دارد؛ سانتریفیوژهای ایران وارداتی نیست بلکه در کشور به تولید می رسد از این رو غرب باید به یک سطح دیگر از اعتماد سازی با ایران برسد.

*ظریف و منتقدان

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دلواپسان مذاکرات هسته ای نیز گفت: این که جامعه ایرانی تک صدایی نیست امر مبارکی است و زمینه برای نقد وجود دارد؛ البته باید در نقد دو عامل انصاف و منافع ملی لحاظ شود. امیدوارم همه دوستان که با حسن نیت نقد می کنند این دو عامل را مورد نظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: هیچ کس در شانی نیست که از حقوق ملت صرف نظر کند اما نیازی نیست در مردم نگرانی ایجاد کنیم مردم نیاز به اعتماد و آرامش دارند.

ظریف تاکید کرد: دولت واقعیت را به مردم منتقل می کند از این رو ایجاد نگرانی ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: من از همه این دوستان تشکر می کنم اما اطمینان می دهم هر فعالیتی که انجام می دهیم در همه سطوح نظام گزارش می شود و ما را راهنمایی می کنند.

بزرگترین پشتوانه ما حمایت های مقام معظم رهبری است از این رو دوستان اجازه دهند که مذاکرات در فضایی آرام در جریان باشد و یقین بدانند که کسی از حقوق مردم کوتاه نمی آید.

*دلیل مذاکره بیشتر با آمریکایی ها

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دلیل مذاکره بیشتر با طرف آمریکایی توضیح داد: ما با طرف های اروپایی روزانه در تماس بودیم اما واقعیت این است که بیشتر تحریم ها را آمریکا انجام داده از این رو بیشترین اقدامات را آمریکایی ها انجام داده اند.

ظریف افزود: این به آن معنا نیست که ما بقیه اعضای ۱+۵ را فراموش کردیم. ما با ۵ کشور رابطه عادی داریم اما با آمریکا رابطه عادی نداریم.

وی با بیان این که مذاکره ایران و آمریکا صرفا هسته ای است، تاکید کرد: به دلیل اختلاف نظر ها و فاصله ها و میزان اقداماتی که آمریکایی باید انجام دهند، طبیعی است که مذاکرات بیشتر روی آن ها متمرکز باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کری وزیر امور خارجه آمریکا فهم بهتری نسبت به مواضع ایران و واقعیت کشورمان به دولت آمریکا منتقل کرد.

مقامات دولت آمریکا ۳۵ سال است که در ایران حضور نداشته اند از این رو شناخت آنها از ایران از طریق دروغ هایی است که گاه خودشان ساخته اند.

ظریف تاکید کرد: ما شناخت بهتری نسبت به آمریکا داریم زیرا در سازمان ملل حضور داشته و در آنجا نماینده داشتیم اما آمریکایی ها در ایران حضور ندارند.

وی اظهار کرد: خیلی نیاز است آمریکایی ها از طریق مذاکرات بدانند که مردم ایران چه چیزی می خواهند و بفهمند که واکنش مردم ایران در برابر تحریم منفی است و به تکریم پاسخ می دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تکرار در مذاکرات بد نیست،گفت: این امر زنگاری که در جامعه آمریکا نسبت به ایران ایجاد شده رفع می کند.

ظریف درباره سقف زمان مذاکرات گفت: سقف زمانی ما سوم آذر است اما برای نتیجه گرفتن باید زمان کوتاهی را طی کنیم. در وین شش، ما متن را نگارش کردیم و فقط باید توافقاتمان را آماده کرده و نهایی کنیم اما همین کار نیز زمان می برد.

وی ادامه داد: ضرب الاجل ما سوم آذر ماه است. ما راهکارهایی ارائه کردیم . ما حرف های منطقی و عقلانی بر اساس قانون و حقوق بین المللی زدیم لذا آنان می توانند راهکارهای ما را بررسی کنند.

مسوول دیپلماسی کشورمان یادآور شد: از ابتدا اعتقاد به مذاکره برای مذاکره نداشتیم؛ شاید برخی در طرف مقابل فکر می کردند که با ادامه مذاکره از عامل زمان برای امتیاز گیری استفاده کنند اما این امر درهم شکست. ما انعطاف روی راهکارها داریم اما از حقوقمان کوتاه نمی آییم.

ظریف ادامه داد: متاسفانه تصوراتی در غرب شکل گرفته که مبتنی بر چارچوب شرق شناسانه استعماری است و تلاش کردیم این امر را درهم شکنیم.

به گفته وی، ما انواع مذاکرات دو جانبه، کارشناسانه، تخصصی داشتیم.مجمع عمومی هم فرصت خوبی برای مذاکره است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: فعلا همه هیات ها در مرحله فکر کردن هستند و با توجه به واقعیت ها، طرف مقابل باید راه حل بدهد.

*راستی ازمایی آژانس

ظریف درباره همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی توضیح داد: آژانس دو کار در این شش ماه کرده است. نخست راستی آزمایی است که آخرین مورد آن گزارشی بوده که اعلام شد ایران به تعهدات خود برای تبدیل کردن اورانیوم به اکسید عمل کرده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اتهاماتی بود که علیه ایران مطرح کرده بودند.قبل توافق ژنو توافق کردیم بر اساس چارچوب مشخصی با آژانس کار کنیم و همه موارد توافق شده را حل و فصل کردیم. البته این اتهامات از نگاه ما بی مورد است اما ما به این اتهامات پاسخ دادیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در باره ابهامات مطرح شده نیز تاکید کرد:ابهامات بر اساس اطلاعات نادرستی است که به آژانس داده شده است. تصور می کنم با رسیدن به توافق، تصویر ما از آینده همکاری صلح آمیز هسته ای خواهد بود.

*اوایل سپتامبر دور بعدی مذاکرات

ظریف گفت: دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر است و این که در چه جایی برگزار خواهد شد بعدا مشخص می شود.

وی در پایان درباره جنایات در غزه گفت: این مقاومت از یک طرف نشان دهنده مقاومت مردم غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی است.

وی یادآور شد: همچنین این مهم نشان دهنده اهمال شورای امنیت و عدم رعایت حقوق مردم فلسطین است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: روز قدس یادگار امام راحل یکی از بهترین نمونه های حمایت از مقاومت و احقاق حقوق اولیه مردم فلسطین است

ظریف با بیان اینکه اعتبار شورای امنیت نباید بیش از این با اهمال در برابر رژیم صهیونیستی خدشه دار شود، گفت: امروزشاهد مجازات جمعی هستیم اینها نیاز به محکومیت بین المللی دارد و باید از مردم فلسطین حمایت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای بابا جهان پس چرا به ظریف حمله نمی کنی ؟؟؟
ممد
United Kingdom
مذاکرات باید آنقدر ادامه یابد که موضوع سلاح هسته ای لوس و بی معنی در ذهن جهانیان جا بیفتد
سرور
هوا خیلی خوبه.من خیلی خوشبختم.ما همه ناز و گل هستیم....:دی