جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
در برنامه ثريا مطرح شد

عرفهای رایج مدیریتی درصنعت خودرو نیست

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 411103
برنامه ثريا چهارشنبه اين هفته، سرانجام به موضوع پرحاشيه صنعت خودروسازي در ايران و آسيب شناسي نحوه حمايت از خودروسازي داخلي طي سه دهه گذشته پرداخت.
به گزارش جهان، طبق اعلام روابط عمومي برنامه ثريا، از مديران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازي کشور دعوت به عمل آمده که پاسخ مثبتي براي حضور دراین برنامه ندادند.

علی علیلو ، رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان و نماینده مجلس شورای اسلامی و علی حسن زاده کارشناس و پژوهشگر در صنعت خودرو میهمانان این هفته برنامه ثریا بودند.

علی علیلو ، رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان و نماینده مجلس شورای با اشاره به قدمت ۵۰ ساله صنعت خودرو در کشور اظهارداشت: با وجود کارشناسان متبحر و فناوری های داخلی انتظار می رود صنعت خودرو شایستگی های بالاتری را در داخل و خارج از کشور ارائه دهد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: عرف های رایج مدیریتی در صنعت خودرو کشور نیست و تا زمانی که این صنعت دولتی اداره شود پیشرفت چشمگیری در صنعت خودرو به وجود نمی آید بنابراین قادر به رقابت با صنعت خودرو در جهان نخواهیم بود.

ورود تصدی گرایانه دولت به صنعت خودرو

علی حسن زاده کارشناس و پژوهشگر با بیان اینکه صنعت خودرو بعد از صنعت نفت و بانکداری سومین صنعت سودآور در جهان است تصریح کرد: حرکت به سمت داشتن یک خودرو سازی پویا حقیقتی است که نباید از آن فرار کرد چرا که یک پنجم از ارزش افزوده ی صنعتی کشور در این صنعت تولید می شود.

وی با اشاره به پیچیدگی های موجود در صنعت خودرو بیان کرد: در این صنعت دولت نباید ورود تصدی گرایانه داشته باشد بلکه باید با نگاه سیاست گذارانه به این صنعت ورود پیدا کند.در همین راستا حرکت خودرو سازان نیز به سمت درون زایی و برند ملی است باید بعنوان یکی از اهداف دولت دنبال شود.

این کارشناس به مدل خودرو سازی در جهان اشاره کرد و گفت: برخی از کشورها تولید کننده عمده خودرو در جهان هستند مثل آلمان، آمریکا و ... در برخی از کشور به دلیل اشتغالزایی خودرو سازان جهانی در آن کشور سرمایه گذاری می کنند مثل برزیل، ترکیه و ... و کشورهایی هستند که با وجود خودروسازان داخلی سعی دارند به یک برند ملی برسند مثل ایران، چین و ...

صنعت خودرو ایران و مونتاژ

علیلو با بیان اینکه واردات خودروباید مقدمه ای باشد تا آن کشور خود به تولید واقعی برسد اظهار داشت: ۱۰ تا ۲۰ سال زمان نیاز است تا این اتفاق رخ دهد و صنعت خودرو در یک کشور به پیشرفت برسد اما در ایران ۴۰ تا ۵۰ سال است که در صنعت خودر پیشرفت نداشته ایم و خودرو سازی ایران تولید کننده واقعی نیست و تنها از خودرو های جهانی کپی می کند.

وی با اشاره به تمایل افراد به تولید یک برند ملی عنوان کرد: رسیدن به این امر نیازمند مدیریت و عملکرد صحیح مسئولان است و باید در صنعت خودرو کشور انقلابی رخ دهد تا ساختار سهام داری و مالی آن تغییر کند.

در ادامه علیلوبا بیان اینکه غربی ها به نوعی به دنبال بازی کردن با صنعت خودرو ایران هستند خاطرنشان کرد: آن اندازه که غرب به بازار ما نیاز دارد ما احتیاجی به فناوری آنها نداریم.

شیب ملایم به سمت تولید داخلی

حسن زاده با بیان اینکه پس از ۵۰ سال مونتاژ خودرو در ایران، در بعضی از بخش ها به پیشرفت خوبی رسیده ایم اظهار داشت: از سال ۸۰ با ساخت خودرو سمند یک شیب ملایم به سمت رسید به تولید خودروی ملی شکل گرفت که این روند تا امروز به همان شکل و بدون رشد قابل توجه باقی مانده است.

وی در این باره افزود: در سال ۸۸ تنها تولید سمند داشتیم که تا سال ۹۰ تغییرات دیگری رخ نداد و با همین روند در سال ۹۳ تنها تغییر، افزایش ۲ برابری واردات خودرو است که به دلیل قیمت بسیار بالای این خودروها عملا رقابتی با خودروهای داخلی شکل نمی گیرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه صنعت خودرو سال هاست که به روز نشده است گفت: یکی از شاخص های خودروسازان جهان این است که در فواصل کوتاه مدت سبد محصولات خود را به روز می کنند اما در ایران همچنان از سال ۶۹ تاکنون خودرو پژو به همان روند مونتاژ می شود.

وی در این باره تصریح کرد: زمانی که خودرو ساز نم یتواند دست از مونتاژ بردارد دولت باید قواعد و سیاست های جدیدی را اتخاذ کند.

حسن زاده در این زمینه به برخی از راهکارها برای حل مشکل مونتاژ خودرو اشاره کرد و گفت: دولت ضمن اصلاح تعرفه های غلط امروز و مشروط کردن کاهش مالیات خودروسازان به توسعه محصولات بومی، باید در افزایش توان طراحی خودروسازان داخلی نقش موثر داشته باشد و در متن قرارداد با خودروسازان خارجی خارجی عمق بالای داخلی سازی قطعات قید شود.

شیوه نادرست حضور خودروسازان خارجی، دردی از صنعت ما دوا نمی کند

در ادامه این برنامه علیلو با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی تمایلی به طراحی ندارند تصریح کرد: ادامه این روند سبب می شود که کشور از تولید داخلی در خودرو بازبماند به همین دلیل ذی نفعانی که در این صنعت هستند باید به این موضوع توجه کنند.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان به ورود خودروسازان خارجی بعد از توافق ژنو اشاره کرد و گفت: باید رویکردها در قراردادهای جدید بین کشورها عوض شود و طرفین بر تعهدات خود پایبد بمانند.

وی با بیان اینکه با ورود سرمایه گذاران خارجی مخالف نیستیم تصریح کرد: موضوع این است که حضور سرمایه گذاران خارجی باید سبب افزایش رقابت شود.

این نماینده مجلس در این باره افزود: دست هایی پشت پرده صنعت خودروکشور وجود دارد که دولت باید برای مقابله با آنها سیاست های مناسبی را اتخاذ کند چرا که هنوزتعرفه ها کم نشده که ما شاهد سودهای سرشار سرمایه گذاران هستیم.

علی لو با اشاره به نیاز خودرسازان داخلی به حمایت خاطرنشان کرد: ما هیچ حمایت خوبی از تولید کننده داخلی نداشته ایم به همین دلیل از نظرقیمت اقدامات تولید کنندگان مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی اخیرا به نقاط قوت قابل توجهی دست یافته اند عنوان کرد: مرکز تحقیقات ایران خودرو خوب و متفاوتی را در آینده ای نزدیک ارائه خواهد داد.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان با تاکید بر لزوم تحول و انقلاب در صنعت ودروسازی کشور تصریح کرد: پیگیر مسائل مالی در این صنعت هستیم و به زودی گزارش ها در این زمینه ارائه می شود ولی هنو اقدامی برای تحول اساسی در صنعت خودرو صورت نگرفت است.

حرکت بسمت طراحی پلتفرم و قوای محرکه، نیاز اساسی صنعت خودرو

حسن زاده در ادامه برنامه ثریا با اشاره به طراحی قوای محرکه در صنعت خودرو کشور خاطر نشان کرد: این طراحی موثر بوداما مربوط به ۱۰ سال گذشته است و باید در این زمینه به روز باشیم بر هیچ کس پوشیده نیست که کشور ما مشکل فناوری ندارد بلکه نیازمند حجم بالایی از سرمایه گذاری ها در این بخش هستیم که این عزم و اراده خودروسازان داخلی را می طلبد.

وی در ادامه افزود: دولت باید در حمایت های خود تجدید نظر کند و از خودروسازان حمایت های هدفمند و هوشمند داشته باشد.

علی علیلو در پایان برنامه این هفته ثریا با بیان اینکه مجلس قانون ارتقای کیفیت صنعت خودرو را ارائه داده است عنوان کرد: این قانون در شرایطی که مردم طالب کیفیت و قیمت مطلوب هستند اجرا نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش رسانه ملی در شفاف سازی مشکلات خودروسازان خاطر نشان کرد: رسانه ملی باید شفاف مسائل مربوط به خودرسازان را موشکافی کند چرا که این امری است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید داشته اند.

در نظرسنجي پيامکي اين هفته برنامه ثريا نيز پرسيده شده است: به نظر شما کدام روش به بهبود کيفيت و کاهش قيمت خودروهاي داخلي در آينده منجر خواهد شد؟ که از میان شرکت کنندگان ۹۹/۱۹
به گزینه یک یعنی ادامه مونتاژکاري خودروهاي با برند خارجي و گزینه ۲ نیز با مضمون تمرکز بر نوآوري و طراحي خودروهاي با برند داخلي ۱/۸۰ درصد رای شرکت کنندگان در نظرسنجی آخرین برنامه ثریا در سال ۹۳ را به خود اختصاص داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *