جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گودرزی: نهادی دلسوز ازدواج جوانان نیست

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 410203
وزیر ورزش و جوانان گفت: سازمان و وزارتخانه‌‌ها موظف هستند تا فعالیتی موثر داشته باشند که یکی از آن امور جوانان ازدواج است. ولی متأسفانه این نهادها هیچ گونه مسئولیت و دلسوزی انجام ندادند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمود گودرزی در جشنواره ملی ازدواج و خانواده با بیان اینکه مصلحان، خیرین، در زمینه تداوم خانواده گام های موثری برداشتند، اظهار داشت: باید واقعا دید موانع ازدواج کجاست و اشکالات آن چیست که امروز شرایط ازدواج قابل نقد است. البته شرایط ما در راستای کشورهای درحال توسعه، بد نیست.

وی با بیان اینکه گاهی در امر ازدواج در کشور ما سیاه نمایی و اغراق صورت می‌گیرد، ادامه داد: باید در این خصوص و مسئله با دقت و ظرافت بحث صورت پذیرد تا مبادا ما هم به این موضوع دامن بزنیم و شرایط را تشدید کنیم؛ سیر سریع شتاب در تکنولوژی تغییرات بسیاری را حاکم کرده که بخشی از این تغییرات برخانواده تأثیر می‌گذارد و نمی‌شود آن را کند کرد و جلوی آن را گرفت که البته نباید این اقدام صورت گیرد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه سرعت بالای تغییرات در تکنولوژی و علم، باعث تغییرات در خانواده شده است و شرایط قبلی در خانواده را دستخوش خود کرده است گفت: در ۵۰ سال گذشته اختلاف سلیقه‌ای فرزندان و والدین آنقدر عمیق و گسترده نبود که اکنون تفاوت نسلی بسیار چشم گیر است؛ در خصوص گفتمان خانواده نیز تغییراتی ایجاد شده به این شکل که طی بررسی‌ها مشخص شد فقط ۳۰ دقیقه بین اعضای خانواده گفتمان صورت می‌پذیرد که در گذشته بیش از این بود.

گودرزی با اشاره به اینکه انزوای در بین افراد یکی از تأثیرات افزایش تکنولوژی در جامعه است، که افراد خانواده از یکدیگر فاصله می‌گیرند و اگر به هم نزدیک باشند در تفکر نیز فاصله دارند؛ اختلاف نسل وجود دارد در واقع تفاوت در نوع نگاه‌ها در نهاد خانواده بسیار چشم گیر است.

وی بیان کرد: آنگونه که ما در خصوص ازدواج می‌اندیشیدم امروز جوانان ما اینگونه نمی‌اندیشند؛ تغییرات در سبک زندگی باعث شده است تفاوت نسلی بسیار مشهود باشد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: این تفاوت‌ها بیرونی و درونی است درونی از نظر نوع نگاه و بیرونی از نظر اینکه موضوع درونی را تحت تأثیر می‌گذارد مانند توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی و نوع ارتباطات.

گودرزی با بیان اینکه امروز شاهد جهانی شدن هستیم به این شکل که دهکده جهانی شدن وجود دارد که ما در مقابل تغییرات و شگردها هنوز نتوانستیم واکسنی پیدا کنیم و همواره در حوزه ماهواره انفعال داشته و آن را محکوم می‌کنیم که همین جا باید بگویم شاید این موضوع بهترین ابزار برای عنصر تعلیم و تربیت باشد و تأثیرات مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ماهواره مانند چاقویی است که می‌تواند در دست جانی و یا جراح باشد، گفت: ما واقعاً باید عوامل را شناسایی کنیم؛ باید اثرات افزایش تکنولوژی را درک کنیم و در جهت اصلاح جامعه گام برداریم. چرا که انتقال ناهنجاری‌ها از نسل قبلی به آرامی و کندی صورت می‌گیرد و سرعت بالا در تغییرات هنجارها را می‌بینیم؛ نقش رسانه‌ها و فضای مجازی با نوع شکل گیری و نگاه جوانان و تحولات سیاسی اجتماعی و فرهنگی باید صورت گیرد؛ در جهان کمتر کشوری را می‌بینیم که دستخوش تحولات باشد. به طور مثال در کشور ژاپن هر ۷۰۰ سال یکبار این کشور مورد تهاجم قرار می‌گیرد. در واقع به دلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی دستخوش تغییرات خاص نبوده و به همان شکل باقی می‌ماند ولی در کشور ما هر ۵۰ سال یکبار تهاجم صورت گرفته و اشغال می‌شویم که این امر بر نوع نگاه و اندیشه ما تأثیر می‌گذارد.

وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: ما یک مجموعه‌ای شکننده و آسیب پذیر هستیم که بر ما واجب می‌شود بیشتر بر جوانان توجه کنیم. تغییر در سبک زندگی باید صورت گیرد و شکاف نسل‌ها و اختلاف نسلی را باید مورد نقد و تحلیل قرار دهیم و برای درمان آن نسخه داشته باشیم که باید بگویم نسخه واحد جواب این مجموعه را نمی‌دهد.

گودرزی ادامه داد: باید ببینیم اکنون چه موانعی بر سر راه ازدواج وجود دارد که ما شاهد بی‌رغبتی به امر ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش نرخ طلاق و مشکلات اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه اشتغال اصلی‌ترین موانع ازدواج است، گفت: باید تحریم‌ها را از بین ببریم و از پاسداران عرصه دیپلماسی خارجی حمایت کنیم تا آنها بتوانند مانع اصلی را از پیش روی آن برداشته تا با قدرت نفس بکشیم و با جهان خارج در تمام مناسبت‌های جهانی وارد شویم که البته رفع این موانع نیاز به همت جدی دارد و خرد جمعی را می‌طلبد.

وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: هر کسی که در خصوص موضوع جوانان نظر می‌دهد ولی باید به صورت وحدت رویه این نظرات صورت پذیرد و هرکدام احساس مسئولیت داشته باشند.

گودرزی ادامه داد: سازمان و وزارتخانه‌‌ها موظف هستند تا فعالیتی موثر داشته باشند که یکی از آن امور جوانان ازدواج است. ولی متأسفانه این نهادها هیچ گونه مسئولیت و دلسوزی انجام ندادند و طی مسئولیت بنده به عنوان وزیر ورزش و جوانان هیچ دلسوزی از این سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ندیدم. در واقع اعتبار مادی ضعیف و از نظر اجرایی کم توان بودند.

وی ادامه داد: سایر دستگاه‌ها هیچگونه مسئولیت و دلسوزی انجام نداده و ما اگر روحیه و ضعف قوانین را به همین شکل ادامه دهیم احتمالا وضعیت بدتر خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: سوگیری همه رسانه‌ها به دور از دیدگاه سیاسی در امر ازدواج و خانواده با یک نگرش معقول و ارزشی می‌تواند کمک باشد با یک رویکرد کلان در تمامی شئون از شعر و ادبیات و اقتصاد و علم و فرهنگ می‌توان اقدامی موثر انجام داد.

گودرزی بیان کرد: نقش گروه‌ها مرجع مانند خیرین، اندیشمندان، دانشمندان، ورزشکاران، هنرمندان و قهرمانان با نگاه و رویکردی درست در امر ازدواج و جوانان بسیار مهم است و ما امیدواریم به دور از جنجال سیاسی و حزبی در این عرصه گام برداریم.

بعد از سخنرانی ورزش و جوانان آیت الله امینی و برخی سازمان‌ها از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد، وزارت بهداشت و دیگر سازمان ها که در امر ازدواج گام برداشته بودند، تقدیر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *