پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وزیر راه در کسوت وزیر علوم

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 400907
وزیر راه ‌و ‌شهرسازی گفت: در حال حاضر مسابقه مدرک گرایی در کشور، سلسله مراتب مهارت را تحت الشعاع قرار داده است.
وزیر راه در کسوت وزیر علوم
به گزارش جهان به نقل از مهر؛ عباس آخوندی در ملاقات با اعضای هیات رئیسه شورای مرکزی و هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، با بیان اینکه امیدوارم منشاء دوران جدیدی در صنعت ساختمان باشیم، اظهار داشت: به طورکلی با این موضوع موافقم که جایگاه کاردان‌های فنی در صنعت ساختمان باید تبیین شود.

وی افزود: اصلی ترین آموزش، ایجاد قدرت خلاقیت و کار است و گرنه آموزش علوم و فنون در نظام آموزشی فقط آموزش محفوظات به افراد است که مشکلی را حل نمی کند.

وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به اینکه قدرت خلاقیت و ارزش افزوده نکته مهمی است، تاکید کرد: بخش عمده ای از سلسله مراتب مهارت به کسانی مربوط است که قدرت اداره کارگاه و مهارت آن را دارند و اتفاقا می‌توانند مکمل دانش و مهارت مهندسی باشند.

آخوندی افزود: راه اندازی سیستم سلسله مراتب مهارت، بسیار ضروری است، چرا که در حوزه اجرایی با مشکلات جدی یافتن افراد متخصص مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باید به سیاست بازنگری آموزش مهارت مهندسی، مهارت کارگری و میانی توجه کنیم، اظهار داشت: تفکیک مفهوم صلاحیت و مفهوم کسب و کار مهندسی ضروری است و براساس ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی، انجام انواع فعالیت‌های مهندسی باید طبق قانون نظام صنفی ساختمان باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی باید فقط صادرکننده صلاحیت باشد نه تنظیم کننده فعالیت های صنفی مهندسی، تاکید کرد: در حوزه مهندسی بزرگترین مشکل، عدم توجه به حد و مرز صلاحیت‌های حرفه ای مهندسی و صلاحیت های کسب و کار مهندسی است.

آخوندی فعالیت صنفی را از فعالیت حرفه‌ای منفک دانست و آن را ریشه اصلی مشکلات موجود در ساخت‌و‌ساز قلمداد کرد و افزود: در حوزه مهندسی این تفکیک صورت نگرفته و رفع آن نیز کاربسیار سختی است و این ابهام در حرفه باقی مانده است که نیاز به اصلاح دارد.

وی اظهار داشت: اکنون انتظار و تصور این است که در نظام اجرایی ساختمان در کشور هر فردی که پروانه مهندسی دارد می تواند امور طراحی، اجرایی و نظارت را نیز انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنوف ساختمانی براساس ماده ۱۳ قانون نظام صنفی و ۲۹ قانون نظام مهندسی باید تعریف شوند و براساس آن فرد متخصص باید مسوولیت حسن اجرای کار را به عهده گرفته و مسولیت صحت اجرایی امور را بپذیرد، گفت: مشکل ما این است که این صنوف ساختمانی و افراد مسوول نه تعریف و نه الزامی شده اند، بنابراین از سازمان نظام کاردانی ساختمان برای این امر که تغییر کلی در نظام ساختمانی کشور است، کمک می خواهیم.

وزیر راه ‌و‌ شهرسازی افزود: اکنون بخش عمده فعالیت های ساختمانی توسط افرادی انجام می‌شود که مهندس، کاردان، معمار تجربی و حتی کارگر ماهر هم نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *