پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

سرنوشت پارما درانتظار سرخابی ها

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 410104
باشگاه پارما یکی از باشگاه‌های ایتالیایی بود که نامش در بین هفت خواهران (تیم‌های صنعتی و ثروتمند ایتالیا که همواره برای قهرمانی می‌جنگیدند) قرار داشت.
به گزارش جهان،روزنامه خبر ورزشی نوشت: باشگاه پارما یکی از باشگاه‌های ایتالیایی بود که نامش در بین هفت خواهران (تیم‌های صنعتی و ثروتمند ایتالیا که همواره برای قهرمانی می‌جنگیدند) قرار داشت.

زرد و آبي‌پوشان شهر پارما كه طرفداران پرشماري داشتند و اواخر دهه ۹۰ با جمعي از ستارگان بزرگ فوتبال دنيا به تمامي افتخارات ممكن در قاره سبز و سرزمين چكمه رسيدند، حالا با گذشت كمتر از دو دهه از آن روزهاي درخشان اين باشگاه بزرگ ايتاليا در آستانه ورشكستگي قرار گرفته تا جايي كه طلبكاران هفته گذشته كاسه صبرشان لبريز شد و با گرفتن حكم قضايي در ورزشگاه اينوتارديني را پلمب كردند تا جلوي بازي كردن اين تيم در سري A را بگيرند؛ اتفاقي كه ماهيت سري A را زير سؤال برد و جنجال بزرگي در اين كشور به راه انداخت.

باشگاه پارما به دليل بدهي ۱۴۵ ميليون پوندي (۷۷۰ ميليارد تومان) از چند ماه قبل توان مالي لازم براي پرداخت هزينه روزمره خود را هم نداشت تا جايي كه اتوبوس اين باشگاه پول براي پر كردن باك گازوئيل خود نداشت تا تيم را جابه‌جا كند. البته اين بدهي تنها براي يك يا دو فصل نيست بلكه مشكلات پارما از سال ۲۰۰۶ آغاز شد؛ همان برهه‌اي كه مالك قبلي باشگاه را در ازاي مبلغي در ۲۱ ميليون پوند به توماسو جيراردي مالك فعلي فروخت. در آن روزها بدهي ناخالص باشگاه رقمي در حدود ۱۲ ميليون پوند بود با اين تفاوت كه در آن برهه پارما يكي از پرستاره‌ترين تيم‌هاي سري A قلمداد مي‌شد و فروش اين ستاره‌ها مي‌توانست تراز مالي منفي باشگاه را مثبت كند اما با آن همه ستاره، پارما هر روز ضعيف‌تر از روز قبل شد چون سيستم مديريتي حاكم بر باشگاه اصلاً حرفه‌اي پيش نمي‌رفت و كسي نمي‌دانست جيراردي مالك باشگاه از چه راهي و چگونه هزينه‌ها را تأمين مي‌كند.

پارما در دهه ۹۰ با حمايت كارخانه لبنياتي parmallat به يكي از قدرت‌هاي بزرگ اروپا تبديل شد كه اتفاقاً قهرمان جام يوفا هم شد و علاوه بر آن سه بار هم سري A را بالاي سر برد و در جام‌حذفي ايتاليا هم بارها قهرمان شد. ستارگاني همچون بوفون، دينو باجو، خوان سباستين ورون، آريل اورتگا، فابيو كاناوارو، ليليان تورام، هرنان كرسپو، فاستينو آسپريلا و... از جمله نفرات تيم بودند كه زير نظر كارلو آنچلوتي تمام قهرماني‌ها را درو مي‌كردند اما با ورشكستگي شركت لبنياتي معروف ايتاليا تيره‌روزي‌هاي پارما آغاز شد تا در سال ۲۰۱۵ كار اين باشگاه به حراج شدن اموالش برسد. حتي چند روز قبل طلبكاران پارما تا حراج وسايل پزشكي مخصوص زمين تمرين هم پيش رفتند و اداره برق شهر هم با قطع برق ورزشگاه اينوتارديني باعث لغو بازي اين تيم برابر اودينزه در سري A شد. از آن مهمتر بازيكنان و مربيان تيم هم به خاطر هفت ماه حقوق نگرفتن در آستانه فسخ قرارداد قرار گرفتند؛ كاري كه پيش از اين آنتونيو كاسانو ستاره سرشناس پارما كرده بود.

اما اينكه چرا وضعيت پارما براي فوتبال ايران حائز اهميت است، برمي‌گردد به وضعيت مالي كه اين روزها بر تيم‌هاي باشگاهي حاضر در ليگ‌برتر سايه افكنده و هر لحظه مثل بمب ساعتي احتمال منفجر شدنش وجود دارد. همين چند هفته پيش بود كه رؤساي اداره ماليات خبر از بدهي ۶۰ تا ۷۰ ميليارد توماني باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس به اين اداره دادند و مدعي شدند در صورت تسويه نشدن اين بدهي، تمام اعضاي اين دو باشگاه ممنوع‌الخروج خواهند شد. علاوه بر اين بدهي در واگذاري دو باشگاه به بخش خصوصي هم وزارت ورزش علاوه بر رسانه‌اي كردن بدهي‌هاي دو باشگاه خبر از قيمت‌گذاري ۲۹۰ ميلياردي دادند؛ قيمتي كه همه خريداران را فراري داد. با اين وضعيت هر روز خبرهاي جديدي در ارتباط با شكايت طلبكاران داخلي و خارجي از اين دو باشگاه هم به گوش مي‌رسد چون در اين سال‌ها مديران دو باشگاه تا توانسته‌اند، بدهي انباشته براي سرخابي‌ها به جا گذاشته‌اند. اتفاقي مشابه ماجراي باشگاه پارما تا اين نگراني رقم بخورد كه عاقبت باشگاه ايتاليايي براي دو باشگاه بزرگ پايتخت ايران هم رقم بخورد و استقلال و پرسپوليس را تا آستانه ورشكستگي پيش ببرد. خصوصاً اينكه كنفدراسيون فوتبال آسيا هم اعلام كرده از سال ۲۰۱۶ تمام تيم‌هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا از نظر تراز مالي هم رصد خواهند شد و در صورت نداشتن استانداردهاي فيرپلي مالي اجازه ورود آنها به تورنمنت داده نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یادش بخیر سال 99 -2000 ، بازیکنانی چون بوفان ، تورام ( دفاع پرقدرت فرانسه ) کاناوارو ، امبوما ( فوروارد کامرون) آموروسو ،یان میکود ( هافبک فرانسه) و...