جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۶

حاشیه‌های سخنرانی روحانی

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 387101
همزمان با هشتمین همایش ملی نخبگان جوان، دکتر حسن روحانی با حضور در سالن اجلاس سران در جمع نخبگان و برخی دانشجویان شرکت کرد که با حاشیه های جالبی همراه بود.
حاشیه‌های سخنرانی روحانی
به گزارش جهان به نقل از نسیم، سالن اجلاس سران محل برگزاری هشتمین همایش سالانه نخبگان از امروز به مدت دو روز در میزبان نخبگان جوان کشور است، در همان اوایل ابتدایی صبح درب ورودی سالن مملو از حضور جوانان پرشور و سرزنده نخبه ایرانی بود تا جایی که جمعی از این نخبگان حتی جایگاهی که برای حضور خبرنگاران در نظر گرفته شده بود را پر کرده بودند که با رایزنی یکی از اعضای تیم اجرایی برگزاری همایش جایی برای خبرنگاران در نظر گرفته شد در این میان یکی از جوانانی که در سالن حضور داشت نسبت به این اقدام مسئول اجرایی واکنش نشان داد.

سالن اجلاس به گونه ای پرشده بود که جای خالی برای قاری قرآن وجود نداشت، وقتی مسئولین اجرایی یک جای خالی دیدند و پرسیدند آیا اقای منصوری می‌تواند اینجا بنشیند همکار دیگرش پاسخ داد خیر این محل نشستن خانم صادقی مجری همایش است و نشستن بر این صندلی خطرناک است.

نارنجی رنگ انتخاب شده از سوی نخبگان جوان به عنوان نماد هشتمین همایش سالانه آنها بود که حتی در بنر مراسم و نیز پوشش ظاهری مجری نیز به خوبی نمایان بود.

حسام الدین آشنا جزء اولین نفراتی بود که از هیئت دولت در جمع جوانان نخبه ایرانی حضور یافت و پس از وی الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، میرزاده، محمدعلی نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم و مقامات دیگر در سالن حضور یافتند.

رئیس جمهور ساعت هشت و سی و پنج دقیقه با همراهی حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن محل همایش حضور یافت و بلافاصله با حضور وی سرود ملی جمهوری اسلامی پخش و قاری قرآن به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

رئیس جمهور مثل همیشه با لبخندی توام با آرامش در صندلی که برای وی در نظر گرفته شده بود در کنار حسین فریدون و سورنا ستاری نشسته بود در همین حین با توجه به تکمیل ظرفیت سالن اصلی طبقه بالای سالن اجلاس سران نیز شاهد حضور سایر جوانان نخبه ایرانی بود تا جایی که تا زمان سخنرانی رئیس جمهور نیم بیشتری از این سالن نیز پر شد.

در ابتدای مراسم کلیپی پخش شد که در آن گزیده‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص نخبگان و نیز بخشی از سخنان رئیس جمهور در همایش گذشته قرار داده شده بود.

پس از پخش کلیپ و با اعلام مجری به خاطر ضیق وقت سورنا ستاری به عنوان اولین نفر در حضور رئیس جمهور سخنانی را ارائه کرد.

وی سیاست جدید دولت را توانمندسازی نخبگان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ما صاحب نفت و پول بوده نیازی به این نداشتیم که بخواهیم فکر کنیم اما در شرایط کنونی توجه به اقتصاد دانش‌بنیان از ضروریات و برنامه‌های مدنظر است.

ستاری یکی از دلایل اصلی همراهی‌اش با رئیس جمهور در سفر نیویورک را اینگونه عنوان کرد که با توجه به اینکه فضای اشتراک بین ایرانیان خارج و داخل فعال شده و دولت به دنبال ایجاد بسترهای ارتباطی در این زمینه است در نیویورک حاضر شدم.

وی تصریح کرد: ارتباط جدی باید با ایرانیان مقیم آمریکا داشته باشیم چرا که اینها الآن تأثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه آمریکا دارند بنابراین وجود چنین ارتباطی لازم است.

بعد از سخنرانی ستاری مجری با حضور در جایگاه اعلام کرد که کلیپ‌هایی در نظر گرفته شده بود اما با توجه به کمبود وقت فعلاً امکان پخش آنها وجود ندارد و بلافاصله از رئیس جمهور برای بیان سخنرانی‌اش دعوت کرد.

حسن روحانی سخنان خود را با امام حسین (ع) و شهدای کربلا آغاز کرد و به در پیش بودن ماه محرم و ایام عزای سالار شهیدان اشاره ای کرد.

وی سرزمین ایران را سرزمین نخبه‌پرور عنوان کرد و گفت: سرزمین ما استعداد لازم را برای پرواز در اختیار قرار داده است، هروقت بتوانیم به تاریخ خود ادای احترام کنیم پیروز صحنه هستیم که این سخنان رئیس جمهور با تشویق حضار همراه بود.

حسن روحانی در بخشی از سخنان امروز خود در جمع نخبگان جوان کشور این سئوال را مطرح کرد و گفت: اگر روزی فرا برسد نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد تبدیل به نیروی دلهره، ترس و اضطراب شود دیگر آن تلاش برای جامعه ما ارزشمند است؟ و اگر نتوانید حرف حقتان را بی دغدغه بزنید که به تعبیری اینگونه است که یک خورده‌اش گفته و باقی آن قورت داده شود آن جامعه نمی‌تواند ما را به سعادت برساند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه آیا باید رأس حاکم باشد یا رأی حاکم باشد عنوان کرد: «عده‌ای هستند که در رأس امورند و ممکن است نخبگان را هم در این مسیر قرار دهیم یعنی هم رئوس علمی و هم رئیس نخبگی کشور در این جمع باشند اما آیا در جامعه حکومت نخبگان و حکومت رئوس و از طرف دیگر حکومت عوام و توده» رئیس جمهور سخنانش را در این قسمت ناتمام گذاشت و افزود: ما یک چیز را قبول داریم و آن مردم سالاری است.

حجت الاسلام حسن روحانی در چند بخش از سخنان خود به سفر نیویورک و حاشیه‌های آن نیز اشاره کرد یکی از اشارات رئیس جمهور در مورد حضورش در جمع ایرانیان مقیم آمریکا بود که رئیس جمهور در این زمینه گفت: من در این جلسه هم گفتم که یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که هر ملتی به آمریکا آمده باری بر دوش ما گذاشته اما ایرانیان نه تنها باری بر دوش ما نگذاشته‌اند که باری را نیز برداشته‌اند.

رئیس جمهور در همینجا گفت: این ممکن است برای آمریکایی‌ها افتخار باشد البته از یک دیدگاه برای ما هم افتخار است که ایرانی هرکجا باشد سربلند، عزیز و مورد احترام آن جامعه است اما از یک طرف هم مایه تأسف است که این همه سرمایه را دیگران از دست ما بدون هزینه بگیرند.

رئیس جمهور همچنین در این اشارات خود به اینکه بسیاری از کارآفرینان ملتزم نیویورک ایرانی‌ها هستند نکته مهمی را گوشزد کرد و آن هم این بود که همه ایرانیانی که در خارج از کشور به سر می‌برند عاشق ایرانند و هیچ فرد ایرانی نیست که عاشق ایران نباشد که این سخنان رئیس جمهور مورد تأیید و تشویق شدید حضار قرار گرفت.

حسن روحانی پرداختن به بحث وزارت علوم و دغدغه دولت در دانشگاه‌ها را نیز در بحث دیگری از سخنان خود آورد و در این زمینه گفت: ما امروز اولویت‌های زیادی در بحث علم و دانشگاه‌ها داریم که البته خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ما دیگر در اختیار دیگران نبود که هر روز تغییر کند و می‌توانیم لااقل یک ثباتی را در این مورد داشته باشیم ولی متأسفانه در دانشگاه یک بار وزیر معرفی کردیم که گفتند رأی اعتماد نیاورد و ما گفتیم اهلاً و سهلا، فرد دیگری را به عنوان سرپرست معرفی کردیم که گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رأی نخواهد آورد و رأی نخواهیم داد و باز هم گفتیم اهلاً و سهلا، سومی را معرفی کردیم و او رأی اعتماد گرفت که در کمتر از یک سال یعنی حدود ۹ ماه به قضاوت رسیدند که او باید به کنار برود این سخنان رئیس جمهور نیز با تشویق و سوت همراه بود و رئیس جمهور بعد از تشویق حضار ادامه داد اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی دانا توسط سرپرست محترم جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهد شد و من امیدوارم که تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران برسد، زمانی که این سخنان از سوی رئیس جمهور مطرح شد محمدعلی نجفی که از ابتدای مراسم با استرس خاصی به سخنان رئیس جمهور گوش می‌داد همراه با سایر حضار به تشویق سخنان حسن روحانی پرداخت و خنده‌ای از سر رضایت بر لبانش نشست.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش در بحث مبارزه با فساد به خصوص مبارزه با فساد علمی تأکید کرد و گفت: این دولت آماده است تا با فساد آن هم بدترین نوعش برخورد کند و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه پرداخت کند البته اگر در دولت یازدهم هم فساد و مشکلی باشد با کمال صراحت و بی دغدغه باید با آن مقابله شود.

وی پس از اتمام سخنانش مورد تشویق شدید حضار قرار گرفت که برای پاسخ به ابراز علاقه نخبگان جوان دقایقی در جایگاه ایستاد و با تکان دادن دست‌هایش پاسخ ابراز علاقه حضار را داد و جمع را ترک کرد تا برای دیدار با نخست وزیر عراق به موقع برسد اما هیچ کدام از نخبگان جوان حاضر در این همایش همچون همایش دانشجویی دیگر مجالی را برای ایراد درد دلهایشان به رئیس جمهور پیدا نکردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
دانشجوها اگر تا فردا هم صبر میکردن وزیر پاشون علف سبز میشد ؛بازم نوبتشون نمیرسید.
تارینه
Germany
احتمالا به خاطرازدحام بیش از حد انتظار طرفداران حاضر در سالن بوده!!!!!!!!!!!!!!!!وگرنه اقای رو حانی انقدر فن بیانشان قویست که به تمام سولات فی البداهه پاسخ میدهند!!!!!
علی
نمی دانم در این مملکت رجال دیگری یجزئ فرجی دانا نیست اقایریس جمهور محترم زیاد هستند که قوی تر دانشمند تر از فرجی دانا هستند ولی سیاسی و وابسته به جریان های سیاسی کشور نیستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
روحاني اساساً از انتخاب شدن آنهم در دور اول نا اميد بود ولي انتخاب شد. آنهم در دور اول
حالا اينهمه براي انتخاب شدن در دور دوم رياست جمهوري احتيات مي كند، شايد اين خود باعث شود كه در همان دور اول از دور رقابت انتخاباتي حذف شود.
مي گويم دور اول چون هنوز مطمئن نيستم كه اصول گرايان به اين درك مشترك رسيده باشند كه واجب است طوري وحدت داشته باشند كه در همه عرصه هاي مهم و سرنوشت ساز در همان دور اول پيروز شوند!
m
United States
اگه دلت میسوخت برای دفاع از وزیر دانشمند به مجلس میرفتی
Iran, Islamic Republic of
از خودتان بپرسيد كه چرا اين آقاياني كه شما براي وزارت علوم معرفي كرديد، يا راي نياوردند يا ... .
خب وقتي هيئتي راه اندازي شود تا در دانشگاه ها مذهبي ها را و نيروزهاي ارزشي را كنار گذارند و به جاي آن فتنه گران 88 سر كار آيند، بايد هم منتظر بركناري توسط مجلس باشيد.
شما كه دو روز براي آقاي مهدوي كني مرحوم، عزاي عمومي اعلام مي كنيد ، بدانيد و مي دانيد كه ايشان از مخالفين فتنه گران بودند و شديدا در مقابل فتنه ايستادند. ها كاكاي گلم.