جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تست قند خون با بزاق دهان

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 377409
پژوهشگران با استفاده از سطوح دارای الگوی نانومقیاس و تداخل‌سنجی نانوپلاسمونیک موفق به ساخت ابزاری برای تعیین مقدار گلوکز خون شدند که بوسیله آن تنها با آزمایش بزاق دهان، مقدار گلوکز خون مشخص می‌شود و نیاز به نمونه‌گیری از خون نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، درمان دیابت یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه درمان است که میلیون‌ها نفر از انسان‌ها را در سراسر جهان درگیر خود کرده است. برای کنترل این بیماری باید مقدار گلوکز خون بیمار به صورت دائمی مورد آزمایش قرار گرفته و در یک حد مشخصی ثابت نگه‌ داشته شود. در روش‌های فعلی، باید از بیمار آزمایش خون گرفته شده تا مقدار گلوکز خون بیمار مشخص شود.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه براون، با استفاده از رنگ‌های حساس به گلوکز و همچنین با بکارگیری تداخل سنج نانوپلاسمونیک موفق به ارائه روشی برای آزمودن گلوکز خون بیمار شدند. در این روش نیاز به گرفتن آزمایش خون نیست و تنها با استفاده از بزاق دهان بیمار می‌توان گلوکز خون را با دقت بالا اندازه گیری کرد.

این محققان در مقاله‌ای نشان دادند که چگونه می‌توان از ترکیب آنزیم‌ها برای تولید مولکول‌های فلورسانس قرمز استفاده کرد. این رنگ به راحتی در محیط بزاق دهان قابل شناسایی است. با استفاده از یک سطح حاوی نقره و اکسید آلومینیوم که دارای الگوهای نانومقیاس است، می‌توان آزمایش سنجش گلوکز را در مقادیر بسیار کم از بزاق انجام داد. تداخل سنج پلاسمونیک می‌تواند تشخیص برهمکنش میان نور و ترکیب مورد آزمایش را تسهیل کند. در این روش با اندازه‌گیری مقدار نور جذب شده در یک طول موج خاص، می‌توان مقدار گلوکز خون را شناسایی کرد.

روش ارائه شده توسط این گروه تحقیقاتی، یک روش غیرمخرب بوده که از حساسیت بالایی برخوردار است. رابطه‌ی مستقیمی میان غلظت گلوکز در خون و بزاق دهان وجود دارد. بنابراین با اندازه گیری یکی از آن‌ها می‌توان دیگری را بدست آورد. مقدار نمونه بزاق برای این آزمایش بسیار کم و در حد یک چهارم یک قطره آب است.

این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان A plasmonic cuvette dye chemistry coupled to plasmonic interferometry for glucose sensing در نشریه‌ی Nanophotonics منتشر کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *