جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۶

۱۰۰ تحریم‌ جدید ظرف ۱۰ ماه گذشته!/ نقض آشکار توافق ژنو

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 392808
«محاسبه تعداد تحریم‌هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی یا شرکت‌های طرف معامله با ایران اعمال شده، از تداوم استفاده قدرت‌های بزرگ از فشار تحریم اقتصادی بر ایران خبر می‌دهد.»
۱۰۰ تحریم‌ جدید ظرف ۱۰ ماه گذشته!/ نقض آشکار توافق ژنو
به گزارش جهان، طی یک سال گذشته و پس از توافق ژنو بیش از ۱۰۰ تحریم جدید علیه ایران اعمال شده است.

در توافق ژنو درباره توقف تحریم‌ها احکام ذیل ذکر شده بود: «هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»، «هیچ تحریم جدیدی از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»، «دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئيس‌جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد». با این حال، عملکرد آمریکا و متحدانش طی یک سال سپری شده از توافق ژنو، نشان می‌دهد برخلاف ادعاهایی که پس از توافق ژنو در داخل کشور به عنوان یک امتیاز بزرگ و تاریخی مطرح می‌شد، ماشین تحریم علیه ایران متوقف نشد.

مشرق می‌نویسد: براساس بررسی‌های انجام شده طی حدود یک سال پس از توافق ژنو نزدیک به ۱۰۰ مورد تحریم جدید از سوی آمریکا و اروپا علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد با ادعای ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده است.

فهرست تحریم‌های اعمال شده به شرح زیر است:

- ۸ آذر ۹۲، تحریم اتحادیه اروپا علیه ۱۷ شرکت ایرانی
- ۲۱ آذر ۹۲، تحریم ۴ شرکت خارجی و ۵ نهاد ایرانی از سوی آمریکا
- ۴ بهمن ۹۲، وضع جریمه ۱۵۲ میلیون دلاری به بانک کلیراستریم آلمان از سوی آمریکا
- ۸ بهمن ۹۲، جریمه بانک روسی «بانک ماسکوا» از سوی آمریکا
- ۱۷ بهمن ۹۲، تحریم ۱۸ شرکت و ۱۴ فرد ایرانی از سوی آمریکا
- ۱۷ بهمن ۹۲، تحریم یک شهروند تبعه ترکیه از سوی آمریکا
-۱۷ بهمن ۹۲، تحریم چند تن از اعضای سپاه پاسداران از سوی آمریکا
- ۹ اردیبهشت ۹۳، تحریم ۸ شرکت چینی و ۲ شرکت در دبی از سوی آمریکا
- ۱۹ تیر۹۳، درخواست جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری از کومرتس بانک، دومین بانک بزرگ آلمان از سوی آمریکا
- ۲۲ تیر ۹۳، جریمه ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس از سوی آمریکا
- ۷ شهریور ۱۳۹۳، تحریم بیش از ۲۵ فرد و شرکت ایرانی و غیرایرانی از سوی آمریکا
-۱۶ مهر ۹۳، اصرار اتحادیه اروپا بر تداوم تحریم شرکت ملی نفتکش ایران
- ۲۹ مهر ۹۳، ممنوعیت سرمایه‌گذاری در نفت و انرژي در ایران از سوی کنگره ایالتی پنسیلوانیای آمریکا
- ۱۵ آبان ۹۳، منع پرداخت هزینه استفاده از خدمات پروازی و عبور از مسیر هوایی ایران توسط شرکت‌های هوایی غیر آمریکایی از طریق موسسات مالی آمریکایی
- ۱۷ آبان ۹۳، تحریم سه موسسه بانکی، آموزشی و یک سرمایه‌دار ایرانی از سوی اتحادیه اروپا
- ۲۳ آبان ۹۳، تحریم مجدد دانشگاه شریف و شرکت سورینت از سوی انگلستان

لازم به یادآوری است رهبر معظم انقلاب در دیدار ۲۲ مرداد امسال خود با مسئولان وزارت امورخارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور طی سخنانی فرمودند: «در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند... آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است...»
منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسين
خدا رهبري را براي اين مملكت نگه داره كه با وجود ايشون دلهاي مردم حتي مخالفين گرمه باوركنيد من تا اين لحظه اين قدر به وجود ايشون دلگرم نبودم واقعا كشورهاي غربي فقط به دنبال پاره كردن اين مملكتهستند
مهناز
خداوند کسانی را که در زمین دشمن بازی میکنند رو لعنت کند
Norway
حماقت بزرگی است اگر به امریکایی جماعت اعتماد کنید . امکان ندارد زیربار بروید و فکر کنید درست خواهد شد . قبول شرایط پیشنهادی اینها انطور که در مطبوعات خوانده ام یعنی فاتحه ایران را بخوانید و خدا نیامرزد هر کسی را که کوچکترین قدمی بسمت پذیرش شرایط فعلی بردارد . ظلم بزرگی خواهد بود به هفتاد و اندی میلیون ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اولا 85 تحریم ثانیا کاش این هم بگویید که 193 تحریم کنار گذاشته شد. ...
100 مورد تحریم بعد از توافق ژنو یعنی امریکا قابل اعتماد نیست و لغو دائمی تحریمها باید مطالبه اصلی تیم مذاکره کننده باشد و تعلیق تحریمها قابل قبول نخواهد بود.
United States
توافق شده بود که هیچ تحریم جدیدی بر فعالیت های هسته ای وضع نمی شود! شرکتها و افراد فوق که فعالیت هسته ای نمی کردند پس تحریم آنها نقض توافق نیست. تنظیم متون حقوقی نیازمند تخصص و درایت بالایی است که بهتر است تیم مذاکره کننده از یک متخصص بین المللی جهت تنظیم متون بهره ببرد تا امکان بهره برداری و تفسیرهای متفاوت نداشته باشد.