پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

شناسایی ۲۳۰هزار مودی فاقد پرونده مالیاتی

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 442505
رئیس سازمان امور مالیاتی درآمد مالیات امسال در بودجه را ۷۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد و گفت: افزایش آن از محل شناسایی مودیان جدید مطرح بود که اکنون به گفته مسئولان ۲۳۰ هزار مودی فاقد پرونده شناسایی شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از مشکلات مالیات ستانی در کشور نبود اطلاعات دقیق،‌ جامع و متمرکز از فعالیت‌های اقتصادی در کشور است که در مجموع به افزایش فاصله مالیات ابزاری از سوی مودیان با درآمد و مالیات واقعی است.

 در گذشته با وجود درآمدهای سرشار نفتی احساس نیاز واقعی و جدی به درآمد پایدار مالیاتی مرسوم در کشورهای پیشرفته نبود و به همین علت مشکلات عدیده‌ پایه‌ای بر نظام مالیاتی حاکم بود.

اکنون طی سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول نظام مالیاتی، اصلاحات ساختاری و اساسی بر پایه تمرکز روی دیتا و اطلاعات طراحی شده و نیاز به زمان برای تکمیل آن وجود دارد.

به وضوح می‌توان تفاوت داشتن اطلاعات از کارمندان و حقوق بگیران را با صنوف مختلف مقایسه کرد و گروه اول به دلیل دسترسی به جزئیات حقوق و درآمد به راحتی و شفاف مالیات را قبل از دریافت حقوق پرداخت می‌کنند، اما گروه دوم با ضعف مشهود در نداشتن اطلاعات شفاف حتی کمتر از یک کارمند مالیات می‌دهند.

علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی در این راستا عنوان می‌کند، میانگین مالیات سالانه طلافروشان ۷۰۰ هزار تومان است و کارمندان ۳۳ درصد بیشتر از اصناف مالیات دادند.

۳ سال فرصت برای پایان دادن به مالیات علی الراس

یکی از شیو‌های اخذ مالیات هنگامی که اسناد و دفاتر مودیان مورد تایید نیست اجرای شیوه علی الراس بوده که اصلاحیه قانون جدید فرصت ۳ ساله برای پایان دادن به این موضوع تعیین کرده است.

رئیس سازمان مالیاتی در این باره بیان می‌کند: در مراکزی که طرح جامع مالیاتی پیاده شده دیگر مالیات علی‌الرأس اجرا نخواهد شد و بر مبنای اطلاعات است. البته قانون ۳ سال اجاره برای این موضوع قائل شده است. اکنون نیز استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه به صورت آزمایشی طرح جامع را اجرا می‌کنند. این موضوع ۳بخش دارد که شامل اطلاعات مؤدیان، اطلاعات دیگر دستگاه‌ها و امکانات سازمان است و در طرح جامع مالیاتی، مالیات ۱۰۰ درصد بر مبنای اطلاعات بیرونی اخذ می‌شود.

به گزارش فارس در کشورهای پیشرفته ۹۵ درصد رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی سیستمی است، این موضوع بسترسازی از جهت داشتن اطلاعات بیرونی دیگر دستگاه‌های دارد و زمانی که بتوانیم داده‌ها را تکمیل کرد؛ بررسی پرونده به صورت دستی نخواهد بود که عاملی برای کاهش فساد خواهد بود.

به طور کلی افراد مختلف می‌توانند دنبال پنهان کردن درآمد باشند و قوانین و سیستم‌های اجرایی باید به سمت بستن این راه‌ها بروند، جای خاصی برای فرار مالیات وجود ندارد و هر جایی یکسری اطلاعات می‌توان موجود باشد که گلوگاه‌های فرار مالیاتی است.

دسته بندی انواع اطلاعات شناسایی شده که در بخش‌های مختلف املاک، اسناد، سهام، ماشین و هر نوع دارایی دیگر را شامل می‌شود.

۲۳۰ هزار مودی جدید شناسایی شدند

طبق قانون قرار بود افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۴ از محل شناسایی‌های جدید باشد. در این باره علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی به فارس می‌گوید: امسال تا تیر ماه بالای ۲۳۰ هزار مشاغل فاقد پرونده شناسایی شدند که در بخش‌های اصناف و پزشکان و بخش‌های دیگر بوده و تاکنون پرونده‌ای نداشتند و بر مبنای منطقه‌ای و حوزه مالیاتی پرونده‌ها توزیع شده است.

کارشناسان اقتصادی بیان می‌کنند، کشور فرانسه برای تایید اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان خود ۱۴۰۰ شاخص دارد و در برخی کشورهای اروپایی حدود ۴۰ تا ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی‌شان از طریق مالیات است که این رقم در کشور ما حدود ۷ درصد است.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند نظام مالیاتی کشور ۴۰ سال از نظام های مشابه دنیا عقب است.

به گزارش فارس به گفته مسئولان تا پایان مرداد ماه سال جاری بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است.