پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱۱
رسیدگی بانک مرکزی پیش از انحلال؛

مردم نگران سپرده‌گذاری در بانک‌های دارای مجوز نباشند

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 396101
طیب نیا گفت: یکی از سوالاتی که با آن مواجه هستیم این است که در کشوری که راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک نیاز به مجوز دارد، چگونه امکان فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز با شعبات متعدد در کشور وجود دارد(؟!)
مردم نگران سپرده‌گذاری در بانک‌های دارای مجوز نباشند
به گزارش جهان؛ سودهای ۲۷ ، ۲۸ درصدی برخی موسسات و بانک‌های غیرمجاز هر کسی را ترغیب به سپرده‌گذاری در آن‌ها می‌کند به گونه‌ای که کمتر کسی به مجوز اینگونه بانک‌ها و موسسات از سوی بانک مرکزی توجه می‌کند؛ زیرا اغلب سپرده‌گذاران به دنبال موسسه یا بانکی هستند که سود‌ بالاتر و در نتیجه بازپرداخت بیشتری به آن‌ها پرداخت می‌کند.

این در حالی است که کمتر مسئول اقتصادی است که علاوه بر شکایت از نحوه اداره و فعالیت این موسسات، هشدارهای لازم در خصوص عدم سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات فاقد مجوز را ندهد و بانک مرکزی هم به دفعات سعی در آگاه سازی سپرده‌گذاران و هشدار در این خصوص داشته اما ظاهراً کسی گوش شنوا برای شنیدن این هشدارها را ندارد.

اما طی هفته‌ اخیر، انتشار خبر انحلال یکی از بانک‌ها موجب نگرانی برخی سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات مختلف شد.

در همین راستا "ولی الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی گفت: سپرده‌گذاران نگران نباشند، زیرا بانک مرکزی دقت لازم را در تصمیم‌گیری‌های خود دارد، اما اگر بانک یا موسسه‌ای عادت به تخلف و تخطی از قوانین داشته باشد تا مرز انحلال آن پیش خواهیم رفت.

اما به گفته "علی طیب نیا" وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ یکی از سوالاتی که با آن مواجه هستیم این است که در کشوری که راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک نیاز به مجوز دارد چگونه امکان فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز با شعبات متعدد در کشور وجود دارد(؟!)

اما عملکرد و برخورد بانک مرکزی و اظهارات مسئولان این بانک همگی نشان‌دهنده این امر است که وظیفه و حوزه فعالیت این بانک فقط در حد هشدار و اطلاع رسانی است و وظیفه برخورد بر عهده‌ قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

علاوه بر این، "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت: بانک مرکزی در جهت صیانت منابع و سرمایه مردم الزاماتی را تکلیف می‌کند که هر نهاد فعال در این سیستم از بانک مرکزی مجوز بگیرد اما متأسفانه در گذشته هسته‌هایی شکل گرفتند که بانک مرکزی هیچگونه نظارتی بر آنها نداشته است مثل شرکت‌های تعاونی که با هدف دیگری تأسیس شده‌اند اما اکنون فعالیت‌های خود را خارج از مقررات بانک مرکزی انجام می‌دهند.

وی افزود: در همین راستا بانک مرکزی در قدم اول ۱۴ گروه را شناسایی کرد که هر کدام یک هسته اصلی و تعدادی شعب و موسسه داخل خود دارند اما همه آنها موظف شدند که مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند و بسیاری از آنها اجازه سپرده‌گذاری و امکان دریافت سپرده جدید را ندارند و تا زمانی که خود را با مقررات بانک مرکزی تطبیق دهند، در این جهت از همکاری دستگاه‌های نیروی انتظامی و مراجع قضایی برای رسیدگی به وضعیت آنها برخوردار هستیم اما اگر قرار بر عدم رعایت قانون از سوی هر یک از این مؤسسات و بانک‌ها باشد تا مرحله پایانی و انحلال آنها پیش خواهیم رفت.

همچنین "ابوذر ندیمی" نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص انحلال بانک‌هایی که از بانک مرکزی مجوز دارند، گفت: اگر بانک مرکزی به بانک یا موسسه‌ای مجوز دهد به معنای این است که بر آن نظارت دارد و هیچگاه امکان ورشکستگی به آن نمی‌دهد، اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که موجب ورشکستگی بانک یا موسسه شود بانک مرکزی طبق ذخایری که از بانک‌ها نزد خود دارد، موظف است رد دیون به سپرده‌گذاران بدهد.

اما با تمام این اظهارات، باز هم اینگونه موسسات و بانک‌های فاقد مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هستند افرادی که فقط با توجه به بالا بودن نرخ سود این موسسات و بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و علاوه بر این باعث ایجاد بی‌اعتمادی برخی سپرده‌گذاران به بانک‌های دارای مجوز می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بازم خبر از این بانک های مایه دار؟؟؟
سپیده
خداوند رباخواران را با قارون و معاویه محشورکند
Iran, Islamic Republic of
واقعا مسخره هست یه دونه بقالی میخوای بزنی از هزار جاباید استعلام بگیری اونوقت یه بانک میزنی کاری به کارت ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
به خدا پدر مارو این بانک ها درآوردن
پول می زاریم می گن باید بمونه می مونه می گن طول می کشه موقع ضامن آوردن هم که باید هفت خوان رو بگذرونیم
مهران
Iran, Islamic Republic of
تور و به خدا یکی به داد ما مردم برسه یه اشتباهی کردیم یه سپرده 6 ماه باز کردیم همچینین استرسی برامون ایجاد کردن انگار کارخونه 10 هزار هکتاری زدیم
ببینید بانکهابه کدام نهادها وابسته اند
خیلی سخته بانک مرکزی هر ماه لیست بانکها و موسسات بدون مجوز رو به خبرگزاریهای مختلف بده و اونا هم اعلان عمومی کنند؟؟؟؟!!!!!!
اطلاع رسانی کاری نداره مگر اینکه مسائل پشت پرده ای وجد داشته باشه و افرادی خاص ذینفع باشند...
با اين بانك هاي لعنتي همه مردم ربا ده و ربا خور شدن.
بعد ميگن چرا فساد اخلاقي زياده، بدحجابي زياده ....
ملئت بطونكم من الحرام
اين همه استاد و دانشجو و فارغ التحصيل اقتصاد داريم. يكي نيومده فكر كنه يه سيستم جايگزين طراحي كنه
اسممون هم گذاشتيم شيعه
اکبرشاه
این سئوال رو خود آقای وزیر باید پاسخ دهند!نه مردم!
نظا م الله مهرانی طا لقانی از کرج
بانک سامان مبلغ 55/000تومان از پول بنده را بلوکه کرده ونمی دهد لطفآ پیگیری کنید
اهالی طالقان
بانک کشاورزی طالقان را دریابید...