چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
گزارشی از متن و حاشیه جلسه امروز خانه ملت

پول توجیبی نمایندگان به دولتمردان تصویب شد

توکلی: بودجه چنددوازدهم تنبیهی برای دولتی است که بودجه را به‌موقع نمی‌دهد
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 276500
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) خود تنخواه ۴۱هزار میلیارد تومانی سه‌ماهه برای دولت را به تصویب رساندند.
پول توجیبی نمایندگان به دولتمردان تصویب شد

به گزارش جهان فارس نوشت: جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای این جلسه 198 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس، کرسی 90 نماینده مجلس خالی است.

ادامه رسیدگی به لایحه سه دوازدهم بودجه 1392 از جمله دستور کارهای نشست علنی امروز خانه ملتی‌ها بود.

*مجلس با پیشنهاد دودوازدهم بودجه ۹۲ مخالفت کرد

در جریان بررسی لایحه چنددوازدهم بودجه 92 دولت، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان پیشنهاد بودجه دو‌دوازدهم را به جای سه‌دوازدهم مطرح کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان، این پیشنهاد را به رای نمایندگان گذاشت که با 31 رای موافق، 146 رای مخالف و 14رای ممتنع تصویب نشد.

بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دو دوازدهم برخی نمایندگان مخالفت کردند تا طبق نظر دولت و اکثریت نمایندگان مجلس، بودجه سه‌دوازدهم مورد بررسی قرار بگیرد.

* «دو» 146 نماینده مجلس به پیشنهاد بودجه دودوازدهم

به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس با طرح پیشنهاد بودجه دو دوازدهم به جای بودجه سه‌دوازدهم گفت: بر اساس ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس ما می‌توانیم پیشنهادهای خود را درباره بودجه چنددوازدهم مطرح کنیم. لذا پیشنهاد بنده این است با توجه به تاخیر دولت در ارائه بودجه، بودجه دودوازدهم را تصویب کنیم.

وی افزود: بحث ما این است وقتی بودجه دودوازدهم تصویب شود می‌توانیم آخر اردیبهشت ماه بر اساس عملکرد دولت مجددا تصمیم‌گیری کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه دودوازدهم باید مطابق با بودجه سال 91 عمل کنیم، تصریح کرد: با تصویب بودجه دو دوازدهم می‌توانیم مانع عدول دولت از قانون شویم چرا که دولت در بودجه 91 با عدول از قانون بودجه طرح‌های عمرانی را با مشکل مواجه کرد.

بعد از اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با پیشنهاد وی مخالفت کرد و گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال جاری فرصتی برای بررسی بودجه نداریم، عملا رسیدگی به لایحه بودجه و تصویب آن به بعد از اردیبهشت ماه موکول می شود.

وی با بیان اینکه بودجه دودوازدهم نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند تصریح کرد: اگر بودجه دو دوازدهم تصویب شود ما مجبور خواهیم شد در پایان اردیبهشت ماه برای بودجه دولت تصمیم جدیدی بگیریم چرا که تا آن زمان لایحه بودجه تصویب نخواهد شد.

وی با انتقاد از عدم ارائه گزارش از شاخص‌های تحقق برنامه پنجم توسط دولت به مجلس افزود: بهترین پیشنهاد برای بررسی حل مشکل بودجه تصویب بودجه سه‌دوازدهم است.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در موافقت با پیشنهاد جایگزینی بودجه دودوازدهم به جای سه‌دوازدهم گفت: نمایندگان محترم باید توجه داشته باشند که بحث ما در این پیشنهاد تعیین بودجه دو دوازدهم به جای سه‌دوازدهم است و اعداد و ارقامی که نمایندگان از آن سخن می‌گویند قابل اصلاح است.

وی افزود: در بودجه دو دوازدهم تنها ما برای دو ماه دولت بودجه تعیین خواهیم کرد و در صورتیکه بودجه تا پایان اردیبهشت تصویب نشود مجبور خواهیم شد بر اساس عملکرد دولت تصمیم جدیدی بگیریم.

وی در تاکید بر اینکه در بودجه دو دوازدهم تغییر مبنایی و رقمی نسبت به بودجه سه‌دوازدهم انجام نمی‌شود از نمایندگان مجلس خواست با پیشنهاد دو دوازدهم موافقت کند.

بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در مخالفت با پیشنهاد جایگزینی بودجه دو دوازدهم به جای بودجه سه‌دوازدهم گفت: آنچه مد نظر دولت است بودجه سه‌دوازدهم است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که بعد از انجام شدن مراحل بودجه و تایید شورای نگهبان ما چند هفته برای برنامه‌ریزی و ابلاغ بودجه نیاز به زمان داریم لذا بر همین اساس بر بودجه سه‌دوازدهم تاکید داریم.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگان برای تسریع در تصویب بودجه تلاش کنند از نمایندگان مجلس خواست لایحه بودجه سه‌دوازدهم دولت را مد نظر قرار دهند.

علی لاریجانی بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان و دولت درباره پیشنهاد دودوازدهم گفت: این پیشنهاد را به رای نمایندگان گذاشت که با 31 رای موافق، 146 رای مخالف و 14 رای ممتنع تصویب نشد.

*لاریجانی: آئین‌نامه مجلس در مورد تصویب لایحه چند دوازدهم باید دقیق‌تر شود

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ماده 188 آئین‌نامه، ماده بدیعی‌ است که سابقه‌ای در قانونگذاری کشور نداشته است و برای اولین بار ما به این ماده عمل می‌کنیم.

وی افزود: اگر سنگ‌بنای بدی گذاشته شود بدعتی برای دوره‌های بعد به وجود خواهد آمد؛ ما در قانون آئین نامه داخلی مجلس برای آنکه یک قانون بودجه داریم که برآیندش تعریف شده است. یعنی کمیسیون تلفیق پیشنهاد‌های مختلف را بررسی و بعد هم لایحه به صحن علنی می‌آید.

نادران ادامه داد: همچنین پیشنهادهایی در مورد متمم و اصلاحیه وجود دارد که آن هم مسیرش تعریف شده است یعنی اگر قرار است بودجه سقفش تعیین شود یا اصلاحیه یا متمم داشته باشد مشخص است؛ آنچه در ماده 188 وجود دارد نه مربوط به بودجه است نه متمم و نه اصلاحیه و صرفا مسیر بودجه مصوب سال گذشته است که برای یک دوره محدود تمدید می‌شود که این دوره محدود از یک ماه تا 3 ماه است و اضافه بر این هیچ حکم دیگری اجرایی نیست.

نماینده تهران گفت: اگر پیشنهاد لایحه دولت و پیشنهاد اعضای کمیسیون بودجه پذیرفته شود به این مفهوم است که ما به جای بودجه سه دوازدهم که تمدید بودجه مصوب است یک بودجه برای سه ماهه اول سال می‌نویسیم که در آن در مورد حقوق و مزایا، بودجه عمرانی، بودجه اختصاصی و نقل و انتقال حقوق‌ها و سقف بودجه باید تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: اینکه یارانه‌ها را چه بکنیم اینجا جای بحثش نیست و ما فقط می‌خواهیم به دولت اجازه دهیم که اضطرارا برای چند ماه بودجه مصوب سال قبل را برای مدت محدودی تمدید کند.

نادران اظهار داشت: استدعای من این است که پیشنهادهایی که به لحاظ محتوایی مغایر با بحث چند دوازدهم است مطرح نشود.

به گزارش فارس علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران گفت: البته اگر در آئین‌نامه دقیق‌تر نوشته می‌شد این ابهامات به وجود نمی‌آمد که باید در اصلاح بعدی دقیق‌تر شود.

وی افزود: در آئین‌نامه آمده است که مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه رسیدگی می‌کند؛ این موضوع بدان معناست که ظرف زمانی کم بوده و همان روال گذشته باید ادامه یابد؛ چون دقیقا نوشته مجلس باید بر اساس مصوبه سال قبلی عمل کند.

رئیس مجلس اظهار داشت: هر کدام از پیشنهادات مطرح شده اگر تغییر محتوایی ایجاد کند تا مبنا را به هم بزند ما نباید اجازه دهیم اما اگر مبنا را به هم نزند و مسائلی را اضافه کند که محتوا را روشن‌تر بگوید اشکال آئین‌نامه‌ای ندارد لذا قابل طرح است.

* موافقت مجلس با بررسی سه دوازدهمی لایحه بودجه 92

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) رسیدگی به لایحه بودجه سه دوازدهم 92 را ادامه دادند.

در این جلسه در ابتدا پیشنهاد دو دوازدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت که وکلای ملت با این پیشنهاد مخالفت کردند و سپس علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر لایحه سه دوازدهم را به رای وکلای ملت گذاشت که خانه ملتی‌ها با 204 رای موافق و 17 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 247 نماینده حاضر در جلسه، با این پیشنهاد موافقت کردند.

بر این اساس مبنای لایحه تنخواهی که قرار است مجلس مصوب کند، سه دوازدهم خواهد بود یعنی اعتباراتی که مجلس به دولت می‌دهد برای دریافت و پرداخت در سه ماهه اول سال 1392 خواهد بود.

*مخالفت مجلس با پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیاردی به دولت

وکلای ملت در جلسه امروز پارلمانی و در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سه دوازدهم، پیشنهاد جمعی از نمایندگان که حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن را مطرح کرد، مبنی بر ارائه تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی به دولت برای سه ماهه نخست سال 92 را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن مخالفت کردند.

نمایندگان با 110 رای موافق، 81 رای مخالف و 26 رای ممتنع از 240 نماینده حاضر در جلسه، پیشنهاد مذکور را به تصویب نرساندند.

در ماده واحده این پیشنهاد آمده بود: به دولت اجازه داده می‌شود در چارچوب قانون برنامه پنجم مصوب 89 و قانون بودجه 91 و اصلاحیه‌های بعدی آن که در سه ماهه سال 92 نافذ است، در سه ماهه اول سال 92 درآمدها و سایر منابع عمومی و اختصاصی را وصول و به خزانه واریز کند و اعتبارات هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اختصاصی از آن محل را در چارچوب احکام و جداول قانون بودجه 91 و اصلاحیه‌های بعدی آن و موارد زیر تا مبلغ 41 هزار میلیارد تومان دریافت و پرداخت کند.

در این جلسه هادی قوامی نماینده اسفراین در مخالفت با این پیشنهاد و حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در موافقت با پیشنهاد مذکور در صحن علنی سخنرانی کردند.

* توکلی: پیشنهاد سه دوازدهم مصباحی‌مقدم قابل طرح نیست

همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران طی تذکری با استناد به ماده 188 آیین نامه داخلی مجلس پیشنهاد حجت الاسلام مصباحی مقدم را رد کرد و گفت: وقتی جزئیات بعد از کلیات لایحه بودجه مطرح می‌شود ابتدا باید پیشنهادهای نمایندگان مطرح شود.

وی با بیان اینکه بودجه سالانه طبق قانون اساسی با بودجه‌های چند دوازدهم یکی باشد افزود: بودجه چند دوازدهم زمانی مسبوق است که مطابق با قانون باشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد سه دوازدهم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قابل طرح نیست، افزود: با توجه به اینکه بودجه برای سه ماه است پیشنهاد مطرح شده درباره بودجه سه دوازدهم با ماده 188آیین نامه و قانون اساسی مغایرت دارد و به اقتصاد کلان لطمه می‌زند.

*قوامی:پیشنهاد ارائه تنخواه ۴۱ هزار میلیاردی متمم و اصلاحیه بودجه ۹۱ است

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در جلسه امروز خانه ملت در سخنانی در مخالفت با پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیاردی به دولت برای هزینه‌کرد در سه ماهه نخست سال 92، اظهار داشت:‌لوایح بودجه چند دوازدهم معلول ناتوانی دولت‌ها در ارائه بودجه سالانه است.

وی افزود: وقتی بودجه چند دوازدهم ارائه می‌شود، به این دلیل است که مجلس و دولت فرصت بررسی بودجه سال جدید را ندارند. اما نکته‌ای که در پیشنهاد ارائه شده وجود دارد این است که در این پیشنهاد 9 مورد و تبصره به ماده واحده اضافه شده و این موضوع یعنی بودجه نویسی جدید.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: این اقدام یعنی نگارش یک بودجه کوچک برای سال 92، در این پیشنهاد برای نحوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت و مستمری‌بگیران وهمچنین نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نیز اختصاص اعتبارات برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای، احکامی نوشته شده است، سؤال این است که مگر ما در بررسی بودجه سال جدید چه می‌کنیم؟ ما همین کارها را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در ماده 188 آئین‌نامه داخلی تصریح شده که چند دوازدهم بودجه یعنی مطابق با مقررات بودجه سال قبل از آن یعنی ما نمی‌‌توانیم احکامی را به بودجه 91 اضافه کنیم، مذاکرات ما در سال 91 ثبت شده و به قانون تبدیل شده است و ما نمی‌توانیم بودجه را اضافه یا کم کنیم.

قوامی با بیان اینکه پیشنهاد همکاران هم متمم بودجه 91 است و هم اصلاحیه بودجه 91، بودجه 91 رقمی معادل 161 هزار میلیارد تومان بود که سه دوازدهم آن قاعدتا کمتر از 41 هزار میلیارد تومان می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه گفت: پیشنهاد ارائه شده چند دوازدهم نیست بلکه ترکیبی از متمم و اصلاحیه بودجه 91 است.

* موسوی‌نژاد:چارچوب پیشنهاد ارائه تنخواه ۴۱ هزار میلیاردی بر مبنای قانون بودجه ۹۱ است

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در مجلس در سخنانی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در موافقت با پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی به دولت برای دریافت و پرداخت در سه ماهه نخست سال 92، اظهار داشت: چارچوب لایحه سه دوازدهم بودجه 91 است و اجرای بودجه 92 در سه ماهه اول سال آینده منطبق بر سه ماهه اول سال 91 خواهد بود.

وی افزود: چارچوبی درست شده است که تمام ردیف‌ها را بر اساس سه دوازدهم اجرایی کند یعنی الزام شده که در سه ماهه اول 92 به عنوان مثال محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سه ماهه اول 91، برای سه ماهه اول 92 نیز اجرایی شود نه اینکه برای اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها تصمیم جدیدی اخذ شود.

موسوی‌نژاد ادامه داد: رقم پیشنهادی دولت برای تنخواه 45 هزار میلیارد تومان بود که البته بالاتر و بیشتر از این رقم در بودجه 91 تصویب شده است و ما در این نهاد به دولت تاکید کرده‌ایم که همان سیاست اتمام پروژه‌ها را ادامه دهد.

*مرادی: اختیار بودجه‌نویسی با دولت است

بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در جلسه صبح امروز مجلس در سخنانی به عنوان نماینده دولت در زمینه پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی به دولت، ضمن مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: آنچه پیشنهاد شده یک بودجه نویسی است در حالی که اختیار بودجه‌نویسی با دولت است و در پیشنهاد ارائه شده چند حکم جدید مطرح شده در حالی که نیاز به حکم جدید نداریم.

وی افزود:‌ در پیشنهاد ارائه شده،‌افزایش 22 درصدی حقوق بگیران در نظر گرفته شده در حالی که طبق قانون برنامه پنجم، میزان این افزایش بر عهده دولت است لذا اختیار دولت را هم در این پیشنهاد لغو کرده‌اند، به همین دلیل دولت با این پیشنهاد مخالف است.

* پول توجیبی سه‌ماهه ۴۱هزار میلیارد تومانی مجلس به دولت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه تنخواه سه ماهه برای دولت در سال 92 را مصوب کردند.

براساس ماده واحده مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود که در سه ماهه اول سال 92 مطابق احکام و جداول قانون بودجه سال 91 کل کشور و اصلاحات بعدی آن بر مبنای سه دوازدهم ارقام مصوب ان با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل کنند. مصوبه مذکور با 142 رای موافق، 55 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب بهارستان نشینان رسید.

به گزارش فارس، براساس اظهارات مرادی نماینده دولت منابع عمومی قانون بودجه سال 91، 144 هزار میلیارد+20 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی است که سرجمع آن 164هزار میلیارد تومان می‌شود. براین اساس تنخواه سه ماهه مجلس به دولت 41 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

*قوامی:بودجه چند دوازدهم باید بر مبنای آخرین قانون بودجه مصوب باشد

همچنین هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در جلسه امروز خانه ملت در تذکری با استناد به ماده 188 آئین‌نامه داخلی و در جریان بررسی پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی به دولت، گفت: چند دوازدهم قانون بودجه باید بر مبنای آخرین قانون بودجه مصوب باشد.

وی افزود: این پیشنهاد مطرح شده، بودجه چند دوازدهم نیست بلکه اصلاحیه بودجه 91 است، اگر قرار است بودجه جدیدی بنویسیم باید سایر پیشنهادات هم مطرح شود چرا که این پیشنهاد ارائه شده یک اصلاحیه بودجه است و چند دوازدهم نیست و اگر اجازه ندهید پیشنهادات دیگر مطرح شود، حق سایر نمایندگان ضایع می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر قوامی گفت: تذکر شما وارد نیست.

* فرهنگی: افزایش حقوق کارمندان باید در بودجه سه‌دوازدهم لحاظ شود

به گزارش فارس، محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه طی سخنرانی درمخالفت با پیشنهاد مطرح شده برای بودجه سه دوازدهمی دولت که براساس آن بودجه سال 91 دولت سه ماه تمدید می‌شد، اظهار داشت: ما موضوعات مهمی در ابتدای سال 92 داریم که دراین پیشنهاد مغفول مانده است.

وی افزود: با این حکم هیچ تغییری در حقوق و مزایای کارمندان اتفاق نمی‌افتد و با تورمی که وجود دارد این موضوع باعث فشار بین افراد می‌شود.

فرهنگی ادامه داد ما در سال آتی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را پیش رو داریم که ناظرش مجلس است و در این پیشنهاد هیچ حکمی برای مجلس و دولت و شورای نگهبان در مورد انتخابات وجود ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر این پیشنهاد رای بیاورد موارد متعدد و مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد مغفول می‌ماند.

فرهنگی اظهار داشت: به نظر من لایحه دولت از این پیشنهاد بهتر است چرا که در ان برخی تکالیف مهم سال آینده تعیین تکلیف شده است.

*هر نوع پرداخت مازاد بر بودجه سه‌دوازدهم برای دولت در سال ۹۲ ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز خود یک بند الحاقی را برای بودجه سه دوازدهمی مجلس بررسی و تصویب کردند. براساس این بند هر نوع پرداخت مازاد بر سه دوازدهم، ردیف‌ها و مبالغ متناظر با مجوزها و احکام قانون بودجه سال 91 و اصلاحیه‌های بعدی ان از هر محل، اعم از ایجاد بدهی و تعهد پرداخت بعد از سه ماهه اول سال 1392 و یا دریافت علی الحساب، تنخواه و نیز استقراض (در هر شکل آن) در سه ماهه اول سال 1392 ممنوع است و تخطی از این حکم، تصرف در اموال عمومی دولت محسوب می‌گردد.

بهارستان نشینان با 137 رای موافق، 41 رای مخالف و 22 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.

* عبداللهی:مجلس در تصویب بودجه سه‌دوازدهم به هیچ وجه نمی‌تواند وارد قانون‌نویسی جدید شود

بر اساس این گزارش، رضا عبدالهی نماینده مردم ماهنشان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان و در جریان بررسی پیشنهاد ارائه تنخواه 41 هزار میلیاردی به دولت برای سه ماهه نخست سال 92، در تذکری با استناد به مواد 17 و 188 آئین‌نامه داخلی، اظهار داشت: اعضای هیئت رئیسه طبق ماده 18 آئین‌نامه سوگند یاد کرده‌اند که اصل بیطرفی و رعایت اجرای مواد آئین‌نامه را داشته باشند.

وی افزود: بحث درباره ماده 188 آئین‌نامه داخلی کاملا روشن است، دولت نتوانست لایحه بودجه 92 را به موقع تقدیم مجلس کند و اگر فرصت رسیدگی به بودجه وجود نداشته باشد،‌مجلس می‌تواند لایحه بودجه چند دوازدهم بررسی کند.

وی افزود: طبق قانون بودجه چند دوازدهم نیز باید بر مبنای قانون بودجه سال قبل اجرایی شود، بنده سال‌ها رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بودم و باید بگویم ما به هیچ وجه نمی‌توانیم وارد قانون نویسی جدید شویم و تغییراتی در بودجه سال قبل ایجاد کنیم چرا که این اقدام می‌شود اصلاحیه بودجه سال قبل.

عبدالهی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم در اعداد و ارقام بودجه سال قبل دست ببریم و آن را تغییر دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از در نظر گرفتن افزایش 22 درصدی حقوق و مزایا در پیشنهاد ارائه شده، گفت: با توجه به نبود منابع و اعتبارات لازم، چگونه می‌توانیم 22 درصد حقوق کارکنان و مستمری‌ بگیران را افزایش دهیم؟! این اقدام صریحا مغایر قانون برنامه پنجم توسعه است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن این تذکر، گفت: آقای عبدالهی! اگر چیزی مطابق میل‌تان نبود، نمی‌توانیم هیئت رئیسه را متهم کنیم که سوگند یاد کرده است.

وی گفت: پیشنهاد ارائه شده اشکالی ندارد اما اگر پیشنهادی خارج از مبنا باشد، ما آن را قبول نمی‌کنیم ولی این پیشنهاد خارج از مبنا نیست.

* احمد توکلی:بودجه چنددوازدهم تنبیهی برای دولتی است که بودجه را به‌موقع نمی‌دهد

همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهادش برای بودجه سه دوازدهمی به دولت در سال 92 در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بودجه چند دوازدهم برای تمدید قانون بودجه و تنبیهی برای دولت است که بودجه را به هر دلیلی به موقع نداده است.

وی با بیان اینکه بودجه چند دوازدهم آثار اقتصاد کلان دارد گفت: بودجه یک دوازدهم بهتر از دو دوازدهم، و دو دوازدهم بهتر از سه دوازدهم است و سه دوازدهم هم سقف بودجه موقت است.

توکلی گفت: پیشنهادما این است که یک چهارم بودجه سال 91 با تمام احکام و جداول و ردیف‌ها و اصلاحیه‌های بعدی برای دولت قابل اجرا است و در مورد هدفمندی هم ما مصوبه اصلاحیه داریم که دولت حق افزایش یارانه نقدی را در سه ماهه اول سال ندارد. وی گفت: با این پیشنهاد ما دولت را صریحا مجاز می‌کنیم که در حد اعداد و ردیف‌های بودجه 91 عمل کند تا قانون به دولت ابلاغ شود.

*مجلس افزایش یارانه نقدی و سود سهام عدالت را تا خرداد ممنوع کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سه دوازدهم سال  92، یک پیشنهاد الحاقی را بررسی و تصویب کردند.

براساس این گزارش طبق این بند الحاقی نمایندگان مجلس مصوب کردند «در سه ماهه اول سال 1392 پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت مازاد بر سه دوازدهم سال 91 ممنوع است و تخطی از این حکم تصرف در اموال عمومی دولت محسوب می‌گردد».

به گزارش فارس نمایندگان مجلس با 133 رای موافق، 27 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع، بند مذکور را به لایحه سه دوازدهم بودجه 92 الحاق کردند تا افزایش یارانه‌ها و سود سهام عدالت تا خرداد سال آینده افزایش نیابد.

*عثمانی:نباید اجازه دهیم از هدفمندی برای شعارهای بهاری استفاده شود

بر اساس این گزارش، محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان طی پیشنهادی خواستار الحاق یک بند از لایحه بودجه سه دوازدهم شد.

وی درباره پیشنهاد خود که به ممنوعیت افزایش پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت مازاد بر سه دوازدهم سال 91 دلالت دارد، گفت: در انتخابات گذشته بحث‌هایی پیش آمد که جریان فتنه از آن سوء استفاده کرد و لذا ما این پیشنهاد را مطرح کردیم تا سوءاستفاده‌های مختلف از انتخابات برطرف شود.

عثمانی با بیان اینکه دولت در سه ماهه اول سال 91 سودی برای سهام عدالت پرداخت نکرده است، افزود: طبق این پیشنهاد دولت حق پرداخت سود سهام عدالت را تا سه ماه اول سال آتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه میزان یارانه نقدی باید مطابق با گذشته انجام شود، افزود: پیشنهاد هر گونه افزایش یارانه نقدی را با انگیزه‌های انتخاباتی ممنوع خواهد کرد.

نماینده مردم بوکان در پایان گفت که پیشنهادش را برای عدم سوءاستفاده از هدفمندی از آنچه او برای شعارهای بهاری می‌خواند، مطرح کرده است.

*باهنر آغاز جلسه علنی مجلس با ۹۰ کرسی خالی را تأیید کرد

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر که ریاست بخش‌هایی از جلسه علنی امروز مجلس را بر عهده داشت در واکنش به پیامک خبرگزاری فارس درباره آغاز جلسه علنی امروز با 90 کرسی خالی گفت: ما به محض اینکه تعداد حاضران به 194 نماینده برسد، آغاز جلسه علنی را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: امروز هم با 196 نماینده جلسه را آغاز کردیم و اینکه گفته شود با 90 کرسی خالی جلسه شروع شده کم لطفی است.

باهنر ادامه داد: ما بودجه سه‌دوازدهم را با 250 رای به تصویب رساندیم و این کم‌لطفی است که بگویند 90 نماینده در مجلس غایبند.

وی افزود: به خبرگزاری‌ها می‌گویم اگر از دست مجلس عصبانی هستید جای دیگری خالی کنید و اینطور اذهان مردم را مشوش نکنید.

گفتنی است آغاز جلسه علنی امروز ساعت 8:15 دقیقه مجلس با 90 کرسی خالی بوده است که با توجه به دستور کار مهم مجلس یعنی رسیدگی به بودجه سه دوازدهم سال آینده کل کشور برای ما سوال پیش آمد که چرا 90 نماینده تا ساعت 8:15 هنوز در مجلس حاضر نشده‌اند. این سوال را از سیدشریف حسینی عضو هیئت‌رئیسه مجلس جویا شدیم تا علت آغاز جلسه علنی مجلسی که بیش از 280 نماینده دارد، با 196 نماینده روشن شود چرا که ممکن است این سوال، پرسش افکار عمومی نیز باشد.

به گزارش فارس، دقایقی بعد از آغاز جلسه علنی تنها نام 9 نفر از نمایندگان به عنوان غایب از سوی هیئت‌رئیسه اعلام شد.

*تدابیر مجلس برای رفع مشکل پرداخت حقوق فروردین ۹۲ کارکنان دولت

همچنین محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه پارلمان پس از آنکه نطق‌های میان دستور وکلای ملت به اتمام رسید در سخنان کوتاهی اظهار داشت: تنخواه 3 درصد که شامل خزانه می‌شود، با تنخواهی که ما به دولت اجازه دادیم در سه ماهه نخست سال 92 استفاده کند، تفاوت دارد.

وی افزود: دولت باید از یکم فروردین 92 تنخواه در اختیار داشته باشد تا بتواند اموراتش را بگذراند اما الان یک پیشنهاد تکمیلی به هیئت رئیسه واصل شده مبنی بر اینکه سه درصد تنخواه موضوع تبصره یک ذیل تبصره ماده یک مقررات مالی دولت از این حکم مستثنی است».

در ادامه این جلسه عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس در سخنانی به عنوان پیشنهاد دهنده رفع ابهام، گفت: اگر این رفع ابهام تصویب نشود، حقوق فروردین 92 کارکنان دولت در ابتدای سال اینده دچار مشکل می‌شود.

در صورتیکه پیشنهاد ارائه شده برای رفع ابهام رأی نیاورد، کارمندان تا سه ماه در دریافت حقوقشان دچار مشکل می‌شوند و حقوق پایان فروردین قابل پرداخت نخواهد بود لذا دوستان رأی دهند تا حقوق فروردین دچار مشکل نشود.

به گزارش فارس، پیشنهاد رفع ابهام مطرح شده برای الحاق به لایحه بودجه سه دوازدهم 92 مطرح شده بود.

این پیشنهاد هیچ مخالفی نداشت به همین دلیل موافق هم صحبت نکرد و دولت هم با پیشنهاد ارائه شده موافق بود و سپس وکلای دولت با 153 رای موافق، 4 رای مخالف و  11 رأی ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه پیشنهاد مذکور را به تصویب رساندند.

سپس محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در سخنان کوتاهی گفت: تصویب لایحه سه دوازدهم در مجلس در واقع مجوزی برای اعمال هزینه‌ها در سه ماهه اول سال 92 است اما مجلس به یاری خدا تلاش می‌کند در اسرع وقت قانون بودجه 92 را نهایی کند.

باهنر تأکید کرد: مجلس افزایش حقوق‌ها را در اصل قانون بودجه 92 لحاظ می‌کند و وقتی قانون اصلی تصویب و ابلاغ شود از یک فروردین 92 لازم‌الاجراست بنابراین اگر در قانون بودجه سه دوازدهم میزان افزایش حقوق‌ها لحاظ نشود، به معنای این نیست که افزایش حقوق‌ها پرداخت نمی‌شود و مجلس تلاش می‌کند مشکلات کاهش یابد.

*مخالفت مجلس با دوفوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس دو فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را بررسی و با آن مخالفت کردند.

عسگری رئیس سازمان مالیاتی کشور در ابتدا دلایلی را درباره فوریت این لایحه مطرح کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق نظرات خود را گفتند و در نهایت باهنر که رئیس جلسه علنی بود، دو فوریت را به رای نمایندگان گذاشت که دوفوریت این لایحه با 33 رای موافق‌، 133 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 220 رای ماخوذه، تصویب نشد.

*درگیری لفظی پورابراهیمی و زاهدی در صحن علنی مجلس

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و محمد مهدی زاهدی دیگر نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه پارلمان، در صحن علنی با هم مشاجره کردند.

تعدادی از وکلای ملت در اطراف این دو نماینده حضور یافته و از ادامه این موضوع جلوگیری کردند و پورابراهیمی را به مکان دیگری از صحن علنی بردند.

به نظر می‌رسد علت درگیری لفظی پورابراهیمی و زاهدی، نطق میان دستور امروز پورابراهیمی بود که در آن گفته بود: مجمع نمایندگان استان کرمان بارها نسبت به عملکرد شرکت ملی مس انتقاد داشتند اما رئیس مجمع (زاهدی) آن را انتقال نداده است.

*قاضی‌پور:مالیات فوریت دارد یا معیشت مردم/ قادری: چگونه لایحه 100ماده‌ای را دو روزه تصویب کنیم

به گزارش فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در مخالفت با دوفوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: نماینده دولت باید توضیح دهد که در چند ماه مانده به پایان دولت چه ضرورتی برای مطرح کردن لایحه دوفوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد و چرا این کار در 7 سال و نیم گذشته انجام نشده است.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی مردم و کاهش تورم نسبت به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، فوریت دارد، افزود: در این لایحه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که مردم باید برای خانه‌های خودشان هم مالیات بدهند و در این حالی است که باید توضیح دهند اقشار آسیب‌پذیر این مالیات را از کجا باید تامین کنند.

قاضی‌پور با بیان اینکه مراجع عظام تقلید، حقوقدانان، و کارشناسان درباره امور مالیاتی نظر دارند، افزود: باید نظرات کارشناسان و مراجع تقلید را در این باره بگیریم و به صورت کارشناسی آن را بررسی کنیم نه اینکه به صورت شتابزده عمل کنیم.

وی درپایان با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم هیچ نیازی به دوفوریت ندارد از نمایندگان خواست با دوفوریت این لایحه موافقت نکنند.

بعد از قاضی‌پور، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مخالفت با دوفوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نطق کرد و گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم یکصد ماده دارد و این سؤال مطرح است که آیا در صورت تصویب دوفوریت این لایحه آیا دنیا و مردم به ما نمی‌خندند؛ چه طور می‌توان یک لایحه 100 ماده‌ای را در چند روز تصویب کرد.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری دارد، افزود: این لایحه ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی اثرگذاری دارد که باید مورد توجه باشد.

نماینده مردم شیراز با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی لایحه اصلاح قانون مالیات در کمیسیون‌های تخصصی گفت: سؤال این است دولت با چه امیدی انتظار دارد که یک لایحه با 100 ماده در دو جلسه مجلس تصویب شود در حالی که این لایحه نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی در پایان از نمایندگان خواست که به دوفوریت این لایحه رای ندهند.

به گزارش فارس محمدرضا باهنر که ریاست بخشی از جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، دوفوریت این لایحه را به رای مجلس گذاشت که با 33 رای موافق، 133 رای مخالف و 17 رای ممتنع تصویب نشد.

باهنر بعد از عدم تصویب دوفوریت لایحه اصلاح قانون‌ مالیات‌های مستقیم با مهم شمردن این لایحه از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواست تا در صورت لزوم این لایحه را در تعطیلات بررسی و برای سال آینده آماده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *