چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۸
۱۳
جمهوریت، نماد رفرندام ملی؛

بهترین مستندات برای رد ادعای حامیان رفراندوم/ آمریکا هنوز رفراندوم سراسری نداشته است

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 401474
کشوری که سالانه این چنین افراد جامعه اش بدون هیچ الزام قانونی به خیابان می آیند و پس از گذشت سه دهه شعار های خود را تکرار می کنند گواه این ادعاست که مردمی بودن ...
بهترین مستندات برای رد ادعای حامیان رفراندوم/ آمریکا هنوز رفراندوم سراسری نداشته است
گروه سیاست جهان نيوز  - امیر مسروری: چند روز اخیر گفت و شنود های مختلفی از سخنرانی اخیر رئیس محترم جمهوری در مساله رفراندوم شد. گروهی به شدت از این سخنرانی استقبال و گروهی مترصد پاسخ به آن شدند. نظرات هر دو مستند به گزاره های اجتماعی٬ حقوقی و حتی سیاسی است. در این نوشتار به بررسی سخنان اخیر رئیس جمهور از ابعاد دیگر هستیم.

شاید یکی از بهترین مستندات مخالفان و افراد معترض به سخنان اخیر رئیس محترم جمهوری وجود مقبولیت اجتماعی نظام در میان صفوف مختلف مردم است. مردمانی که در تمامی صحنه های سیاسی حضورپیدا می نمایند و مشارکت بالای خود را در فعالیت های اجتماعی و سیاسی به نمایش در می آورند.

از حضورگسترده ملت ایران در انتخابات های گسترده گرفته تا برپایی سالانه دو راهپیمایی فراگیر و عمومی در سراسر کشور همه و همه بخشی از این مقبولیت اجتماعی نظام در آحاد مختلف ملت است. راهپیمایی های که با شعار نظام اسلامی همراه است و هر سال در برابر تهاجم و زیاده خواهی مستکبران پرشور تر می شود. ۲۲ بهمن و روز قدس نماد بارز این راهپمایی هاست. ایامی که باید آن را رفراندوم مقبولیت و جمهوریت در نظام اسلامی دانست.

تفرقه برنامه استعمار برای ضربه زدن به اساس نظام

کشوری که سالانه این چنین افراد جامعه اش بدون هیچ الزام قانونی به خیابان می آیند و پس از گذشت سه دهه شعار های خود را تکرار و آن را از مسئولان قوا مطالبه می نمایند گواه این ادعاست که مردمی بودن انقلاب نه امری وهمی بلکه ریشه دار و بر اساس گزاره های عقلی در درون تک تک ملت انقلابی ایران می باشد . تاجایی که باید اقرار نمود جمهوری اسلامی ایران حقا و انصافا تنها کشوری در جهان می باشد هنوز پیوستگی شدیدی میان ملت و حاکمیت دارد و این پیوستگی افتخار واقتدار اساسی نظام اسلامی است.

بر همین اساس شاهد آن هستیم دستان خبیث استعمار هرجا برآن بود تا ضربه ای به این نظام اسلامی وارد سازد برنامه ریزی و اجرایی شدن اهداف خویش را به سمت تفرقه و دو قطبی سازی نظام سوق می دهد. شبکه های ماهواره ای و ده ها عنوان رسانه ی دیگر این جریان در این معادله ی اجتماعی قرار دارد.

هراس استکبار از عجین شدن جمهوریت و اسلامیت

در واقع ترس استکبار از جمهوری اسلامی ایران منحصر به تسلیحات و بازوان نظامی مقتدر نیست بلکه عجین شدن جمهوریت و اسلامیت در کنار هم بوده که توانسته الهام بخشی گسترده ای را در جهان اطراف خود به وجود آورد. نگاهی گذرا به وقایع چند سال اخیر نتیج بسیار اعجاب انگیزی را مخابره میکند.

صرف نظر از این مسائل هر گاه ملت مبارز ایران و آحاد اقشار کشور متوجه تهدیدات مختلف علیه نظام اسلامی شدند بدون هیچ چشم داشتی وارد صحنه شده و از دستاورد عینی خود یعنی نظام اسلامی و مردم سالاری دینی دفاع نموده و برای آن از جان و مال و عرض خود گذشتند.

در واقع افرادی که ایثار گری و رشادت ملت مبارز جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس را مشاهده کردند به این اقرار دارند تمامی صحنه های نبرد ماندگار جلوه ای از جمهوریت یک نظام بوده است و گرنه همه کارشناسان نظامی این باور را دارند کشوری با تحریم های گسترده نمی توانست حتی یک روز در برابر ارتش تا دندان مسلح از شرق و غرب عالم دوام بیاورد.

بر همین اساس واژه ی «حضور ملی» واژه ای دقیق از رفتار سیاسی جامعه ایرانی در سه دهه گذشته است. حضوری که در نه دی ۸۸ پس از گذشت هشت ماه نبرد نرم به یکباره خود را نشان داد و به جهانیان این پیام را منتقل نمود « جمهوری اسلامی ایران دارای دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت است تهدید هر یک خروش ملی را در بر دارد.»

چرخه مسالمت آمیز قدرت خود مقبولیت نظام را نشان میدهد

علاوه بر این تحلیل ها چرخش مسالمت آمیز قدرت و انتخاب جریانات مختلف و حتی گاهاْ متضاد به عنوان متصدیان قوای مجریه و مقننه نیز نوعی رفرندام ملی است. به تعبیر دیگر انتخابات بماهو انتخابات٬ نه تنها نوعی رفرندام اساسی است بلکه نوعی مقبولیت بخشی به اساس نظام سیاسی یک کشور است.

ناآگاهانی که همسو با جریانات سلطنت طلب و حتی گروه های تروریستی از نبود سلامت انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران زبان به فضاسازی رسانه ای در بی بی سی و رادیو اسرائیل می کند خود اقرار دارند٬ کم هزینه ترین انتخابات سیاسی در کشور های مختلف جهان در جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

در همین راستا کشوری که از هر سویی با تحریم های سخت مواجه است و دشمنان قسم خورده اش از آن با عنوان تحریم های فلج کننده نام می برند می دانند برگزاری هر انتخابات در چنین کشور چه میزان هزینه ی مالی و اقتصادی دارد و این یعنی مصرف هزینه های فراوان در یک موضوع غیر اهم.

به تعبیر دیگر برگزاری انتخابات و یا هر رخدادی همچون آن چنان هزینه ی مالی ای دارد که در بعضی از مواقع قانون گذار با ورود به این مساله از برگزاری هم زمان دو انتخابات همچون ریاست جمهوری و شورای شهر و... خبر میدهد تا بار مضاعفی بر دوش هیئت برگزار کننده نگذارد. هزینه ی ۱۷۲میلیارد تومانی انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری بخشی از این واقعیت اقتصادی است. لذا توجه به مساله ی تقویت بنیه ی اقتصادی و افزایش رفتار های اهم در کشور می تواند بهتر و مهمتر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

آمریکا هنوز رفراندوم سراسری نداشته است

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت سابقه نداشتن برگزاری رفراندوم های مختلف در کشورهای غربی و سایر دول جهان به صورت گسترده با بازه ی زمانی کوتاه است. تا جایی که هنوز در کشوری همچون آمریکا هیچ رفراندوم سراسری برگزار نگردید و فرانسه با مطرح بودن نظام به ظاهر دمکراسی در کشورش در بازه ی زمانی ۱۹۷۳ رفراندوم قانون اساسی٬ ۱۹۶۲ رفراندوم نحوه ی انتخاب رئیس جمهور سابقه ی مشخصی دارد. البته در سال ۲۰۰۵ رفراندوم قانون اساسی اروپا و نه رفراندوم قانونی و اساسی منحصر فرانسه در این کشور به ظاهر متمدن برگزار گردید.

در واقع باید گفت مدعیان عدم برگزاری رفراندوم در کشور خود به این مساله نیز توجه نداشتند که کشورهای مختلف جهان برگزاری رفراندوم را به عنوان یک نسخه ی سیاسی حتی برای خود نیز تجویز نمی نمایند و بیان چنین مسائلی در کشور فقط تشنج سیاسی داشته و کشور را وارد پروژه ی دوقطبی سازی مینماید.

آنچه که باید به عنوان نتیجه گیری بیان داشت٬ نبود توجه کافی به وقایع سیاسی کشور است. به طور حتم حضور میلیونی مردم در دفاع از دستاوردهای انقلاب در صحنه های مختلفی همچون انتخابات٬ چرخ مسالمت آمیز قدرت٬ راهپیمایی ها و... گواه این مدعاست که رفراندوم اساسی در کشور هرساله به صورت خودجوش و در تایید جمهوریت نظام برگزار می گردد.

ضمن آنکه هرجا مردم مسلمان و انقلابی ایران آرمان های خود را متوجه مسئله ای بدانند بدون هیچ توقعی وارد صحنه شده و حضور فراگیر خود را به نمایش در می آورند. استقبال ملت از برگزاری رفراندوم در مسائل کلان را می توان در شعار های نه دی ۸۸ و راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال جستجو نمود. لذا نباید با بیان مسائل مختلف و غیر برنامه ریزی شده کشور را به سمتی سوق دهی نمود که جریانات معارض با برداشت غیر منطقی و واقعی پروژه ی اغواگرایانه ی خود را دنبال نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هنوز تو آمپاسم از برخی اظهار نظرها...
بابا یکی نیست به کدخدا بگه تو که لالایی بلدی چرا خوابت نمی بره؟
قابل توجه روحانی مچکریم ها....
متشکر باش٬٬٬٬
محسن
Iran, Islamic Republic of
موضوع رفراندم متاسفانه ابزاری شده در دست عده ای که واقعا می دونن تو اقلیت هستند و صداشون فقط تو تریبونها بلند است
اینها فکر می کنند چون مثلا 100 روزنامه دارند و وی او ای و بی بی سی و ..... حامیشان هست پس اینها تمام مردم هستند
..
امان از طاغوت
United Kingdom
رفراندوم همه چیزو مشخص می کنه.
امان از طاغوت
United Kingdom
ما چیکار به غربی ها داریم. قانون اساسی خودمون رفراندوم رو به عنوان یکی از بهترین راه حل های رفع مناقشات و اطلاع از نظر واقعی مردم پیش بینی کرده. نکنه با قانون اساسی جمهوری اسلامی که عصاره انقلابه مخالف اید؟!
سعید
Iran, Islamic Republic of
کاش جهان و دوستانش برای یکبار هم شده موضع خودشون روشن و شفاف بیان کنند. چون یک روز غرب را مرکز فساد و استبداد و استعمار میدانند و یک روزی هم مثل این مقاله امریکا و فرانسه را الگوی خود قرار داده و برگزار نشدن همه پرسی در آن کشورها را دلیل عدم نیاز به همه پرسی برای کشور ما میدانند.
سعید جان کاملا معلومه که متن مقاله رو کاملا و به دقت خوانده ای !!!!!!
حسینی
در قانون اساسی آمریکا رفراندوم پیش بینی نشده به همین دلیل تا کنون برگزار نشده است ولی در قانون اساسی ایران برگزاری رفراندوم پیش بینی شده است بنا بر این استدلال مخالفین غلط است.
علی
یک مقدار مطالعه کنید بعد سخن پراکنی کنید. سوییس در این 2-3 سال اخیر چند بار رفراندوم غیر از انتخابات در مورد مسائل مختلف داشته. ضمنا مگر قراره آمریکا و فرانسه هر کاری میکنن ما هم بکنیم؟ این یکی از اصول قانون اساسی است که روحانی عزیز بهش اشاره کرده و هنوز اتفاقی هم نیفتاده فقط یک پیشنهاد داده چرا اینقدر ترس و واهمه گرفتید!!؟
Romania
چه جالب پس امریکا هم رفراندم ندارد، دِ ما را با کشور کفر مقایسه نکنید دیگه، دارید قیاس به نفس می فرمایید/
United Kingdom
از کی تا حالا آمریکا الگوی ما شده؟!!! یعنی اگر آمریکا رفراندم گذاشته بود ما هم باید رفراندم برگزار می کردیم و چون نگذاشته ما هم نباید بگذاریم؟