پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۳

آیا فشارها بر لاریجانی تاثیرگذار است؟

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 375979
اکنون همه منتظرند تا مشخص شود که آیا فشارهای سیاسی محافل دولتی بر رئیس و نمایندگان مجلس، توان عدم استیضاح فرجی دانا را خواهد داشت یا خانه ملت به وظیفه خود عمل خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، عملکرد وزیر علوم، دکتر فرجی دانا از همان روزهای آغازین حرف و حدیث بسیاری به همراه خود داشته است. مجموعه این عملکرد ها از انتصابات گرفته تا بازگرداندن دانشجویان با پرونده های امنیتی و اساتید اخراجی، همچنین اعطای مجوز به برخی تشکل های به اصطلاح دانشجویی که سابقه فعالیت علیه نظام را در سالهای اصلاحات و فتنه سال ۸۸ داشته اند، و ایجاد تشنج در دانشگاه های کشور، از جمله اقداماتی بوده که مورد انتقاد منتقدین قرار گرفته است.

همچنین رهبر معظم انقلاب در طول همین مدت چندین بار تذکر داده اند که نباید دانشگاه ها از مسیر علمی خود منحرف شوند، شورای انقلاب فرهنگی چندین بار تذکر جدی به وزیر داده است که در یکی از این جلسات ظاهرا شخص رئیس جمهور هم به وزیر دولتش تذکر می دهد. نمایندگان مجلس نیز چندین جلسه با وی داشته اند و او قول تغییر رویه داده است اما با جسارت بیشتر اقدامات خود را شدت داده است. مجوع این قضایا کار را به جایی رساند که چهارشنبه این هفته وزیر باید برای پاسخ به سوال مجلس به صحن بیاید و نمایندگان در پایان دوباره به وی رای اعتماد بدهند.

در این میان نمایندگان نزدیک به دولت از هر کوششی برای تغییر فضای منفی مجلس به نفع فرجی دانا دست بر نداشته اند و همچنین استیضاح کنندگان هم دلایل خود را برای استیضاح کافی می بینند. در این صف آرایی ها که فضای رسانه ای نیز بازتابی از آن را در خود نمایش داد، منطق هر دو طرف ارائه شد، اما سوال های بی جواب استیضاح کنندگان همچنان باقی ماند و در نتیجه وزارت علوم در اقدامی زشت اسامی دانشجویان نخبه بورسیه جمهوری اسلامی را به عنوان بورسیه های غیر قانونی منتشر کرد تا افکار عمومی را نسبت به این اقدام مجلس بد بین نماید و مجلس را تحت فشار قرار دهد؛ اما عمق غیر قانونی بودن و زشت بودن این حرکت وزارت علوم به گونه ای بود که خود این وزارت خانه در اطلاعیه ای این لیست را جعلی خواند و خواستار پیگیری حقوقی منتشر کنندگان آن شد!!!

در شرایط فعلی که چند ساعتی بیشتر تا استیضاح باقی نمانده است، آگاهان سیاسی می دانند که سرنوشت این استیضاح کم و بیش به تصمیم رئیس مجلس بر می گردد. دولت نیز به خوبی این وضعیت را درک نموده است و لابی گری سیاسی گسترده ای را شروع کرده است و تاکنون چندین تن از وزرا در همین رابطه با رئیس مجلس دیدار کرده اند.

تجربه نشان داده است که در برخی از موارد، لابی گری های سیاسی به نتیجه رسیده است، حال باید دید علی لاریجانی که در برابر کوچکترین اشتباه دولت قبل هیچ گونه اغماضی قائل نبود، اکنون در برابر تخلفات آشکار وزارت علوم این دولت چگونه رفتار خواهد کرد؟
اما باید به آقای لاریجانی شرایط دانشگاه ها در زمان اصلاحات را یادآوری کرد، زمانی که شعار "سیمای لاریجانی خاموش باید گردد" در آن دوران نقل همه ی تجمعات افراطیون در دانشگاه بود. خواست مقام معظم رهبری را در مورد دانشگاه ها و نگرانی اخیر معظم له در همین ارتباط را یادآوری نمود. موج عظیم درخواست های دانشجویی را که در این مدت خواستار تغییر وزیر شده اند را گوشزد نمود و از ایشان خواست منافع ملی را در این تصمیم در نظر بگیرند.

این موقعیت در واقع آزمونی برای مجلس است، تا دولت، مردم و دانشگاهیان بدانند آیا هنوز مجلس می تواند مستقل و بدور از فشار ها تصمیم انقلابی بگیرد یا مجلس در برابر لابی های سیاسی دولت نمی تواند کاری از پیش ببرد. پس از این استیضاح است که وزن مجلس در معادلات کشور مشخص خواهد شد و دولت محترم یا بدون توجه به نظرات مجلس اقدامات افراطی خود را پیش خواهد برد و یا به دلیل نظارت مجلس بیش از پیش به نظرات نمایندگان ملت توجه خواهد کرد.

و سخن آخر اینکه در صورتی که با فشارهای سیاسی، استقلال مجلس خدشه دار شده و اعتبار این مجلس نزد مردم از دست برود احتمالا مجلس آینده مجلسی اصلاح طلب خواهد بود که در آن مجلس با اصولگرایانی چون علی لاریجانی همان برخوردی را روا خواهند داشت که در مجلس ششم با هاشمی رفسنجانی کردند. ایشان با ذکاوت سیاسی که از خود نشان داده‌اند حتما می دانند که اعتماد به طیف افراطی اصلاح طلبان، که به وعده های خود در مجلس پایبند نبوده اند و در بسیاری از موارد قانون را زیر پا له کرده اند نظیر حوادث فتنه ۸۸، نتیجه ای جز شکست و سرافکندگی نخواهد داشت. مردم تمایل دارند مجلسی مستقل و قوی داشته باشند تا مجلسی وکیل الدوله که رئیس آن هم در نقش معاون پارلمانی دولت ظاهر شود.

حال باید منتظر تصمیم تاریخی رئیس مجلس ماند و دید آیا دولت تدبیر و امید می تواند با دیپلماسی و فشارهای سیاسی از استیضاح وزیر علوم جلوگیری نماید، یا خانه ملت بر حق ملت پافشاری نموده و سوالات خود را از وزیر علوم خواهد پرسید؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متحیر
معمای تبدیل شدن لاریجانی از کسی که به اب خوردن دولت قبل هم نظارت داشت وبراش قانون تصویب میکرد، به ادم صلح کل توی این دولت لاینحل به نظر میرسه.یه چرخش180درجه ای!!!!!؟؟؟؟؟
احمد باقری
United States
نقش و جایگاه اقای لاریجانی دربرهه های مختلف انقلاب اسلامی بگونه ای بوده است که بایدبا عمق بیشتری به این جایگاه نظرافکند. ایشان در جریان همایش سی سال قانونگذاری در جمهوری اسلامی بیشترین نقش را داشتند / در جریان یکشنبه سیاه مجلس نیز همینطور / در جریان فتنه 88 نیز دیر عمل کردند / در اعلام وصول استیضاح وزیران دولت با تعلل عمل کرده ومی کنند / در جریان انتخابات مربوطه به معرفی نماینده مجلس در دادگاه مطبوعات نیز نقش مستقیم داشتند /در باره دولت وحدت ملی ناطق وهاشمی نیزیکی از گزینه ها ظاهرا درنظراقایان بوده است / امروز نیز در میان اصلاح طلبان در صورتی که نتوانند ناطق را مجاب به امدن کنند از گزینه هایی هستند که زبان ایشانرا می فهمد و براحتی کار می کند / گویی او همانی نیست که در دوران اصلاحات و فتنه 18 تیر 78شعار سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد را می دادند.در هر صورت این تفاهم مبارک است امیداست ایشان قدر جایگاه خود را بیشتر بدانند و در بازی سیاسی اصلاح طلبان به ثمن بخس انرا نفروشند
واقعیتش از یکشنبه سیاه مجلس تا حالا دیگه هر وقت تصمیم مهمی قراره گرفته بشه تنمون میلرزه. حالا بهمون بگن برو به جهنم ، فرقی نمیکنه نگران منافع ملیمون هستیم.