جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

توصیه به مردم درباره مصرف شیر و مرغ

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 424271
متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان به هیچ‌عنوان موافق عرضه شیرفله‌ای نیست، گفت: توصیه ما به مردم این است که مرغ با وزن بیشتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم مصرف نکنند.
به گزارش جهان، فرهمند صالح‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه باکتری تب مالت به حرارت حساس است، اظهارداشت: بنابراین هر فراورده‌ای که به اندازه کافی حرارت ببیند، این باکتری در آن از بین می‌رود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی موافق عرضه شیر فله(سنتی) نیست و به اعتقاد ما پاستوریزه کردن شیر موجب از بین رفتن مخاطرات آن می‌شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد مردم شیرخام را بجوشانند اما باکتری تب مالت در آن از بین نرود؟ گفت: در این حالت شیرخام باید حدود ۱۰ دقیقه جوشانده شود بطوری‌که کل شیر به دمای مناسب برای از بین رفتن باکتری برسد؛ در چنین حالتی باکتری از بین می‌رود اما از کیفیت شیر هم کاسته می‌شود چراکه مقداری از ویتامین‌های شیر بر اثر جوشاندن از بین خواهد رفت.

صالح‌زاده تصریح کرد: سازمان دامپزشکی معتقد است شیر پاستوریزه با نوع فله‌ای آن تفاوت بسیاری دارد چراکه مخاطراتش کمتر و کیفیت‌اش بسیار بیشتر است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور همچنین با بیان اینکه در ایران و اکثر کشورهای جهان از هورمون برای پرورش مرغ استفاده نمی‌شود، گفت: این امر دو دلیل دارد، اول آنکه هورمون ماده مقرون به صرفه‌ای برای تولید مرغ نیست، ثانیا استفاده از هورمون تاثیرچندانی بر رشد مرغ ندارد.

صالح‌زاده با اشاره به اینکه پایش‌های انجام شده طی سالیان اخیر ادعای وجود هورمون در مرغ را تایید نکرده است، افزود: رشد مرغ به دلیل اقدامات اصلاح‌نژادی و نوع تغذیه آن‌هاست، ضمن اینکه از سال ۱۹۵۰ استفاده از هورمون برای تولید مرغ در آمریکا ممنوع شده و در بخش‌نامه‌های سازمان دامپزشکی نیز این اقدام ممنوع است.

وی اضافه کرد: استفاده از مرغ سبک وزن در سبد غذایی خانوار از نظر اقتصادی برای کل کشور مقرون به صرفه است چون مرغ‌هایی که درکشور پرورش می‌یابند، به‌گونه‌ای اصلاح نژاد شدند که در مدت زمان محدودی بین ۳۵ تا ۴۰ روز به حداکثر وزن خود می‌رسند و بعد از آن هرچه غذای بیشتری می‌خورند وزن کمتری می‌گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هرچه سن مرغ بالاتر می‌رود کیفیت آن کاهش می‌یابد، ادامه داد: با افزایش سن مرغ طعم، کیفیت و تردی گوشت آن کاهش و در عوض چربی آن افزایش می‌یابد، ضمن اینکه احتمال بیماری و وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در مرغ‌های سن بالا بیشتر است.

صالح‌زاده تاکید کرد: توصیه سازمان دامپزشکی به مردم این است که مرغ‌های با وزن استاندارد را مصرف کنند که وزن استاندارد نیز براساس نژاد و نوع تغذیه مرغ بین یک کیلوگرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم است اما مرغ‌هایی که بیش از یک کیلو و ۸۰۰ گرم وزن دارند استاندارد نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *