پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
وزير بهداشت:

ورود چند داروي جديد به بازار تا پايان سال

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 424875
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان امسال چند داروی جدید تولید داخل کشور وارد بازار می شود.
به گزارش جهان،‌ دکتر سید حسن هاشمی در جمع شماری از دانشجویان تهرانی رشته های علوم پزشکی افزود: در طرح تحول سلامت نزدیک به دوهزار میلیارد تومان برای دارو هزینه می شود که عمدتاً برای تولیدات داخلی تخصیص داده می شود.

وی با اشاره به کاهش واردات دارو در سال های گذشته گفت: واردات دارو در گذشته بیش از دو میلیارد دلار بود که این رقم در پایان سال ۱۳۹۲ به ۱.۴ میلیارد و در پایان سال ۱۳۹۳ به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش یافت.

دکتر هاشمی با اشاره به تشویق مردم برای مصرف داروهای تولید داخل افزود: بارها اعلام کرده ایم که در موضوع سلامت، تجهیزات و دارو تعصب نداریم که فقط بگوییم ساخت ایران است و از سودجوها حمایت کنیم زیرا برخی از تولیدات فقط در داخل مونتاژ می شوند.

وی با بیان اینکه مشکلات آمریکا و اروپا در خصوص تهیه غذای سالم پیچیده تر از ماست، به اجلاس سازمان جهانی بهداشت که در ژنو برگزار شد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات کشورهای مختلف شایعه پردازی درباره غذا، هوا و آب است.

دکتر هاشمی افزود: دولت باید برای تهیه غذای سالم برنامه داشته باشد و رسانه ها نیز نباید کالاهای آسیب رسان به سلامت را تبلیغ کنند.

وی گفت: در بهترین نظام های سلامت جهان حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد موضوع سلامت به وزارت بهداشت مربوط است و بقیه آن در اختیار دستگاه ها و نهادهایی شامل صنعت و معدن، راه و شهرسازی، رسانه و تولیدکنندگان است.

دکتر هاشمی افزود: طرحی را آغاز کردیم که بر اساس آن تربیت نیروی انسانی در بخش های پزشکی با توجه به نیازها باشد .

وی گفت: زمانی برای رشته های مهندسی سفارش می دادند که مثلاً به چه میزان مهندس عمران و یا مهندس معدن نیاز دارند و بعد افراد آموزش دیده چه کاری را انجام خواهند داد اما هم اکنون فقط آموزش داده می شود و موضوع بیکاری را از نظر اعتباری ارزشش را بیشتر کرده ایم.

دکتر هاشمی افزود: دانش نظری افرادی که در ایران تحصیل می کنند در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بالاتر است ولی از نظر عملی ضعیف هستیم و علت آن نوع آموزش است.

وی گفت: هنگامی که ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور کم دارید و سالی حدود دو هزار تخت به تخت های بیمارستانی اضافه می شود و یا در جذب پرستار و تجهیز بیمارستان ها در تنگنا هستید، رسیدن به استانداردها آسان نیست.

دکتر هاشمی افزود: محصولات تراریخته خطری برای سلامت مردم در موضوع غذاست ولی همه موارد آن دچار اشکال نیست.

وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات در بخش غذا، مجهز شدن آزمایشگاه ها و پس از آن افزایش نظارتهاست.

وی گفت: دولت به این موضوع توجه دارد و دبیرخانه ای برای ذخایر ژنتیکی با موضوع غذایی ایجاد شده است.

دکتر هاشمی افزود: کارهای تشکیل پرونده الکترونیک برای ایرانیان تقریباً‌ در حال اتمام است.
وی گفت: هجمه به جامعه پزشکی واقعیت است اما چرا این کار را می کنند نمی دانیم ولی مطمئنیم که از سر نادانی نیست و عمدی است برای اینکه گروه های اجتماعی را مقابل هم قرار دهند.
دکتر هاشمی افزود: فکر می کنم بنایشان بر این است که گروه های مختلف را شامل پزشک، پرستار، آموزش و پرورش، وکلا مقابل هم قرار دهند و هیچ صنفی نیست که از این موضوع مصون باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات در بخش پزشکی کم نیست گفت: در بخش خصوصی قیمت گذاری برعهده صنف مورد نظر است اما در پزشکی این کار را دولت انجام می دهد، دولت نرخ را ثابت می کند و از طرف دیگرموضوع تورم وجود دارد.

دکتر هاشمی افزود: انتظار داریم بیمارستان های ویژه بانوان با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شود.

وی گفت: علاقه مند هستیم در شهر تهران از نیروی های جوانان استفاده کنیم و پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران سازندگی مرهون همین جوانان است.

دکتر هاشمی افزود: متوسط سن رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی بین ۴۰ تا ۵۰ سال است.

در این نشست که تعدادی از جوانان شهر تهران که در رشته های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند نظرات خود را درباره اصلاح تغذیه، مصرف دارو و مکمل های دارویی، مشارکت های اجتماعی، موضوعات آموزشی بیان کردند.

منبع: واحد مرکزی خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *